Jump to content

Har seilbåten din lovlig lanterneføring?


Servicemannen

Recommended Posts

Amalie 36: Starter du motoren så må du ha:____________

 

Forøvrig så leser jeg Poseidons "fasit", kan være nyttig å ajourføre kunnskapen av og til. Andre utsagn som forutsetter ikke nevnte forutsetninger tar jeg med noen klyper salt....særlig de som trekker andres kompetanse i tvil uten å dokumentere det.

Link to post
Share on other sites

Nattseilas:

 

MED motor eller motor og seil samtidig: Rød/Grønn foran og hvit akter PLUSS topplanterne hvit forover.

 

BARE seil: Samme, men med slukket topplanterne.

 

 

Dette er fordi at man forholdsvis rask skal kunne skille evt. saktegående vanskelig manøvreerbare seilbåter ut fra øvrig trafikk, og ivaretavikepliktregler. Ser du bare hvit akter og farge fout, så skal du gå ut fra at her manøævreres det UTEN motor.

Link to post
Share on other sites

Du mener båter som ikke tar nattseilas ikke trenger noen lanterne?

 

OK - jeg har kanskje tungt for det, og forkortet litt - mente selvfølgelig lanterne i baug og akter.

 

Amalie 36: Starter du motoren så må du ha:____________

 

Forøvrig så leser jeg Poseidons "fasit", kan være nyttig å ajourføre kunnskapen av og til. Andre utsagn som forutsetter ikke nevnte forutsetninger tar jeg med noen klyper salt....særlig de som trekker andres kompetanse i tvil uten å dokumentere det.

 

 

Skjønte pointet, ordet som manglet ha ha ha :yesnod:

Link to post
Share on other sites

A.

Men det er jo førers ansvar å sørge for lanternenes synlighet? (...)

Igjen førers ansvar?

Ja, jeg vet at dette er et sidespor i denne tråden, men det aner meg at det kan herske veldig uklare tanker ombord i fritidsbåter m.h.t. hvem som er båtens fører - og om vedkommende båtføreres rolle. Det aner meg at det vanlige er at alle ombord regner med at båteieren automatisk er båtfører, selv når han/hun tar en lur i køya - og faktisk f.eks. eldste tenåring er den som styrer båten.

 

B.

Har flere ganger møtt seilbåter uten lanterneføring (...)
(...) men her vestpå er det nå mitt subjektive syn at det er flere motorbåter uten lanterner enn hva som er tilfelle med seilbåter

Seilbåter eller motorbåter - samma det, men vi må venne oss til å tenke på det maritime regelverket som et sikkerhetssystem. For det sikkerhetssystemet virker som nettopp sikkerhetssystem når alle følger det.

Det virker ikke når hver og en vurderer i hver enkelt tilfelle "om vi skal ha alle de lanternene på båten", "om det passer oss akkurat nå å tenne dem", "om vi skal gidde å gi tåkesignal akkurat etter boka" osv.

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

MED motor eller motor og seil samtidig: Rød/Grønn foran og hvit akter PLUSS topplanterne hvit forover.

 

BARE seil: Samme, men med slukket topplanterne.

 

Vi fikk bukt med vikeplikt nytte/lyst her på BP, men denne ser ut til å være verre.

 

Med fremdrift fra bare seil. Kun side og akterlanterner.

Med fremdrift fra både seil og motor. Kun side og akterlanterner.

Med fremdrift fra bare motor. Side, hekk og topplanterne.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig så leser jeg Poseidons "fasit", kan være nyttig å ajourføre kunnskapen av og til. Andre utsagn som forutsetter ikke nevnte forutsetninger tar jeg med noen klyper salt....særlig de som trekker andres kompetanse i tvil uten å dokumentere det.

 

Nå vet jeg ikke om det er mine utsagn du mener, men jeg føler for å utdype litt mer om hva jeg mener.

 

Trådstarter har startet en tråd hvor han hevder at han har sett mange (de fleste?) seilbåter som er levert uten topplanterne. Jeg skal bare nevne de båtene jeg kjenner godt og har eid selv eller seilt, samtlige har også vært benyttet til nattseilas på tur og/eller regatta; Banner, Maxi, Alo, Albin, Swan og Jeannau. Med unntak av Banner'n så har alle av disse vært utstyrt med topplanterne og ingen av disse har benyttet topplanterna under nattseilas. Jeg kan heller ikke huske at jeg har sett mange seilbåter uten topplanterne.

 

Mitt poeng er også at trådstarter ikke kan hevde at det er ulovlig lanterneføring dersom han i havn har sett seilbåter uten topplanterne. Ulovlig er det først når disse seilbåtene benytter motor om natten. Det blir startet en tråd her hvor det fremkommer noen rare beskyldninger mot mange merker og dette mener jeg må nyanseres. Det virker kanskje som om trådstarter ikke helt vet reglene selv. :confused:

 

Sjøveisreglene er egentlig ganske klare og det er derfor jeg har spurt flere ganger om hvor det står at det er ulovlig dersom en seilbåt ikke har montert topplanterne, og har da satt som forutsetning at båten er mellom 7 og 20 meter da dette dekker de fleste fritidsbåter og reglene er litt ulike dersom båten er under eller over dette.

Link to post
Share on other sites

De spikker fliser med deg Servicemannen.

Det tror jeg ikke, jeg tror ikke Servicemannen har peiling på hva han skriver om lanterner, noe vel denne tråden helt klart beviser...Om han påstår at en seilbåt må ha topplanterne så er dette selvsagt feil.... men går seilbåten for motor så er den som motorbåt å regne og ikke noen seilbåt og skal da naturligvis føre lanterner i henhold til reglene for motorbåt.... At han ikke vet dette overrasker ikke meg når en leser denne tråden.. :nonod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Med fremdrift fra bare seil. Kun side og akterlanterner.

Med fremdrift fra både seil og motor. Kun side og akterlanterner.

Med fremdrift fra bare motor. Side, hekk og topplanterne.

 

 

Hvis motor er med på fremdrift - skal hvit topplanterne være på . Men selv redegjørelse fra Amble er litt tvetydig:

sitat fra Båtmagasinet: "Og sålenge det seiles, skal det som kjent bare vises rødt og grønt forover og hvitt akterover".

 

Så hvilken regel som overstyres av hvem er noe uklart :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så hvilken regel som overstyres av hvem er noe uklart :smiley:

 

Akkurat.

Vi har dagsignal for motorseiling. Den oppheiste kona.

Det er ikke noe tilsvarende for nattseilas fordi det ville være ugjennomførlig i praksis.

Ei topplanterne tent under motorseiling ville vært lite og avbrutt synlig, og ville frata båtføreren alt nattsyn.

 

Ja, jeg veit at i seilbåthaterklanen er de de som mener at topplanterna skal slås på så snart man tenker på å starte motoren og plassere den oppe på Windexen og alt mulig rart.

Link to post
Share on other sites

Med fremdrift fra både seil og motor. Kun side og akterlanterner.

 

Med fare for å virke som den store flisespikkeren, vil jeg hevde at dette er feil. Definisjonen på et seilfartøy står i sjøveisreglene, regel 3 ©: "Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt."

 

Benyttes motor er det pr. definisjon "maskindrevet fartøy" og skal ha lanterneføring som dette. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg veit at i seilbåthaterklanen er de de som mener at topplanterna skal slås på så snart man tenker på å starte motoren og plassere den oppe på Windexen og alt mulig rart.

:smiley: Ja, jeg ytret i et tidligere inlegg at jeg droppet topplanternen ved motorseiling natt pga nattsynet/hvitt seil osv. Ble ikke nådig mottatt, men jeg mener det er rett også iht regelverket.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg alltid har tolket reglene er at man enten er et seilfartøy eller et maskindrevet fartøy. Det jeg har lært er at grunnen til at kjeglen blir benyttet er de gangene en seilbåt med seilene oppe også går for motor, for da er den pr. definisjon et maskindrevet fartøy og skal behandles som dette.

 

Jeg ser ingen grunn til å kalle noe for motorseiling, for enten går du for motor, eller så benyttes ikke denne til fremdrift.

 

Ingen er "bare litt gravid" :lol:

Link to post
Share on other sites

Nei, du benytter den oppreiste kona til å markere at du bruker både seil og motor til fremdrift.

Står helt klart i både Styringsplakaten og COLREGS.

 

Den der med litt gravid kom fra Mikhail Sergeievich som brukte uttrukket under en debatt om innføring av litt markedsøkonomi i Dumaen.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det tror jeg ikke, jeg tror ikke Servicemannen har peiling på hva han skriver om lanterner, noe vel denne tråden helt klart beviser...Om han påstår at en seilbåt må ha topplanterne så er dette selvsagt feil.... men går seilbåten for motor så er den som motorbåt å regne og ikke noen seilbåt og skal da naturligvis føre lanterner i henhold til reglene for motorbåt.... At han ikke vet dette overrasker ikke meg når en leser denne tråden..

 

 

Dette kaller jeg å spikke så flisene fyker.......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nei, du benytter den oppreiste kona til å markere at du bruker både seil og motor til fremdrift.

Står helt klart i både Styringsplakaten og COLREGS.

 

Mulig jeg uttrykte meg uklart, men det var det jeg mente. Så kan vi sikkert spikke masse fliser på om man virkelig bruker både motor og seil til fremdrift. :wflag:

 

"Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned." Dette er det ikke noe tilsvarende signal om natten så vidt jeg vet, og mener derfor at definisjonen på et maskindrevet fartøy vs. et seilfartøy skal legges til grunn når det gjelder lanterneføring som beskrevet i regel 3. © sier: "Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt."

 

Begge setningene er en direkte oversettelse fra COLREGS og sakset fra Sjøveisreglene på sidene til lovdata.no

Redigert av dhjerp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med fremdrift fra både seil og motor. Kun side og akterlanterner.

Neida. For da er framdriftsmaskineriet i bruk. Sidelanterner, akterlanterne, topplanterne.

Blending av båtfører? Ikke hvis lanterna er plassert hensiktsmessig.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...