Jump to content

Den uoffisielle Sparkman & Stephens tråden.


jupan

Recommended Posts

...det er jo noen til salgs ja, både IW31 og SHE31.
Hadde faktisk aldri hørt om she før nå jeg, men ser jo ganske like ut.

For å ta dette først: jeg mener at SHE31 og IW31 er en og samme båt, bare at SHE31 ble bygget i England, mens IW31 ble bygget i Sverige. Husk på at S&S på den tiden solgte mange like konstruksjoner verden rundt.


 

Og nå til selve tråden!

Bare for å ha oppklart dette først og fremst. Før jeg flyttet til Kråkerøy, for 8 år siden, så var jeg en utpreget seiler, med min første seilbåt i 1974 og den siste ble solgt da jeg flyttet hit. Siden har det blitt motorbåt på meg. Men seileren i meg er ikke død...

 

Det gleder mitt hjerte at det er flere enn meg som elsker disse gamle klassikerne. For meg så eksisterte det 3 stk "brukbare" designere / konstruktører av havseilere som hadde skrogfølelse og satte harmoniske linjer fremfor effektiv utnyttelse av plass under dekk. En båt skulle se harmonisk ut på den tiden! Min personlige rangering ser derfor slik ut.

 

1 - S&S

2 - (og nesten i samme klassen) C&N (Camper & Nicholson fra England), dog noe mere konservativ enn S&S (hvis det går an...)

3 - Holman & Pye også fra England.

 

 

En 4. som nesten snek seg innpå denne ekslusive listen er Peter Norlin fra Sverige, som etter min mening lagde noen aldeles nydelige båter, dog i litt mere moderne stil enn S&S.

 

Min drømmebåt har alltid vært en Swan36 - eller var det S&S 36....

Altzheimern er litt usikker akkurat nå....

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hallo LadyB

Er dette samme "ladyen" som min fetter m/frue seilte "south by west" til midelhavet via Island for noen år siden?

I tilfelle har jeg vært med og seilt båten din, og hun er ikke mindre enn en skjønnhet.

Med den høye riggen er også lettvindsegenskapene på kryss meget gode, og det skal ikke store pustet til før hun tar fart.

Jeg har stor sans for disse IW båtene speiellt, og S&S generellt

 

Hei, jo det er det :yesnod: Da kjenner du båten.

Det bli to år til sommeren, du må hilse :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg innerst inne en klassisk treseiler - i allefall på en godværsdag. Aja er en av mine favoritter fra S & S. Rod Stephens ga følgende skussmål til Aja:

 

(...) Swedish yard run by four fantastic brothers named Martinson. They built a series

of three boats to our design, which were similar in size and general detail, and each one

was a little better than the one before it. The last boat they build to our design was a boat

named Aja for a Captain Bjornefeldt from Gutenberg, Sweden.

 

This boat was so beautifully built that I thought it was a shame to get her out into

the rugged ocean racing business. I thought it better to just put her in a museum

somewhere as the epitome of beautiful wood construction.

 

In addition, the trials, being the third in a series of three

similar boats, was the best acceptance trial that I have ever had or ever will have. They

did everything the way I wanted it to be done: they did it in advance; we just went out

and sailed and everything was as near to perfect as it could be.

 

AJA1.jpg

Aja013.jpg

Aja133.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastiske innlegg med tilhørende bilder og informasjon. Jeg visste ikke at det fantes SÅ mange forskjellige modeller av disse klassiske havseilerne. Jeg blir mer og mer sugen på en sånn type båt...

 

Ser at Swan 36 er å få til en overkommelig pris, rundt 350 kanskje.

 

Men uansett pris, man kan jo se seg stum på disse båtene :) Man SER at de er bygget for å seile bra ;)

Link to post
Share on other sites

106_0698.jpgFor 10 år siden kjøpte jeg en noe "lurvete" IW 31. Hadde bestemt meg for at jeg skulle ha en IW, så at den var noe slitt betydde ikke så mye. Brukte et på år på å "shine" den opp, byttet alt elektrisk, motor/teknisk samt la ny teak i cockpit o.s.v. Fikk også crommet opp de orginale dekksbeslagene.

Solgte den for et par år siden, ble for trang etterhvert, likte denne båten veldig godt og var å så på "Lady B"(IW 40) da den var til salgs, Men vi likte ikke brodekket og nedgangen til kahytt, med små barn og hund så vi at dette kunne bli litt unsafe. Så da ble det ikke S & S igjen.

Under en ferietur til Jakobstad i Finland for en del år siden ble jeg kjent med en pensjonist som hadde arbeidet på Nautor (Swan blir bygd i Jakopstad) som plast arbeider siden 1968. Han ga meg en halvferdig modell av Swan 36, denne modellen ble støpt samtidig som orginalen. Modellen var ferdig bygd i vår, legger ut bilder av denne og av IW en som jeg resturerte.

104_0425.jpg104_0454.jpg

line_077.jpgline_078.jpg

Link to post
Share on other sites

Hadde vært artig å se hvordan en slik båt oppfører seg i en regatta og under litt friske forhold, sammenliknet med en ny båt. Ikke vet jeg, men jeg har hørt at disse gamle seiler bedre :D

Det er vel ikke mer enn 2 år siden Vidar Moe fra Fredrikstad lånte seg en gammel Cayenne for å seile One-star regatta...og han vant hele greia!!

 

Den nevnte Cayenne er vel ikke helt ulik de gamle S & S konstruksjonene.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hadde vært artig å se hvordan en slik båt oppfører seg i en regatta og under litt friske forhold, sammenliknet med en ny båt. Ikke vet jeg, men jeg har hørt at disse gamle seiler bedre :D

Det har nok vært en utvikling på dette området også. De fleste båtene som hadde regattaambisjoner fra denne tiden var konstruert for å følge IORs regler. Dette medførte også en del ekstreme konstruksjoner (ref. eng. regattatragedie 1979). Generelt kan en si at utviklingen har medført raskere båter, særlig på sløre og lens. Dataprogr. i konstruksjonsarbeidet medfører at en i større grad konstruerer båter opp mot de egenskaper en ønsker og ikke opp mot kappseilingsregler.

S & S konstruksjonene var moderate i så måte og var også regnet som gode sjøbåter. De vil nok kunne bite fra seg på en krysslegg og har sikkert godt dokumenterte lystall.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært artig å se hvordan en slik båt oppfører seg i en regatta og under litt friske forhold, sammenliknet med en ny båt. Ikke vet jeg, men jeg har hørt at disse gamle seiler bedre :D

 

Den finske Swan 37 Tarantella biter godt fra seg. Gode seilere, gode seil, riktig handicap-tall har nok mye å si.

http://www.tarantella.fi/

 

Den som vil lese om Nautor/Swan og Sparkman & Stephens historie finner mye lesestoff i Heinz Ramm-Schmidts bok.

 

stora_gamla_snett_3.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Under en ferietur til Jakobstad i Finland for en del år siden ble jeg kjent med en pensjonist som hadde arbeidet på Nautor (Swan blir bygd i Jakopstad) som plast arbeider siden 1968. Han ga meg en halvferdig modell av Swan 36, denne modellen ble støpt samtidig som orginalen. Modellen var ferdig bygd i vår, legger ut bilder av denne og av IW en som jeg resturerte.

line_077.jpgline_078.jpg

 

Du har ikke forma til modellbåten vel? En nydelig modell jeg gjerne skulle hatt en kopi av :yesnod:

Link to post
Share on other sites

var å så på "Lady B"(IW 40) da den var til salgs, Men vi likte ikke brodekket og nedgangen til kahytt, med små barn og hund så vi at dette kunne bli litt unsafe. Så da ble det ikke S & S igjen.

 

 

Hei

 

Jeg tenkte det samme når jeg så den, men så tok vi en seiltur, og da ble jeg solgt..... den kuttet havet som en kniv i mykt smør... og i cockpiten føler seg man utrolig trygg, selv i dårlig vær.

Vi bor i båten og har vent meg til inngangen, hunden og. Den er vel der for at den er designet for havseiling slik at det ikke er mulig å fylle båten med vann, veldig mange Swan har den samme løsningen. :sailing: Og når båten ligger ved f eks bryggen i Bergen, så er det mange som tror det er en Swan, spesielt utenlandske turister. :smiley:

Redigert av ladyb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ladyb,

 

Dere har en fin hjemmeside! Når og hvor skal dere på langtur?

 

Pettersand,

 

Du finner også bilder/tegninger av IW 40 på http://www.marevela.com/nereide.htm og http://www.iw31.de/schiff/iw40.html

 

Brosjyren til IW 31 finnes her: http://www.iw31.de/schiff/prospekt.html

 

I mine båtarkiver har jeg salgsbrosjyren til IW 40. Jeg kan scanne den og legge den ut, hvis det er interesse for det.

 

afternoon_2.jpg

iw40innen.jpg

afternoon_1.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg tenkte det samme når jeg så den, men så tok vi en seiltur, og da ble jeg solgt..... den kuttet havet som en kniv i mykt smør... og i cockpiten føler seg man utrolig trygg, selv i dårlig vær.

Vi bor i båten og har vent meg til inngangen, hunden og. Den er vel der for at den er designet for havseiling slik at det ikke er mulig å fylle båten med vann, veldig mange Swan har den samme løsningen. :sailing: Og når båten ligger ved f eks bryggen i Bergen, så er det mange som tror det er en Swan, spesielt utenlandske turister. :smiley:

 

Hvis jeg ikke hadde hatt små unger & hund så hadde ikke du vært eier av denne båten nå! Har fulgt med henne helt siden hun var til salgs da hun var hjemmehørende i Brønnøysund, var ofte å så på henne da hun lå i kanalen i Trondheim. Ettersom vi hadde en IW 31 før, så var vi bestemt på å kjøpe en S & S igjen, godt vi ikke prøveseilte henne....det ble en Pretorien 35 i stedet. Er også en sikker og sjøverdig båt, men ikke så vakker som Lady B!

Link to post
Share on other sites

Fann en intressant grejj, som jeg aldrig hört tidl......når jeg google på IW

 

http://www.amigosidan.se/node/159

 

"men har ni sett överbyggnaden på IW 31?

Den är i det närmaste identisk med Amigo-ruffarna. Av invigda båtbyggare på Orust har jag hört

följande, med reservation för vad ett dåligt minne kan göra med en historia:

Världen är liten och folk som hade varit inblandade i byggandet av pluggen till

IW 31:an anlitades av Amigo-varvet för att bygga pluggen till Amigo 23. Det ena ledde till det andra och

linjerna blev som de blev.

Sparkman and Stephens (som ritade IW 31) var måttligt roade och saken höll på att hamna inför domstol."

 

IW31....................................................................Amigo23

 

iw31bb.jpg7liten.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Du har ikke forma til modellbåten vel? En nydelig modell jeg gjerne skulle hatt en kopi av :yesnod:

 

Modellen ble støpt i 1969 samtidig som de bygde orginalen, så forma har jeg desverre ikke. Vil tro a modellen er den eneste i sitt slag.

 

Har montert motor og fjernstyring av seil og ror, slik at den kan seiles. Men får ikke lov, kona synes den er for fin til sette på sjøen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...