Jump to content

Frydenbø Sabb Motor, ein leverandør ekte båtfolk må halda seg unna


PandaPP

Recommended Posts

Hei PandaPP.

Nå er det vel gått en uke fra du fikk kjøreforbud fra Frydenbø?

Har du fått en tilbakemelding på hva som er feil, evt. hva du må gjøre for at forbudet skal bli opphevet?

Hvis ikke synes jeg det er rart at de bare slenger ut et forbud, de burde vært der for kunden med forslag til løsning samtidig som de ga forbudet.

Er det en hevn fra Frydenbø at du vant i retten?

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel gått en uke fra du fikk kjøreforbud fra Frydenbø?

Har du fått en tilbakemelding på hva som er feil, evt. hva du må gjøre for at forbudet skal bli opphevet?

Sendte ein purring i dag og fekk svar i 4 tida. Eg måtte ta av eksosbendet frå turboen og sjå om det er fukt/rust der.

Eg skal gjere det ein gang til, men eg hadde det av etter at servicemannen hadde hatt oppstart på motoren(det var då me oppdaga lekkasjen). Det var heilt tørt. Hadde ei lita lykt slik at eg fekk sett så langt ned mot wastgate ventilen som mulig. Starta opp igjen etterpå og det kom dråpar av kondens allikevel.

Fekk også med litt dokumentasjon og der står det at utløpet på eksosbendet skal være minimum 300 mm over vannlinja. Det er ikkje mulig å få til. Ikkje med det orginale eksosbendet... det vil uansett være under 300mm.

Link to post
Share on other sites

Fekk også med litt dokumentasjon og der står det at utløpet på eksosbendet skal være minimum 300 mm over vannlinja. Det er ikkje mulig å få til. Ikkje med det orginale eksosbendet... det vil uansett være under 300mm.

Dette her kan bli helt perfekt med nesten ikke mottrykk i det hele tatt. Du har den høyden som trengs under dørken og mer til. Alt du trenger å gjøre er å bytte ut eksosbendet med en riser og deretter slange sånn omtrent 45 grader nedover og rett på eksosstussen. Plutselig har du fort 40 cm høydeforskjell, minimalt med mottrykk, godt hjulpet av tyngdekraften, flere tilgjengelige hester og null sjanse for tilbakeslag av vann. Mer perfekt kan man neppe få det.

 

Fra dårlig......

img_0206.jpg

 

Til bra.....

NS_Exhaust-System_40_300.jpg

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette her kan bli helt perfekt med nesten ikke mottrykk i det hele tatt. Du har den høyden som trengs under dørken og mer til. Alt du trenger å gjøre er å bytte ut eksosbendet med en riser og deretter slange sånn omtrent 45 grader nedover og rett på eksosstussen. Plutselig har du fort 40 cm høydeforskjell, minimalt med mottrykk, godt hjulpet av tyngdekraften, flere tilgjengelige hester og null sjanse for tilbakeslag av vann. Mer perfekt kan man neppe få det.

Heilt klar, Lotus, du har rett i det. Slik det er nå kjem det returvatn og sjølvsagt vatn litt ned i frå mixaren. Vannnivået står midt mellom kvitlakkeringen og sveisen i bendet når motoren har stoppa. Det er 16 cm opp til sjølve eksosrøret og burde være nok. Det kjem i allefall ikkje sjøvatn inn i turboen. Baktrykket er 0,05 bar.

Link to post
Share on other sites

Fekk også med litt dokumentasjon og der står det at utløpet på eksosbendet skal være minimum 300 mm over vannlinja.

 

Denne informasjonen ligger i IVECO sin installasjonsmanual som ligger på web-sidene til SABBEN. Jeg fikk den dessuten også i papirkopi når jeg kjøpte motor hos SABB. Det overrasker meg mye om du ikke har vært i besittelse av denne informasjonen før nå? (Selv om det kanskje ikke har hatt noen egentlig betydning)

Installasjonsmanualen er forøvrig en god og grundig manual med mye god informasjon.

Oso

Link to post
Share on other sites

Det overrasker meg mye om du ikke har vært i besittelse av denne informasjonen før nå?

Både forrige og denne motoren fekk eg med Installation Direktive, men ingen installasjonsmanual. Den burde vært med og det er heilt tydeligt at ein må være "på hugget" og søke info sjøl.

Link to post
Share on other sites

For endel år siden hadde jeg behov for ny maskin i gamlebåten. Som et ledd i vurderingene før vi bestemte oss for hvilken maskin vi skulle gå for var vi innom SABB motor. Snakket da med daglig leder som var så til de grader arrogant at vi forlot kontoret etter å ha ønsket dem alt vondt. Denne tråden viser vel uansett at vi var heldige som ikke ble kunder der.....

Laholm

Link to post
Share on other sites

Har jo forstått av PandaPP sine innlegg at han ikke ville valgt SABB igjen. Jeg er likevel litt interessert i å vite på hvilke kriterier SABB ble valgt i første omgang. Mange av oss har byttet motorer, noen kommer til å gjøre det mens andre bare drømmer. Uansett går vi igjennom en eksersis med innsamling av informasjon og vurdering av produkter før vi velger. Noen velger på ytelse, noen på pris, andre på forhandler. For min del var det en sammensatt vurdering, men hovedsaklig var SABB eneste som kunne levere motorer med byggemål som forhindret at jeg måtte heve dørken. Dertil kom det forholdet at prisen ble lavere enn andre alternativer. (Volvo-Penta og Yanmar)

 

Hvorfor valgte PandaPP SABB i første omgang, og står grunnlaget for dette valget fremdels gyldig dersom det ikke hadde bltt en tvist om lakkeringen?

Oso

Link to post
Share on other sites

Hvorfor valgte PandaPP SABB i første omgang, og står grunnlaget for dette valget fremdels gyldig dersom det ikke hadde bltt en tvist om lakkeringen?

Å velge motor er ein utfordrande eksersis. ”Alle” har meiningar om kva som er ein god motor eller ikkje. Eg er endå av den formeining av at min motor ikkje er, på nokon måte, dårligare motorteknisk enn andre.

Mitt valg sto mellom Volvo-Penta, Yanmar og Iveco. Og i likhet med ooma, vart det ein sammensatt vurdering som gjorde at eg valgte Iveco.

Eg skulle ha slure gir og helst elektroniske trottler. Andre faktorer var ytelse, vekt, pumpeinjektor system og ikkje minst at motoren hadde pre-lub system.

Prisen var også lavare i mitt tilfelle.

Feil og mangler må ein rekne med og ein skal være svært heldig for å unngå det.

Det er då dette med seriøsiteten hjå forhandlarane kjem inn og det er her Frydenbø Sabb Motor har svikta så fatalt. Dei ansvarlige svikta frå starten av, då dei ikkje skjønte at kunden var ein ”sta jævel” som hadde minst lika gode motorkunnskap som dei, og langt større kunnskap enn dei, når det gjaldt overflatebehandling.

Sidan satsa dei ”alt” på uthaling, trenering, totalt stillhet og , etter mi meining, useriøs kundebehandling, for å få kunden til å gje opp.

Dette har kosta meg dyrt!

Men, har og kjem til, å kosta Frydenbø Sabb Motor mykje meir!! Eg trur faktisk ikkje dei har skjønt det endå.

 

Men ein ting skal dei ha: Dei var svært imøtekommande og greie i initialfasen!

Redigert av PandaPP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg skulle ha slure gir og helst elektroniske trottler. Andre faktorer var ytelse, vekt, pumpeinjektor system og ikkje minst at motoren hadde pre-lub system.

 

Kan jeg spørre om dette pre-lube systemet, hvilket prinsipp som er benyttet?

 

Ser du har vært i gjennom mange prøvelser, men stå på!

Mh Arejane

Link to post
Share on other sites

ZF Clear Command er bra saker, har det selv.

Kan utbygges med opptil 5 styreposisjoner, også fjernkontroll.

Sluring når aktivisert, fungerer på første 20grader på gass spaken,trinnløst.

Man unngår med andre ord å overbelaste lammellene i gearkassen da sluringen koples ut automatisk.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Det har desverre ikkje skjedd så mykje. Ut i frå bildet eg sendte dei, har dei laga seg ein teori om at det er sjøvatn som kjem inn i turboen og lager lekkasjen tundt wastgate akslingen. Dei hevder også at eksosbendet står feilmontert ift deiras installasjonsmanual.

Eg er av ein heilt anna oppfatning og er heilt sikker på at det ikkje er sjøvatn som kjem ut av turboen. Har derfor invitert dei til å komme i båten for å kontrollere dette sjølv. Det har dei, til nå, ikkje vist vilje til og overlater til meg å bevise/dokumentere forholdet.

Det har eg gjort, målt baktrykk, demontert bendet og fotografert turboen, målt vannivå i riser etc. Alt dette har eg oversendt Frydenbø Sabb Motor.

Sidan har eg purra jevnlig og får til svar at dei har sendt bilde etc. til Italia og venter på svar derfra. Det som forundrer meg, er at ”kjøreforbudet” kom etter ein dag(etter eg sendte bilde av riseren), mens tilbakemeldingen nå uteblir..!

Eg er stygt redd for at eg står foran ein lang prosess for å få dette i orden.

 

Både før og etter eg la ut ”historien” min, har eg blitt kontakta av andre som også er komt i tvist med Frydenbø Sabb Motor. Ein av dei fekk installert ny motor av Frydenbø Sabb Motor, så eg reiste for å sjå installasjonen ift. eksosanlegget.

Det eg ser, er at dette anlegget heller ikkje er iht dei krav dei pålegger meg, ift til høgde over sjønivået.

 

Det eg også ser, er at dei har festa ein 400 HK motor til båten med Franske treskruer..!?

Link to post
Share on other sites

Det virker som om du har kommet inn i en ond sirkel det er vanskelig å komme ut av.

 

Du kan jo kontakte Båtmagasinet eller Båtliv med historien din, og høre hva de sier...om de vil trykke den?I så fall kan du oversende artikkelen til Frydenbø før den trykkes, for å høre om de vil du skal trykke den eller om de heller vil hjelpe deg ut av den situasjonen du har kommet i.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøreforbudet gjelder endå. Eg har purra skriftlig fleire ganger utan å få svar. Ringte Frydenbø Sabb Motor idag. Dei seier svaret frå Iveco (i Italia), er at riseren må ”gå lenger ned i båten” før det svinger opp igjen. Dette fordi, eksosvatnet kjem ”rusjande” tilbake i røret når eg stopper motoren, ned i bendet og fortsetter opp riseren... over kanten og inn i turboen. Det er det som forårsaker lekkasjen.

Dei har tidlegare hevda at eksosbendet står feilmontert ift deiras installasjonsmanual. I dag bekrefta Verstadsleiaren at bendet sto iht manualen.

 

Eg kan ikkje få meg til å forstå at ein leverandør som Iveco kan få seg til å komme med ein slik teori. Og fordi eg ikkje har tillit til Frydenbø Sabb Motor, ber eg om å få vidaresendt svaret frå dei ansvarlige i Iveco, slik at eg med egne auge kan sjå dette. Det var iflg Verstadsleiaren ingen problem, men han måtte då skriva svaret over på ein ny mail, før han sendte det til meg!? Då eg ikkje var fornøyd med det, skulle han snakke med daglig leiar om å få lov å sende det til meg.

Seinare i dag kom ein e-post, der han opplyste om at dette var eit internt notat som dei ikkje ville sende vidare. Sannheten er heilt sikkert, mykje enklare: Dei har ikkje noko skriv frå Iveco og det heile er berre oppspinn!!

 

Verstadsleiaren er i allefall heilt sikker på deias teori er riktig, så eg utfordra han på at det er på tide at dei beviser påstanden. Den tok han heldigvis imot, men la samstundes til at viss teorien deiras ikkje stemte, så fekk dei sjå vidare kva årsaken kan være...!?

Huttetu.....

Med den kjennskap eg har til Frydenbø Sabb Motor, ser eg for meg at våren kjem til å ”gå med” og eg ser ikkje vekk frå at eg må til med advokat hjelp igjen.

Redigert av PandaPP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...