Jump to content

Kystvakten 2009


Frøken Fryd

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
Kjekt å se at Kystvakten bidrar...

Kunne ikke vært mer enig.... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Disse "terrorristene" har ligget standby i sundet ved Rauøy (like nord for Hankø, for ukjente) hele denne helgen tror jeg.. Observerte Nornen når vi tøffet sydover på torsdag. Når vi så putret hjemover i går, så holdt vi jaggu på å bli bordet av disse "tullingene" også. De kjørte på kryss og tvers i sundet, og praiet samtlige båter som passerte. Det var lettbåten som surret rundt der, lastet med en eller flere tollere også. Tror faktisk jeg fikk et glimt av den nye tollbåten i farten, den lå på baksiden av Nornen.

 

Jeg synes det er helt absurd at det skal brukes militære makter til å kontrollere om jeg har en skvett alkohol kjøpt i Sverige ombord. Nå hadde ikke jeg noe å skjule, men jeg liker slett ikke å bli stoppet midtfjords for å svare på dumme spørsmål uten at de har skjellig grunn til mistanke engang. Det de lurte på var hvor vi hadde vært, og hvor vi skulle.... Hva i all verden har de med det da? :discuss::nonod:

Jeg svarte bare med enstavelses ord, og viste at jeg var ganske grinete på grunn av stoppen. Jeg satt i shorts og bar overkropp under kalesjen, og de presterte da å spørre om jeg hadde redningsvester ombord! Ja, svarte jeg, hvor mange vil du se? Da skjønte vel fyren at det var greit, og slapp oss videre.

(Bare så det er nevnt, jeg har flyteutstyr til 9 eller10 personer ombord. Husker ikke helt.)

Link to post
Share on other sites

Godt å vite at Forsvarsgrener også kan benyttes til sivile formål.

Tror mange er takknemlig for den hjelp som både deres skip og helikoptere har bidratt med nord i Barentshavet.

Bare så synd at utstyret dere ikke holder mål med både det ene og det andre problemet med nye skip, og gamle heli.

Link to post
Share on other sites

Godt å vite at Forsvarsgrener også kan benyttes til sivile formål.

Jeg synes ABSOLUTT IKKE at det er noen som helst fornuft i slik resursbruk. Dette er noe stort TULL! Skal det kontrolleres om en tar med en skvett alkohol for mye fra Sverige, så får de kontrollere på grenseoverfarten. Da kan jeg til nød akseptere at tollerne gjør en jobb. Kystvakten har ikke noe som helst å gjøre i slike sammenhenger.

At de skal terrorisere uskyldige sivile på fjorden langt unna grensen synes jeg er helt for kastelig. Jeg kommer til å bli svært umedgjørlig hvis noen av disse vil borde båten min uten skjellig grunn.. (Selv om jeg også er klar over at de muligens har lov til det.)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ABSOLUTT IKKE at det er noen som helst fornuft i slik resursbruk. Dette er noe stort TULL!

:yesnod: har hørt at dem snakka til en som skulle inn i båsen sin i havna mi , litt duste spør du meg . Hadde dem hatt tollbåt ved grensa så ok , men å bruke en slik svindyr båt til detta .Det er passe sykt , det er vel ikke små penger vi snakker om å ha dem i drift .Dem har jo kjøpt ny tollbåt ,så da kan dem vel bruke den vel ? Så kan kystvakta konsentresre seg om tyveraddana oppi nord , som rapper fisken vår . Men hjelper jo null å irritere seg over pengesløsinga til konge rike norge , så da er det vel bare å håpe dem ikke stopper meg nesste gang :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tollkontroll er forsåvidt greit nok men at de legger seg milevis oppe i fjorden og ikke nede ved grensen er uforståelig ,

Tollvesenet kan etter det jeg vet kontrollere deg hvor som helst i landet. Jeg kjenner folk som er stoppet av tollere på E6 nesten ved Moss.

 

Og ved Rauøy har du jo en naturlig samling av båtene som kommer sydfra. De fleste går på innsiden.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Tollkontroll er forsåvidt greit nok men at de legger seg milevis oppe i fjorden og ikke nede ved grensen er uforståelig

Du har ikke tatt noe inn i landet før du legger til land, så tollmessig er grensa havna du går inn til!

Blir jeg stoppet ytterst i Løperen, og har tollpliktige varer ombord, så er jeg naturligvis på veg til Fredrikstad for å klarere inn! Og så greit at jeg da kan gjøre det allerede der ute, så slipper jeg omvegen om fastlandet!

Noen har for øvrig med seg hele båten de seiler med som tollpliktig vare.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Tollkontroll er forsåvidt greit nok men at de legger seg milevis oppe i fjorden og ikke nede ved grensen er uforståelig ,

 

Smugleren er vel ikke smugler kun i det øyeblikket han passerer grensen? Dette blir jo litt som å kreve at politiet kun skal ha lov til å ta bankranere idet de er på vei ut av banken....... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Er det samme hver forr sommer. Mye kontroll og mye media dekning. Ene å alene for å minne båtfolket på at de er der. Og at det medfører en risiko å ta med seg mer enn lovlig kvote.

Hvilke tillstander hadde det vært, hvis det var 0 mulighet for å bli stoppet?

 

Blir en stoppet og har noen flasker for mye. Er det smarteste man gjør å legge seg flat å innrømme at man har over kvote. Men at man selvfølgelig hadde tenkt å fortolle når man kom til nærmeste havn. I stedet gjøre opp der og da, og bedre lykke neste gang. Om man oppgir alt man har ombord eller "glemmer" noen flasker er opp til en og hver

 

Sånn rundt St.hans er åres budgett oppbrukt så da ser du dem kun sporadisk, og da kun med "vanlige" toll/politibåter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Blir jeg stoppet ytterst i Løperen, og har tollpliktige varer ombord, så er jeg naturligvis på veg til Fredrikstad for å klarere inn!

Dette fungerer helt fint, så lenge du har ringt opp tollvesnet i det du entrer norsk farvann, eller kontaktet de før du legger fra kai i avreiselandet med beskriveløse hva du skal tolle inn om og når om du ikke har mulighet til å ringe de opp ved entring av norsk farvann.... har du ikke det så er du dessverre på tynn is...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tollvesenet kan etter det jeg vet kontrollere deg hvor som helst i landet.

 

Joda de kan nok det men da får de også med seg en god del båter som ikke har vært i utlandet og rammer dermed endel som har seilt rundt i Norge med for mye i forhold til kvoten og aldri kunne drømme om at de risikerer å bli straffet for å ikke telle flasker i barskapet når de drar på helgetur.

Er det slik at det bare er jeg her som tar med meg mer enn 9 bokser øl og en liter sprit enkelte ganger når jeg f.eks er på helgetur i hvaler skjærgården uten planer om å seile innom sverige

Link to post
Share on other sites

En mulig problemstilling her er som anntydet ovenfor, at vi har ved flere anledninger handlet kvote på våre utenlansreiser. Når sommeren kommer så laster vi opp båten med både mat og drikke. Volumet av denne drikken vil ved en tollpassering være urimelig stor og medføre straff og inndragelse. Da dette ble innført var det i lovlige doseringer. :yesnod:

 

Om det ved en kontroll i fjorden på min ferd fra Hærføl til Larvik skal oppstå problemer fordi bevisbyrden blir lagt på meg for å bevise at jeg ikke har vært i utlandet så blir det for meg galt. Det er det samme som å si at vi som ferdes på fjorden ikke kan ha mer en en lovlig kvote i beholdning til enhver tid. :cheers:

 

Kontroller av denne art bør absolutt foretas ved riksgrensen. Ser helt klart problemet med at lovbruddet ikke er et faktum før varene blir fysisk tatt i land. Mange artige scenarioer kan oppstå her.

 

Når det gjelder Nornen har jeg registrert at de er parat til å hjelpe oss båtfolk ved enhver anledning når Tjøme Radio trenger assistanse ved redningsaksjoner o.l. De er gode å ha også. :flag::flag_sw:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Skjønner at Enzo er ute etter å kvelulere igjen :lol: ... Vel de som har med seg mer enn "kvoten" har ikke noen problemer om de kan sannsynligjøre at det er medtatt/fremskaffet på lovlig vis, eller at de ikke har vært i utlandet på denne turen....

 

En kvittering fra "Rema eller polet" i Norge vil være mer enn godt nok for dokumentasjon på hvor sakene er kjøpt... og er det i tillegg strekode for pantig mot Norge på ølboksene så er dette også godt nok bevis på at de er kjøpt i Norge.... Vinmonopolet har noenlunde samme merking på sine produkter....

 

Har du utenlandsk brennevin, vin eller øl, så må en også kunne dokumentere på at dette er tatt med til kongeriket på lovlig vis, enten ved at en har vært flere ganger i utlandet eller på annet vis, her rekker det fint med utskrift fra minibank o.l i utlandet for hver gang en har vært i utlandet... Dette kan en enkelt få fra kortselskapet..

 

Det er ikke så vanskelig, men krever selvsagt at en har orden i boet..... Det handler om å kunne sannsynliggjøre at det man har er fremskaffet på lovlig vis.... her som eller i samfunnet. Men det er klart vil en kveulere, så er selcasagt hjertelig velkommen til å gjøre det... både med tollere og andre tjenestemenn, men er ikke så sikker på at det er lurt.......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kystvakten har begrenset politimynidhget og tar også tolloppdrag. At det ikke er kjent er overraskende for meg. Da jeg var i KV for mange år siden var vi også på tolloppdrag. Demonterte en russisk tråler i Båtsfjord engang på leting etter sprit og sigaretter. Fant ingenting - men vi hørte på radioen etterpå at det ble "varslet" at alle måtte passe seg. Så da funget jo det på et vis også.

 

Jeg ser utelukkende positivt på KV's tilstedeværelse. De er en ekstra sikkerhet - både ved nødsituasjoner - og ved at enkelte skjerper seg litt mer på vannet og kjører litt roligere. Og klarer de å hindre narkotika trafikk ved å kontrollere alle båter synes jeg det er positivt.

 

Kommer de ombord hos oss og de oppfører seg ordentlig er det hjertlig velkommen ombord. Men de blir nok spurt om å vise legitimasjon før de får komme ombord.

 

Årsaken til at de ligger der de gjør er nok tollbestemmelsene. Nærmeste tollsted etter Svinesund er i Fredrikstad. Jeg vet ikke om det er plikt å gå til nærmeste tollsted eller om man skal fortolle først når man kommer til første havn.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette fungerer helt fint, så lenge du har ringt opp tollvesnet i det du entrer norsk farvann, eller kontaktet de før du legger fra kai i avreiselandet med beskriveløse hva du skal tolle inn om og når om du ikke har mulighet til å ringe de opp ved entring av norsk farvann.... har du ikke det så er du dessverre på tynn is...

 

Så vanskelige er de ikke. Er blitt stoppet to ganger og er blitt spurt om jeg har noe å fortolle etter at jeg har sagt at jeg har vært i utlandet. Etter hva jeg forstod så var spørsmålet fra dem mitt valg om grønn eller rød sone. Sa jeg nei, har de manledning til å borde og finner de mere enn kvote, så er det smugling. Sa jeg ja, fikk jeg tolle inn det som var over kvoten. Kontant der og da med bankkort. Hadde det ikke vært dekning på bankkortet så ville de tolke det dit at vi ikke hadde planer om å tolle det inn....

 

Har du utenlandsk brennevin, vin eller øl, så må en også kunne dokumentere på at dette er tatt med til kongeriket på lovlig vis, enten ved at en har vært flere ganger i utlandet eller på annet vis, her rekker det fint med utskrift fra minibank o.l i utlandet for hver gang en har vært i utlandet... Dette kan en enkelt få fra kortselskapet..

 

Tankegangen er grei nok. Tror du forresten at det virker på samme måte med de som har campingbil og gjennom vinteren har tatt en del Strømstadturer for å bunkre opp foran sommerferien og blir stoppet på vestlandsferien sin? Nei, etter min mening burde kontrollen bli foretatt i umiddelbar nærhet av grensen. Nå har jeg tatt vare på kvitteringen for betalt toll, så den må vel virke neste gang også? At jeg har konsumert drikkevarene i løpet av et år er vel rimelig usannsynlig? Skulle de ha gjort dette profesjonelt så skulle man ha mulighet for å tolle det ut (plombere det) på vei inn til Sverige. Men det er det ikke særlig mye penger i så det er nesten umulig å få til.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg føler meg hensatt til okkupasjonstiden når jeg blir stoppet av miltære styrker på min vei på sjøen langt fra andre lands grenser, uten at de har så mye som skjellig grunn til å stoppe meg. Ikke trenger jeg å vise noe båtførerbevis, ikke er båten registreringspliktig, (ergo ikke noe vognkort), og jeg holder rolig fart, samt er edru. Hva fanden er det de vil meg???? (For ordens skyld, så har jeg båtførerbevis, og båten er registrert)

 

Må si jeg misliker dette sterkt. Det neste blir vel at en må ha med seg pass i båten for å kunne legitimere seg. I tilfelle man er registrert som terrorist.

 

At kystvakta stiller opp hvis det er noen som har problemer er vel og bra. Det hadde jeg også gjort, så sant jeg har noe å bidra med.

Men dette toll/tulle greia kunne de holde på med ved riksgrensen. Men det er jo ikke bare å fortolle inn det en eventuelt har kjøpt av alkoholholdige drikker i annet land heller, hvis en har hatt med seg noe ut fra Norge. Nei, da skal de pokker i meg ha avgifter for det som opprinnelig er kjøpt på lovlig vis her i landet også! Til og med skvettene skal de ha avgift for! Det så jeg et innslag om på tv i fjor sommer.

Snakker om Molboland! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg føler meg hensatt til okkupasjonstiden når jeg blir stoppet av miltære styrker på min vei på sjøen langt fra andre lands grenser, uten at de har så mye som skjellig grunn til å stoppe meg. Ikke trenger jeg å vise noe båtførerbevis, ikke er båten registreringspliktig, (ergo ikke noe vognkort), og jeg holder rolig fart, samt er edru. Hva fanden er det de vil meg????

 

Det verste med yttringsfriheten er at noen ikke greier å la være å gi uttrykk for den forvirring som hersker i ens hode.

Everyone is a fisherman, until a fisherman walks into the room...

Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg føler meg hensatt til okkupasjonstiden når jeg blir stoppet av miltære styrker på min vei på sjøen langt fra andre lands grenser, uten at de har så mye som skjellig grunn til å stoppe meg.[...]

 

Det er nok en budsjettmessig greie, de må vise til noen resultater for å få penger til neste år også.... Så det er bare å håpe at bevilgningene til Telemark Battaljon holdes på ett dugelig nivå i fremtiden, før det blir militære veisperringer oppover Østerdalen. Kan de jo sette en stridsvogn ute i veikanten og, ingenting er som litt kraftig backup når man skal sjekke mønsterdybde i sommerdekk. (men det er vel bare hyggelig at de gjør sivile oppgaver også)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...