Jump to content

Kystvakten 2009


Frøken Fryd

Recommended Posts

Også bra å høre at ikke alle der borte får stripe i buksa når de ser en som er malt med grå nr.1

 

Vås.

Det er en av pillarene våre vestlige demokratier er tuftet på at militære styrker ikke til noen tid eller under noen omstendigheter skal brukes mot egne borgere eller sivile.

Det er et særdeles viktig prinsipp som aldri må fravikes.

Og bland ikke inn søke eller redningsaksjoner hvor alle har plikt til å hjelpe.

 

Dessverre må jeg notere at et demokratisk sinnelag har dårlige kår på bp.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er rart at du ikke klarer å se nytteverdien av at TOLLERNE bruker en eksisterende plattform til å utføre sitt arbeid. Så langt jeg vet er ikke tollerne militære styrker?

Selv om KV hadde vært underlagt Justisdep eller noen andre så hadde de fremdeles brukt de samme rib'ene til bording av småbåter, tollerne som utfører kontrollen er de samme så problemet er da altså den litt store litt der borte som er malt med grå nr.1 ?

 

Den kosteffektive løsningen som er valgt fører til at vi alle slipper litt lettere unna på skatteseddelen og det skal vi egentlig være glad for?

Eller er du en av dem som aldri får nok byråkrati og ikke tenker på prisen? Hadde vi gått for din løsning hadde det ikke vært noe kystvakt i sør i det hele tatt, Jus.dep sine båter har bare en kort sesong (ref politibåter) og hvordan er beredskapen da?

Vi bor i et land med begrensede statlige resurser og da er det viktig å velge den løsningen som gir best/mest for pengene, det er du sikkert enig i?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

[...]Den kosteffektive løsningen som er valgt fører til at vi alle slipper litt lettere unna på skatteseddelen og det skal vi egentlig være glad for?[...]

 

Så hvorfor ikke UP i CV90'er fra hæren? Men hva er vel prinspper og demokrati om du kan spare en tusenlapp?

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vås.

Det er en av pillarene våre vestlige demokratier er tuftet på at militære styrker ikke til noen tid eller under noen omstendigheter skal brukes mot egne borgere eller sivile.

Det er et særdeles viktig prinsipp som aldri må fravikes.

Og bland ikke inn søke eller redningsaksjoner hvor alle har plikt til å hjelpe.

 

Dessverre må jeg notere at et demokratisk sinnelag har dårlige kår på bp.

 

Men Militære fartøy blir da ikke brukt mot egne borgere når de driver tollaksjoner. Det er for å bevare borgernes sikkerhet at det blir gjort. Det at det kan gå utover ulovelige borgere som smugler har da ikke noe med dette å gjøre.

 

Eller mener du at en som kommer inn med 10kg Kokain ikke skal bli anholdt av tollere på et KV fartøy. Pga at da blir Militære styrker brukt mot denne borgeren?

Men at eventuelle tollere skal opperere helt egne fartøy? En må også huske på at den oversikten Militæret har, ikke automatisk vil bli tilgjengelig for andre etater hvis de skal opperere for seg selv.

 

 

Og når noen nevner det er rart at båter blir stoppet nesten inne i fjæra og inspisert. Så er det for å slippe å bruke resurser på å gå helt ut til grensen. Redpipe har nok bedre oversikt over bevegelser i havområdet på vestlandet en de fleste er klar over.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Vi bor i et land med begrensede statlige resurser

 

Det må være dagens understatement. Norge?

Hvor regjeringen ikke får utgiftene til å strekke til.

 

 

 

En må også huske på at den oversikten Militæret har, ikke automatisk vil bli tilgjengelig for andre etater

 

 

Hvis så skjer, er vi langt inne i overgrepet.

 

Hvor setter vi grensen?

Skal politimangelen i Oslo avhjelpes med militære mannskaper?

Skal fangetransport foretas av militære kjøretøy og mannskaper?

Skal trafikkontroller utføres av militære mannskaper?

For å bruke ressursene bedre?

 

Norge er det eneste land som driver med dette samrøret. Og dette prinsippet er langt viktigere enn å spare noen kroner.

Link to post
Share on other sites

Er problemet for folket her at det finnes regler og begrensinger eller at "noen" tillater seg å sørge for at disse blir holdt, og hvis ikke at det blir slått ned på forholdet? Hva med fartsgrenser, narkotika, våpen osv det var jo bare en joint, kjørte bare litt for fort og våpenet skulle jeg ikke bruke til å skyte noen? Og jeg snøt jo bare fem tusen på skatten? Nei, takke meg til de som lar bikkja løpe litt fritt, selvfølgelig uten at dette er til sjenanse for folk, fe og fauna og selv om det skulle være båndtvang!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det må være dagens understatement. Norge?...

Når kommunen min må slå sammen to 10ende klasser administrativt for å spare inn kostnaden med en kontaktlærer...politiet ikke får betalt for jobben de gjør...helsevesenet skranter...og vi har en flertallsregjering som er for å styrke stat og felleskapet så er det begrensede resurser tilgjengelig.

Og vil nok tro at det er billigere for politiet å kjøre Ford Fokus (her vest ihvertfall) enn CV90...og det er jo ikke militæret som driver inspeksjonen vi snakker om her, men tollerne

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

og det er jo ikke militæret som driver inspeksjonen vi snakker om her, men tollerne

 

Det var i alle fall tollere som var ombord hos oss. Militært personell kjørte RIB, men noe våpen så jeg ikke. Måtte sjekke med bilder jeg har tatt av dette for å se om det var militære eller tollere ombord i RIBen. Etter husk trodde jeg det var bare tollere, men bildet viser en smilende båtfører med militære distinksjoner. Noe våpen hadde de vel neppe ombord.

Link to post
Share on other sites

.... Ble også stoppet av kustvakten i Marstrand. Da krevde de pass! etter en ny regel om at alle i utenlandsregistrert båt (Norsk) pliktet å ha pass ombord da vi kom via 3dje land (fra havet). .....
Dette har jeg ikke hørt om tidligere - kan dette være korrekt?

Jeg har aldri med pass når jeg bare seiler til Sverige.

Link to post
Share on other sites

Spoler litt tilbake igjen.

 

Hvem som kontrolerer spiller ingen rolle for meg, men å passe på å ha kvitteringer osv. i tilfelle man blir stoppet ved Tofte eller Drøbak om jeg ikke har vært utenfor grensen med båten, synes jeg er helt på tryne.

 

Vi har fått bekreftet at de kan være pirkete. Dette vil si at jeg enten må ha kviteringer, eller ikke ha mer en en 1l sprit, 1l vin og litt øl om bord når jeg ferdes alene på sjøen. Uanset hvor jeg skal. Når kona kommer kan jeg doble innholdet i barskapet, men tømme det igjen når hun ikke er der.

 

Der er slik det fungerer i praksis når de kontrolerer i indre Oslofjord.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Spoler litt tilbake igjen.

 

Hvem som kontrolerer spiller ingen rolle for meg, men å passe på å ha kvitteringer osv. i tilfelle man blir stoppet ved Tofte eller Drøbak om jeg ikke har vært utenfor grensen med båten, synes jeg er helt på tryne.

 

Vi har fått bekreftet at de kan være pirkete. Dette vil si at jeg enten må ha kviteringer, eller ikke ha mer en en 1l sprit, 1l vin og litt øl om bord når jeg ferdes alene på sjøen. Uanset hvor jeg skal. Når kona kommer kan jeg doble innholdet i barskapet, men tømme det igjen når hun ikke er der.

 

Der er slik det fungerer i praksis når de kontrolerer i indre Oslofjord.

 

Men dette er jo for dumt. Jeg tviler på at de har jussen på sin side.

Et eksempel som nok ikke er altfor fjernt:

Man skal ha en liten fest for kona si i båten på Tjøme sammen med andre båtvenner.

Fyller opp med masse ting fra polet og tutler utover fra Oslo.

Man kommer til Tofte og blir stoppet, men kvitteringen tok man ikke vare på.

Det henger ikke på greip hvis man da får trøbbel. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det holder å lese de to første sifferene på strekoden for å finne ut om den er norsk. Jeg tror dette er ett ikke-problem...

Har du handlet i Norge kan du vel ha med deg "i bøtter og spann"? Det er tydeligvis enkelt å dokumentere

Har du handlet utenlands, og ikke har kvitteringer...ja da er du nok på tynn is...

 

Men jeg lurer litt på hvilke mengder folk i båt har med på tur? Er hele problemstillingen opphauset, eller er det så mye alkohol i omløp i østlandsskjærgården at det faktisk er påkrevd med det omfanget av kontroll som det tydeligvis er der borte?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Mulligan: siter spørsmålet mitt som et spørsmål og ikke som en konklusjon! Såpass klarer du vel?

 

Det er jo mange innlegg her som påpeker problemet med mengde alkohol ombord ifm kontroll mer enn at det er KV som skysser tollerne, så da synes jeg spørsmålet er relevant, eller er du uenig i det?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

[...] er det så mye alkohol i omløp i østlandsskjærgården at det faktisk er påkrevd med det omfanget av kontroll som det tydeligvis er der borte?

 

Tollvesenet (eller kystvakten) har da ingen verdens ting med hvor mye alkohol jeg har ombord? Deres oppgaver stopper ved ting som har blitt fraktet over grensen og/eller ikke er betalt de nødvendige avgifter på. Antallet flasker som er kjøpt i Norge (eller tollet in på lovlig vis) har de ingenting med straks de har funnet ut av hvor disse kommer fra. Tror du forveksler tollvesenet med Avholdsinkvisisjonen, for de ville sikkert hatt hjemmel til å mene noe om antallet flasker jeg har om bord....

Link to post
Share on other sites

Overgrep er det derimot når ølet blir beslaglagt. :puke:

Believe me :cryin:

 

 

For de av oss som ser på direkte import som en sport og utfordring..

 

 

Trur vel ikke det er den kassa ekstra med øl de skal ta...

 

 

...Det er vel mest de med høy vannlinje fra Danmark man primært er ute etter, det har jo blitt kjent at båtene fylles opp etter for eks Hovdan-Skagen race...

 

Dette er vel grunn nok til at jeg stiller spørsmålet?

 

Ikke for å henge ut de som jeg har sitert, men det som de vet vet også tollerne og da er det jo greit å holde et oppsyn.

 

I en tråd her på forumet er det bilde fra en pinsetur til Stømstad og "fangsten" i benkene...

I en annen tråd er det hyling og skriking over hvordan en full seiler har oppført seg...

 

Rart hvordan man skifter syn på tingene alt ettersom hvordan det passer en selv...jeg synes kanskje at noen kan akseptere at det er en grunn til at kontrollene tydeligvis er hyppigere og mer tilstedeværende der øst?

 

Og igjen, ikke for å henge ut hverken de siterte, han som har vært i Strømstad eller de som har sterke meninger om fulle folk i båt

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Er ikke så inne på hva privatbåter skal forholde seg til av regler. Men kjenner litt til nyttefartøyer/større fiskebåter etc.

Og tror egentlig lystbåter må forholde seg til samme regler.

 

-Før en ankommer havn skal en ha meldt fra til Tollen. Om en har tollvarer ombord skal en innom et tollsted/få besøk av tollere som blomberer tollvarene inne. Denne blomberingen er det ikke lov å bryte før en er på vei ut igjen, og har passert 12mil grensa. Om en ikke har tenkt å ta det med ut igjen, men nytes innenfor Norsk økonomisk sone, skal det tolles inn. Og har en med mindre en kvoten er det fritt frem, og tollere trengs ikke innformeres.

 

-Får en lastet opp tollvarer i Norge, for eksport. Skal også disse blomberes inne frem til 12mil grensa er nådd.

 

-Har en med varer over kvoten kjøpt i Norge, som skal taes med i båt i sjærgården. Må en kunne bevise at dette er varer en har betalt norske avgifter på. Her tror jeg de fleste tollerne er ganske runde med fritidsbåter. For de vet at mange har et barskap som overgår kvoten.

For det er ikke de som har noen flasker i barskapet de er ute etter, men de som tar med masse utenfra. Og eventuelt de med narkotika i lasten.

 

 

For min egen del reiser jeg en del i jobben, og har derfor barskapet fylt med Taxfri flasker. Disse ser en ikke er kjøpt i Norge. Så hvis tollerne stopper meg på vei inn Frierfjorden etter en dag i Langesund sliter jeg nok. For det er først de siste ukene jeg har vært klar over dette, og begynt å ta med kviteringer i båten.

 

 

Med andre ord: Det er ganske mange regler som gjelder selv om en er bare i nærområdet. Så hvis en kjøper flasker en vet kommer til å havne i båten, så ta med kvitering, selv om det er kjøpt i Norge. Og spesielt om det er import.

Tungvindt?...Ja, men dette er eneste fornuftige måten tollerne har for å kunne sjekke deg på stedet, og hvor varene kommer fra.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

det er en grunn til at kontrollene tydeligvis er hyppigere og mer tilstedeværende der øst?

 

Ja det er det en grunn til.

Ca 10000 mennesker passerer mellom Færder og Torbjørnskjær.

Hver dag.

Og om sommeren er det langt fler.

 

Har ikke noe som helst problem med hverken Tollvesen eller Politi.

De er velkommen ombord.

Men det er ikke representanter for Forsvaret i uniform.

Link to post
Share on other sites

For min egen del reiser jeg en del i jobben, og har derfor barskapet fylt med Taxfri flasker. Disse ser en ikke er kjøpt i Norge. Så hvis tollerne stopper meg på vei inn Frierfjorden etter en dag i Langesund sliter jeg nok. For det er først de siste ukene jeg har vært klar over dette, og begynt å ta med kviteringer i båten.

Tror ikke du skal være bekymret for dette, det rekker i lange baner å legge frem dokumentasjon på at du har reist utenlands... Da kan du fint sannsynliggjøre at dette er kjøpt som tax fritt....

 

En trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det trenger være, med mindre en absolutt vil da.... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg ikke hørt om tidligere - kan dette være korrekt?

Jeg har aldri med pass når jeg bare seiler til Sverige.

 

Det var for 13-14 år siden. En ny EU-regel som skulle innføres. Kustvakten hadde sågar vært på kurs. Tenker det rant ut i sanden på lik linje med EU-bestemmelsen om at skipper skulle lage mannskapsliste med identifikasjonspapirer på alle ombord ved besøk i Svensk gjestehavn. Det prøvde de vel å innføre for 4? år siden. Husker jeg leste et intervju med havnesjefen i Strømstad som sa at dette hadde han ikke tenkt å innføre da det ville bli alt for mye byråkrati og umulig å gjennomføre.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet så har disse flaskene strekkoder, i allefall de flaskene jeg har og uansett hvor de er kjøpt, og disse stekene er ikke helt tilfeldige, men gjør det veldig enkelt å kunne dokumentere at flaskene er kjøpt i Norge. Tror også at tollerne er kjent med disse strekkodene?

 

Og har man vært i utlandet så huser man forhåpentligvis både hvor og når og kan også enkelt dokumentere dette selv i ettertid hvis nødvendig?

 

Skal det være kvoter, skal det være regler, skal det være tollere og skal disse kontrollere at reglene følges, eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...