Gunga Din Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 hål i taket...med dropp o kondens....eller mast som går overboard med skader i taket...jo jeg takker Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
HaHa Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 (redigert) I’m often asked why we don’t step the mast on deck. After all, it makes for a shorter mast, there’s no hole in the deck, and if the rigging fails it all goes harmlessly over the side. Well, the big problem with stepping a mast on deck is that you need a much stiffer section for the same load. This is because when the mast’s column ends at the deck, it can buckle out wherever it wants to, maybe at the spinnaker pole fitting or near the lower spreader, and it has to bend only at that one point. Whereas if the mast is stepped on the keel, when it wants to buckle out at the spinnaker attachment or lower spreader it must at the same time bend at the partners to compensate for the bend at the pressure point, but it can’t because it’s secured at the partners. So there’s a strength factor of about two to one involved. This doesn’t mean the mast has to be twice as big when stepped on deck, but it does have to have twice the capacity to withstand a compressive load, so it’s going to be a bigger, heavier spar. Which is why we discourage people from stepping the mast on deck. That also explains, incidentally, why it’s important to constrain a keel-stepped mast tightly at the partners. Otherwise, the mast will buckle in whatever space is clear around the mast at the deck, and you lose the stiffening effect of those six, seven or eight feet of mast below deck. In general, though, we can say that a boat designed for racing will have a thinner mast with as small a section as possible. This has two chief advantages. First, there’s less windage, which is important for speed. Second, the smaller section makes for a more flexible spar that can be shaped to maximize performance. This means, though that the mast must have a thicker wall so it can stand up to the very high compression loads created by the need for extreme tension on the headstay for good upwind performance. Needless to say, such a mast also demands the constant attention of an alert, competent crew. Now, a spar with a fatter section will be stiffer, and requires less sophisticated rigging, runners and such, and so requires less concern by the crew. This mast, say for a boat meant primarily for cruising, doesn’t need such a thick wall, and so, interestingly, will weigh about the same as the thinner mast with its thicker wall. Rod Stephens, Rod on Sailing, Lessons from the Sea Redigert 5.Februar.2009 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 skall ikke argumentere mot Mr Stephens...det har jeg allfor lite erfaring ..... men allt i teksten går det att dimensjonere för...litt större maströr...... så slipper man alle bakdeler med gjenomgående mast, vilket han ikke skriver om ...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 hål i taket...med dropp o kondens....eller mast som går overboard med skader i taket...jo jeg takker Gunga Din: Jeg har bodd i båt med gjennomgående mast i 5 år. Du trengere ikke fortelle eventyr til meg om hvordan det virker. Jeg sitter faktisk i båten nå. Har sjekket og jeg har verken kondens eller drypp. Det er snøvær i Bergen i dag... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 (redigert) Det er snøvær i Bergen i dag... snö er en sak, det er små problem....... men regn + kallt väder o överspolende sjö en annen + en ev. avmastning(ufrivilig mastbrudd).......... http://www.blogtoplist.se/resor/bloggdetaljer-5332-2.html http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic....252&start=0 http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=5307 http://forum.hamnen.se/rigg-segel-och-oevr...r-kaellare.html http://forum.hamnen.se/search.php?searchid=354172 + jobbigere påmastningen om våren......................... men som jeg skrivet tidl det finnes en del fördeler også för regatta seiler mindre mastprofil= mindre luftmotstand o mindre vikt på maströret.... så det er som man säger en del liker modern o en del liker dottern........... men jeg liker ett tett skrog....... Redigert 5.Februar.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Allan E Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Husker også at jeg traff en kar fra Skien/porsgrunn(tror det var rundt der)traff han i Sæby sommeren 2007. han hadde en gammel, tror detvar en 57 swan.(men er ikke sikker på størrelsen) Kan det ha vært "Mera" ca 50 føtter. Fin gammel båt med mye utstyr. Hydraulisk rulle og el. winsjer. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 men regn + kallt väder o överspolende sjö en annen + en ev. avmastning(ufrivilig mastbrudd).......... Jeg bor i Bergen. Her er det ofte kaldt og regn. Skjønner ikke problemet. Riggen står støtt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 att riggen står stött skjönner jeg, det er ikke problemet med gjenomgående rigg o det rinner inget ned gjenom masten? + kjöldbryggen? dette har de fleste problem med som har gjenomgående ...... (ikke noe stort prolem, men en bakdel med gjenomgående......) har du isolert masten under dekk?... http://robertsmarin.com Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Når det regner veldig kraftig over en lengre periode renner den noen dråper langs masten. Men disse hanver i kjølen. Derimot innrømmer jeg at det kan komme dråper på avveie ved seilas i drittvær. Men det er ingen problem i det daglige. Har ikke isolert masten, men vil vurdere å gjøre det hvis jeg flytter til et kaldt sted. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 (redigert) Derimot innrømmer jeg at det kan komme dråper på avveie ved seilas i drittvær. Men det er ingen problem i det daglige. det er det eg pröver o fortelle...det er inge större problem med genomgående til vardags, dom er overkommlige....da er det helt OK! det er vid en ufrivillig avmastning, o sannolikheten er veldi näre noll för en sådan..... den store fordelen er vid regatta seiling da har du ett mindre masterör=mindre vindmotstand Redigert 5.Februar.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 (redigert) Kan det ha vært "Mera" ca 50 føtter. Fin gammel båt med mye utstyr. Hydraulisk rulle og el. winsjer. ja det kan være den, har var i Sæby for å få skiftet ut noen helt nye Store Anderson vinsjer. tror det var størrelse 65+. de hadde en fab feil så han skulle få helt nye. og han hadde god peiling på Swan båter, virket som han holdt seg informert om hva som var på markedet. av eldre brukt. Redigert 5.Februar.2009 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sun Flyer Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 den store fordelen er vid regatta seiling da har du ett mindre masterör=mindre vindmotstand Jeg har ikke et mindre masterør. I stedet er riggen sterkere. Riktig prioritering på en turbåt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 og han hadde god peiling på Swan båter, virket som han holdt seg informert om hva som var på markedet. av eldre brukt. Swan er Swan...Rolls Royce...nesten like bra som en eldre Najad Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Jeg har ikke et mindre masterør. I stedet er riggen sterkere. Riktig prioritering på en turbåt. finnes båten med både varianter?.......mastkonstruktörer kan nemligen gå ned i profilstörelse på en gjenonomgående! det blir ett litt gunstigere knekkningsforlopp så har du 'mast på taket-rör' som gjenomgående, kan du tryggt seile vidare !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jupan Svart 5.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Nå er jeg klokere på ordentlig ;) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 finnes båten med både varianter?...... Ja. Men den andre versjonen har også litt lavere rigg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
HaHa Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 (redigert) Dette er jo et viktig poeng med dekkstående vs gjennomgående mast: En gjennomgående mast har en slankere/lettere profil enn en dekkstående mast. Hvis man vil bytte fra gjennomgående til dekkstående uten å endre båtens rettende moment, må masten gjøres kortere. Se f.eks. på den IW 31 som JRO spekulerer på å kjøpe. Her har jeg lagt et fotografi av båten oppå den originale seilplanen (lav rigg, det finnes en litt høyere 'Bodensee'-utgave). Det blir ikke helt rett p.g.a. perspektivet bildet er tatt i , men jeg vil tro masten er en drøy meter kortere enn originalt. Man mister en del seilareal.... Redigert 6.Februar.2009 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 ...Jeg har tilbrakt 4 uker ombord i Le Cid (12 meter går i Oslo) og det var noen kjekke 4 uker i 1987. Er du sikkert på at det var Le Cid, careka? Høres usansynlig ut, siden "Le" er fransk og "Cid" er navnet på en spansk helteskikkelse. Tipper det var "El Cid", som også var navnet på en spansk folkehelt og hærfører (El Cid Campeador), som ledet de spanske frihetskampene og som ble berømt for til slutt å ha drevet maurene ut av Spania på 1000-tallet. .... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
HaHa Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Les om Le Cid Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 (redigert) se der er båten, 4 uker fra franskekysten og til norge. jeg gikk av på Gunsey da hadde jeg ikke mer tid, og måtte jobbe litt igjen. 1987 kom den til norge. nydelig båt. Dette var første gang jeg var i seilbåt, og det tok 1 time, så sa jeg til meg sjøl, dette er livet, Å Seile. Redigert 6.Februar.2009 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Walter_S Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Les om Le Cid Merkelig navn..... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Careka Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Vi fikk forklart , at det var navnet på en stor fransk eventyr gubbe, helt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
jupan Svart 15.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2009 Har aldri deltatt i regatta med båten min, men det hadde vært morro og prøvd for jeg har en følelse av at IWn har fått tildelt et gunstig LYS.Har tilgode å bli fraseilt av nye franske og tyske byggeklosser med samme båtlengde. Hei Iwrig, har du gjort noe med båten ift LYS, siden du sier dette? Jeg tror og du hadde slått en god del av campingvognene ;) Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Av interesse for noen i Norge http://www.blocket.se/vi/20508276.htm?ca=20_s Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Hei Havgap, jeg har allerede en Iw ser at du har en askeladden 475. Jeg har kjøpt med en slik i dag , har du noen erfaringer med den du ønsker å dele? Gleder meg veldig til litt vannski og morro ved siden av seilingen- Beklager at jeg sporer av i tråden om SS... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.