Jump to content

Frydenbø Sabb Motor, ein leverandør ekte båtfolk må halda seg unna

PandaPP

Recommended Posts

PandaPP har latt meg se litt av saken for å få et overblikk. Takker for det!

Dette her virker klart å være et ledelse/kultur/bean-counting problem; der ledelsen er for opptatt av å kutte alle kostnader og gjøre det i slik grad at de glemmer at de da rett og slett kutter seg selv helt inn til beinet. En annen sak er den manglende evnen hos Frydenbø til å ta grep når det blir et problem, og løse problemet heller enn å lage seg et større. Det er det samme her som i Rodman-saken; et egentlig lite problem får lov til å vokse seg stort fordi man bruker ressurser på å krangle om det heller enn å løse det. Og selv om det innenfor rekkevidde ligger en hel rekke mulige løsninger og nesten trygler og ber om å bli valgt og iverksatt, så velges det å ta en sak for retten i stedet. Det er vanskelig å forstå dette annerledes enn at det er alt for stor avstand fra tidevannsnivået og opp til direktørkontoret.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Avklaring: Årsaka til at Sabb Motor ikkje tok ut motoren før lakkering, var at dei hevda det ikkje var mulig å få ut motoren utan å skjære i båten!??

Fortsettelse av innlegg #2

Eg svarte, at viss han trudde eg svindla dei, stod invitasjonen ved lag. Han hadde framleis ikkje tid, men bad meg ta nye bilder med bevis for at dei var ekte. Eg sendte nye identiske bilde, bortsett frå at denne gangen hadde eg med klokka mi på bilde, den 10. mars 2006 13:58.

Etterpå snakka eg med daglig leder på telefon og presiserte at eg aldri kom til å akseptere denne motoren. Han uttalte at det ikkje var så enkelt, når det ikkje lot seg gjere å ta ut motoren utan å skjære i båten. Han fekk då tilbodet, om at viss han leverte ny motor, skulle eg ta jobben med ut/inn montering, men at dei dekka kostnadane. Me drøfta litt rundt dette og han lova ingen ting fordi han måtte drøfte det ”litt på huset”. Mitt inntrykk etter samtalen var udelt positivt og eg vart overraska då eg 17. mars 2006 08:03 fekk eg dette svaret:

”Hei.

Innledningsvis vil vi igjen få beklage den situasjonen du er kommet i hva angår utbedring av dårlig lakk og grunning på din Cursor motor. Mange uheldige omstendigheter som ikke skal og bør skje, har medført at du ikke kan si deg fornøyd med det endelige produkt. For vår del har vi tatt konsekvensen av dette og innskjerpet rutiner og prosedyrer knyttet til denne type jobber. Det normale er at motor blir tatt ut av båten i forbindelse med omlakkering, som du vet er det et problem med denne båten slik vi vurderer det.

Vi har diskutert saken inngående og komme frem til at eneste løsning i denne saken, er at motor blir tatt ut av båten og at vi får den fraktet inn på Sabb Motor for utbedring.

Når det gjelder selve utmonteringen vet du vårt syn i saken og vi ber derfor om at du selv sørger for ut og innmontering. Kostnader knyttet til kranleie dekkes av Sabb Motor.

Vi ber om en snarlig tilbakemelding slik at vi kan planlegge videre fremdrift i saken.

På forhånd takk for hjelpen.”

Dette svaret var eg sjølvsagt lite nøgd med. Mitt hovud argument var at motoren, med stor sansylighet, var/eller kunne bli, påført slipestøv og malingsrestskader etter utbetrings forsøket, då motoren ikkje var tilfredsstillende tildekka.

Kvifor skal eg utsetje meg og min familie for risikoen eit evt. havari medfører, fordi Frydenbø Sabb Motor ikkje evnar å gjere ein kvalitetsmessig akseptabel jobb!!!!! Ikkje tale om!

Kontakta forsikrings selskapet og fekk innvilga rettshjelp forsikring. Advokat vart engasjert og det formelle kravet vart, etter advokatens råd, endra til krav om omlevering, subsidiært heving av kjøpet.

26. april 2006 får eg svar via motpartens advokat, at krav om omlevering eller heving avvises. Vidare skrive advokaten: ” Uten derved å ha tatt stilling til de anførsler/klager Helge Fimland har framsatt etter første utbedringsforsøk, er Sabb Motor AS villig til å foreta ny utbedring, men etter Helge Fimland selv har tatt motoren ut av båten og fraktet denne til Bergen.”

”Hva angår påstanden om skade på motor som følge av dårlig overdekking fremstår dette foreløpig kun som ikkje-dokumentert påstand fra Helge Fimlands side. Selv om de ”funn” han har gjort skulle være riktige, gjennstår det å bevise at dette har påført eller vil påføre motoren skade. Dette kravet avvises derfor.”

Dei hevdar vidare at lakken på motoren kun har estetisk verdi! Alle kan vel forestille seg sjølv som potensiell båtkjøpar, der du opnar motorromsluka og finn ein rusta/flekk lakkert motor....

Då eg jobba med å finne advokat, tok eg kontakt med Båt Magasinet for å forhøyre meg om adv. Pål Jensen som skriv på Båt-Juss sida. BM fatta interesse for historia og ville vurdere å lage ein reportasje av saka.

Frå mai til utpå hausten oppstår det ein familiær situasjon som gjorde at eg ikkje hadde krefter til å jobbe med saka.

Sein på hausten trykka Båt Magasinet artikkelen og eg tor opp igjen saka. Eg innhenta ein skrifteleg rapport frå ein kvalifisert sakkyndig som var einig i min vurdering av saka.

Deretter begynte ei tid der eg/min advokat pressa på for omlevering evt heving, mens Frydenbø Sabb Motor stadig kom med innrømmingar som dei sikkert oppfatta som å komme meg i møte, mens er oppfatta det ikkje slik!

Ein innrømming var at dei ville ta kosten (men jobben var framleis min)med ut/inn montering ved omlakkeringa og (sitat:) ”I den utstrekning Helge Fimland senere skulle kunne påvise at motoren har fått ”indre senskader” vil dette bli en ny sak/en sak for seg hvor Sabb Motor vil kunne være ansvarlig ut fra vanlige ansvar/erstatningsregler.”

Dette kunne eg vanskelig akseptere. Tilliten til Sabb Motor var nå så liten og eg var redd for at om eg fekk havari på motoren på eit seinare tidspunkt, ville det være svært vanskelig om ikkje umulig, å bevise at det hadde samanheng/var forårsaka av den tragiske lakkeringsjobben. Eg rekna med at, i så tilfelle, ville Sabb Motor forlanga å være den som opna motoren for å verifisere dette. Men det viktigaste, for meg, var at eg ikkje kunne stole på driftsstabiliteten til motoren.

Eg stod på mitt, og januar 07 sendte advokaten min eit siste skriv der me varsla å ta ut stevning, viss ikkje kravet vart innfridd. Etter fleire purringar kom svaret 16 februar om at Sabb Motor aksepterte omlevering. Me gav tilsvar om at eg aksepterte dette og sendte utkast til forliksavtale. Så vart det heilt stilt og 13 april måtte vi sende purring. Deretter pågjekk det ein korrespondanse mellom oss for å eines om ein omforent forliksavtale.

Den 12 juni 2007 ber Sabb Motor, via advokaten, om at punkt 7(som omhandla leveringstida) i forliksavtalen blir omarbeid. ”Forliksavtalen skulle da være forenet” sitat slutt.

Dette aksepterte eg skrifteleg i gjennom advokaten min og me hadde, etter mitt syn, ein bindande avtale. Ny forliksavtalen, med omarbeid formulering av punkt 7, vart oversendt Sabb Motor for signering.

Så vart det stilt igjen og etter fleire purringar, kom signert forliksavtalen i retur. Overraskinga var derfor stor når fleire punkter var delvis overstrøke med svart tusj og tilleggs kommentarar skreve på med kulepenn!!

Redigert av PandaPP (see edit history)

Slik jeg leser ditt innlegg, PandaPP, så har motparten etter hvert innrømmet de faktiske forholdrundt hva som skjedde da de brøt avtalen om at motoren skulle tas ut før omlakkering. Konsekvensene av dette første avtalebruddet lagde alle de påfølgende problemene, slik jeg ser det. Videre har de godtatt din beskrivelse om tilstanden i motorrommet etter lakkeringsforsøket. De vill ikke umiddelbart gå for en omlevering, da de var uenige i hva rust, rask og lakkrester som eventuelt har kommet inn i motoren kan forårsake av kaos etter som tiden går.

Etter å ha tenkt seg om, går de likevel fra å nekte å dekke annet enn kranbilutgifter og selve omlakkering, til å dekke alt i forbindelse med omlakkering og så ett skritt videre til å godta omlevering av motor.

Det var jo flott. Skulle bare mangle. Men hva er nå problemet? Hva er de de har strøket over med tusj og ikke lenger kan akseptere?

Er det urimelige krav satt fra deres side i innspurten eller er det motparten som igjen er urimelige? Har man en omlevering, så burde jo saken være ute av verden?

Redigert av Lotus (see edit history)

Dette ser ut for meg som om det er rundt turbo. Rust her er vansklig å unngå da det er høye tempraturer ute å går. Spesielt mellom eksosmanifoil og turbo samt eksos turbin. Men på den annen side har jeg ikke sett dette på min Yanmar motor som ikke har vannkjølt turbo og jobber ved noe høyere kjøletempratur en mange andre motorer..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei.

Det er så trist å høre hvordan man som liten møter motstand fra div firmaer i båtbransjen.

Det er heller ikke første båtbedriften her i Bergen som leverer slett kunde behandlig og minner dere om ``treg motorreperasjon ``som jeg selv var innblandet i for ca 1,5 år siden.

Jeg kjøpte så ny båt ved en annen forhandler i byen, men desverre er han etter hvert av samme ulla som flere andre.

Selger i min nye sak lovet og lovet inn til jeg så stiller krav i forhold til hans lovnad, da ble det bare trusler og vrangskap fra hans side.

Videre til din motor, jeg stusser vedrørende skaden på din motor og tror at problemet er fra varmen ut fra turboen.

Men tross varmen finnes det jo flere lakk typer som er bereknet for slik temperatur så å fikse det skulle ikke være noe problem.

Som skipper Vorse skriver, lar bedriften en liten sak vokser seg stor ( i håp om at kunden gir opp) og på den måten blir kvitt problemet.

Siden kunden så til slutt er så oppgit og lei, føles det som man ikke kommer noen vei med normal sammtale med selger.

Det er som snøballen som ruller og ruller, vi som kunde mister tillit og føler oss gjerne som taper å saken gir bare negative tanker så blr det til slutt behov for advoat.

En fordel nå i starten av februar er jo båtmessen, hvor en gjerne kan få lufet sine problem med evt nye kjøpere.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Først vil jeg si at det du opplever er helt uakseptabel.

Dernest: Problem nr 1 i båtbransjen er at heldige kunder ikke har et godt og uhildet hjelpeapparat som kan kartlegge eventuelle faktiske mangler. Bransjen selv består ofte av alt for mange useriøse aktører og ingen vil være nøytral og ta på seg teknisk bistand. I slike saker er noe av det viktigste å ha fagteknisk beskrivelse av hva som er feil. Har noen til eksempel målt lakktykkelsen på motoren? Er motoren påført syregrunning eller annen egnet grunning før lakkering osv.

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor forbrukeren til slutt har følt seg hjelpeløs og i en meget fortvilt situasjon fordi det gjerne er vanskelig for den lille å ta opp kampen mot aktørene.

I området her hvor jeg bor ville jeg ha nektet å tro alt jeg har hørt, om det ikke var for at jeg selv, har opplevd en av de største motormerkeverkstedet som værdens største bløffmaker og kjeltring.

Av denne grunn kommer jeg aldri mer til å eie annet enn utenbordsmotor, som er grei å serve selv eller bringe til et annet verksted om nærværkstedet blir for useriøst.

Jeg ønsker derfor trådstarter lykke til og håper du ikke sliter deg helt ut. En slik kamp krever krefter og pågangsmot og er ikke noe jeg unner noen.

Redigert av motor (see edit history)
Mitt hovud argument var at motoren, med stor sansylighet, var/eller kunne bli, påført slipestøv og malingsrestskader etter utbetrings forsøket, då motoren ikkje var tilfredsstillende tildekka.

Kvifor skal eg utsetje meg og min familie for risikoen eit evt. havari medfører, fordi Frydenbø Sabb Motor ikkje evnar å gjere ein kvalitetsmessig akseptabel jobb!!!!!

Lakk var ikkje, på dette tidspunktet, eit tema for meg. Klart ein kunne lakkert motoren på nytt! Det var utførelsen av første lakkering, mangelen på tildekking og seinare mangelen på tiltak for å kvalitetssikre at ikkje det skulle komme malingsfragment inn i motoren, som førte til at eg ikkje godtok eit ny lakkerings jobb.

Fortsettelse av innlegg #3

Frydenbø Sabb Motor var nok på dette tidspunktet innstilt på å omlevere, for eg fekk telefon om at dei hadde ny motor til meg. Eg reiste til Bergen for å sjå motoren og den såg jo fin ut. Fekk låne ei lommelykt og kunne til min store skuffels konstatere, at eg kunne sjå inn på bart metall fleire plassar. Skuffinga til Servicesjefen var nok større, han vart rasande. Ikkje på meg, men på Iveco! Han var lei motorar med dårlig lakk. No ville han sende motoren tilbake til Italia for å statuere eit eksempel og få ein ny i plassen. Det var eg einig med.

Han beklaga og uttalte at dei ikkje inspiserte motorane slik eg gjorde det. Etter ei veke tok eg kontakt på telefon for å høyre om motoren var sendt og når eg kunne forvente å få den nye. Fekk då høyre at den ikkje var sendt, fordi dei hadde inspisert resten av motorane dei hadde på lageret og funne 4-5 til med dårlig overflatebehandling. Dei hadde dermed gått i ”tenkeboksen” for å finne ut kva dei skulle gjere. Eg fekk spørsmål om eg ville ha motoren, viss dei den lakkerte den om. Eg syntes den opprinnelege planen var best og han var også einig i det.

6. juli 2007 fekk eg den omtalte ”overstrokne” forliksavtalen. Sabb Motor fekk tilbakemelding om at det kun er signering av avtalen og oppfylling av denne som er ein akseptabel løysning for meg.

Fekk tilbake melding om at det ikkje var så lett, då den avtalte leveringsdatoen i forliksavtalen allereie var overskrede. Eg hevda at det ikkje var så nøye, fordi det punkt 7 i forliksavtalen sto at Sabb Motor kunne ”ta forbehold om leveringsdato idet leveringsproblem kan medføre at den oppgitte dato likevel ikkje er mulig å overhalde.” Ok, dei skulle sjå på saken!

Etter fleire telefon purringar, der leveringsdatoen stadig var eit tema, sender eg forliksavtalen på nytt 19.august med endra leveringsdato.

28. august får eg fylgjande svar: ” Skal se på din endring og svare så snart som mulig.

Har kontaktet Iveco igjen i saken. Pga ferie i Italia hele aug. kan vi først vente svar derfra i neste uke. Håper du kan godta det.”

17. september sender eg ny skrifteleg purring. Fekk ikkje svar og sendte ei ny purring 27. september og fekk fylgjande svar: Hei. Regner med å ha noe konkret mht leveringstid i løpet av nærmeste fremtid. Kan bekrefte at Iveco jobber med saken i disse dager.

Håper at du fremdeles kan mobilisere tålmodighet.”

Ny purring 2. oktober og får svar 5. oktober: ”Hei. Kommer tilbake til dette over helgen.

Håper å få avtalen signert i løpet av neste uke.”

Ny purring og får svar 19 oktober: ”Hei Helge. Tiden går og du venter på svar og underskrevet avtale. Skal gjøre hva jeg kan får å få avtalen i orden i neste uke.”

Ny purring og får svar 25. oktober: ”Hei igjen. Har ikke glemt deg. Innen uke 46 skal du ha avtalen. Kan fremdeles ikke love eksakt leveringstid. Håper det ordner seg i mellomtiden.”

Etter 25. oktober purra eg skriftlig kvar 14 dag utan å få svar. Då eg ikkje fekk svar på purringa eg sendte 2. januar 2008, ringte eg servicesjefen. Han måtte innrømme at han ikkje hadde noko nytt å fortelle. Etter dette ringte eg to gangar for veka!!

Det kunne synast som han var under pressa av sin leiar, fordi han begynte på igjen og ville endra på forliksavtalen. Eg skulle få ein utvida garanti om eg ville behalde motoren. Dette var eg ikkje interessert i. I slutten av januar gav han etter og konkluderte med at: ”no veit ikkje eg anna enn at me berre får bestille ein ny motor til deg!?”. Men, han hadde ikkje myndigheit til dette sa han, så eg måtte snakke med daglig leiar.

Det gjorde eg, men han ba meg om å ringe seinare, slik at han fekk tid til å setja seg inn i saka.

Då eg ut i februar, ringte eg opp igjen, var det som å "rykke tilbake til start"!! Daglig leiar begynte opp igjen med dei same argumenta som vart brukt året før. Eg gav klar melding om at det lengste eg kunne strekka meg var iht forliksavtalen.

6.mars 2008, signerte eg på forliksavtalen, og sendte den via min advokaten til Frydenbø Sabb Motor med signeringsfrist 12.mars. Tvisten hadde no stått på i over to år.

12.mars kom det svar om at Frydenbø Sabb Motor trakk seg frå avtalen.

Så du hadde sjansen til å få en splitter ny motor, med unntak av litt manglende lakk i enkelte plasser?

Med en ny motor er det en smal sak å grunne litt ekstra og få på litt lakk. Det kan faktisk bli bedre enn originalen, da man nå kan komme lettere til og gjøre det grundigere. Et bitte lite problem. At du lot den muligheten gå fra deg var veldig dumt synes jeg. Det hadde kostet deg knapper og glansbilder og resultatet hadde blitt en motor bedre lakket enn hver eneste originalmotor. I tillegg hadde det vist fleksiblilitet fra din side og mulighet til å vise storsinn selv om også dette alternativet ikke var 100% perfekt.

For du visste jo hva alternativet var. En eneste advokattime ekstra og vinningen gikk opp i spinningen. For ikke å snakke om all tiden og alt vannet som rant i havet siden den muligheten forsvant.

Jada, du hadde helt rett, lakken skal være perfekt, men det er også slik at man ikke alltid MÅ kreve sin rett selv om man har rett.

En omlevering med flunk ny motor var innen rekkevidde. Et mye bedre utgangspunkt enn den lenge lagrede originalmotoren din.

Hva har du nå? En leverandør som faktisk strakk seg veldig langt, men så røyk strikken og du er tilbake til utgangspunktet.

Edit:

La visst ikke merke til alt her. De strakk seg jo enda lengre:

Eg fekk spørsmål om eg ville ha motoren, viss dei den lakkerte den om.

Så flott da. Det betydde ikke bagatellmessige ekstrautgifter til litt grunning og lakking av den flunk nye motoren, det betydde null utgifter for deg og antagelig en bedre lakket motor enn originalmotorene.

Da begynner jeg å skimte konturene av en vanskelig kunde......

Redigert av Lotus (see edit history)

Reagerte og på dette, begynner å lukte vondt av denne saken og det er ikkje bare fra Frydenbø. Etter mitt syn kunne du ikkje fått bedre avtale enn det som du blei tilbydd. Eller kanskje om dei hadde gjort alt arbeide i forbindelse med motorbytte. Og til slutt til Volvo Penta, det er rust på Md2ben min, kan eg få ny?

BOAT = Bail Out Another Thousand

Når man er møtt med arroganse og upålitetlighet over lang tid, er det i den denne verden ikke alltid enkelt å selv foreta de mest konfliktløsende valg.

Jeg tror ikke noen bør felle en fellende dom om at dette er flisespikkeri. :nono:

Og til slutt til Volvo Penta, det er rust på Md2ben min, kan eg få ny?

Dette åpner opp for å diskutere hva man bør kunne forvente av et produkt. Er det uakseptabelt med smårust i motorblokka på en 4 år gammel motor osv.

Redigert av motor (see edit history)

Dette viser vel at iveco ikke kan lakkere sine motorer. Og farvevalget er hvit gjør det ikke bedre. Tror heller ikke Frydenbø kan lakkere når man leser PandaPP`s innlegg her.

Det er vel ikke urimelig å stille krav til motorens lakk om man ellers har tid og ressurser til det?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...