Jump to content

Kystvakten 2009


Frøken Fryd

Recommended Posts

Søndag formiddag ble Nornen med 2 Targaer observert rett S for Rauer. Desverre var de ikke i aktiv tjeneste da vi passerte. Men vi vet om andre som ble kontrollert. Flott at de ligger der.

 

Jeg så ingen kanoner - hverken på Nornen eller Targaene. Ble nesten litt skuffet over at de er demilitarisert etter å ha lest denne tråden her. Da jeg var i KV hadde vi i det minste en kanon på fordekket (det mest effektive med den var antakelig å skru den fra hverandre og hive delene etter fienden :lol:)

Mer info om Nornen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tar det selvsagt for gitt at du også er motstander at kystvakten brukes i sivile redningsaksjoner til sjøs også... Noe annet vil være helt urimelig om det skal være noe som helst innhold i din argumentasjon.

Siden du tydeligvis ikke evner å se forskjellen selv, så skal jeg forklare den for deg her:

Forskjellen er den at når det gjelder å redde liv og verdier, så brukes alt av disponibelt materiell. Uansett hvor det kommer fra. Også militæret. I en slik situasjon hadde også jeg stilt opp hvis det var behov for det.

Men når det settes inn militære styrker for å kontrollere om sivilbefolkningen har med en flaske alkohol for mye i båten når de ute på sjøen, da er grensen for misbruk av militæret overskredet for lenge siden.

 

 

Søndag formiddag ble Nornen med 2 Targaer observert rett S for Rauer. Desverre var de ikke i aktiv tjeneste da vi passerte. Men vi vet om andre som ble kontrollert. Flott at de ligger der.

Da var de nok på vei til riksgrensen. For jeg har tilfeldigvis ligget på Tisler og observert de med kikkert. Og fra søndag formiddag lå de helt ute på grensen ved Heia og kjørte kontroller i fullt monn. Det var mange som ble stoppet. Søndag kveld ved 22-tiden tøffet de innover fjorden igjen, men var tilbake på plass i dag tidlig, og lå der fortsatt når vi dro hjemover.

To tollbåter samt minst en av lettbåtene til kystvakten var i farta.

Det er ihvertfall mye bedre at de har kontrollene sine der ute, enn langt inne i fjorden. Det kan til og med jeg være enig i.

Link to post
Share on other sites

Har lest, at en ting de kontrolerer. Itillegg til systembolag varene. Er om man har papirene i orden og at båten er lovlig å bruke i Norge av Norsk statsborger.

 

Hvilke papirer?

Småbåt registeret er frivillig.

Regner ikke med at folk har med seg salgskontrakten i båten.

 

selv har jeg faktisk både det og skipspapirene.

 

Men det er vel ingen krav om at man må ha hele dokumentmappa med seg, når man farter i norske farvann?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ble praiet av kystvakten med toller ombord ved Færder lørdag midt på dagen.De lå på lur bak fyret og og plukket opp båtene på radar som krysset fjorden. Det brukes tydeligvis svære ressurser for å avsløre om vi hadde en ekstra flaske rødvin ombord, de var kun interessert om vi kom fra Sverige og hadde vært på Systembolaget.

Link to post
Share on other sites

Men når det settes inn militære styrker for å kontrollere om sivilbefolkningen har med en flaske alkohol for mye i båten når de ute på sjøen, da er grensen for misbruk av militæret overskredet for lenge siden.

Man tror vel ikke på ramme alvor at kontrollen som tollvesenet har iverksatt først og fremst er myntet på ei flaske sur rødvin for mye? Hvor tror dere narkotikaen som strømmer inn til dette landet kommer fra? Det er vel ingen som helst grunn til å anta at den IKKE seiler på egen kjøl fra våre fjerne eller nære naboland. Når småbarnsmødre (med eller uten tvang) stapper bleiene på barna sine fulle av dop, eller dopen blir gjemt i ekstra hulrom i biler av alle slag, hvorfor skulle de ikke prøve seg med å skipe dopet med båt sjøveien??? At tollerens spørsmål blir om systembolaget er besøkt når det viser seg at de har oppbragt en norsk seilende kjernefamilie er vel ikke annet enn naturlig. De er jo satt til å håndheve norsk lov.

 

Jeg ønsker å ha respekt for at alle har rett til å ha sin egen oppfattning av verden rundt seg, men nå er det på tide at "strutsen" besinner seg. Han tygger om og om igjen på de samme grunnløse argumentene og det jo bare for dumt.

 

Siden du tydeligvis ikke evner å se forskjellen selv, så skal jeg forklare den for deg

Prøv å ta inn over deg fakta før du gir deg i kast med å belære andre. Det er faktisk IKKE militære styrker som kontrollerer sivilbefolkningen. Det er det kun politiet og tollvesenet som er gitt myndighet til i vårt samfunn.

Politiet kan i enkeltstående tilfeller gi andre, feks; militært personell (som kystvakt, heimevern, kongens garde, grensevakten, militære vakter osv) eller brannvesenet begrenset politimyndighet.

Det betyr at dette personellet utøver POLITI-tjeneste, være seg om de har kystvaktens smokk eller brannvesenets uniform på seg.

 

Ble praiet av kystvakten med toller ombord ved Færder lørdag midt på dagen

Dette beviser jo nettopp det enkelte her nekter å ta inn over seg. Tollvesenets tjenestemann/ kvinne benyttet kystvaktens transportkapasitet i utøvelsen av sitt oppdrag. Det var altså IKKE de militære styrker, slik "strutsen" hevder, som forestod kontrollen.

Everyone is a fisherman, until a fisherman walks into the room...

Link to post
Share on other sites

[...]Dette beviser jo nettopp det enkelte her nekter å ta inn over seg. Tollvesenets tjenestemann/ kvinne benyttet kystvaktens transportkapasitet i utøvelsen av sitt oppdrag. [...]

 

Joda, men overfører vi paksisen til land vil vel det nærmeste bli om UP slger bilene sine og blir kjørt rundt av uniformert militært personell i en CV90 eller å bruke jagerfly (selvsagt med politimann i "passasjersetet") mot snøskuterkjøring i utmark. De ville hvertfall jeg synes at stinket litt, men på sjøen er det plutselig greit?

Link to post
Share on other sites

Prøv å ta inn over deg fakta før du gir deg i kast med å belære andre. Det er faktisk IKKE militære styrker som kontrollerer sivilbefolkningen. Det er det kun politiet og tollvesenet som er gitt myndighet til i vårt samfunn.

 

Dette beviser jo nettopp det enkelte her nekter å ta inn over seg. Tollvesenets tjenestemann/ kvinne benyttet kystvaktens transportkapasitet i utøvelsen av sitt oppdrag. Det var altså IKKE de militære styrker, slik "strutsen" hevder, som forestod kontrollen.

Jeg gjorde ett forsøk på en forklaring, men den rakk desverre ikke frem der den skulle derfor hostet vel krabaten opp dette til meg.... dog ikke helt uventet etter min erfaring...

 

Når man ikke evner å se lengnere enn at tollvesnet kun er ute etter den ekstra rødvinsflasken som enkelte har for mye, ja da sier det meg svært mye om hvor lite en skjønner om tollvesntets oppgaver i samfunnet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker å ha respekt for at alle har rett til å ha sin egen oppfattning av verden rundt seg, men nå er det på tide at "strutsen" besinner seg. Han tygger om og om igjen på de samme grunnløse argumentene og det jo bare for dumt.

 

Prøv å ta inn over deg fakta før du gir deg i kast med å belære andre. Det er faktisk IKKE militære styrker som kontrollerer sivilbefolkningen. Det er det kun politiet og tollvesenet som er gitt myndighet til i vårt samfunn.

 

. slik "strutsen" hevder,

Jeg "tygger" ikke noe mere på argumenter her enn det andre gjør. Og prøver heller ikke å virke noe mere belærende enn de som tar til motmæle mot meg. Kystvakten tilhører Sjøforsvaret, derom hersker ingen tvil, det er bevist tidligere i denne tråden. OG tollerne benytter kystvakten i sin jakt på smuglere. Derom hersker det heller ingen tvil. Dette er fakta jeg har tatt inn over meg. Men det later til at andre har mye vanskeligere for å akseptere dette. At tollerne ligger ute på riksgrensen og kontrollerer har jeg skrevet før at jeg kan akseptere. Men at de ligger langt inne i en fjordarm og kjører kontroll blir helt feil. I prinsippet kan da tollerne bare gå ombord og sjekke barskapet. Står det flasker med alkohol der, kan de uten å mukke bare be meg betale en passende avgift. Selv om jeg ikke har vært ute av landet. Jeg er helt rettsløs. Hvem pokker tar vare på kvitteringene når en har handlet på polet? Ikke jeg ihvertfall. Og hva med den spriten man for eksempel har kjøpt på en utenlandstur for lenge siden. Den er tatt inn i landet på lovlig vis, men tolleren kan faktisk bare beslaglegge den, eller forlange mer avgifter. JEG synes ikke sånt er greit, men det synes tydeligvis en god del folk her.

Når det gjelder narkotika og andre ting, så har jeg ikke hevdet noe sted at jeg er imot kontroll. Men den bør ikke foregå langt inne i en fjord uten at de har skjellig grunn til å kontrollere båten. Og mistanke om smugling av slike ting pleier jo tollerne å ha. Så da er det som regel greit.

 

 

Dessuten synes jeg det er en uting å igjen gjøre narr av andres avatar. Det har jeg påpekt før. Hvis det ikke finnes noe bedre å skrive om, bør man heller holde seg i ro. Vennligst les om forumets etikette før det blir forsøkt postet "morsomheter" på andres bekostning.

 

Jada, og når det blir laget en veisperring av stridsvogner, slik det gjøres i land vi ikke vil sammenlignes med, og det også står en politi der er det ikke bruk av militære styrker.
Joda, men overfører vi paksisen til land vil vel det nærmeste bli om UP slger bilene sine og blir kjørt rundt av uniformert militært personell i en CV90 eller å bruke jagerfly (selvsagt med politimann i "passasjersetet") mot snøskuterkjøring i utmark. De ville hvertfall jeg synes at stinket litt, men på sjøen er det plutselig greit?

Her er vi inne på essensen av det jeg også mener.

Man bruker bare ikke militære styrker mot sivile i fredstid. Eller, vi kan jo kanskje heller sparke politiet da, og la militæret overta alt politiarbeidet. Hadde det vært greit for dere kanskje? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Geir Frode, man prøver å være litt effektiv, da benytter man båter til flere ting. Jeg vil tro at du også ønsker at skattepengene skal benyttes effektivt. Hvis diskusjonen nå kun er hvor tollerene bør befinne seg så er det en gåte for meg at man kan bli så irritert på en så liten ting...

Link to post
Share on other sites

Men har noen hørt om folk som har blitt bordet av tollvesenet på denne måten, og som har hatt litt for mye i barskapet og blitt tatt for dette? Vi snakker da ikke om flere kasser for mye, men et par flasker i barskapet slik GeirFrode snakker om.

 

Det er vel mest de med høy vannlinje fra Danmark man primært er ute etter, det har jo blitt kjent at båtene fylles opp etter for eks Hovdan-Skagen race.

 

Ryktet sier at Tollvesenet nå har fått seg strekkodeleser, så kan man se om varene er kjøpt i Noreg. Så pass på at flaskene i barskapet er norske.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Ryktet sier at Tollvesenet nå har fått seg strekkodeleser, så kan man se om varene er kjøpt i Noreg. Så pass på at flaskene i barskapet er norske.

Det holder å lese de to første sifferene på strekoden for å finne ut om den er norsk. Jeg tror dette er ett ikke-problem...

Link to post
Share on other sites

Det holder å lese de to første sifferene på strekoden for å finne ut om den er norsk. Jeg tror dette er ett ikke-problem...

Ja det er egentlig det, for har man tatt med varene en tur til sverige, og tar de med inn igjen, så er de jo tollpliktige etter regelverket. Men det kan vel utvises skjønn? Om man da ikke har 10 flasker i det barskapet...

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Men har noen hørt om folk som har blitt bordet av tollvesenet på denne måten, og som har hatt litt for mye i barskapet og blitt tatt for dette? Vi snakker da ikke om flere kasser for mye, men et par flasker i barskapet slik GeirFrode snakker om.

 

Det er vel mest de med høy vannlinje fra Danmark man primært er ute etter, det har jo blitt kjent at båtene fylles opp etter for eks Hovdan-Skagen race.

Lå ved siden av en sveitsisk båt forrige uke i Fredrikstad som var blitt gjennomsøkt flere ganger de siste årene i indre Oslofjord i følge skipperen. Etter skipperens utsagn hadde de kun "normal" beholdning av alkohol ombord. De var meget forundret over norske tolleres uttalte interesse for alkohol.

For et par år siden var det stort oppstyr i presssen med et svensk eldre ektepar som fikk saftige bøter på Oslobesøk med seilbåten fordi de hadde litt ekstra gin ombord til å lage dry martini.

Har også selv opplevd hjem fra Hovdan-Skagen race at tollerne har ligget i Drøbaksundet og sjekket alt de har klart av hjemvendte båter fra Skagen.

Krysser jevnlig tollgrenser på flyplasser og tilogmed i Tromsø er tollerene ytterst interessert i reisende fra Svalbard , bortsett fra alkohol er det vel minimalt man kan smugle med seg fra Longyearbyen.

Link to post
Share on other sites

Men har noen hørt om folk som har blitt bordet av tollvesenet på denne måten, og som har hatt litt for mye i barskapet og blitt tatt for dette? Vi snakker da ikke om flere kasser for mye, men et par flasker i barskapet slik GeirFrode snakker om.

 

Minste kvittering jeg har ombord fra tollbesøk er på 1 flaske hetvin. Tror det kom på 90 kr. Så noen er rimelig pirkete.

Link to post
Share on other sites

Minste kvittering jeg har ombord fra tollbesøk...

Betyr dette at du har hatt flere besøk?

I såfall, kan du kanskje dele følelsen med oss vestlendinger som ikke opplever noe hvordan det er å bli inspisert av tollvesenet til sjøs?

Kom tollerne fra KV fartøy feks?

Vil fartøyet tollerne kommer fra ha noe å si for følelsen du får når de kommer? eller føles det likt til når du må gå på rødt på flyplassen?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Har hatt de ombord to ganger. Begge gangene RIB fra KV fartøy. Høflige og hyggelige folk. Første gang kostet det 1200,-. Vi ble spurt om hvor vi kom fra og om vi hadde noe å fortolle. Vi svarte ærlig på det så alt var greit. To kasser øl på 2 mennesker var vel 600,- av de 1200,- hvis jeg ikke husker feil. Gang nr 2 var ganske lik. Litt utpå høsten og tussmørkt. Tollerne var stadig like hyggelige, men denne gangen åpnet de litt skuffer og skap og så under køyeplater etc. Ikke hadde vi noe å skjule så det føltes vel ikke galt i det hele tatt. Totalt betalte jeg da kr. 90,- Disse, har vi etter en samtale med en bekjent som er toller, lå visstnok og ventet på en "større fisk" og tok en liten kontroll da de hadde tid til det. Begge gangene stod vi i seiltøy med redningsvester og kaffekopp i handa. Det ble bemerket. De siste som kontrollerte oss fortalte om en tidligere kontroll der de hadde stoppet 53 båter sammen med politiet og kun 1 båt var kaffedrikkende. Resten hadde minst tatt en øl. De fortalte også om ufortollede båter de hadde stoppet, selv om de ikke bad om noe bevis for at båten vår var norsk. Kanskje de så båtregistermerket i baugen? Har faktisk også hatt besøk av svenske tollere i Kostersundet! Vi lå ved brygga og de lurte på om vi hadde noe å fortolle. Jeg fortalte at vi kom fra Tjømelandet i Norge. Det var kanskje svar godt nok. Ble også stoppet av kustvakten i Marstrand. Da krevde de pass! etter en ny regel om at alle i utenlandsregistrert båt (Norsk) pliktet å ha pass ombord da vi kom via 3dje land (fra havet). Men pass hadde alle ombord så det var også greit. Alt i alt er det greit nok å få besøk, men litt irriterende at man må betale noen usle kroner. Samtidig så må man passe på å ikke ha for mye i barskapet ombord eller huske på å ta med seg kvittering fra polet. Så litt ekstra styr blir det. At folk som kommer i båt ikke kan ha en flaske eller to over kvoten er litt pirkete etter min mening. Ta pinsehelgen nå f.eks. Innom systembolaget på torsdag, handlet inn vin og sprit til pinsehelgen. Litt vanskelig å beregne hvor mye som går og da har man lett en flaske for mye med på hjemturen. Hadde det vært snakk om mengder hadde jeg skjønt det bedre. Hver dag må det passere 1000 biler over Svinesund som har med seg for mye. Mesteparten har ikke vært ute av Norge mer enn 24 timer og har dermed ikke lov til å ta med seg kvoten en gang. Har selv blitt stoppet der og en kasse med 16 1/2 liters bokser med øl var ikke noe å bry seg om. Ombord i egen skute etter flere dager opphold i Sverige, så telles det øl. Nei, narkotika, båtfyll og ufortollede båter er etter min mening bryet vært å konsentrere seg om.

Link to post
Share on other sites

Ja, de som har vært innom systembolaget. Resten har tatt Strømstadfergen, kjøpt taxfree og kjører om Moss hjem. De har ikke lov til å ta med seg dette hjem etter å ha vært i Sverige i 2 timer. Og det er de fleste som tar denne fergen. Til og med Bastø-Fosen har lagt merke til at det er en "innvandring" fra Moss til Horten. Dette er et lite problem, da enkelte avganger (som korresponderer med Strømstadfergen) fører til at ikke alle kommer med. Og dermed klager på kapasiteten på Bastøfergene.

Link to post
Share on other sites

Dessuten synes jeg det er en uting å igjen gjøre narr av andres avatar. Det har jeg påpekt før. Hvis det ikke finnes noe bedre å skrive om, bør man heller holde seg i ro. Vennligst les om forumets etikette før det blir forsøkt postet "morsomheter" på andres bekostning.

av3723.jpg

 

Er det denne morsomheten du mener er på andres bekostning...?

I såfall kan jeg ikke annet enn å be om unskyldning. Med dette anser jeg denne diskusjonen som avsluttet for min del..

Everyone is a fisherman, until a fisherman walks into the room...

Link to post
Share on other sites

Som sagt var det en RIB som kom. Selve moderfartøyet la noen kabel-lengder borte. Tenkte vel ikke så mye på kanoner og mitraljøser. Bestykningen var vel neppe ladet og bemannet heller. Ellers er det kanoner både på Oscarsborg, Rauøy og Bolærne selv om disse stedene ikke har vært i virksomhet på noen år. Så kanoner er vi vant med her borte på østlandet! Ble forresten jaget utenfor 10n.mil grensen utenfor Stavern av en vaktbåt, da det var skyteøvelse der. Det mest skremmende med den episoden var at det var tåke og at møtende fartøy kom fort på kollisjonskurs. Uansett hva jeg gjorde av unnamanøvrer. Skjønte jo etterhvert at de skulle på praiehold.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...