Jump to content

Kystvakten 2009


Frøken Fryd

Recommended Posts

Jeg må si jeg føler meg hensatt til okkupasjonstiden når jeg blir stoppet av miltære styrker på min vei på sjøen langt fra andre lands grenser,

er det gråfargen du reagerer på? om du leser litt om KV ser du at de først og fremst har oppdrag som er relatert til fiskeri og miljø samt en begrenset politimyndighet

 

Ville du reagert på samme måte om du ble stoppet av Kustbevakningen i Sverige?

Link to post
Share on other sites

Om Kustbevakningen

 

Kustbevakningen är en civil myndighet som tillhör Försvarsdepartementets verksamhetsområde. De övergripande målen för myndighetens verksamhet beslutas av riksdagen och den närmare styrningen beslutar regeringen om.

 

Kustbevakningen arbetar för:

Renare hav

 

Kustbevakningen har ständig beredskap för miljöräddning och förebygger miljöbrott till sjöss genom miljöövervakning.

Ökad säkerhet till sjöss

 

Kustbevakningen ansvarar för gränskontroll till sjöss och har ständig beredskap för sjöräddning.

Ett hållbart framtida fiske

 

Kustbevakningen övervakar och kontrollerar fisket till sjöss.

 

Myndigheten har hög beredskap för snabba liv- och miljöräddningsinsatser dygnet runt, året runt, längs Sveriges kust och i insjöarna Mälaren och Vänern.

 

Genom nationellt och internationellt samarbete medverkar myndigheten till att förhindra att den gränsöverskridande brottsligheten ökar, och utövar kontrollverksamhet som motverkar brott och höjer säkerheten.

 

Kustbevakningspersonal övervakar, utövar tillsyn och kontrollerar säkerhet, fiske och miljö med hjälp av flygplan, fartyg och mindre båtar. Vissa uppgifter utförs från land.

 

Norske KV

Kystvakten er primær myndighetsutøver i norske jurisdiksjonsområder innenfor fiskerikontroll, og samarbeider nært med fiskerimyndighetene for å sikre best mulig ressurskontroll.

 

Videre har også Kystvakten lovfestede oppgaver innen suverenitetshevdelse, tolloppsyn, miljøoppsyn, redningsaksjoner, anløpskontroll samt en rekke andre oppgaver som er nærmere definert i Kystvaktloven.

 

For å kunne utføre disse oppgavene på en effektiv måte har Kystvakten politimyndighet med hjemmel i Kystvaktloven.

 

Hva er forskjellen utover at Kustbevakningens skip er blå og grå og de norske er helt grå?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den ene er en sivil organisasjon med fast ansatte.

Den andre er en militær organisasjon med bl. a. vernepliktige.

 

Sist jeg kjente etter var det en betydelig forskjell.

 

Gråmalte skip, bestykning og soldater?

 

If it looks like a duck, sounds like a duck and walks like a duck, you're most likely dealing with a duck.

Link to post
Share on other sites

I Sverige har polisen håndvåpen i beltet. Det har de ikke i Norge. Jeg har ikke følt meg spesielt truet av våpnene de gangene jeg har blitt kontrollert av polisen i Sverige.

 

Å sammenligne oss med diktaturer er i beste fall idioti. Om det er på alvor bør man forsøke å løfte blikket en anelse opp fra navelen

Link to post
Share on other sites

Å la en påstand om at Norge er i samme klasse som diktaturer uimotsagt er ikke akseptabelt i min verden. Jeg er rett og slett sjokkert over at det går an å få seg til å skrive noe slikt. Du drar diskusjonen ned på et nivå der jeg helt riktig går tom for argumenter - jeg er rett og slett målløs over det du skriver

 

Jeg har ikke sterkere norske ord. På engelsk ville jeg sagt "ignorant and arrogant"

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er det gråfargen du reagerer på? om du leser litt om KV ser du at de først og fremst har oppdrag som er relatert til fiskeri og miljø samt en begrenset politimyndighet

 

Ville du reagert på samme måte om du ble stoppet av Kustbevakningen i Sverige?

Jeg reagerer først og fremst på dette her:

Våpen Hovedvåpen: 12,7 MM COLT

Deretter dette:

Kystvakten er statens viktigste myndighetshåndhever på havet og utfører sitt virke i hele Norges ansvarsområde. Kystvakten er en del av Sjøforsvaret.

 

Videre reagerer jeg på hvordan uskyldige småbåtførere skal bli mistenkeliggjort for både det ene og andre uten noen som helst skjellig grunn. Dette burde vi vært foruten.

Hvorfor vi skal utsettes for slike militære overgrep i fredstid, er for meg en gåte.

I likhet med maktbruk innenfor det ordinære politiet må det aktuelle maktmidlet imidlertid være nødvendig og hensiktsmessig. Det må også være forholdsmessighet mellom maktmidlet, situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig.

Synes ikke akkurat at det er noen forholdsmessighet i maktmidlet, situasjonens alvor osv. når de driver slik de gjør her i Oslofjorden nå. :nonod:

----------------------------

 

Jeg har ennå tilgode å bli stoppet av KBV i Sverige for å avgi forklaring på hvor jeg har vært og hvor jeg har tenkt meg. Jeg tror de har et litt annet forhold til hva de driver med.

Så det er nok en viss forskjell her, uansett. Svenskene har jeg ikke sett patruljere på samme måten som den norske kystvakta.

Link to post
Share on other sites

Videre reagerer jeg på hvordan uskyldige småbåtførere skal bli mistenkeliggjort for både det ene og andre uten noen som helst skjellig grunn. Dette burde vi vært foruten.

 

 

Synes ikke akkurat at det er noen forholdsmessighet i maktmidlet, situasjonens alvor osv. når de driver slik de gjør her i Oslofjorden nå. :nonod:

Var det KV Nornen som stoppet deg - eller var det MOB båten eller RIB'en deres?

 

Er det noen forskjell på dette (se da bort i fra at de har våpen i baugen) - og det å bli stoppet i tollen på fergeterminalen?

 

Så det er nok en viss forskjell her, uansett. Svenskene har jeg ikke sett patruljere på samme måten som den norske kystvakta.

Å joda - de patruljerer i Sverige også. Har selv sett de ligge og vake ved grensa i Kosterfjorden.

Link to post
Share on other sites

Utrolig så østlendingene syter... :lol::wflag: Flytt bort hit! Så slipper dere det "maset" fra tollere og kystvakt. Her kan du ha med deg så mye du vil i båten uten at noen spør. OG det er sessong hele året!!! :lol::lol::lol:

 

For meg kan de komme ombord hos meg når de vil. Bare kjekt å få besøk så jeg kan vise frem skuta! :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Var det KV Nornen som stoppet deg - eller var det MOB båten eller RIB'en deres?

 

Er det noen forskjell på dette (se da bort i fra at de har våpen i baugen) - og det å bli stoppet i tollen på fergeterminalen?

Det var en av lettbåtene, men Nornen lå i bakgrunnen ved nordenden av Rauøy.

 

Ja, det er en vesentlig forskjell å bli stoppet på fergeterminalen i forhold til der jeg ble stoppet. På terminalen kommer du rett fra utlandet, det gjorde ikke jeg. Jeg befant meg langt innenfor landegrensen, uten at de hadde noen som helst formening om jeg hadde vært utenlands. Derfor reagerer jeg. De driver bare å surrer rundt på måfå, og det synes jeg som sagt er noe tull. Det blir bare for dumt.

Kanskje det er en del av treningen til de vernepliktige, slik at de kan bli mere vant med å stoppe uskyldige folk....Ikke vet jeg.

------

Har du sett at svenske KBV farter rundt i Kosterfjorden og stopper uskyldige båtfarende? Har de med seg tollerne, og sjekker hva svenske båter har ombord?

Dessuten er dette en patruljering på eller nær en riksgrense, så det blir også noe helt annet enn hva de norske militære driver med.

Link to post
Share on other sites

Da jeg var i KV var reglene at man måtte ha direkte ordre fra regjeringen før man hadde lov til å lade våpen uteom øvelse.

Politiet trenger vel bare tillatelse fra politisjefen tror jeg.

 

Jeg er ikke så følsom som andre her tydligvis. Vi hadde samme diskusjon i fjor også.

 

Kjører du på E6 mellom Svinesund og Oslo eller E18 mellom Ørje og Oslo riskerer du også å bli stoppet for tollkontroll.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg føler meg hensatt til okkupasjonstiden når jeg blir stoppet av miltære styrker på min vei på sjøen langt fra andre lands grenser, uten at de har så mye som skjellig grunn til å stoppe meg. Ikke trenger jeg å vise noe båtførerbevis, ikke er båten registreringspliktig, (ergo ikke noe vognkort), og jeg holder rolig fart, samt er edru. Hva fanden er det de vil meg????

kanskje de vil deg dette:

- utøve politimyndighet - sjekke at du er edru og at det er nødvendig utstyr ombord

- utøve tollmyndighet - sjekke om du har noe å fortolle: Hele båten du bruker, medbrakte varer, etc. Gi deg mulighet til å fortolle så du slipper å gjøre det på tollstedet i land.

Se oppgavelista for kystvakta i en annen post i denne tråden.

 

(for øvrig tenker jeg at KV har opplegg for å vite litt om båter har kommet inn fra internasjonalt eller svensk farvann, også når de utøver kontroll som tollmyndighet et stykke fra grensa. Det er vel helst Oslofjorden som har trafikk inn fra havet som også kunne ha kommet direkte fra innenlandsk havn.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg føler meg hensatt til okkupasjonstiden når jeg blir stoppet av miltære styrker på min vei på sjøen langt fra andre lands grenser, uten at de har så mye som skjellig grunn til å stoppe meg. Ikke trenger jeg å vise noe båtførerbevis, ikke er båten registreringspliktig, (ergo ikke noe vognkort), og jeg holder rolig fart, samt er edru. Hva fanden er det de vil meg????

kanskje de vil deg dette:

- utøve politimyndighet - sjekke at du faktisk er edru og at det er nødvendig utstyr (som flyteutstyr) ombord.

- utøve tollmyndighet - sjekke om du har noe å fortolle: Hele båten du bruker, medbrakte varer, etc. Gi deg mulighet til å fortolle så du slipper å gjøre det på tollstedet i land.

Se oppgavelista for kystvakta i en annen post i denne tråden.

 

(for øvrig tenker jeg at KV har opplegg for å vite litt om båter har kommet inn fra internasjonalt eller svensk farvann, også når de utøver kontroll som tollmyndighet et stykke fra grensa. Det er vel helst Oslofjorden som har trafikk inn fra havet som også kunne ha kommet direkte fra innenlandsk havn.)

 

Og "hensatt til okkupasjonstida" - det var da voldsomt. Men da regner jeg med at du opplevde den, og var mere enn fire-fem år i 1945.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

(for øvrig tenker jeg at KV har opplegg for å vite litt om båter har kommet inn fra internasjonalt eller svensk farvann, også når de utøver kontroll som tollmyndighet et stykke fra grensa.

Hadde de visst hvor jeg hadde vært, hadde de vel ikke behøvd å stoppe meg. :crazy:

Øvrig toll-kontroll bør foregå på grensen, ikke langt inne i Oslofjorden. Der lager de bare kvalme. :puke:

Link to post
Share on other sites

Jeg ble en gang stoppet av politiet helt uten grunn!

Ikke hadde jeg drukket, ikke hadde jeg narkotika i baggen, ikke hadde jeg kjørt for fort, ikke hadde jeg mejet noen ned og så vidt jeg kan huske hadde jeg heller ikke gjort noe annet galt på veldig lenge.

 

Nei da ble jeg mektig irritert du! Ja faktisk så irritert at jeg ikke trives på veiene lengre... :saint:

Link to post
Share on other sites

Syns det er fint at de ligger ett stykke inne i Oslofjorden jeg. Da kan vi som skal over til Vestfold, tusle uforstyrret hjemover :lol::flag::flag_sw:

 

Er enig i at toll kontroll i Dræbaksundet blir for dumt.

Men om tollvesenet ligger med Nornen som base og raser rundt med lettbåter. For å sjekke fritidsbåter ved grensa er helt greit.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er helt greit å "bli sett i kortene".

I tillegg til sikkerheten ved å ha en AIS sender ombord, ser jeg også fordelen av å kunne dokumentere hvor jeg har seilt.

Dermed har jeg ingen vansker med å dokumentere at jeg har seilt i Oslofjorden, selv om tollerne mener at jeg kommer fra eksempelvis Danmark.

.

Link to post
Share on other sites

Videre reagerer jeg på hvordan uskyldige småbåtførere skal bli mistenkeliggjort for både det ene og andre uten noen som helst skjellig grunn. Dette burde vi vært foruten.

Noen kan sikkert føle det slik, men at det skal være noen forskjell på å bli stoppet og mistenkliggjort i bil på E6 eller i båt på sjøens E6 forstår ikke jeg. Og at norske myndigheter forsøker å kontrolllere at landets innbyggere følger de lover og regler som Stortinget har vedtatt synes jeg også er greit.

 

Hvorfor vi skal utsettes for slike militære overgrep i fredstid, er for meg en gåte.

Å kalle en normal tollkontroll for et overgrep er for meg en gåte.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er helt greit å "bli sett i kortene".

Er helt enig her... ser overhodet ikke noen problemer med dette jeg da.... men så har jeg da også "rent mel i posen"....

 

Synes det er flott at vi kan nyttiggjøre kystvakten og deres ressuser på en slik effektiv måte.... De har båten og mannskapet ombord til enhver tid og ingenting er jo bedre enn at de kan bistå tollvesnet med kontroller til sjøs... effektiv ressursutnyttelse med tanke på flerbruk av kystvakten... Fin trening for vernepliktige og befal, samt for tollvesnet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...