Jump to content

Bildeserie av montering av baugpropell


Dykker

Recommended Posts

Det er helt klart fornuftig med en spoiler i forkant, men et søkk i bakkant gjør samme nytten. Poenget med begge alternativer er at vannstrømmen ikke skal kunne slå inn i tunnelveggen i bakkant og derav lage motstand og turbulens inne i tunnelen som fører til at propellen beveger seg selv om thrusteren ikke er i bruk. (mulig slitasjeproblematikk)

 

Det fine med å lage søkk i bakkant er at man slipper noe som stikker ut i forkant, man slipper sparkling og oppbygging og man slipper ekstra laminering og pussing på utsiden. Det blir da rett og slett ikke nødvendig. Ikke engang av styrkemessig årsak. Det man bygger opp på innsiden har en tykkelse og en utbredelse som gjør det mange ganger sterkere enn både selve tunnelrøret og skroget. ( i sandwich-skrog er det annerledes). Som en ekstra bonus går det som en lek å avrunde tunnelåpningen forskriftsmessig.

 

 

At splinten skulle kunne knekke av bølgeslag er vel ytterst tvilsomt? For det første er motstanden i girhus/motor så liten at man kan snurre propellen rundt med fingeren. For det andre skal det jo veldig mye til at sjøen i det hele tatt når inn til propellen uten å ha blitt kraftig redusert på veien inn. En spoiler fra eller til gjør minimal forskjell. Har noen hørt om en propell som har knekt eller en splint som har røket uten at baugpropellen har vært i bruk? Kanskje er det mulig, men her er jeg enig med Mix.

Link to post
simi_2008_023.jpg

På denne bilden kan man se litt mørk område overst i tunnelen. På grunn at tunnelen er kun ca. 20cm under vannlinje bygde jeg med sparkel sa 2,5cm spoiler til å redusere luftinntakelse og styre vannet lengre fra vannflaten på utløpsiden. Funkerer utmerket.

Men nå skal jeg mot ny båtsesong og tar pausa fra den timesluker som Båtplassen er.

Adjø :seeya:

Link to post

Hvis strekket er 5-6 meter og baugpropellmotoren er av de mindre, er det kanskje like greit å ikke ha et eget batteri.

Velger man uansett å ha et eget batteri, dimensjoneres ladekabelen etter den ladestrømmen dynamoen maksimalt kan gi.

Mest sannsynlig får aldri baugpropellbatteriet all denne strømmen alene, men det er jo et greit utgangspunkt å ikke være for snau.

Link to post
Mange med erfaring med montering av baugtruster her! Har noen av dere montert i trebåt med glassfibertunnel, og støpt fast med epoxy?

Vet at det brukes en del ståltunnel, men eg har mer lyst å bruke glassfiber. Såg for meg å bygge opp et lag med epoxy og matte på innsiden over et stort område før eg skjærer hull. Støpe rundt på utsiden og eventuelt skruer gjennom som eg støper over. Synspunkter på dette?

 

Jeg påbegynte den jobben i høst. Jeg har 44mm hud(strip planking, bordene er skrudd i hverandre, jernspant),

og har laminert opp en "tømring" med ytterligere 40 mm invendig.

Størrelsen på "tørmringen" er omtrentlig 60X60, lamellene er hver 5mm og lagt vekselvis horisontalt/vertikalt i epoxy.

Den verste jobben var og dra ut stiftene jeg brukte for å holde lamellene mens epoxyen herdet.

 

Jeg venter nå på litt mer lunk i været før jeg borer meg igjennom og limer inn glassfibertunnelen (185mm) med epoxy.

Jeg vil og bygge opp en liten spoiler, antagelig epoxylaminert tre rett på skroget.

Link to post

Leser endel gamle innlegg her på BP, siden jeg er ny medlem. Sitter med den oppfatning at folk er flinke til og installere nivåbrytere/alarmer/lensing i motor rommet.

Er det like vanlig og montere dette i forbindelse med en baugthruster? Tenker på dette siden det er en skrog gjennomføring i denne installasjonen også, på lik linje med motor installasjonen. I tillegg så er det vel noe vanskeligere adkomst til baugthruster, så det kan vel bli lengre mellom hver gang en sjekker dette fysisk. Men ved sjøvanns lekkasje, så vil vel el.motor til thruster bli ødelagt hvis den kommer under vann vet ikke hvilken IP-klassifisering som er på de(de koster vel endel kroner) og ved lave spantinger i skroget så kan det vel komme mye vann inn og bakover i båten. Og på den måten kanskje lage enda mer problem? Tenker spesielt på det elektriske.anlegget bakover i båten.

 

Hvis det er korrekt at en kan miste opp mot 40% av thruster effekten ved feilmontering så må det vel være av stor viktighet å montere tunnelen ihht monteringsanvisning. At noen kan leve med lyden fra kavitasjon og at de har nok skyvekraft til sin båt, selv med stort effekttap så er jo det ett valg en tar. Men hvis en skal få installert dette av ett eksternt firma så må en vel kunne kreve at dette blir gjort ihht leverandør sin monterings anvisning, ellers kan en vel risikere at en ikke får nok thrusterkrefter eller/og at en har kjøpt for stor thruster(pris) i forhold til behovet, for å kompensere for snarvei/mangelfull installasjon.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Ang. spolier i forkant av hullet og/eller søkk i bakkant -- har noen kjennskap til dokumentert målbare effekt? Jeg spør fordi en erfaren montør jeg snakket med mente at effekten var så liten at den kunne ikke måles.

 

Ikke annet enn en med maken båt uten spoiler i forkant, klaget på at ved 5 - 6 knop begynte propellen

å rotere.

sany0035.jpg

sany00190.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
....Hvis det er korrekt at en kan miste opp mot 40% av thruster effekten ved feilmontering ....... At noen kan leve med lyden fra kavitasjon .......
Flott innlegg mask.

Jeg har blitt gjort oppmerksom på at vår baugpropell er montert feil.

Det rare er at den virker hittil - så vidt jeg har erfart.

Jeg skal forsøke å huske på å måle støynivået til sommeren fra førerposisjon inne, førerposisjon ute og på dekk over baugpropellen.

Er det noen som har målt støyen fra sin baugpropell på noen av disse tre posisjonene og som kan legge ut måleresultat?

Link to post

:smiley:

 

Jeg startet denne tråden her kun for å vise hvordan en "typisk" baugpropellmontasje foregikk med bildeserie.

Noe som forundrer meg er at både profesjonelle innstallatører og andre har så utrolig mange meninger.

 

Innstallatøren som monterte min baugpropell, har montert disse ifra 1966 på de fleste båter ifra fabrikk. Dette være seg Scand Baltic, Fairline 55 osv i alle disse årene.

 

Jeg har jobbet med min IT/tele og RF kompetanse siden 1979, har også god kompetanse på mitt fagområde. Men jeg kommenterer aldri mine kolleger som jobber i konkurrerende bedrifter, de får jobbe med sine arbeidsmetoder, så lenge kunde og oppdragsgiver er fornøyd.

 

At sikring skal sitte nære batteri kan vel virke logisk. Men så lenge strømkabler ligger stille i dørken, og i tillegg er klamret fra hverandre (og mest sannsynnelighet for feil ligger i motor og innslagsrele), så kan sikkert denne diskusjonen foregå i lang tid. Det samme med spoilere osv. På småbåter som min (26 fot), ingen forskjell. På store over 50 fot stemmer dette. Baugpropellen "snurrer" ikke i tunnelen på småbåter under fart, det ligger vann i tunnelen hele tiden.

 

:discuss:

 

 

 

Link to post

Det er nok desverre slik at det vil være mye ekstra jobb å lage stor avrunding når en monterer tunnelen. Da må en lage hullet større og bygge kontur med GRP. De fleste montører og firmaer kvier seg nok for slikt ekstraarbeide. Det virker jo likevel .........

 

Når det gjelder profileringen foran og bak hullet tror jeg det har relativt liten betydning, særlig på planende båter hvor hullet er over vannet i fart. Men jeg synes likevel det hører til på en ellers flott båt. Jeg synes det er en stilig detalj.

 

 

Slik ser det ut på båten min. Kan være enig i at avrundingen er for liten her også. Skal ta det opp med båtbyggeren, selv om det er litt sent å få endret nå. Må innrømme at jeg har vært litt uoppmerksom her.

Tunnel2Small.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Når jeg leser dette tenker jeg på en historie jeg hørte en gang. Det var på en byggeplass der en jyppling sto og diskuterte med en av gamlegutta. Jypplingen fikk klar beskjed om at han skulle ikke komme her å fortelle gamlegutta hvordan ting skulle gjøres, for dette hadde de gjort i 30 år. Til dette svarer jypplingen tørt : Da kan jeg fortelle deg at du har gjort det feil i 30 år.

Link to post

Hei NilsPils.

Du sier at dette ble nok ikke perfekt, men det er verre enn du tror.

 

Ta en titt på baugpropelltunnelen din og spør deg om følgende:

 

Hvorfor lager man egentlig en spoiler i forkant av tunnelen?

 

.....

........

...........

 

Har du og de andre som leser tenkt litt nå?

 

Grunnen er at når man monterer tunnelen langt framme på en liten båt, kommer tunnelen i på et sted der baugen i større eller mindre grad smalner en del.

Hva skjer når baugen smalner? Jo da er fremre del av tunnelen kortere enn bakre del av tunnelen.

Jaha, og hva skjer da? Jo da vil vannstrømmen som akkurat går klar av fremre del kræsje inn i tunnelens bakre del.

Det skaper motstand og det skaper turbulens i tunnelen som gjør at propellen i større eller mindre grad beveger seg.

I tillegg til motstanden, får man da en liten slitasje hele tiden mens båten er underveis fra A til B.

 

Hva skjer hvis man lager en spoiler også i bakkant slik bildet under viser?

Tunnel2Small.JPG

Vel, da nuller den bakre spoileren ut den fremre og alt vannet kræsjer like herlig inn i bakveggen av tunnelen.

Med andre ord er hele pointet med spoileren borte. Ikke bare det. Man har nå pådratt seg jobben med å lage 2 spoilere.

Dobbelt arbeid til ingen nytte. Dobbelt arbeid til ingen nytte er dobbelt så ille som arbeid til ingen nytte.

 

Kunne den likevel ha en nyttig effekt? Kanskje det er slik at det er en god ting at tunnelen blir lengre? Nei, tvert i mot det blir bare verre fordi total rørmotstand øker med økende lengde.

 

Men det stopper heller ikke her. Det blir enda verre. Siden mye av vannet som suges inn i tunnelen fortrinnsvis vil prøve å gå langs skrogsiden, betyr det at vannet nå har en enda vanskeligere fremkommelighet. Ikke bare er kanten skarp. Vinkelen rundt hjørnet har øket fra noe slikt som 75-80 grader til å bli 100-120 grader pga både bakre og fremre spoiler. I praksis må vannet langs skrogsiden gjøre full U-sving for å komme inn i tunnelen. I praksis betyr det at man har fått seg en flott kombinert turbulensgenerator og skyvekraftreduserer i en og samme sak.

 

Blir det enda verre? Nei, det får holde med 4 ulemper i samme sak.

 

 

Ta enda en titt på bildet.

Hva ville skjedd hvis man sløyfet den bakre spoileren? Jo den fremre spoileren fikk da lov til å gjøre jobben den var tiltenkt med god effekt.

 

Ta en ny titt på bildet.

Hva ville skjedd dersom man både kuttet vekk bakre spoiler og lagde et lite søkk i bakkant?

Jo, den U-sving greia jeg pratet om i stad ble plutselig ingen U-sving i det hele tatt, men bare en slak kurve med flott avrunding der baugpropellen kan glede seg over å kunne suge inn vann uten de store anstrengelsene og uten å skape turbulens.

 

Vel. Var det ikke akkurat det man ville oppnå? Minst mulig motstand og perfekt vannstrøm.

 

Kanskje jeg kan ta historien til Amon-Ra og være jyplingen som forteller at de såkalte proffene har gjort ting feil i 30 år? :smiley:

 

Videre kan jeg si at av alle dårlige tunnelmonteringer, så er antagelig de verste de som Scand gjorde på Baltic og Atlantic. De overgås bare av den enda verre monteringen av selve gearhuset til baugpropellen. 3 millimeter klaring var tydeligvis ikke nok for Scand. Propellen subbet inni tunnelveggen likevel.

Link to post
Ikke annet enn en med maken båt uten spoiler i forkant, klaget på at ved 5 - 6 knop begynte propellen

å rotere.

Hei Roger.

Da ble jeg litt klokere og kan vel konkludere med at ingen her kjenner til seriøse målinger ang. motstandsreduksjon med spoiler/grop, men at hovedgrunnen til en slik anordning er å hindre at propellern roterer ved en bestemt hastighet.

Og hvorfor skal en hindre det? Her kan en jo f.eks. koble på en dynamo som lader trøsterbatteriet :wink:

Jeg begynner faktisk å tro på montøren som fortalte meg at det var bortkastet arbeid å støpe spoiler, men jeg innser jo at baugkrummingen også betyr noe her.

Link to post

Husker at Engbo sjøl hadde noen beregninger om skyvekraften og utforming, han var veldig klar på at røret i forkant kom godt utenfor det i bakkant.

Ellers ville vannet strømme fram og tilbake gjennom tunnellen under gange.

Fikk bra service der men så var jeg jo forsøkskaninen.

 

Og det en hører på sjøen, så må 95% være feil montert, de vekker opp døde.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det er ikke bare skyvekraften som ødelegges ved feilmontering.

Det begrenser også sterkt hvor langt oppover i fartsregisteret thrusteren har noen effekt.

Den beste montasjen er med ett dråpeformet søkk bak thrusteren og et gitter foran inntaket som lager litt turbulens slik at vannet sklir forbi åpningen.

Og som nevnt ovenfor, hold røret så kort som mulig. En fritthengende propell fungerer best. Dersom man erstatter en 5 hk hekkthruster med en 2.5 hk elektrisk påhenger montert på tvers gir det omtrent samme effekten.

 

Og et punkt til.

Når man laminerer vått i tørt skal alltid overlappen være minst 150 mm.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...