Jump to content

Kystvakten 2009


Frøken Fryd

Recommended Posts

La mobben få holde på. Det er mye bedre å møte slikt med saklig motargumentasjon (som du jo gjør på et aldeles utmerket vis), enn med å hive dem ut. I ytringsfrihetens navn.

Hvilken saklig informasjon er du har kommet med...

 

Om du ikke skal bli oppfattet som er løgner av flere enn meg som vet du er en løgner, så bør du komme opp med hvilket kystvaktskip det var de bevæpnede soldatene tjenestegjorde på og i hvilken situasjon som de foretok kontrollene bevæpnet og hvilke våpen soldatene bar ombord i båten din slik at dette kan etterprøves av de har tilgang til slike data...

 

Siden du selv personlig har opplevd dette så er dette særdeles enkelt for deg.... Det gjelder tre episoder som du har vær delaktig i, og dette er vel lett å dokumentere for deg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, nei - GeirFrode. 

 

La mobben få holde på. Det er mye bedre å møte slikt med saklig motargumentasjon (som du jo gjør på et aldeles utmerket vis), enn med å hive dem ut. I ytringsfrihetens navn.

 

Det er ingen som mobber her douro. At en person kaller påstandende dine hjernedøde er vel en mere uheldig formulering enn hets.

 

Men om du ikke forklarer oss bakgrunnen for disse påstandende du kommer med, så spørs det om du ikke setter deg selv i en situasjon hvor du kan bli kalt for en løgner. Det tror jeg ikke du har lyst til.

 

Så derfor: hvilken eller hvilke situasjoner har du vært i eller bevitnet hvor vernepliktig mannskap fra et kystvaktskip har vært bevæpnet med håndvåpen/gevær og foretatt inspeksjoner ovenfor sivile?

 

Påstandene dine er såpass heftige at du nesten bør svare på det.

 

:sailing:

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes heller ikke dette er greit. At soldatene er bevæpnet under kontrollen kan jeg ikke si at jeg har sett. Men at det kan være våpen ombord i båtene de bruker i kontrollen, tar jeg nesten for gitt...

At KV har våpen ombord er ikke det samme som at kontrolløren som kommer bort til deg i lettbåten er bevæpnet. Tror heller ikke de har våpen i Sjøbjørnen med mindre de vet på forhånd at det vil være behov for det.

Og hvordan kan du ta ting for gitt samtidig som du sier at du ikke selv har sett det?

 

Og hadde alle kontrollene vært helt ok dersom det er Politibåten som utfører dem?

Har du forresten noen gang tenkt over at når politiet utfører helt vanlige kontroller så er det trolig våpen i bilene, altså at politiet pr din definisjon er bevæpnet mens de kontrollerer farten din eller om du kjører med promille eller bruker sikkerhetsbeltet eller om du har glemt sertifikatet hjemme?

Er dette helt greit?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Nei, nei - GeirFrode. 

 

La mobben få holde på. Det er mye bedre å møte slikt med saklig motargumentasjon (som du jo gjør på et aldeles utmerket vis), enn med å hive dem ut. I ytringsfrihetens navn.

Hvem er mobben her, og hva er i såfall saklig/usaklig argumentasjon? Er det slik at alle som er uenige er å anse som mobben for den som uttrykker en mening?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Ja her var mye rart. Kystvakta og Sjøforsvaret kan håndheve norsk lov innefor den norske økonomiske sonen med med de midler som den enklet skip/flotilje/skvaderonsjef annser som nødvendig. Meg bekjent er det slett ikke vanlig hverken å være bevæpnet eller bruke våpet mot norske eller for den saks skyld, utenlandske fartøy, dersom det ikke forligge spesielle omstendigheter. Slik var det i alle fall de 5 årene jeg var i Sjøforsvaret.

Link to post
Share on other sites

Kystvaktloven

 

Kystvakloven som trådte i kraft i 1999 gir Kystvakten hjemmel til å utøve kontroll for en rekke statlige etater. I tillegg til militær myndighet gir Kystvaktloven Kystvaktens tjenestemenn tre forskjellige typer sivil myndighet; kontrollmyndighet og politimyndighet. I tillegg har Kystvakten en påtalemessig rolle når de foretar etterforsking og anvender tvangsmidler

Utøvelse av den enkelte myndighet er underlagt et spesifikt regelverk som Kystvakten plikter å følge. Utøvelsen av den enkelte myndighet skjer for øvrig i et ansvarsforhold til respektiv overordnet myndighet.

 

Kontrollmyndighet

 

Når Kystvakten kontrollerer at de ulike regelverk de er satt til å holde oppsyn med blir overholdt, utøver de kontrollmyndighet hvor de forvaltningsrettslige regler gjelder.

Formålet med slik kontroll er i utgangspunktet å holde tilsyn med lovlig virksomhet, å kontrollere at den utøves forsvarlig og innen rammene av det aktuelle regelverket. Kystvakten som kontrollmyndighet kan gi rådgivning, irettesettelser osv. i forhold til dette.

Ved utøvelse av kontrollmyndighet er Kystvakten underlagt lovgivningen som gjelder på det aktuelle rettsområdet. I tillegg plikter Kystvakten å følge forvaltningsloven som regulerer behandlingsmåten for virksomhet ved alle offentlige forvaltningsorganer. Videre må det være samsvar mellom vedkommende kontrollorgans forvaltningspraksis og den måten Kystvakten utøver dens myndighet på. På bakgrunn av dette inngås det samarbeidsavtaler mellom Sjef Kystvakten og forskjellige direktorat og tilsyn.

Det er et forvaltningsrettslig grunnkrav at alle beslutninger skal treffes på grunnlag av forsvarlig og betryggende saksbehandling. Kystvakten er en del av saksbehandlingen gjennom kontroll som gjøres på vegne av forskjellige myndigheter som ”eier” fagområdet (primærmyndigheter).

 

Politimyndighet

Kystvaktloven § 21 gir Kystvakten begrenset politimyndighet. I ”begrenset” ligger at Kystvaktens politimyndighet gjelder et stedlig (kvl § 3) og saklig virkeområde (kvl §§ 9-12).

Politimyndighet utgjør den samlede kompetanse til å gi påbud og foreta eller gjennomføre inngrep overfor publikum, om nødvendig med makt, som er særegen for politiet.

Ved utøvelsen av politimyndighet er Kystvakten underlagt de samme reglene som politiet ”så langt de passer” jf. kystvaktinstruksen § 11. Videre fremgår det av forarbeidene til kystvaktloven at Kystvakten skal utøve sin politimyndighet på samme måte og etter de samme grunnleggende prinsipper som det ordinære politiet. Dette forutsetter at utøvelsen skjer etter politilovens bestemmelser, herunder supplerende instrukser og direktiver som for eksempel politiinstruks og våpeninstruks m.m.

Ved sin politimyndighet kan Kystvakten anvende makt under tjenesteutførelsen. Med makt menes tvangsmessige fysiske inngrep mot person, fartøy eller fast innretning for å stanse ulovlig virksomhet eller for å holde ro og orden. Kystvaktens anvendelse av tvangsmessige tiltak er ikke begrenset til dem som er positivt opplistet i kystvaktloven. Kystvakten har gjennom sin politimyndighet både en rett og en plikt til å hindre et pågående straffbart forhold. I likhet med maktbruk innenfor det ordinære politiet må det aktuelle maktmidlet imidlertid være nødvendig og hensiktsmessig. Det må også være forholdsmessighet mellom maktmidlet, situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig.

 

Påtalemessige oppgaver i arbeid med straffesaker

 

Påtalemyndigheten er den offentlige myndigheten som er ansvarlig for straffesaksbehandling, dvs; etterforske straffbare forhold, avgjøre påtalespørsmål, føre saker i retten og beordre fullbyrdelse av straff.

I likhet med politiets tjenestemenn har Kystvaktens tjenestemenn en todelt rolle ved sin politimyndighet. Å ha politimyndighet gir, for det første, adgang til å sette i gang tiltak for å opprettholde ro og orden. For det andre gir det adgang til å gjennomføre påtalemessige oppgaver som etterforskning og straffeprosessuelle tvangsmidler. Under utførelsen av slike påtalemessige oppgaver er politiets og Kystvaktens tjenestemenn underlagt påtalemyndigheten. Dette betyr at det er tjenestemennene som igangsetter og utfører etterforskingen og de straffeprosessuelle tvangsmidlene, mens ansvaret for at dette skjer i samsvar med lov og instruks hører under påtalemyndigheten. Påtalemyndigheten har således det overordnede ansvaret og kan i den enkelte sak gi direktiver.

Ved etterforskning og anvendelse av straffeprosessuelle tvangsmidler gjelder straffeprosessloven, påtaleinstruksen og Riksadvokatens rundskriv.

 

 

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere dette ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Litt på kanten, men gjelder SHV.

 

Beskytte egne styrker

Den britiske styrkesjefen krevde at det ble iverksatt nødvendige sikringstiltak ("Force protection") under landligge i Molde, Ålesund og Kristiansand. Først ut var Møre og Romsdal SHV avsnitt 1186 som fikk ansvaret for å løse oppdraget.Dette var et såkalt skarpt oppdrag med strenge krav til personellet som gjennomførte oppdragene. Politisk godkjenning og klare regler for våpenbruk er en absolutt forutsetning. I slike situasjoner vil Fellesoperativt Hovedkvarter gi oppdrag og regulere bevæpning og bruk av maktmidler (Rules of Engagement).

 

Beskytte seg mot hvem ? Nordmenn ?

 

Litt til.

 

Nyttig erfaring for fremtidige oppdrag

Sjøheimevernet er i ferd med å etablere kapasiteter som omfatter klarering og bevoktning av havner og skipsanløp. De 5 nye flerbruksfartøyene som i disse dager er under innfasing er konstruert og bygget for landsettings-, bording-, bevoktnings-, patrulje-, overvåkning og kontrolloperasjoner. Dette oppdraget var derfor høyst aktuelt og ga svært nyttige erfaringer med henblikk på framtidige oppdrag av samme slag. SHV tilføres moderne tidsmessig materiell og personlig utrustning, men det gjenstår å få på plass en organisasjon på land som er tilpasset Forsvarets nye struktur. Dette er en utfordring som må prioriteres dersom SHV skal settes i stand til å løse sine oppdrag på en fullverdig måte.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Brannslukning på Trøndelagskysten

 

Det var på kvelden onsdag 6. januar at det tok fyr i en sjark i havnen på øya Sula i Frøya kommune.

 

Av kapteinløytnant Håkon Engevik, skipssjef KV Njord

 

Etter hvert spredte brannen seg til brygger og sjøhus. "KV Njord", som var tre timer unna, ble kontaktet og satte full fart mot området. Fartøyet klargjorde umiddelbart for brannbekjempelse. Arbeidsbåten "Sjøbjørn" med brannlag på fem mann og brannslukkeutstyr ble sendt i forveien. Sjarken, brygger og fem sjøhus var i full fyr. Brannlaget fra KV Njord deltok i slukkingsarbeidet sammen med brannvesen fra naboøyene.

 

Mestparten av arbeidet måtte foregå fra sjøsiden, og det var ikke minst her Kystvaktens lettbåter med transportable brannpumper kom til sin rett. Heldigvis kom ingen mennesker til skade, men samtlige sjøhus brant ned til grunnen. Det viktigste for brannmannskapene var å forhindre spredning til flere sjøhus og bolighus på øya, som har omlag 70 fastboende.

 

 

Muligens det hadde vært bedre at "KV Njord" holdt seg unna dette senariet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Blir ikke så enkelt å være småbåteier i fremtiden. Kontrollen vokser i alle viker og fjorder ettersom materiellet kommer på plass.

 

Det blir enkelt om man tar sitt ansvar som skipper på egen skute på alvor. Jeg skal ha kaffen klar nå Kv Njord med min gamle nk fra kv volstad jr, håkon engevik dukker opp, så får jeg håpe at kystvakten ikke har noe å utsette på meg og min båt. :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Om det er politiet eller kystvakten ser jeg ikke problemet med,

Politiet har ikke penger eller resurser til denne typpen oppdrag, i tillegg blir det nedprioritert..

ser da ikke problemmet ved at kystvakten benyttes i en slik samenheng.

 

At de har våpen ombord er så sin sak, det dette har også UP i sine biler ved sine kontroller

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...