Jump to content

Den uoffisielle Sparkman & Stephens tråden.


jupan

Recommended Posts

Flukt har vært til salgs lenge. Jeg tror de ulike årsmodellene skiller seg litt både i innredningen og i cockpit-layout. De aller senest produserte IWene har dessuten rekkelist i aluminium istedenfor teak. Jeg tror det også er blitt levert litt ulike riggalternativer. Flukt ser ut til å ha samme Sparlight-rigg som min (inkludert stilige salingshorn av tre). Jeg har samme motor - litt liten i frisk motvind - men en skikkelig traver sier de som kan slikt. Saltvannskjølt. Jeg blir gjerne med og ser på den.

Link to post
Share on other sites

Er foran tvers opp øvre del og aktenfor tvers nedre del av tabellen, og rein sidevind den vannrette streken der båtens hastighet står?

Ja, med det forbehold at vinklene er den sanne vinden, ikke den relative vindvinkelen - den som båtens windex viser. Ved sann vind rett inn fra siden vil den relative vinden komme inn forenom tvers p.g.a. båtens bevegelse.

Link to post
Share on other sites

HaHa; sporer litt av her, men leste for en stund siden på siden din at du hadde kjøpt en 110% fokk. Har du fått prød den noe og hva er evnt erfaringene?

Seiler selv kun med en 130% og har vurdert en litt mindre med tanke på håndterlighet da det er stort sett en som seiler etter vi fikk en liten lett matros som krever sitt av oppmerksomhet.

Et nytt storseil er også på trappene, vurderer og ikke tenke på måleregler og se i samarbeid med en seilmaker på om det kan være en tanke med en ny bom som kanskje kan være bort i en halv meter lenger.

Link to post
Share on other sites

S&S båter har utviklet seg mye oppgjennom årene, i takt med økt innsikt i hydrodynamikk og dels i takt med skiftende måleregler for kappseilas. Hvis man ser f.eks. på båter med finnekjøl har man gått bort fra 'hvalformede' kjøler og mer i retning av rettere linjer som viser seg å gi mer løft og mindre motstand gjennom vannet (se forskjellene på Swan 65 og Swan 76). Tilsvarende for utforming av mer effektive og fritthengende spaderor.

 

IW31 med modifisert kjøl:

5468230975.jpg

 

S&S Swan-modeller

swans.jpg

Link to post
Share on other sites

Hehe har mange spørsmål i farger og fasonger du JRO :flag:

 

Hehe, for å si det sånn Iwrig; jeg har sett på IWer fra 1970 og fra 1981. JEG kan ikke se noen forskjell hvertfall......

Så da undres jeg over dette. En helt normal psykologisk reaksjon i den båtfasen jeg er i nå :D

Link to post
Share on other sites

Hehe, for å si det sånn Iwrig; jeg har sett på IWer fra 1970 og fra 1981. JEG kan ikke se noen forskjell hvertfall......

Så da undres jeg over dette. En helt normal psykologisk reaksjon i den båtfasen jeg er i nå :D

Vet ikke helt hvordan jeg skal svare, en IW 31 er en IW 31. Båten i seg selv lik, skrog, kjøl, ror, rigg, overbygg. MEN noen detaljer er endret. Om dette er praktiske erfaringer eller oppdateringer i tiden ( den tiden ) det vet jeg ikke.

Dersom du studerer bildene av innredningen feks til flukt eller HaHa sin og stormy sin vil du se at det er forskjeller. Min er identisk med stormy sin.

Om den ene løsningen er bedre enn den andre tror jeg neppe. Og som HaHa skriver er også relingslisten på de siste båtene av alu noe som helt sikkert er praktisk, men etter min mening gjør at båten mister noe av seg og sjarmenen over den. Men det er sikkert deilig og slippe vedlikeholdet av 20 meter teak list...

Link to post
Share on other sites

Det var vel kanskje det jeg hadde en mistanke om, at det sikkert er ett fett hvilken årsmodell man går for - hvis man skal kjøpe en slik båt. Andre båttyper kan jo ha vesentlige konstruksjonsendringer mellom 2 årsmodeller, som gjør det viktig å sjekke nøye. IW31 ser ikke ut til å "lide" under dette :)

Link to post
Share on other sites

HaHa; sporer litt av her, men leste for en stund siden på siden din at du hadde kjøpt en 110% fokk. Har du fått prød den noe og hva er evnt erfaringene?

Seiler selv kun med en 130% og har vurdert en litt mindre med tanke på håndterlighet da det er stort sett en som seiler etter vi fikk en liten lett matros som krever sitt av oppmerksomhet.

Et nytt storseil er også på trappene, vurderer og ikke tenke på måleregler og se i samarbeid med en seilmaker på om det kan være en tanke med en ny bom som kanskje kan være bort i en halv meter lenger.

Iwrig,

Jeg har ikke testet det nok til å vite når jeg bør bytte fra genua 1 (140% tror jeg) til genua 3 (110 %). Når det først blåser opp er det litt pes å skifte, så det har blitt til at jeg har rullet inn på eneren. Et ekstra fokkefall ville gjort den jobben mye lettere ved å kunne heise treeren før jeg tar ned eneren. Men treeren er mye mer letthåndterlig ved kryssing, så til familieseiling vil jeg tro at for alt fra laber bris og oppover vil treeren være å foretrekke uten at det føles daft. Hadde min treer hatt UV-beskyttelse ville den nok vært oftere i bruk.

 

Jeg har et storseil som er bittelitt større enn standard maksmål. Du kan se målene på http://www.seiling.org/baat/visMaalebrev.do?baatId=9529 og http://www.seiling.org/baat/finnSeilId.do?seilId=34784.

Jeg har ingen problemer med balansen i båten, og jeg vil tro at et enda mer utspent akterlik i toppen av seilet vil være en fordel i lett vind og på unnavind uten at balansen på kryss vil lide noe særlig. Jeg er litt skeptisk til om en halvmeter ekstra på bommen også vil bli bra, men det kan sikkert seilmakeren fortelle deg.

Link to post
Share on other sites

Legger ved bilde av en av de siste som ble produsert, lå for salg i sverige for en tid tilbake.

ny.jpg

Denne har også en litt annen pull- og pushpit.

 

Her er en annen med teakdekk

teak.jpg

 

Det var vel kanskje det jeg hadde en mistanke om, at det sikkert er ett fett hvilken årsmodell man går for - hvis man skal kjøpe en slik båt. Andre båttyper kan jo ha vesentlige konstruksjonsendringer mellom 2 årsmodeller, som gjør det viktig å sjekke nøye. IW31 ser ikke ut til å "lide" under dette :)

 

Jeg har i allefall (rett meg om jeg tar feil) ikke klart og finne noen store konstuksjonsmessige endringer på modellene. Her gjelder vel som vanlig å inspisere hvert individ for seg og at det vil være vedlikehold og omtanke som vil avgjøre dagens stand.

 

Grunnleggende kunnskap om båt er uansett viktig å ha med seg når en ser på brukt båt. da grensen mellom store og små utbedringer ofte kan være vanskelig å se.

Min båt så ikke alverdens ut når jeg kjøpte den og motoren stoppet etter to timer på vei hjem, men i dag hadde jeg ikke nølt ett sekund med å seile den til Shetland.

Utbedringer og egne løsninger er det alltid og det er jo det som er noe av sjarmen med gammel båt :cheers:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar HaHa,

Er helt enig i tanken din om at det er litt pes og drive å bytte. Hadde ikke klart å la 1`ern ligge igjen da dette er ett veldig allsidig seil på denne båten, men det hadde vært moro og sett hva det faktisk utgjør med en moderne høy 3\er i stedet. Er nok ikke allverdens tap i båtfart.

Båten blir jo uansett brukt til familie og turseiling så balanse og komfort er faktisk viktigere enn 0,2 kn.

Link to post
Share on other sites

Teakdekk er uvanlig, men teak rekkelist og andre teakdetaljer er det vanlige. De seneste modellene har som før nevnt rekkelist i aluminium.

 

Standard jernkjøl er en økonimiløsning. Man kan lage en like tung/stiv kjøl i bly som vil ha en mer gunstig hydrodynamisk profil. Den modifiserte IWen har sannsynligvis en blykjøl. Den er dessuten brattere og dypere noe som kan gi mer løft og mindre motstand. Men en slik kjøl har et smalere 'spor', dvs at den lettere 'staller' og krever derfor mer konsentrasjon av rormannen for optimal kurs.

 

IW31 er en relativt rank båt - begynnelsesveik- p.g.a. liten bredde. Men den er sluttstiv fordi kjølen er tung. Og den ruller relativt lett tilbake hvis den blir slått rundt. Se en rimelig edruelig diskusjon her: Hva skal egentlig til for at en seilbåt blir CE klasse A.

Link to post
Share on other sites

Leste bok om året skrevet om første kvinnen som seilte solo omkring kloden. Hun hadde møtt en fyr 2 år før som var en seilfan og hun ble gift med han og seilte litt med han og han sin venn. Den vennen hadde en S&S på 56fot bygget i Australia elller New Sealand, husker ikke helt. Hun dame lagde ut på havet uten erfaring og i den boka forteller hun hvordan hun lærte seg å seile båt! Hvertfall en gang hadde hun tapt totalt posisjonen og ble negativ til hele opplegget men klarte å komme seg på kursen og kom seg runden. Hun seilte en båt fra 1968/69, maken til den blå som ligger langt ut på B-brygge i Son. Den er ketch-rigget mens hennes var sloop. Utrolig vakker konstruktsjon av en båt. Den bok anbefaler jeg, den beste som er skrevet om jordomseilas :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Leste bok om året skrevet om første kvinnen som seilte solo omkring kloden. Hun hadde møtt en fyr 2 år før som var en seilfan og hun ble gift med han og seilte litt med han og han sin venn. Den vennen hadde en S&S på 56fot bygget i Australia elller New Sealand, husker ikke helt.

 

 

Damen dere snakker om kan ikke være noen annen enn Naomi James med "Express Crusader" i 1978. Naomi var gift med Rob James som igjen var kompis med Chay Blyth - og han vennen som hadde denne S&S 56 - du snakker om - kan være Chay Blyth, tenker jeg?

?

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg brems. Min mening har vært hele tiden dette var en S&S men dette gjør utslaget. Pratet med eieren av den båten ute på B-brygge i Son og dette var maken til en båt. Kannskje er de alderen som går med meg villeveier men helt sikkert jeg prater med den fyren i Son på ny i sommer :confused::confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Ragnar Kvam skriver om denne dama jeg sikter til. Men det kan jo være mange slike ute og seiler ;)

Ragnar Kvam skriver om Ornaith Murphy i boka 'Havet har meg nå'. Aleneseiler som seilte Balladen 'Sola'. Hun fant Tahiti ved hjelp av tre blyanter etter at båten var ganske rasert og lynnedslag hadde ødelagt all elektronikk og smeltet sekstanten. Hun forsvant på havet under en senere tur.

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...