Jump to content

Den uoffisielle Sparkman & Stephens tråden.


jupan

Recommended Posts

fant dette :smiley:

6) History

 

The design for the IW40 was originally commissioned 1973 for South Hants Marine yard in England, but then transferred to the IW Yacht Yard on the island of Orust on the west coast of Sweden in 1974. That yard had previously built the halftonner IW31 also by S&S, as well as some motor launches. As usual with Sparkman & Stephens, there was serious quality control by the designers during the building of the first hull and the setup of the production. The quality and strength of the IW40 are of very high standards. The first hull won the major Swedish Gotland Runt race, and achieved some brief notoriety. But it seems that by hull no. 35 or so, the yard had to close, perhaps having invested too much in the production of this yacht, large by Swedish standards, and of exceptional strength.

The mast was lengthened 1.5m at some point in the production, as it suited the usual racing and cruising in protected waters. On Firefly however, we find that we do perfectly well with the original rig, mainsail and only a 85% working jib.

The keel mold was also modified at some point, as the trim was found to be a little stern heavy. We assume that is because Scandinavian owners rarely fitted them with bow anchors. However, Firefly is balanced with the original keel and full anchoring equipment (in fact we removed some lead in the forward bilge).

It was only by special permission by S&S that the original owner was allowed to buy the hull and deck, with all the major structural parts already in place. He then finished the interior himself using the factory pre-fabricated wood furnishings, though redesigning the layout to accommodate his family of 6 children. (The 2 small upper bunks in the saloon were later transformed into book shelves and closets by the second and present owners.) Around 1985, he was able to buy the last unfinished IW40 hull, which he later completed with the standard layout (but plus the extra aft entrance).

Hull no. 6 was never officially named during the first 10 years by the original owner, but only sometimes referred to as "Performance", after the name of his own dinghy building company. Therefore it was deemed safe to name her "Firefly" in 1986.

Her first 10 years were spent cruising and racing within Scandinavia and every 6 winter months she was hauled and under cover, and therefore aged relatively little. Since 1987, she has been hauled and under cover for varying periods every year or so, otherwise used full time while cruising from Sweden to England, Spain, France, Morocco, The Canaries, Senegal, French Guyana, Venezuela, the Caribbean, the Bahamas, Bermuda and the east coast of north America from Florida to Nova Scotia in Canada.

Most other IW40's are in Scandinavia, with perhaps a few in the Med. and at least one more having been to the Caribbean.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Langtur blir det, men når, vet vi ikke enda... Fortsatt en del oppdateringer som skal gjøres på båten, men vi har nettopp fått nytt storseil og genoa fra northsails som vi må få testet til våren/sommeren, så da blir det vel en liten langtur hvertfall :cheers_wine:

 

Hvilke båt er Pretorien 35, noen bilder?

Link to post
Share on other sites

Her er noen flere S & S relevante lenker:

 

S&S Swan Association. Har et aktivt forum og innholdsrikt medlemsregister (med bilder), samt egen seksjon med vedlikehold og renovasjon.

 

Sparkman & Stephens Association. Historiske artikler og nyheter, samt salgsprospekter. Arrangerer årlige S&S-treff med regatta. Se f.eks. Patrick Matthiesens lange og illustrerte oversikt over S&S pocket cruisers and racers - seilbåter av størrelse rundt 30 fot.

 

Dolphin24.org har mye historisk materiale, også om brødrene Stephens generelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare si nok en gang, flotte innlegg med utrolig interesant info. Det dukker jo opp flere og flere modeller i alle størrelser :D

 

IWRIG: har du lyst til å legge ut noen bilder av interiøret? Fantastisk fin båt må jeg si! AKKURAT en sånn jeg kunne tenkt meg :)

 

Dessverre er det omtrent ingen til salgs i Norge for tiden. Får bare vente :)

Link to post
Share on other sites

Eneste bilde jeg har fra båten innvendig er dette som nok er ganske uinteressant, bildet ble tatt i.f.m motorbytte for to år siden.

040407_011.jpg

PC`n gikk i gulvet i høst og alle bilder er borte.

 

Innredningen er forøvrig helt orginal, identisk med Stormy sin som det er massevis av bilder av på hans side.

MEN selvfølgelig ikke så strøken som den.

Link to post
Share on other sites

Eneste bilde jeg har fra båten innvendig er dette ............

 

husker når jeg hjelpte min far o vinterkonservere motorn....jeg fikk 'åle' meg in på mage over motorn o ned armarna ned under bakkslaget......åt vilket håll skall jeg nu losse muttern :confused::lol::lol: (ca 25 år siden!)

 

blir litt nostalgisk når jeg ser de her fine IW31orna

 

min far hade nr 257 på sin, tror den var bygget 1977, båten var iallfall messebåt det året, vad har ni för nummer på era IW31or, ni som har???

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Åle seg på magen høres kjent ut ja, men slik er det vel i de fleste båter som har motoren plassert under cockpit.

 

Mnja.

Vet ikke om det er direkte overførbart men....

På min båt har jeg laget skottet mellom akterlugar og maskinrom avtagbar.

Jeg kan ligge i køya i akterlugaren og skru på motoren. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Gunga, den var flott!

 

Vi vanlige dødelige lønnsmottakere kan se etter aktuelle S&S båter her: http://www.sailboatdata.com/VIEW_DESIGNER.ASP?DESIGNER_ID=12

En oversikt over mer enn 150 S&S designede masseproduserte seilbåter. Her finnes sikkert en kur for tre-fotssyken.

 

Jeg kunne godt tenke meg en Swan 40 for å kurere tre anfall av trefotssyken i en jafs...

Link to post
Share on other sites

IW31 og IW40 er noe av det vakreste jeg ser på sjøen.

Snakk om harmoniske linjer !

 

Når det gjelder LadyB var jeg også på et tidspunkt i tenkemodus om å kjøpe båten av Aslak og Astri.

Men som soloseiler vurderte jeg den i største laget til kystseilas, men gudene skal vite at jeg var fristet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...