Jump to content

Den uoffisielle Sparkman & Stephens tråden.


jupan

Recommended Posts

I’m often asked why we don’t step the mast on deck. After all, it makes for a

shorter mast, there’s no hole in the deck, and if the rigging fails it all goes harmlessly

over the side. Well, the big problem with stepping a mast on deck is that you need a

much stiffer section for the same load. This is because when the mast’s column ends at

the deck, it can buckle out wherever it wants to, maybe at the spinnaker pole fitting or

near the lower spreader, and it has to bend only at that one point. Whereas if the mast is

stepped on the keel, when it wants to buckle out at the spinnaker attachment or lower

spreader it must at the same time bend at the partners to compensate for the bend at the

pressure point, but it can’t because it’s secured at the partners. So there’s a strength

factor of about two to one involved. This doesn’t mean the mast has to be twice as big

when stepped on deck, but it does have to have twice the capacity to withstand a

compressive load, so it’s going to be a bigger, heavier spar. Which is why we discourage

people from stepping the mast on deck.

 

That also explains, incidentally, why it’s important to constrain a keel-stepped

mast tightly at the partners. Otherwise, the mast will buckle in whatever space is clear

around the mast at the deck, and you lose the stiffening effect of those six, seven or eight

feet of mast below deck.

 

In general, though, we can say that a boat designed for racing will have a thinner

mast with as small a section as possible. This has two chief advantages. First, there’s

less windage, which is important for speed. Second, the smaller section makes for a more

flexible spar that can be shaped to maximize performance. This means, though that the

mast must have a thicker wall so it can stand up to the very high compression loads

created by the need for extreme tension on the headstay for good upwind performance.

Needless to say, such a mast also demands the constant attention of an alert, competent

crew.

 

Now, a spar with a fatter section will be stiffer, and requires less sophisticated

rigging, runners and such, and so requires less concern by the crew. This mast, say for a

boat meant primarily for cruising, doesn’t need such a thick wall, and so, interestingly,

will weigh about the same as the thinner mast with its thicker wall.

Rod Stephens, Rod on Sailing, Lessons from the Sea

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hål i taket...med dropp o kondens....eller mast som går overboard med skader i taket...jo jeg takker :lol::lol::wink:

Gunga Din: Jeg har bodd i båt med gjennomgående mast i 5 år. Du trengere ikke fortelle eventyr til meg om hvordan det virker. Jeg sitter faktisk i båten nå. Har sjekket og jeg har verken kondens eller drypp. Det er snøvær i Bergen i dag...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er snøvær i Bergen i dag...

snö er en sak, det er små problem.......

 

men regn + kallt väder o överspolende sjö en annen + en ev. avmastning(ufrivilig mastbrudd).......... :wink:

 

http://www.blogtoplist.se/resor/bloggdetaljer-5332-2.html

 

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic....252&start=0

 

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=5307

 

http://forum.hamnen.se/rigg-segel-och-oevr...r-kaellare.html

 

http://forum.hamnen.se/search.php?searchid=354172

 

+ jobbigere påmastningen om våren.........................

 

men som jeg skrivet tidl det finnes en del fördeler også

 

för regatta seiler mindre mastprofil= mindre luftmotstand o mindre vikt på maströret....

 

så det er som man säger en del liker modern o en del liker dottern...........

men jeg liker ett tett skrog.......

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Husker også at jeg traff en kar fra Skien/porsgrunn(tror det var rundt der)

traff han i Sæby sommeren 2007. han hadde en gammel, tror detvar en 57 swan.(men er ikke sikker på størrelsen)

 

Kan det ha vært "Mera" ca 50 føtter. Fin gammel båt med mye utstyr. Hydraulisk rulle og el. winsjer.

Link to post
Share on other sites

att riggen står stött skjönner jeg, det er ikke problemet med gjenomgående rigg

 

o det rinner inget ned gjenom masten? + kjöldbryggen? dette har de fleste problem med som har gjenomgående ......

(ikke noe stort prolem, men en bakdel med gjenomgående......)

 

har du isolert masten under dekk?...

 

mastskinn.jpg

 

http://robertsmarin.com

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Når det regner veldig kraftig over en lengre periode renner den noen dråper langs masten. Men disse hanver i kjølen. Derimot innrømmer jeg at det kan komme dråper på avveie ved seilas i drittvær. Men det er ingen problem i det daglige.

 

Har ikke isolert masten, men vil vurdere å gjøre det hvis jeg flytter til et kaldt sted.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Derimot innrømmer jeg at det kan komme dråper på avveie ved seilas i drittvær. Men det er ingen problem i det daglige.

det er det eg pröver o fortelle...det er inge större problem med genomgående til vardags, dom er overkommlige....da er det helt OK!

det er vid en ufrivillig avmastning, o sannolikheten er veldi näre noll för en sådan..... :smiley:

 

den store fordelen er vid regatta seiling da har du ett mindre masterör=mindre vindmotstand :yesnod:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kan det ha vært "Mera" ca 50 føtter. Fin gammel båt med mye utstyr. Hydraulisk rulle og el. winsjer.

 

ja det kan være den, har var i Sæby for å få skiftet ut noen helt nye Store Anderson vinsjer. tror det var størrelse 65+. de hadde en fab feil så han skulle få helt nye.

 

og han hadde god peiling på Swan båter, virket som han holdt seg informert om hva som var på markedet. av eldre brukt.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke et mindre masterør. I stedet er riggen sterkere. Riktig prioritering på en turbåt.

finnes båten med både varianter?.......mastkonstruktörer kan nemligen gå ned i profilstörelse på en gjenonomgående!

det blir ett litt gunstigere knekkningsforlopp

 

så har du 'mast på taket-rör' som gjenomgående, kan du tryggt seile vidare !! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette er jo et viktig poeng med dekkstående vs gjennomgående mast: En gjennomgående mast har en slankere/lettere profil enn en dekkstående mast. Hvis man vil bytte fra gjennomgående til dekkstående uten å endre båtens rettende moment, må masten gjøres kortere. Se f.eks. på den IW 31 som JRO spekulerer på å kjøpe. Her har jeg lagt et fotografi av båten oppå den originale seilplanen (lav rigg, det finnes en litt høyere 'Bodensee'-utgave). Det blir ikke helt rett p.g.a. perspektivet bildet er tatt i , men jeg vil tro masten er en drøy meter kortere enn originalt. Man mister en del seilareal....

iw31hamarsailplan.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Jeg har tilbrakt 4 uker ombord i Le Cid (12 meter går i Oslo) og det var noen kjekke 4 uker i 1987.

 

Er du sikkert på at det var Le Cid, careka?

 

Høres usansynlig ut, siden "Le" er fransk og "Cid" er navnet på en spansk helteskikkelse. Tipper det var "El Cid", som også var navnet på en spansk folkehelt og hærfører (El Cid Campeador), som ledet de spanske frihetskampene og som ble berømt for til slutt å ha drevet maurene ut av Spania på 1000-tallet.

 

 

....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

se der er båten, 4 uker fra franskekysten og til norge. jeg gikk av på Gunsey da hadde jeg ikke mer tid, og måtte jobbe litt igjen.

1987 kom den til norge.

 

nydelig båt.

Dette var første gang jeg var i seilbåt, og det tok 1 time, så sa jeg til meg sjøl, dette er livet, Å Seile. :smiley:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Har aldri deltatt i regatta med båten min, men det hadde vært morro og prøvd for jeg har en følelse av at IWn har fått tildelt et gunstig LYS.

Har tilgode å bli fraseilt av nye franske og tyske byggeklosser med samme båtlengde.

 

Hei Iwrig, har du gjort noe med båten ift LYS, siden du sier dette?

 

Jeg tror og du hadde slått en god del av campingvognene ;)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Havgap, jeg har allerede en Iw :smiley: ser at du har en askeladden 475. Jeg har kjøpt med en slik i dag :cheers: , har du noen erfaringer med den du ønsker å dele? Gleder meg veldig til litt vannski og morro ved siden av seilingen-

 

Beklager at jeg sporer av i tråden om SS...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...