Jump to content

Den uoffisielle Sparkman & Stephens tråden.


jupan

Recommended Posts

maretea.jpg

 

Jeg syntes denne båten fortjener å være med i tråden. Båtens navn : Maretea som er en nedskalert S&S yawl på 10.5 m og 56 kvadratmeter seil.

Maretea er bygd i kun et eksemplar på Neglinge verftet av August & Bengt Plym i 1959

Båten blei nedskalert for at det skulle være mulig å seile den av kun en person, har selv vært med en del ganger å seile båten som er et smykke . Den er litt av et skue under fulle seil.

Jeg har forstått det slik, at det var båtbyggerne som bygde båten til seg selv, for å ha noe og kose seg med på fine dager.

Båten eies i dag av min fetter og hører hjemme i Larvik om sommeren og ved Holmen verv, vår, vinter og høst.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

IW31 og IW40 er noe av det vakreste jeg ser på sjøen.

Snakk om harmoniske linjer !

 

Når det gjelder LadyB var jeg også på et tidspunkt i tenkemodus om å kjøpe båten av Aslak og Astri.

Men som soloseiler vurderte jeg den i største laget til kystseilas, men gudene skal vite at jeg var fristet :smiley:

 

Det er lettest å være to (men går bra med en person + autopilot) og jeg foretrekker å gå utaskjærs, men det kan jo ha noe med meg å gjøre :wink:

Det blir jo alltid en del vedlikehold med eldre båter, så nå skal salongen byttest ut, har bestilt og fått alcantara stoff som vi skal sy sjøl. Har Begynt å pusse og nate om dekket... ferdig med cocpiten.. bare resten igjen....

Men det er artig og :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo alltid løsninger for å unngå en stor genoa... men pent? Ikke i mine øyne i allefall.

 

 

Visit My Website

 

 

Foresten LadyB; Vet du hvor mange Iw 40er det er i Norge? Husker det lå en på land på en marina i Halden for noen år siden, mener den også lå på land der i noen år.

Det er den eneste jeg har sett her på Østlandet.

Ellers har jeg truffet noen på svenskekysten. Senest på nord Koster i sommer hvor det satt en gjeng godt påseilte svensker som hevdet den kom rett fra charter i middelhavet.

 

Pris må påregnes rundt 800K kanskje?

Redigert av Iwrig2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ere som har IW 31: synes dere den er stor nok for 2 pers å dra på tur med. F.eks. noen uker eller et par måneder? Da tenker jeg både på inne og ute, og alle faktorer egentlig ;)

 

Stor nok ja. Handler kun om innstilling til hvordan vi skal ha det. Vokste selv opp i 28 fot fire stykk pluss hund.

Av en eller annen grunn har vi blitt så utrolig kresne ( inkl meg selv ), vi skal ha ståhøyde, dass, dusj og helst en diger flatskjerm uansett hvor vi er.

Men mesteparten av gleden med seilbåt er seil opplevelsen og den mener jeg er omvendt proposjonal med båtstørrelsen. Nær kontakt med vannet og man får mer følelse med naturkreftene. Min mening da...

 

Var for noen år siden 4 stk på tur med IWn i to uker, helt toppers var til og med 8 ombord på nachspiel :cheers:

Ellers pleier vi å være 2 stk på tur hele sommerferien og ellers de helgene vi har mulighet, men de to siste årene har det blitt lite av andre grunner desverre.

For all del det er jo trangt, men ikke trangere enn at båtene som nå nærmer seg 40 år, fortsatt er i bruk og vi sitter her og snakker om hvor fine de er, jo da er det klart det funker :smiley:

 

Den største gleden er likevell å sitte på en holme en sommerkveld og skue de vakre linjene mens grillpølsene svir seg......

290708_131.jpg

Hadde nok spiste færre svidde pølser om det lå en M....4 der...

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer meg stort sett på tur så lenge jeg har en sovepose og en primus, men jeg ser at vi alle har forskjellige meninger/efaringer/terskler for hva som "går an", og hva som "går bra". Noen synes en Albin Vega 27 er nok for 2-3-4 mann i 2 år, mens andre MÅ ha 43 fot flatbunnet campingvogn med kjøl og mast for i det hele tatt å klare å sove der... Så lenge IW31 oppleves som at den trives når kulingen/stormen skulle overraske med sin lunefullhet, så er den mer enn god nok for meg :)

 

Jeg har sett på så mange båter nå at jeg tror ikke jeg blir noe klokere ;) Jeg elsker S&Ss vakre linjer, og selve konseptet at disse båtene er bygget for å seile best og at dette har høyere prioritet enn å kunne ha dobbeltseng og flatskjerm og fullt bad ombord. Dette er vel helt ærlig den mest realistiske båtstørrelsen for meg rent økonomisk også. Derfor håper jeg den er det jeg tror. Jeg må bare finne en og prøve den :D Så faller nok brikkene på plass.

 

Inntil da; beundring av slike båter :)

 

JRO

 

PS! Det er utrolig gøy å se at tråden fenger andre enn meg selv ;)

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Iwrig2

 

Vi hadde ihvertfall en IW 40 i Trondhjems Seilforening, men om den er solgt er jeg usikker på.

Båten hette Vilja, eid av Bjørn Ytreland, seilnr NOR 2610.

 

LadyB

Ja denne vakre damen fortjener absolutt å tas vare på.

Lykke til med prosjektet.

Vil sommerturen gå nord eller sørover?

Redigert av Arild Iversen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRO; Dette er hentet fra sailguide.com. Skrevet av Gøran Wagner, IW 31 guru. sier det meste...

Eneste jeg ikke får til å stemme her er max ståhøyde 170cm. Jeg er 182 og står akurat ved pantry..

 

 

 

Synpunkter avseende IW 31 införd 2002-09-28

Synpunkter

Synpunkter lämnade av: Göran Wagner

Båtens årsmodell: 1974

Års erfarenhet av modellen: 20

Användningssätt: Familjesegling

Normal besättning: 2

Seglingsegenskaperna: IW 31 är både snabb och styv. En enastående kryssbåt. Relativ kryssvinkel för bästa gång 25 grader !!! Knaprar höjd ner till 22 grader - tro't den som vill.

Hur det är att bo i båten: Klart hon är trång jämfört med moderna "Husbåtar". Visst går det med tre små barn, man skavs ihop på ett trevligt sätt. 2 personer på långfärd är relativt bekvämt

Positiva egenskaper: Fullt ställ upp till styv kuling, ge henne allt tyg du har. Tunga grejor i fören och ner vid masten när man kör hård undanvind så reser hon på häcken och surfar 11-12 knop och styr fint. Mycket välbalanserad, ingen lovgirighet med rätt skotad stor.

Problem / svaga punkter: Sparkman & Stephens konstruktioner och deras uppföljning av varvens kvalitet ger inte utrymme för svaga punkter - inget går sönder. Ståhöjd max 170 cm dock.

Genomförda förbättringar: Byt motor till VP 2002 12 år sedan. Diverse toa-pumpar o instrument bytta genom åren. Plastpestbehandlad. Bästa hjälpmedlet är vindservot (vindstyrare) Sailomat 536 S1 som styrt i 16 år - 95 procent av seglad distans nästan 40 tusen NM felfritt.

Övriga kommentarer: Magnifik sjöbåt som aldrig tröttar besättningen. Lugna rörelser även i grov sjö. Vacker design, snygg från alla vinklar. Hur ska jag någonsin kunna sälja dena underbara båt? E-mail:

 

 

Ellers er det en annen utrolig fin båt som kunne vært med her og den heter Thurø 33, bygd i Danmark, rundt 40 stk tror jeg. Inspirert av S&S og virker fantastisk velbygd. Vet om en på Østlandet som er lite i bruk som jeg sikler litt på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for et enestående innlegg. Han virker jo relativt fornøyd ;)

 

Jeg er 1.87, blir nok lavt, men pytt sann. Skal jo være i cockpit, evt. sitte i salongen med ankerdrammen ;)

 

Han understreker jo akkurat det som er viktigst for meg. At båten oppfører seg i ufin sjø, og at den seiler fint :D

 

Thurø 33? Den må jeg sjekke ut. Føler du at du har vokst ut at Iwrig2?

Link to post
Share on other sites

Rundt 800k er vel ganske omtrent en riktig pris. (jeg ga 750) . varierer litt, ifølge pantaenius sin prisliste ligger 83 modellen på litt over 1mill. Så den holder seg godt :smiley:

 

LadyB

Ja denne vakre damen fortjener absolutt å tas vare på.

Lykke til med prosjektet.

Vil sommerturen gå nord eller sørover?

 

 

:smiley: Takk, Er ikke helt bestemt enda, men jeg regner med at det blir en tur hjemom med båten uansett enten vår, sommer eller høst :sailing:

 

Hvor mange IW 40 det er her til lands er jeg litt usikker på,men jeg så en i stavanger i fjor :cheers_wine: + den på østlandet som var til salgs en stund.

Redigert av ladyb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dere som har IW 31: synes dere den er stor nok for 2 pers å dra på tur med. F.eks. noen uker eller et par måneder? Da tenker jeg både på inne og ute, og alle faktorer egentlig ;)

har ikke IW 31 men har seilt mye IW......2 pers inga problem du kan vare ute hele sommern..... :smiley::smiley::smiley:

 

flatbottned campingvogn vs S&S......... :lol::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder SHE 31 opp mot IW 31, så er designet likt, men de er bygget på forskjellig verft. England vs. England. Jeg har også sett at de er bittegrann forskjellige innredet. Undres om det kan være andre forskjeller og/eller kvalitetsforskjell på disse to siden de er fra forskjellig verft.

 

Kan man også si at Contessa 32 er noenlunde i samme familie? Selv om den er designet av JC Rodgers og ikke S&S.

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....IW-varvet finns ikke kvar lengre gikk i konkurs 1980

 

Hhmm, men Ladyb er jo en 83 modell, ettert det jeg har lest så ble de siste bygget rundt -85. Ladyb har bygge nr 33, så det var vel ikke så veldig mange som kom etter.. :smiley:

 

Men jeg synest det er vanskelig å finne noe info om selve verftet??

Link to post
Share on other sites

Hhmm, men Ladyb er jo en 83 modell, ettert det jeg har lest så ble de siste bygget rundt -85. Ladyb har bygge nr 33, så det var vel ikke så veldig mange som kom etter.. :smiley:

 

Men jeg synest det er vanskelig å finne noe info om selve verftet??

Fann dette

 

http://www.stormy-iw31.eu/5881/

 

der står det konkurs 1980 o att formarna togs över av Bennet i Göteborg som tillverkade ytterligare 16 båter....

 

skall se om jag kan finne noe mer om 40an......

 

jag har en jobbarkompis som har en 40a skall höre om han vet noe...

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...