Jump to content

Frydenbø Sabb Motor, ein leverandør ekte båtfolk må halda seg unna


PandaPP

Recommended Posts

Dette viser vel at iveco ikke kan lakkere sine motorer. Og farvevalget er hvit gjør det ikke bedre. Tror heller ikke Frydenbø kan lakkere når man leser PandaPP`s innlegg her.

 

Det er vel ikke urimelig å stille krav til motorens lakk om man ellers har tid og ressurser til det?

Link to post
Share on other sites

Enhver motorprodusent bør klare å lakke motorene sine på en kvalitetsmessig måte. Dette er jo ikke akkurat raketteknologi. Noen motorserier fra MAN har også blitt levert i hvitt, likens større D-motorer fra Volvo Penta. Men det har gått rykter i flere år om at Iveco-motorene har hatt dårlig lakkvalitet, og nå har vi fått det bekreftet til fulle i denne tråden. Er det noen som vet om Iveco har fått ordnet opp i dette på helt nye motorer?

Link to post
Share on other sites

Dårlig lakk på motorer er ikke bare et problem på enkelte Iveco-motorer:

 

Jeg har en hvit SabbIveco 400 hk CR-motor, som jeg nå har brukt i 2 sesonger. Motoren har gått ca 140 timer, og det finnes ikke rust noe sted på motoren, ei heller noe annet å klage på.

 

Derimot har en god venn av meg en ny (kjøpt ny samtidig med min...) Yanmar 440 hk som rustet veldig etter bare 1 sesong. Motoren ble tatt ut, og lakkert på nytt for snart 1 år siden. Vet ikke hvordan den så ut nå etter at den nå er brukt 1 sesong til.

Link to post
Share on other sites

Tilbud om ny motor, mot en motor som er brukt samt ekstra lakk må jo sies å være ekstra bra tilbud. Har selv ny motor fra VP der eg fikk denne lakket om før montering for ekstra beskyttelse. Da den var stått på lager lenge før eg kjøpte den.

Selv med ekstra lakk kan en se noen små rustflekker på utsatte steder, det er ikke en bil en snakker om med flere års rustgarantid. Men synes selvfølgelig at det første utbedringsfosøket til frydenbø med lakking, ikke hører hjemme noen sted.

Link to post
Share on other sites

Har motoren antydning til rustdannelser kan dere glemme å lakkere over. Varen ser tilsynelatende vakker ut et par år før problemet er tilbake.

 

Kun ved sand eller glassblåsing får man fjærnet rota. Så må det grunnes med god egnet grunning før motoren påføres lakk, Overflatebehandlingens tykkelse må være på minimum 80 mhy. Fortrinnsvis bør overflatebehanglingen utføres ved elektromagnetisk lakkering (pulverlakkering).

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg har fulgt med i denne saken siden den ble publisert, har jeg vært "rystet" over de forskjellige innleggene som har kommet inn. Veldig mye usakelige ting! For en som har litt bakgrunn fra motoroverhalinger og overflatebehandling, så tar det ikke lang tid å forstå at pandaPP ikke ville godta en ny overflatebehandling fra Frydenbø, etter dette uformelle besøket han hadde hos Frydenbø. Teksten over taler for seg selv. Jeg kan nemne at jeg har hatt oppe mange motorer, og har også opplevd motorhavari grunnet malingsflak i oljekanalen inn mot ene rammelageret.

Jeg har full forståelse for pandaPP, og ser at forhandlerene får det vanskelig når en kunde med litt friskt blod og krefter, samt en knippe med erfaring fra yrkeslivet, ikke godtar et produkt, eller et utført arbeid. Det går ikke an å kose seg med båten sin, da en føler at en spiller "russisk rulett" hver gang en tar ut på tur.

For meg ser det ut som Frydenbø har en jobb å gjøre ifm. internkontrollsystemet, arbeidsprosedyrene og kvalitetsikringen av arbeid som blir utført. For ikke å snakke om HMS!

Det er flott at noen tar tak i slike ting!

Link to post
Share on other sites

og har også opplevd motorhavari grunnet malingsflak i oljekanalen inn mot ene rammelageret.

Det er flott at noen tar tak i slike ting!

 

Litt forunderlig at malingsflak skal ende opp inne i et lager. Har oljefilteret vært av under lakkering øker jo faren noe ellers vil jeg mene at sila på oljepumpa og filteret bør ordne ren olje inn i smørekanalene. Men, men alt kan sikkert skje og jeg har aldri studert disse motorene spesielt.

 

Ellers så støtter jeg også opp om at slikt som trådstarter har opplevd, ikke er akseptabelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tillater meg å kopiere en link til en redegjørelse fra Frydenbø Sabb Motor som er postet på Båtplassen på batmagasinet.no:

 

Frydenbø Sabb Motor

 

NB! Jeg hvet at det eksisterer en mulighet for at hvem som helst kan kalle seg Frydenbø Sabb Motor på Båtplassen på batmagasinet.no, men det ser ut til å være firmaet Frydenbø Sabb Motor som uttaler seg her.

Link to post
Share on other sites

Det skulle bare mangle at Frydenbø ikke skulle komme inn å forsvare seg, og skjønner at de ikke kan kommentere det enkelte kundeforhold.

Jeg stiller meg undrende til at vi nå er kommet til 2009 og fremdeles ser det ut for at ting ikke er som det burde, kunden er ikke fornøyd.

Saken startet som vi kan lese i 2004.

De skriver at de har opptrådt ryddig og profesjonelt, det tar vel kanskje så lang tid å komme til et forlik. De skriver også at de er ferdig med saken.

Det eneste som hjelper i sånne saker er dialog og samarbeid, kanskje også noen kameler som må svelges.

Håper på vegne av kjøper og selger at de kommer ut av dette snarest.

4 år er alt for lang tid å slite med usikkerhet, det må drepe all glede med å ha båt.

Link to post
Share on other sites

"Kunden har alltid rett" heter det

 

Fra Ivar Aasen, Til lags aat alle

 

Og kor du bryggjar og kor du bakar,

d'er alltid ein, som det ikkje smakar;

og naar den eine daa gjerer Rop,

so ropar sidan den heile Hop.

 

D'er mange nog, som vil Domar vera

og læ aat alt, som dei andre gjera.

Og Lyte finna dei rundt i Kring,

og sjølve gjera dei ingen Ting.

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at historien til trådstarter stemmer ser jeg ingen grunn til å frikjenne Frydenbø selv om ny motor nå er levert...

At de til syvende å sist ble tvunget (dømt) til og levere en motor uten mangler, så har de gjordt sitt beste for å hale dette ut i tid over mange år og laget et helvete for båteieren som tross alt har bladd opp mange hundre tusen for en motor som skal være i orden.

 

Vil takke trådstarter for at han deler historien sin med oss andre. For meg føyer denne historien seg inn i rekken av mange andre som har dårlig erfaring med Frydenbø. Jeg vil i hvrtfall ikke legge igjen noen betydelige summer hos dem i allefall... Gidder rett og slett ikke ta sjansen....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Om dette sitatet fra Båtmagasinet medfører riktig,

finner jeg denne tråden litt usmakelig.

 

Hvorfor det?

Hadde du blitt fornøyd om du måtte vente flere år på ny motor, og måtte trekke leverandøren inn for retten før du fikk det som burde være en selvfølge?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Enig i at dette ikke er noen grunn til å frikjenne Frydenbø. Samtidig er det jo greit om trådstarter bekrefter/avkrefter det som sto på Båtamag.no. Det var i alle fall nytt for meg at det var inngått et forlik som ble akseptert av begge parter i denne saken - dersom det er riktig. Og dersom det er riktig betyr det heller ikke at Frydenbø har opptrådt greit, jeg ville ikke vært strålende fornøyd etter fire slike år, men kunne godt ha inngått forlik for å bli ferdig med saken.

Link to post
Share on other sites

Fordi om sitatet er riktig

- ble saken løst med forlik i fjor,

dvs, begge parter fikk en løsning de godt kunne leve med.

- og da kunne et godt dokumentert innlegg beskrevet trådstarter sin missnøye,

i steden for en godt rejisert avhandling i 3 episoder med innlagte kunstpause for å hause opp stemningen,

på noe som er opp og avgjort i enighet.

 

og nei, jeg hadde ikke vært fornøyd om jeg hadde vært i trådstarert sko

og nei, for all det, ikke se på dette som en moralsk støtte til Frydenbø, heller tvert imot

men jeg vil tro at historien er en liten tanke subjektiv

 

en sak har forsatt minst tre sider.

(fouten min)

;-)

Link to post
Share on other sites

Det finnes to sider av båtlivet...den ene er livet på sjøen og det andre medaljens bakside nemlig den er tid og bekymring man bruker på båttrøbbel...

 

Uansett juss og fakta har vel utvilsomt trådstarter brukt uforholdsmessig mye tid og krefter på trøbbel i forhold til effektiv avkobling på sjøen.....han har derfor min fulle sympati.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en sak har forsatt minst tre sider.

(fouten min)

;-)

Minst :lol:

 

Men uansett, hadde dette skjedd meg, hadde jeg hatt en sterk trang til å trykke motoren opp der solen aldri skinner hos de ansvarlige hos Frydenbø Sabb :lol:

 

Syns fortsatt det virker som om motor er litt for vanskelig for ledelsen hos Frydenbø Sabb, og at de burde få slippe......

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Dette nekta Frydenbø Sabb Motor, fordi det var mitt ansvar å kvalitetssikre teikningane som eg hadde fått av dei!!?? Etter deira meining, er det altså kunden sitt ansvar å kvalitetssikre teknisk informasjon som dei, importøren, leverer ut!!
ALT eg skriv og kjem til å skrive, kan eg dokumenter med e-post, bilder eller vitne.

Har tidligere spurt om du kan poste eposten/brevet der Frydenbø sier at det er kundens ansvar å sjekke at tegninger stemmer.

 

 

I går ettermiddag(etter arbeidstid) fekk eg ein mail, der saka mi tok ein ny vending og som var utløysande for at eg går på nettet nå.

Mulig jeg har gått glipp av noe, men jeg har ikke fått med meg hva det var som skjedde.

Link to post
Share on other sites

Det innleia ein 3 års kamp mot Frydenbø Sabb Motor, der eg har ”slept” dei ”på stive hjul” mot ei rettssak i august 2008.

Eg vil i tida framover leggje ut resten av historia! Det kan bli mange innlegg for siste ord er framleis ikkje sagt på tross av rettssak. Årsaka til at eg vel å gå ut på nettet med historien min, er at det eg har gjennomgått, unner eg ikkje min verste fiende!

Det skal ikkje være rom for slike useriøse folk/bedrifter i lystbåt markedet!!

 

 

Dersom redegjørelsen fra BM er riktig, følrer jeg meg lurt av trådstarter. Eller manipulert.

Da er vedkommende ikke etterettelig, og man bør da ta det som står skrevet med en klype salt!

 

Les siste 4 linjer på første innlegg i denne tråden

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...