Jump to content

Den uoffisielle Sparkman & Stephens tråden.


jupan

Recommended Posts

Jeg mener også 40 foteren ble byggd mellom 1976 og 1985 ,men når verftet ble borte vet jeg ikke.

I broschyren som HaHa la ut står at IW40 #1 blev klar i september 1975.......

og att inredningen gjordes av Bröderna Martinsson i Svineviken, Orust av Rod Stephens ansedd som Europas beste trebåtsbyggare :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jo absolutt flott den også.. Og eurokursen har gjort det mer uaktuelt å se etter noe i DK.

 

Så også at den gamle til Caspar Brochmann lå ute i fjor i samme prisnivå. Har hatt lakkerte båter, BB11 og kravellbygd folkebåt og hvitmalte - 2 spissgattere. Så intet must med lakkert fribord.

Link to post
Share on other sites

1,08? Det må jo være gunstig sånn som folk skryter. Da kan ikke JRO være med på Seilmakeren doublehanded. Må nok opp i en Iw 40 da...

 

Men en båt i samme sjanger men med annen konstruktør er jo f.eks Hero 101. Se http://www.jordomseiling.com/content/view/63/39/

 

Denne har lys 1,14, tror jeg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det dette med LYS-tall fungerer, og hvilket tall har de båtene vi her snakker om, og hvordan forbedrer man slikt? Hvordan henger det hele egentlig sammen?

Noen strøtanker om LYS-suboptimalisering etter et fuktig rakfisklag:

Hvis du vil ta en IW 31 fra 1.08 til 1.10 i LYS-tall vil noen kalle det en forverring. Min har LYS 1.08 med fast propell - ville fått 1.10 med foldepropell. For min del skyldes tillegg i LYS at både spinnakeren og storseilet er større enn standard. Spinnakeren er for stor fordi den er utblåst, hvilket knapt er noen forbedring, jeg burde fått fratrekk.... Her kunne man kanskje med fordel skaffet seg en 'oversize' spinnaker + lang bom, f.eks. en pent brukt spinnaker+bom fra 11 Meter One Design. Storseilet mitt er også litt over maksmål, men kunne nok vært enda større (dvs enda mer utbygd akterlik) uten å ødelegge balansen i båten og uten enda mer tillegg i LYS. Skal denne LYS suboptimaliseringen lykkes sportslig må man gamble på at det blir svake vinder slik at det ekstra seilarealet man har (sammenlignet med standard) faktisk gir en fordel.

Link to post
Share on other sites

HaHa kan visst noen triks for å få IW31 på nett ift LYS.

 

En IW40? Hehe, for den prisen kan man jo kjøpe nesten hvilken som helst båt... ;)

 

Det kommer vel an på hva man ser etter..... :lol::tongue:

 

Jeg har foldepropell og spinnaker, den har jeg ikke prøvd enda, men såg fin når jeg pakket den ut for å sjekke :smiley:

 

Kanskje shetlands race hadde vært noe... :wink: ?

foldepropell.jpg

Link to post
Share on other sites

Mao. skift til foldepropell så er man klar for regatta?

Tenker du på seilmakeren doublehanded? Da går det ikke fordi i shorthandet lystallet får man fratrekk på 0,01. Du ender da på 1.09 og kan ikke delta.

Andre regattaer kan du selvfølgelig delta i uansett hvilket tall du har.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har aldri deltatt i regatta med båten min, men det hadde vært morro og prøvd for jeg har en følelse av at IWn har fått tildelt et gunstig LYS.

Har tilgode å bli fraseilt av nye franske og tyske byggeklosser med samme båtlengde.

 

Hvordan vil du si at den er å seile? Hvor stor fart logger du forhold til vind etc.? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tenker du på seilmakeren doublehanded? Da går det ikke fordi i shorthandet lystallet får man fratrekk på 0,01. Du ender da på 1.09 og kan ikke delta.

Andre regattaer kan du selvfølgelig delta i uansett hvilket tall du har.

 

Ja, tenkte på den. Hva betyr "shorthanded" i denne sammenheng. Regner med det ikke har noe med korte hender å gjøre.

 

Vet man hvorfor LYS-tallet må være over 1.10 i denne seilas?

Link to post
Share on other sites

Polardiagrammet viser båtfarten som funksjon av sann vindretning for et utvalg vindstyrker. I diagrammet over er denne sammenhengen teoretisk estimert (av et såkalt velocity prediction program - VPP) på bakgrunn av data for skrog og seilføring. De 7 blå linjene representerer teoretisk anslått båtfart for vindstyrke 6,8,10,12,14,16 og 20 knop (fra innerst til ytterst). F.eks. med vindhastighet 6 knop og sann vindvinkel 75 grader (altså litt forenom tvers) er forventet båtfart 5 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...