Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Satte flometer på min 87 modell draco 21 sc. Forbruk var 14l/h ved 18 knop 16l/h 20 knop og 18l/h ved 23 knop.

båten har en 94 ford diesel med ca 3500timer. Ca 0,8l/nm ved lett båt. Ved maks hastighet 26l/h 28knop.

 

stemmer forøvrig bra med beregninger basert på seilt distanse og fyllte liter.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Jeg har en Askeladden 585 Freestyle 19 fot. Bak har jeg en 2003 mod 135 hk Mercury 2 takt optimax saltwater edition

For å kjøre denne båten med mest Comfort så bør man ligge over 17 knop. Da går den i plan. Vi pleier å ligge i 18-20 knop og da har vi en times forbruk på ca 20 liter bensin eller 5 gallon som båtcomputeren sier.

Link to post

Motortype:Innenbords
Båttype: Askeladden Z7
Motormerke: Mercruiser 5.0L MPI med Alpha drev
Motorstørrelse: 260 HK
Snittforbruk fra 14/7/2016 til 25/7/2017: 16,8 liter per time

Kjøremønster ca 50% sakte fart i 6-7 knop og 50% plan i 24-26 knop (ca 3200 rpm).

 

 

Link to post

Vi har en Saga 27 1986 mod. med en Yanmar 4JHE 44Hp dieselmotor med en max fart på 7,5 knop. Vi går mye med 3200 RPM og 7 knop (max RPM er 3600). Båten og motoren har vi hatt siden 1987. Da er gjennomsnittstallene fra 1988 til og med 2017 (totalt 18044 Nm og 2752 timer) følgende:

  • 5,73 l/t
  • 0,88 l/Nm
  • 6,5 knop gjennomsnitt hastighet

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Båt:      Viksund 360 St Cruz  
Motor: VP 435

* 1000 rpm   => 4.20 l/time         6-7   knop                0.7   l/nm        0 % økn. (utgangspunkt for beregn. av økn. i forbruk)
   1500 rpm  =>10.0  l/time          8-9   knop             1.25 l/nm      78 % økn.
   2000 rpm  =>21.0 l/time
**2500 rpm =>35.0 l/time        17-18 knop              2.05 l/nm    192% økn.
   3000 rpm  =>52.0 l/time        24(25) knop             2.16 l/nm     208% økn.
   3500 rpm  =>81.0 l/time              32 knop              2.5  l/nm      257% økn.
 

Konklusjon:
**Marsjfart:
-Behagelig fart med ca. 2500-2600 rpm, som er 900 rpm mindre enn max, gir 18-19 knop.

-Forbruk: 2.05 l/nm 

*Max ØKONOMIFART og/eller "kosefart":
-Når økonomi, sol, varme, nytelse og/eller uteliv på flybridge er prioritert som viktigst, vil
7 knop - med ca. 1000 rpm, være det optimale.
Forbruk 0.7 l/nm

PS!
Følgende link gir deg tilgang til en "forbruksKALKULATOR". Her kan man velge DEN KONKRETE MOTOR, som man ønsker å studere 
mht forbruk i ulike turtallsområder:

http://www.boat-fuel-economy.com/norsk

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post

Har ikke fullstendig oversikt. Men er jo ikke laaaaange turer vi stort sett drar på. Lengste eg har gått er 1 time og 15 minutt ?

 

Har fylt den helt opp to ganger i sommer. Så hvertfall over 400 liter. Tipper rundt 500. Men slike ting vil eg helst se minst mulig på.... 

 

Link to post

Da ble jeg litt beroliget på dine vegne. Hadde du hatt opp mot 100 timer på en sesong, med 100 liter pr. time, måtte du vært en lottovinner!

 

100 × 100 × kr.9,80 = ??? :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Som sagt kjøres det svært lite på full peising. 50 knop er ikke så behagelig ?

 

Ligger mest på 1,2 l/nm. Pr time varierer jo. Turen blir jo bare kortere i tid med samme forbruk. Men ca 33 l timen i snitt. 

 

Bladde litt i tråden her. Ser de fleste sammenlignbare båter ligger vel så høyt som min. 

 

100 timer er utopi for meg med denne båten. Kjøre til Nordkapp og tilbake får eg finne en annen skute som fikser ? Som du ser er du på nesten 0,9 l/nm noe som er marginalt lavere enn mitt forbruk på marsj..... 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

En ting jeg ikke forstår, er hvorfor det snakkes om liter pr. time i båt, mens en på landeveien snakker om liter pr. mil. Det er da mye mer realistisk. Nautiske mil pr. time må da være mye mer realistisk og sammenlignbart mellom forskjellige båttyper? Kanskje det henger igjenn fra den tiden alle fritidsbåter var snekker og gikk med samme hastighet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 4 minutter siden:

En ting jeg ikke forstår, er hvorfor det snakkes om liter pr. time i båt ...

 

Det er ikke alt mellom himmel og jord vi alminnelig dødelige forstår, Lars .. :smiley:

Jeg vil tro at liter pr. time kan være interessant om du drar ut på Søndagstur med båten. Uten planer, rute eller annen hensikt å hygge deg. For så å komme tilbake til utgangspunktet utpå ettermiddagen en gang.

Link to post
Bonus skrev 13 minutter siden:

Det er ikke alt mellom himmel og jord vi alminnelig dødelige forstår, Lars .. :smiley:

 

Men jeg prøver i hvert fall! Kanskje det er det som gjør at jeg ikke faller tilbake i godstolen og sløver henn som en "gammel" mann på 74 år som jeg snart er? Kroppen er nok 74 år, men jeg håper hodet er mange 10-år yngre. :saint:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

2014 Nordkapp Enduro 605 150 HO G1, men båten ble pluttselig solgt (utenfor plan), mener jeg hadde på marsfart 0,4 GALLON/ NM, hadde da ca 30 knop (som jeg husker det). Men her er det noe feil, for 0,4 Gallon tilsvarer 1,5 liter pr nautiske. Mener jeg regnet på det og fant ut at jeg brukte ca 0,7-0,8 liter pr NM.

 

Blir litt forvirret med alle disse omregningene.

 

2018 Nordkapp med 150 HO G2 på tur over nyttår. :-), skal gå noe billigere.

 

Men kort oppsummering så bruker båten for lite bensin og for få driftstimer.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...