Jump to content

Gode båtkjøp på nettet!


Thorlyn

Recommended Posts

Viknes 1030 er en stor og god båt, men helt klart overpriset. Kunne godt ha hatt en slik, men kona liker dem ikke.

 

For å presisere litt: Jeg prøver ikke å få deg til å kjøpe Viknes, det var bare et eksempel for å sammenligne størrelse i forhold til oppgitt lengde i fot. Ser nå også som du sier at denne Seakingen blir avertert som en 40-foter, det er for meg helt ubegripelig. Det står også en NB 1160 til salgs nå. Den er oppgitt til å være 38 fot, og med sin 4 meters bredde må vel dette være en helt annen båt.

Link to post

Pris og fart/forbruk er ofte viktigere enn masse plass. Mye innvendig plass betyr gjerne tung båt og mindre fart/økt forbruk.

Det optimale for mange ved en båt på 38 fot er nødvendigvis ikke maksimalt kubikkinnhold, men gode sjøegenskaper og akseptabelt forbruk i god fart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det kommer jo helt an på behov og bruksmønster teerex.

 

Om man har en familie med flere barn som skal på tur og ha det komfortabelt over lang tid er det et pluss med stort innvendig volum, både til opphold og stuverom til å pakke bort ting. Hvis man ikke skal langt og ikke har behov for å kjøre fort er kanskje ikke forbruk det store argumentet heller. Og for 95% av de som kjører rundt her i skjæra tror jeg faktisk ikke sjøegenskaper er så viktig heller. Tviler på at det er 38-fotere på markedet som har så dårlige sjøegenskaper at man ikke kan kjøre fra Fredrikstad eller Hvaler til Koster med litt krusning på vannet. De fleste bruker båten marginalt i dårlig vær.

 

Hva som blir de avgjørende argumentene må jo være opp til hver enkelt.

Link to post

 

For å presisere litt: Jeg prøver ikke å få deg til å kjøpe Viknes,

Slik har jeg heller ikke oppfattet deg. Jeg oppfatter vel at vi er ganske enig, og jeg mener vel heller ikke at SeaKing 38 er noe større enn Viknes 1030, kanskje snarere tvert i mot. Mitt poeng var bare at båtene i dag måles LOA og at "skrytefot" har de fleste.

 

Men SeaKingen hadde en mer behagelig pris.

Link to post

Ja, de er ganske gunstig priset de som har ligget ute de siste par årene, men jeg vet også at det er så som så med kvaliteten på noen av dem. Er heldig og finner det et fint eksemplar med god byggekvalitet og bra komponenter kan du imidlertid få mye båt for pengene. Men det er klart at den dagen du skal selge vil du ikke få "Princess-pris" igjen heller :smiley:

Poenget mitt var vel egentlig at man må se objektivt på båtens størrelse, og ikke låse seg opp i hvor mange fot den er oppgitt til. Mulig at jeg trekker det litt langt når jeg sier at den egentlig er en relativt brei 32-foter, men hvis man sammenligner andre båter av tilsvarende størrelse og ikke lengde får man en mer reell oppfattelse av hvorvidt den er billig eller ikke. Som vi er inne på lengre opp vil noen ha en lang smal båt som går fort og billig, mens andre vil ha en firkantet skoeske med mest mulig plass.

Link to post

Slik jeg så denne SeaKing 38 da jeg først så annonsen så tenkte jeg at dette måtte være et godt kjøp. Det er det kanskje også, men jeg har hele tiden tenkt på denne som ca 33-34 fot og båten ser fin ut og gir god fart. Den ser også romslig ut innvendig, men jeg bor på Sørlandet og drar i hovedsak på båttur når det er varmt og fint. Dermed utgår denne båten. Uteplassen bak er rett og slett for liten.

Link to post

Det kommer jo helt an på behov og bruksmønster teerex.

 

Om man har en familie med flere barn som skal på tur og ha det komfortabelt over lang tid er det et pluss med stort innvendig volum, både til opphold og stuverom til å pakke bort ting. Hvis man ikke skal langt og ikke har behov for å kjøre fort er kanskje ikke forbruk det store argumentet heller. Og for 95% av de som kjører rundt her i skjæra tror jeg faktisk ikke sjøegenskaper er så viktig heller. Tviler på at det er 38-fotere på markedet som har så dårlige sjøegenskaper at man ikke kan kjøre fra Fredrikstad eller Hvaler til Koster med litt krusning på vannet. De fleste bruker båten marginalt i dårlig vær.

 

Hva som blir de avgjørende argumentene må jo være opp til hver enkelt.

 

Ja nå tenkte jeg mere på Norske (les Nord-Norske) værforhold og ikke sydlandske :smiley:

Her er det slik at man drar ut på tur i strålende sol og blikkstille og 3 timer senere er det 1-2 meter bølger og markant sidevind.

 

Får man ikke plass til familien i en 32-33 fots skroglengde så har man også ganske store krav. Eller stor familie.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Finnes jo interessante artikler å lese http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-sea-king-38

 

"Sea King 38 er, med noen unntak, en teknisk velbygd båt.

Den er en komfortabel bobåt for en større familie, som kan vise til imponerende prestasjoner med moderat motorisering. "

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 uker senere...

Pen båt men for liten motor etter min smak i forhold til prisen kanskje.

En slik båt med fartsskrog fortjener iallefall 26-28 knop marsjfart :saint:

 

Slik som denne f.eks, vesentlig nyere og noe dyrere naturlig nok.

Men bedre fartsressurser og fin sekserlyd http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56536647&searchclickthrough=true&listPos=3

 

Og denne er jo bare helt rå, men det er prisen også.

Falcon er relativt smal så derav den relativt heftige farten, selv om den virker noe i overkant kanskje http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55454271&searchclickthrough=true&listPos=2

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Denne betalte jeg 285 000,- for. Kommer vel opp i ca. 400 000,- før alt er tipp topp teknisk, men fortsatt fornøyd når jeg ser hva folk prøver å ta for båten sin... :smiley:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2310590&finnkode=40797383

 

Fin halvplaner det der :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

Slitsomt å se på bildene.. de som ikke var bittesmå var feil vei ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg tenkte at forutsetningen her er at det må ny motor til....

 

Det er en 5,9 liters motor av god gammel type så det bør vel være kurant å overhale denne skulle man tro.

 

http://www.surplusman.com/Detail.php?itemid=700

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...