Jump to content

Frydenbø Sabb Motor, ein leverandør ekte båtfolk må halda seg unna


PandaPP

Recommended Posts

Har lest tråden med stor interesse, og føler selvsagt sympati med trådstarter. Trådstarter har utvilsomt følt det som en belastning, og har full rett til å ha sin mening om både motorens, lakkens, og forliksavtalens innhold uten at vi andre kan sette oss direkte inn i den situasjonen. Når det er sagt skal jeg være den første til å erkjenne at jeg er lykkelig eier av en Sabb-iveco motor levert av SABB'en i Bergen. Fikk ypperlig service, god dialog med firmaet i alle ledd, og all den tekniske oppfølgingen jeg bad om. (Hentet motoren med tilhenger hos SABB'en og monterte selv i båten)

Min motor ble levert i 2004 som en av de siste røde. Kun gearet ble lakkert av SABB, og dette ble gjort delvis mens jeg var tilstede helt tilfeldig. Har ingenting å utsette på dette. Fikk med resten av lakken uten at jeg bad om det, for som lakkereren uttalte "du kommer garantert til å lage synlige eller usynlige lakkskader på motoren under montering, og ingen ting er bedre enn å utbedre dette før du tar motoren i bruk".

 

Det er lett å være etterpåklok, men i mitt tilfelle lagde jeg en monteringsjigg som jeg benyttet som mal ved plastarbeidene. Denne ble laget etter CAD-tegninger jeg fikk fra SABBEN. Likevel blir jeg ofte så "blind" av CAD-tegninger at jeg har en hang til å dobbeltsjekke før jeg setter snurr på ting. Tok derfor med den største selvfølgelighet turen innom SABB'en og kontrollmålte på en motor før jeg plastret fundamentet. Kun imøtekommenhet og et lass med gode tips på veien var det jeg ble møtt med.

 

Men, jeg har ikke opplevd noen problemer med min motor. Jeg har en helt vanlig solskinnshistorie om et godt kundeforhold, og kjøper SABB igjen om sjansen byr seg.

 

Jeg har brukt to år på krangel med husbyggeren min, og lærte et par ting av det. Fordi jeg heldigvis er gift med en saklig kone med juridisk kompetanse, klarte vi å holde vår side av krangelen saklig, dokumenterbar og ikke minst formell korrekt i hele prosessen. Til slutt gav utbygger opp og erkjente at hans muntlige lovnader (-og løyner), håndskrevne lapper og dårlige håndtverk ikke holdt vann mot vår skriftlig dokumenterte og både bygg- og jus-faglige korrekte fremstilling. (Uhildret kompetent 3. part ble benyttet til teknisk dokumentasjon for å unngå subjektivitet) Vi forfattet et forliksutkast som han uten store betenkeligheter så seg nødt til å godta for å slippe kostnaden med å imøtegå vår saklige dokumentasjon. Vi har flere naboer i identiske hus med samme feil og mangler som ikke har oppnådd dette, fordi de argumenterte på utbygger sitt nivå og endte opp ord mot ord på håndskrevne lapper og muntlige samtaler uten etterfølgende handling.

 

Men som jeg begynte med: Jeg har ingen betnenkeligheter med å godta at for trådstarter sin del så føles dette som en urimelig sak. Han har tross alt brukt 500 store penger på et produkt som ikke tilfredsstiller hans forventning. MEN; jeg håper det er følelsene og ikke nøktern vurdering som taler når SABB blir ønsket ut av markedet på bakgrunn av manglende seriøsitet. Uten å kjenne 2007 og 2008 tallene kan jeg i alle fall med sikkerhet anføre at SABBEN med god margin har tronet alene øverst på tronen av norske motorleverandører i mange år hva volum angår. Selv om det kan se annerledes ut fra et fritidsbåtsynspunkt er tallenes tale klar; ingen andre merker har kommet i nærheten av å ha den omsetningen i antall motorer som SABBEN har hatt! Dette oppnår de ikke om den historien som fremstilles her er representativ for SABBEN. At den er representativ for slik trådstarter opplever det derimot, hersker ingen tvil om.

Oso

Link to post
Share on other sites

Den jobben tok eg sjølv og det måtte ikkje skjærast i båten. Kjem meir info i morgon.

 

Håper saken dermed får en lykkelig utgang for alle parter. Antar at du får SABB'en sin representant til å godkjenne installasjonen og fylle ut IVECO sitt standard installasjons og prøvekjørings-skjema slik at du for all ettertid har etablert et 0-punkt for nye-motoren hvor garanti og reklamasjonsrett referer til?

 

Utenkelig å få to epsioder med to motorer, men likevel "av skade vert ein klok" som nynorsk eksamensoppgave hette på ungdomsskolen for maaaange år siden.

Oso

Link to post
Share on other sites

Dette er helt klart ting som båtfolket trenger å vite. Informasjon som dette får vi aldri nok av. Ta for eksempel VP D serien. Kjøpe flett ny motor som må ha dieseltilsetning for ikke å havarere. Ikke for å sammeligne disse sakene men for å illustrere hva båtfolket finner seg i.

 

Mener du at dette kan sammenlignes med D-motorer som faktisk havarerer? Motoren i denne tråden har jo fungert prikkfritt, og i tillegg har han fått ny motor. De rustflekkene som vises på bildene som er postet i denne tråden er etter min vurdering helt normale. Hvordan skal man kunne klare å bli fornøyd hvis det ikke er bra nok nå engang?

Link to post
Share on other sites

Flott at du fikk ny motor til slutt da. Men hvorfor f... kunne de ikke ordnet opp med en gang? Det måtte jo vært best for begge parter? De er i hvertfall ikke tjent med slike saker på trykk på kort sikt, og ikke for deg heller. De burde jo bare spurt hva som skulle til for at du skulle bli fornøyd, da de hadde gjort dårlig jobb første gang, og utført det?

Link to post
Share on other sites

De burde jo bare spurt hva som skulle til for at du skulle bli fornøyd, da de hadde gjort dårlig jobb første gang, og utført det?

Her ligger vel katten begravet? Hva skal til for at kunden blir fornøyd da? Han er vel enda ikke fornøyd..

 

Og alle som ikke er fornøyd kan da bare gå og si at de vil ha ny motor?

Link to post
Share on other sites

Nå prøvde de vel først å fikse det på en ikke tilfredsstillende måte, og så vidt jeg husker forlangte han ikke noen ny motor da, bare at det skulle gjøres skikkelig og at ikke tildekkede deler bel sjekket for malingsflak?

Jeg velger å tro at han er fornøyd med å ha fått ny motor, men ikke med det det har kostet av tid og krefter for å komme dit.Tror mange, deriblant meg, hadde gitt opp for lenge siden. Når det er sagt, ser jeg vel ikke helt hvor han vil med denne tråden enda, når han har fått ny motor.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tilfelle 2.trikkern ikke skjønte hva jeg mente:

 

Joda, jeg skjønte det, men kanskje de ikke vet at et finnes to båtplasser - og at den andre heter Båtplassen selv om de selv skriver Baatplassen.no. æh hmmm!! kanskje det jeg prøver å si er at hverken de eller jeg skjønner noenting

Eller, som en på Båtmagasinets plass sa #?@§|!

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skriver "de"...mener du deg eller meg da, eller mener du de?

 

Herr Nimbuster! Skjønner De ingen ting da mann? Når jeg skriver de mener jeg de, og av og til dem. :smash::cool:

Tror nok "alle" her inne er kjent med at det finnes to nettsteder...denne og Båtmagasinet sin, eller?

 

Og jeg må med skam melde at jeg ikke visste det før nå nylig :blush:

Link to post
Share on other sites

Mener du at dette kan sammenlignes med D-motorer som faktisk havarerer? Motoren i denne tråden har jo fungert prikkfritt, og i tillegg har han fått ny motor. De rustflekkene som vises på bildene som er postet i denne tråden er etter min vurdering helt normale. Hvordan skal man kunne klare å bli fornøyd hvis det ikke er bra nok nå engang?

 

Nei.

Jeg skrev vel ganske tydelig at dette ikke var for å sammenligne de to sakene, men for å illustrere hva forbrukere finner seg i. Min mening om VP D problematikken er at en motor som MÅ ha tilsetning for å ikke ryke, i utgangspunktet ikke skulle ha vært på markedet. Joda, vet godt at mange av D motorene funker helt fint, Mange av dem i samme havn som meg, men det råder rimelig stor usikkerhet rundt dette. Hjelper lite at VP garanterer ny motor på kort tid, hvis man ligger uten framdrift i ruskevær.

 

Jeg hadde i likhet med Panda PP ikke følt meg trygg på en motor som muligens er full av smuss.

Fornøyd blir man vel når man kjøper et produkt som svarer til forventningene. At man skal bruke flere år på å få det som man skulle hatt i utgangspunktet , som man faktisk har betalt "litt" mye penger for er vel neppe noe å være så strålende fornøyd med. Hva med all tid man har brukt, og ikke minst all ergrelsen man har hatt i disse årene? Å bli herset med av folk som faktisk lever av nettop deg er vel noe av det verste med hele saken. "Ja takk vi tar gjerne pengene dine, bare ikke fiorvent noe av oss."

 

Å si at rust på en ny motor er normalt blir vel i beste fall tullete.

If it ain`t broken don`t fix it.

Link to post
Share on other sites

Å si at rust på en ny motor er normalt blir vel i beste fall tullete.

 

Hvordan skal man unngå at det blir brunt der lakken brenner av på ukjølte deler av manifolden da, slik som bildene postet i tråden viser? Lakken brenner av første gang motoren blir belastet og det blir temperatur på eksosen, og brunt blir det med litt fuktighet i nærheten. (Ikke helt uvanlig i et motorrom i en båt).

Redigert av JBA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ca.1 månad etterpå, før motoren var starta opp, viste motoren teikn på rustangrep!!!
Hvordan skal man unngå at det blir brunt der lakken brenner av på ukjølte deler av manifolden da? (slik som bildene postet i tråden viser)

 

Regner med at lakken ikke brennes av før motoren startes første gang?

Og burde man ikke på en så kostbar motor forvente noe mer enn noe forhistorisk ræl som støpejernsdelerder det blir virkelig varmt?

Har hørt om noe som kalles syrefast stål, kunne det ha vært noe?

If it ain`t broken don`t fix it.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på om det hadde kommet frem i din kommunikasjon med firmaet om det var de som hadde postet innlegget.

Vi kan vel konkludere med at innlegget fra Frydenbø er ekte, nå som PandaPP har bekreftet opplysningen om at han har fått ny motor.

Et "troll" skulle vel ikke kunne vite det?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...