Jump to content

Kystvakten 2009


Frøken Fryd

Recommended Posts

Enkelte som påstår at norge er molbo og byrokratisk.. Vel, ta en tur nedover i europa og du blir "herset" ganske mye mer med en her i landet.

 

Eneste forskjellen er vel at det ofte er mer alvorlige brudd dem jakter på nedover i europa, men tar likefullt tak alle lovbrudd som dem kommer over. Ellers er jeg enig i at resursene muligens kunne vært brukt litt bedre.

 

Har man ikke noe å skjule så er det vel bare hyggelig med et besøk midtfjords(?)

 

Og skulle det være slik at du har produkter fra tidligere turere samlet opp, så er de vel flerne måter å finne ut av dette på. Alle produkter har i dag strekkoder, prod.nr, holdbarhets dato, produksjonsdato...

 

Nei, tror lite på at dette utgjør et stort problem for folk flest. Og hadde dem ikke vist seg og tatt kontroller så hadde det også vært lettere innfallsport for å smulgle mer alvorlige ting (les narko, våpen etc). At det er en risiko gjør at mange dropper tanken på dette, og det er vel bra!

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dette er ikke kystvakten men jeg synes bildet passer i tråden likevel.

Havnevesenet får hjelp av politiet med å dirrigere båter i Haugesund under Sildajazzen.

Med politi ombord øker respekten fra båtfolket og de gjør som de får beskjed om.

Noe av utfordringen er å samle båtene med lik størrelse ved siden av hverandre.

img_4540.jpg

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Lurer på hvordan denne VHF-kontrollen skal foregå. Skal Kystvaktas mannskap kunne sjekke både båt, folk og bagasje? Med tanke på at mange av de ikke-registrerte radioene de vil til livs sikkert er av den bærbare typen, så må de jo titte oppi sekker og bagger for å finne disse. I så fall syntes jeg at den offentlige kontrollen av båtfolket begynner å bli litt i drøyeste laget.

Link to post
Share on other sites

Nornen, som opperer i Oslofjorden har fått en ny "lettbåt".

 

Den 31 fots store "lettbåten" har en størrelse som er tilpasset oppdrag i skjærgården så nå trenger de vel ikke moderskipet "Nornen" lenger i den indre kystvakt ??

 

Kanskje Nornen erstattes av mange slike "lettbåter" på 31 fot ???

 

Det er ikke mange dager i året en slik 31 fots båt ikke takler vær og vind i våre nære kystområder.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rent juridisk er det vel lovlig å ha en fastmontert VHF med fastmontert antenne i båten uten å ha konsesjon og sertifikat, men slikt kaller jeg snylting på fellesskapet! :headbang: VHF opplegget er ikke en personlig sak, men et felles nød og sikkerhetsnett (som selvfølgelig også kan brukes til prating båt til båt eller båt til familien hjemme via kyststasjon) og som dersom det skal fungere krever at alle som har VHF vet hvordan det brukes, teknisk som proseduremessig. At en nå får kjøpt VHF uten at sertifikat og konsesjon, må vel skylles EU-regler eller noe slikt. Da jeg kjøpte VHF for 20 år siden, fikk jeg utlevert antenne og VHF-boksen umiddelbart, men jeg måtte tilbake til butikken å hente mikrofonen etter at jeg kunne fremvise konsesjonspapirer og sertifikat.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke forbudt å bruke den dersom man er i en nødssituasjon.

Det er absolutt like forbudt å bruke en VHF i en nød situasjon, all bruk er forbudt med mindre en innehar VHF sertifikat og lisens for bruk. Hva en gjør den dagen en virkelig har bruk for radioen er en annen sak. Derfor bør alle som er innehaver av en VHF sørge for å ha papirene i orden. I tillegg skader det ikke å få litt kunnskaper.

Link to post
Share on other sites

Nja... forbudt og forbudt......

 

Er helt enig i at alle båter bør ha VHF apparat/lisens.

 

Men nå er det altså ikke lenger krav til å inneha lisens for å kjøpe et VHF håndapparat.

Det er bare krav til at apparatet er godkjent av Post og Teletilsynet.

 

At det da virkelig er forbudt å benytte dette, lovlig innkjøpte, apparatet i en nødsituasjon det tviler jeg på.

Er det noen som har blitt straffet for slik bruk?

 

Men det er gjerne krav om resept for å få lov til å spise smertestillende piller som nå kan kjøpes uten resept....

:wink: :wink: :wink:

 

Det er bare lov å kjøpe dem, ikke spise dem.. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har vært i nød, brukt VHF til å påkalle hjelp uten å ha papirene i orden da ?

 

Jada, har selv assistert der det ble bedt om hjelp via uregistrert håndapparat.

Hjelpen ble organisert av Florø Radio.

 

Bortsett fra at de det som trengte det fikk hjelp, fikk ikke bruken av VHFen noen konsekvenser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...