Jump to content

Kystvakten 2009


Frøken Fryd

Recommended Posts

[...] Da kan du fint sannsynliggjøre at dette er kjøpt som tax fritt[...]

 

Har lite med om de kjøres rundt av kystvakten men. Hva er det egentlig du skal "bevise" når tolleren spør hvor flaskene kommer fra? Har liksom trodd det "bare" er snak om å sannsynliggjøre at det er "norsk vare", ikke å bevise forbi enhver (rimelig) tvil at varene faktisk er norske?

 

Vil f.eks bli svært overrasket om det ikke holder med daterte bilder (fra f.eks digitalkamera) på at du har vært sted XXX i Norge (som er langt fra grensen) i dag/i går og at du har en historie som passer til bildene. Om Tollvesenet ikke godtar dine "beviser" må det vel bli opp til Tollvesenet å besvise/sannsynliggjøre at du forfalsker bevis?

Link to post
Share on other sites

Men dette er jo for dumt. Jeg tviler på at de har jussen på sin side.

Et eksempel som nok ikke er altfor fjernt:

Man skal ha en liten fest for kona si i båten på Tjøme sammen med andre båtvenner.

Fyller opp med masse ting fra polet og tutler utover fra Oslo.

Man kommer til Tofte og blir stoppet, men kvitteringen tok man ikke vare på.

Det henger ikke på greip hvis man da får trøbbel. :headbang:

 

Om tolleren følger reglene og er pettimetere får du et problem med enkelte varer. Vil tro at varer som er kjøpt i Norge og de er merket vinmonopolet er greit, men har du varer som ikke er merket fra vinmonopolet har du et problem.

 

De har jussen på sin side, jeg har ringt å forhørt meg. Reglene må vi forholde oss og det må tollere også. Det er derfor jeg lurer på hvofor de på død og liv praktiserer kontroll langt inn i Norge og ikke ved grensen der man vet at båtene kommer fra f.eks. Sverige. Da kunne vi glemt kvitteringer på lovlig innført alkohol og alkohol fra polet når vi oppholder oss i Norge. Slik praksisen er nå, får vi en del styr med å ha med kvitteringer eller på anne måte bevis til tross for at vi ikke har krysset grensen. Kontrollstedet kan Tollere selv bestemme. Hvorfor ikke ved grensen?

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

[sitat: millisivert

 

Vil f.eks bli svært overrasket om det ikke holder med daterte bilder (fra f.eks digitalkamera) på at du har vært sted XXX i Norge (som er langt fra grensen) i dag/i går og at du har en historie som passer til bildene. Om Tollvesenet ikke godtar dine "beviser" må det vel bli opp til Tollvesenet å besvise/sannsynliggjøre at du forfalsker bevis?

Er tolleren pettimeter og ikke godtar "beviset" på stedet, har du valget mellom andmeldelse og forelegg. Hvem gidde å møte i retten for noen hundrelapper? I praksis betyr det at jeg og de aller fleste betaler forelegg og avgifter i stede for å bli annmeldt. Det blir i praksis Tolleren som bestemmer om bevisene er gode nok for å slippe forelegg.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig du skal "bevise" når tolleren spør hvor flaskene kommer fra? Har liksom trodd det "bare" er snak om å sannsynliggjøre at det er "norsk vare", ikke å bevise forbi enhver (rimelig) tvil at varene faktisk er norske?

Nå har ikke jeg skrevet noe om å bevise, men om å sannsynliggjøre at det man har av utenlandsk vare ombord er tatt inn til Norge på lovlig vis vie flere turer til utlandet.... ikke noe værre enn det...

 

Så utfra dette enkle resonement så skjønner jeg ikke hva du egenlig spørr om? eller lurer på

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er tolleren pettimeter og ikke godtar "beviset" på stedet, har du valget mellom andmeldelse og forelegg. Hvem gidde å møte i retten for noen hundrelapper?

Nå skal man være sædeles lite uopplyst hvis man går på en slik påstand som fremsettes her... Dette er selvsagt bare tull og tøys helt uten rot i virkeligheten.

 

Det som normalt hender i en slik situasjon er at en uening om dette og en velger da normalt forvaltningsløsningen og ikke den strafferettslige løsningen... Her er det opp til deg som eier av varen som bestemmer.... Så det som prin435 hevder her er selvsagt bare en oppdiktet "røverhistorie"...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

[...]Er tolleren pettimeter og ikke godtar "beviset" på stedet, har du valget mellom andmeldelse og forelegg. Hvem gidde å møte i retten for noen hundrelapper? [...]

 

Da kan du vel bare takke deg selv :yesnod:

 

 

[...]Så utfra dette enkle resonement så skjønner jeg ikke hva du egenlig spørr om? eller lurer på

 

Er det spørsmålstegnet som setter deg ut? Enkelt og greit var det en konstatering av at beviskravet være rimelig slappt... Ellers vil det vel strengt tatt bli umlig å oppholde seg på fjorden med alkohol i båten... for kan du/noen bevise at de ikke har helt over smuglervarene på norske tomflasker (som du har kvitering på)? Eller eller at den 4 uker gamle kviteringen virkelig er for de flaskene (og ikke noen du allerde har drukket opp, og det som er ombord er smuglervare)?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du skal være bekymret for dette, det rekker i lange baner å legge frem dokumentasjon på at du har reist utenlands... Da kan du fint sannsynliggjøre at dette er kjøpt som tax fritt....

 

En trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det trenger være, med mindre en absolutt vil da.... :flag:

 

Det blir litt enklere å legge kviteringen fra butikken sammen med flaskene, og la den også følge med i båten sammen med flaskene. Denne er jo linket direkte opp til flaskene. Det å styre med utprint av bilett (reiser bilettløs) osv er langt mer styr.

Med det slipper en eventuelt styr med å bevise i etterkant hvor tingene er kjøpt også.

Uansett kommer jeg ikke til å bekymre meg noe som helst når jeg en gang kommer utpå.

 

 

Det er derfor jeg lurer på hvofor de på død og liv praktiserer kontroll langt inn i Norge og ikke ved grensen der man vet at båtene kommer fra f.eks. Sverige. Da kunne vi glemt kvitteringer på lovlig innført alkohol og alkohol fra polet når vi oppholder oss i Norge. Slik praksisen er nå, får vi en del styr med å ha med kvitteringer eller på anne måte bevis til tross for at vi ikke har krysset grensen. Kontrollstedet kan Tollere selv bestemme. Hvorfor ikke ved grensen?

 

En må huske på at havområdene er enorme. Og det hadde krevd vannvittige resurser å patruljert ute ved grensen.

Og om de bare skulle stå der de fleste passerer, så hadde bare de som skulle smugle glatt unngått disse stedene. Så da blir det totalt bortkastet for Tollvesenet å ha faste steder. De er i utgangspunktet ikke på havet for å ta de som har en flaske ekstra i kjølen.

Da er det langt mindre resurskrevende å la Redpipe holde oversikt over hvor båtene kommer fra. Også tar de heller kontrollen i fjærsteinene når mistenkelige båter kommer nærme nok.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Her, i dette innslaget fra NRK Dagsrevyen i fjor (første delen av sendingen) kan en se hva tollerne holder på med. Selv om de dekker seg bak at de er ute etter "storfiskene", så ser vi tydelig hva slags røre dette blir om man har med seg lovlig kjøpte varer fra Norge over til Sverige og tilbake. Og det ble IKKE billig, ifølge damen i Sagaen. Det virket ikke som det var spørsmål om kvitteringer der i gården. De norske varene måtte det betales avgifter for så det svei... :headbang::headbang:

Så det at man "bare" skal sørge for å ha kvitteringer på varene som er kjøpt, ser for meg ut til å være det reneste vås. :puke:

Link to post
Share on other sites

Ryddig og grei fremstilling av hva jeg tidligere har skrevet her...... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her, i dette innslaget fra NRK Dagsrevyen i fjor (første delen av sendingen) kan en se hva tollerne holder på med. Selv om de dekker seg bak at de er ute etter "storfiskene", så ser vi tydelig hva slags røre dette blir om man har med seg lovlig kjøpte varer fra Norge over til Sverige og tilbake. Og det ble IKKE billig, ifølge damen i Sagaen. Det virket ikke som det var spørsmål om kvitteringer der i gården. De norske varene måtte det betales avgifter for så det svei... :headbang::headbang:

Så det at man "bare" skal sørge for å ha kvitteringer på varene som er kjøpt, ser for meg ut til å være det reneste vås. :puke:

 

Har samme erfaring som Geir Frode, med 150 reisedager i året har jeg mange erfaringer med at tollerene dekker seg bak dette med å ta storfiskene. Så mange nidkjære tollere som tydeligvis er ute etter litt ekstra flaskefor tror jeg ikke finnes i mange andre land.

En annen ting er å finne frem kvitteringer og bevis for reiser hit og dit ute på sjøen. Har kanskje en slump på en flaske som er kjøpt for flere år siden utenlands, husker vel ikke om den er kjøpt her eller der. Når du har 100 kvm seil oppe i 12 m.sek så er det direkte uforsvarlig å bli bordet av overivrige tollere som jeg har blitt en gang.

Merkelig at ikke tollvesenet istedet prioriterer den enorme grensetrafikken med bil og trailere, kjører ofte over Svinesund , men er stoppet flere ganger på sjøen enn på grensen!!!

Link to post
Share on other sites

Merkelig at ikke tollvesenet istedet prioriterer den enorme grensetrafikken med bil og trailere, kjører ofte over Svinesund , men er stoppet flere ganger på sjøen enn på grensen!!!

Jeg har ikke tall på alle ganger jeg er stoppet på Svinesund. Drev og pendlet over der i jobbsammeheng noen år.

 

På flyplass har jeg aldri blitt stoppet - er nok av de aningen mer aktive der også

 

Aldri blitt stoppet på vannet - heller ikke i helgen - selvom vi bevisst gikk nærme Nornen

Link to post
Share on other sites

Her, i dette innslaget fra NRK Dagsrevyen i fjor (første delen av sendingen) kan en se hva tollerne holder på med. Selv om de dekker seg bak at de er ute etter "storfiskene", så ser vi tydelig hva slags røre dette blir om man har med seg lovlig kjøpte varer fra Norge over til Sverige og tilbake. Og det ble IKKE billig, ifølge damen i Sagaen. Det virket ikke som det var spørsmål om kvitteringer der i gården. De norske varene måtte det betales avgifter for så det svei... :headbang::headbang:

Så det at man "bare" skal sørge for å ha kvitteringer på varene som er kjøpt, ser for meg ut til å være det reneste vås. :puke:

 

 

Her er reglene ganske klare. Skal en ta med slikt ut av landet, også ta det med inn igjen. Så skal skapet der varene står blomberes av tollerne før en reiser ut. Også svingen innom de igjen når en kommer tilbake for å bryte blomberingen. Her kan en sikkert ta en kjapp en, og gå direkte hjem. For så å bryte blomberingen selv dagen etter, hvis en ikke blir stoppet på returen. Tungvindt, men slik er det.

Om en tropper opp hos tollerne med båten før avreis, så kanskje det går å få inventarliste på hva en tar med ut, uten blombering. Siden en ofte gjerne vil ha tilgang til godsakene underveis.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Det er tydeligvis ikke bare Norge som benytter marinen i sivile oppdrag slik som enkelte hevder. Et brasiliansk marinefartøy deltar i letingen etter Air France-flyet som styrtet i Atlanteren den 1. juni. Dette må da være minst like gale som å la tollerene disponere kystvakten?

brasil_569503c.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette må da være minst like gale som å la tollerene disponere kystvakten?

Er helt enig... helt forkastelig og i tillegg er dette et Brasiliansk marinefartøy (eller krigsskip med bevæpnede soldater ombord som noe på forumet ville brukt) som benyttes mot et sivilt fransk fly... Hvor skal dette ende... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at denne tragiske ulykken brukes av noen til å harsellere.

Sier nok i seg selv.

Stiller meg bak dene uttalelsen jeg også.

Jeg kan ikke se at noen har skrevet at det er galt å bruke tilgjengelige resurser i redningsaksjoner.

Bortsett fra de som tydeligvis prøver å latterliggjøre andres meninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser overhodet ikke noen problemer med at kystvakten deltar i redningsaskjoner eller bistår tollvesnet i å fakke smuglere... eller tyvfiskere...

 

For meg er det utelukkende en fordel at statlige kontrol myndighetenr kan dra nytte av en eksisterende flåte enten det dreier som søk etter vrakrester i fjæra, miljøutslkipp eller sjekke båter for narkotika eller brennevin eller de som smulger hele båten..

 

Jeg tror en slik bruk bidrar til avmystifisere kystvakten og dens oppgaver, samt at det er nyttig trening for kystvakten som kan komme andre tilnytte i krisestuasjoner.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...