Jump to content

Vårtegn i dag..........


Ficher

Recommended Posts

Torbjørn Egners snøsang i hans oversettelse av Ole Brumm-bøkene (med en liten endring):

 

Det snør, det snør (huttemegtu)

Det er det det gjør (huttemegtu)

Nå snør det mye mer enn før (huttemegtu og huttemegtu).

 

Så kaldt det er (huttemegtu)

Jeg kjenner det her (huttemegtu)

Jeg kjenner det på mine tær (huttemegtu og huttemegtu)

 

Ordet "huttemegtu" er en del av den sangen som egentlig ikke har fått den oppmerksomheten det fortjener :nono:

(At T.E. hadde "fiddelibom" på de fleste stedene, og ikke "huttemegtu", ser jeg helt bort fra her og nå. Vi fløtta ikke til Hvaler i sin tid for å ha kaldt og snø :nonod: . Båt, derimot. :sailing::yesnod: )

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kjørte ned i havna tidlig lørdag morgen , måka det lille som var hjemme så slapp jeg det etterpå . Haha ,etter endel timer ombord med igjen føyka vinduer rundt hele skuta . Da jeg skulle stikke hue ut for hjemmturen , da måtte jeg la bilen stå igjen i havna .Det hadde ikke blitt måka og da var den snødd/føyka inne og bare å glømme den bilen.Godt jeg bor nærme havna da , men hjemme var det 2 timer med måking så Øko skulle komma inn med bilen .Nå er det like jævlig ute igjen ,men det snør ikke nå .Så idag så får vi se om dem måker i havna ,kjekt å fått bilen hjem .Bare det at jeg har litt arbeid å måke plass til den også , så VÅRTEGN ja .Ja den var god , snø på østlandet = kaos . Det er kanje ikke å ta i en gang ,det er fult kaos over hele linja.Trur i denna byen finner du flere ikke måka gater enn motsatt ,da snøen kommer så brått på dem ........

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vi har vært på tur hele fredag og lørdag. Det reiv godt i trynet i dag, men med litt ekstra whiskey ombord var det ikke noe problem ;)O Nok en flott helg på fjorden er tilbakelagt. Den siste uken har vi forøvrig vært 4 ganger på fjorden med full seilføring. Ikke så værst.

Link to post
Share on other sites

Sikkert vårtegn: Da jeg stod opp i dag var det akutt behov for å fyre i peisen. Da jeg gikk ut i garasjen var det ikke mer ved igjen. Dermed er det nødt til å bli vår med det aller første.

Ellers kan man sjekke følgende værtegn:

Dersom isen bærer en mann til St Hans blir det sein vår.

Det pleier å være et nokså sikkert tegn.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ikke mye vårtegn her nei. I løpet av det siste døgnet har det lavet ned over 60 cm snø.....og temperaturen ligger på -6 til -8 gr.! Heldigvis for ryggen, var kom det denne gangen snø som ble lett å måke, i motsetning til det siste store snøfallet, da snøen var tung og våt.

 

Men, i dag ser det ut til at vi får en kald og fin vinterdag, med masse nyoppkjørte skiløyper. (håper jeg...).

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Mer vårtegn her vest.

En STOR flokk med Vipe ble observert over Tananger i dag. :flag: ( 2-3-09)

Jo, men det ER vår her nå, bar bakke - ikke en snøfille! Jeg venter kalesjen min tilbake etter rep denne uken (var feilsydd) så er det rett av med "burka'en" og i gang med polering og stoffing. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke så galt som dere tror. Det ser ille ut, men ikke desto mindre har vi snøklokker i hagen (Oslo sydøst), og har hatt det i tre uker nå.

 

Men, lengre vekk fra husveggen er det vel en meter snø.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hehe.. litt forskjeller ute å går:

 

Oslo fjorden (dessverre ble bilde ute av fokus, mobil bilde som jeg glemte å sjekke om ble ok):

Jeg står ved hvervenbukta og i bakgrunnen er asker og den veien..

img193.jpg

 

 

Larvik på Mandag (E18):

img194.jpg

 

Kristiansand i dag tirsdag:

img195.jpg

 

Nå skinner sola også her.. det går mot bedre tider ja :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Var en liten rundtur med bilen idag, Biltema, Jula, Clas Ohlson osv, og aldri har det gått med mer vinduspylervæske! Det må vel være et godt vårtegn.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sto på fly'n idag for første gang i den båten , var borte å bunkra litt .Det varma bra i sola idag ,satt ute å drakk kaffe en liten stund også . Den løsna mye i dag på snø og isen på vannet ,den har krympa 4 båtplasser utover på et par dager .Så på indrehavn at det var mye åpent vann idag ,trur det kan hjelpe på jeg nå .Men det er meldt både regn å snø vel ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tine: Er det farbart inn til "Værven"?

Tviler på det,gutta skulle si i fra da men.Inne i bukta der trur jeg isen ligger ei stønn,skal si i fra så fort det skjer noe .Haster det så , må du finne på noe lurt . Men en slepebåt eller to en runde forbi havna hos meg ,så hjelper det fort .Isen er mega råtten ,om vi fyller opp denna uka så sier jeg ifra Flid .Send meg en IM du når det kniper på...

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Her på Randaberg fikk de potetene i jorda før helga. I dag har vi hatt en lett SSØ bris med sol og 7-8 grader. I hagen blomstrer snøklokkene og krokusen. Det hjelper på nå. :cool:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...