Jump to content

Kystvakten 2009


Frøken Fryd

Recommended Posts

kan benyttes til slike samfunnsnyttige og viktige oppgaver
benyttes til slike samfunnsnyttige og viktige oppgaver-

 

Denne påstanden er det vel ikke alle som er enig i. Jeg er det ikke.

 

Mvh.

Olesve

Huffda. Ironi er visst vanskelige saker. Her fikk jeg det tydeligvis ikke til.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Mnja.

USCG ligger under Department of Homeland Security. Den norske kystvakta sogner til Forsvarsdepartementet....

Fra USCG's nettsider:

 

A Military Service

 

The legal basis for the Coast Guard is Title 14 of the United States Code, which states: "The Coast Guard as established January 28, 1915, shall be a military service and a branch of the armed forces of the United States at all times.

 

Så selv om de sorterer under Department of Homeland Security så er de pr egen definisjon militære, akkurat som KV.

Og hvis du ser på arbeidsoppgavene deres så er de fryktelig like til KV sine. Og dermed er det bare fargeforskjellen igjen...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Sivilforsvarets uniformer er grå.

Er vel gjerne HV jeg har i tankene da, jeg har ærlig talt ikke tenk over forskjellen. Jeg ser bare ikke det store problemet med å benytte millitære enheter til samfunnsnyttige sivile oppgaver.

Hvorvidt man skal sjekke vhf lappen eller ikke får nå vere en diskusjon. Men når man først har bestemt at det skal sjekkes ser jeg ikke det store problemet med at det skulle være de blåkledde som gjorde tjenesten. Eller om det var heimevernet som bidro røde kors i fjellet...

 

Jeg ser bare fordeler med at etater kan nyttes av hverandre.

Link to post
Share on other sites

Og dermed er det bare fargeforskjellen igjen...

 

Tja. Departement of Homeland Security ble opprettet av Bush etter 11 sept 2001, og USCG ble inkorporert. Tidligere hørte USCG inn under Samferdselsdepartementet.

 

 

USCG er definitivt blitt mer militær etter at terrorfrykten har festet seg. Samtidig har en rekke andre demokratiske og liberale prinsipper fått dårlige kår i det amerikanske samfunnet. USA har siden den amerikanske borgerkrigen på slutten av 1800-tallet hatt en egen lov som forbyr bruk av militære styrker mot egne landsmenn.

 

I Norge brukes vernepliktige, bevæpnede soldater som er inne på førstegangstjeneste mot norske statsborgere som slurver med lanterneføring, fisker ørret med garn og tar seg en styrepils eller to en varm sommerdag. Det er ikke greit, synes jeg.

Link to post
Share on other sites

"løpe grønnkledd rundt med AG'en og skyte her og der. "

 

De er som Mulligan sier gråkledde og har, meg bekjent, ingen AG'er,

så det er nok lite med skytingen også-----

Vi snakker om gaster i Sjøforsvaret, og de er vel svart og blå kledde?

 

De er definitivt utstyrt med AG3, og sjefene er utstyrt med sabel. (og Colt).

 

 

Dessuten rår de over tyngre skyts som bofors og rheinmetal. 

Link to post
Share on other sites

I Norge brukes vernepliktige, bevæpnede soldater som er inne på førstegangstjeneste mot norske statsborgere som slurver med lanterneføring, fisker ørret med garn og tar seg en styrepils eller to en varm sommerdag. Det er ikke greit, synes jeg.

 

Hvor tar du det i fra? Som nevnt tidligere i tråden så har jeg tjenestegjort i kystvakten. Jeg kan på ingen måte erindre at vi i det hele tatt hadde personlige våpen ombord. Vi hadde skipets ag-3, 5 stk på 12 gaster. og disse var det skipssjefen som evt skulle dele ut ved øvelse eller ordre om bevæpning. Og var det i det hele tatt snakk om en evt bevæpning så var det etter i hvertfall ikke mot norske statsborgere som slurver med lanterneføring, fisker ørret med garn og tar seg en styrepils eller to en varm sommerdag. Jeg har vært med å ta arrest i utenlandske fiskebåter, vært alene "oppbringingsvakt" mao ansvarlig kystvakt-personell ombord i det arresterte fartøyet med illsint mannskap ombord. Det jeg hadde å true mannskapet med var VHF sambandet mitt. Og disse sablene du nevner, er bare til pynt ved kompani i sluttet orden i forbindelse med sjefssifte og andre mindre spennende heltedåder. Bofors L-60 kanon på dekk som var pakket inn i grå pressening var det vi hadde å true fritisbåtskippere og sånn.

 

Jeg blir fristet til å spørre deg om dette her er noe du vet, eller om dette her er noe du tror du vet. Helt på jorde er det du hevder ihvertfall. Det stemmer lite med min virkelighet etter å tjenestegjort ombord ved slutten av den kalde krigen.

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Ah0U2Fsy6UZzkv8j2Z-v7gulynB_5RAtwvR8Mw9FX39Q.jpg

 

Kun kapteinen var norsk.

Rederiet KS Valderøy i Giske på Sunnmøre er bøtelagt for å ha hatt for mange utenlandske fiskere ombord.

 

Sitat:

 

Ifølge reglene skal minst halvparten av fiskerne på båten bo i kystkommune ellr nabo til en kystkommune. På sunnmørsbåten var hele mannskapet, bortsett fra kapteinen, fra utlandet.

 

Politiet på Sunnmøre bekrefter i dag at rederiet er bøtelagt. Anmeldelsen kom fra Kystvakta.

 

- Jeg kan bekrefte at vi har tatt et rederi, skipper og fiskebåt som er blitt anmeldt av Kystvakta for å ha for mange utlendinger ombord under fiske i norsk økonomisk sone, sier politiadvokat Arnt Egil Oust.

 

Ifølge politiet er rederiet er også tidligere tatt for ulovlig fiske. Denne gangen er boten til skipperen fra 15.000 til 25.000 kroner. I tillegg har rederiet fått inndradd verdier for fra 25.000 til 50.000 kroner.

 

Skipperen og rederen har vedtatt bøtene. Rederiet er også anmeldt for et forhold til der Kystvakten avdekket at båten har hatt for mange utlendinger ombord. I 2008 og 2009 har Kystvakten lever anmeldelse til politiet i 14 tilsvarende saker. Sunnmøre politidistrikt har hatt 4-5 slike saker de siste årene.

 

Er dette et ekspempel på et "millitært overgrep" mot norske borgere, eller utenlandske for den del, fra Kystvakten, eller er det snarere et "forsvar" av nordmenn og deres arbeidsplasser? :giggle::wink:

Link to post
Share on other sites

I Norge brukes vernepliktige, bevæpnede soldater som er inne på førstegangstjeneste mot norske statsborgere som slurver med lanterneføring, fisker ørret med garn og tar seg en styrepils eller to en varm sommerdag. Det er ikke greit, synes jeg.

Har du noen link som viser til at dette er tilfelle, og da snakker jeg selvsagt om det du skriver at de er bevæpnet når de brukes mot de som slurver med lanterneføring, fisker ørret med garn og tar en styrepils en varm sommer dag?

 

Siden jeg ikke har lest om de er bevæpnet så regner jeg med så du selvsagt kan dokumentere det og du skriver at de brukes, så tolker jeg det som at dette er normal prosedyre så da er det nok lett å finne linker for deg, men det rekker med en link til hvert av tilfellene... Det må selvsagt fremkomme hvilken bevæpning soldatene hadde da de bordet båtene det her er snakk om...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...I Norge brukes vernepliktige, bevæpnede soldater som er inne på førstegangstjeneste mot norske statsborgere som slurver med lanterneføring, fisker ørret med garn og tar seg en styrepils eller to en varm sommerdag...

Dette er et utsagn som jeg absolutt synes du bør dokumentere.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Been there, done it.

Ja denne står det respekt av gitt.. :lol: :lol: :lol:

Det er jo slik når en uttaler seg om noe en ikke har greie på... Dette er etter mitt syn bare en ny løgn fra Douro og intet annet.. Men jeg venter på skikkelig troverdig dokumentasjon fra Douro her, men jeg holder ikke pusten mens jeg venter.. slik at han kan motbevise min påstand..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja denne står det respekt av gitt.. :lol: :lol: :lol:

Det er jo slik når en uttaler seg når en ikke har greie på det... Dette er eter mitt syn bare en ny løgn fra Douro og intet annet.. Men jeg venter på skikkelig troverdig dokumentasjon fra Douro her,

 

Ja, slike påstander bør understøttes med annet enn been there, done it. Kystvakta fortjener ikke slik omtale. makan.... :smash:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Er helt enig, men når de som uttaler seg om kystvakten ikke har peiling på hva de uttaler seg om så blir det gjerne slike "hjernedøde" kommentarer som en så når det ble etterspurt dokumentasjon på påstandene.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vet om kun èn gang at kv mannskapet ble bevæpnet. Men, da var det i forbindelse med narkotikasmugling sammen med politi og tollvesen mot stor skjøyte samt stort kvanta med narkotika fra danmark sjøveien. Kanskje det er det Douro mener at han har been og done? en må jo undres. Da er det i så måte ikke rart om man blir littt skremt over geværpipene. :lol: :lol: :lol:

Det er i så måte den eneste gangen jeg har hørt at kv har bevæpnet seg mot sivile nordmenn. At kv gav skudd for baugen på fiskefartøy som ikke lot seg stoppe til inspeksjon har unntaksvis hendt også. Og det er helt greit. Ønsker man ikke å stoppe for myndighetene så må myndighetene stoppe deg

:sailing:

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

...I Norge brukes vernepliktige, bevæpnede soldater som er inne på førstegangstjeneste mot norske statsborgere som slurver med lanterneføring, fisker ørret med garn og tar seg en styrepils eller to en varm sommerdag...

 

Been there, done it.

Siden du da tydeligvis har vært med i flere væpnede aksjoner både mot noen som har feil på lanterner, garnfiske og hatt seg en styrepils så bør du helt klart kunne væremer spesifikk.

Hvilket KV fartøy du var på, når og mot hvem bør du absolutt kunne klare å fortelle.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

I Norge brukes vernepliktige, bevæpnede soldater som er inne på førstegangstjeneste mot norske statsborgere som slurver med lanterneføring, fisker ørret med garn og tar seg en styrepils eller to en varm sommerdag. Det er ikke greit, synes jeg.

Jeg synes heller ikke dette er greit. At soldatene er bevæpnet under kontrollen kan jeg ikke si at jeg har sett. Men at det kan være våpen ombord i båtene de bruker i kontrollen, tar jeg nesten for gitt. Kystvaktskipene er utstyrt med forskjellige våpen, ser jeg på hjemmesiden deres.

Fra info om Nornen:

 

•Hovedvåpen: 12,7 MM COLT

•Annet: Håndvåpen (AG-3/MP-5/P-80)

Besetning

•Offiserer: 3

•Menige / Lærlinger: 6

•Sivile: 4

•Lugarkapasitet: 20 pers

 

At det brukes vernepliktige i kontrollene ser jeg også på som meget sannsynlig. Det var ganske så unge menn som var ombord i Sjøbjørn den gangen jeg ble stoppet.

 

Så inntil noen kan dokumentere at det IKKE befinner seg våpen ombord i disse båtene, velger jeg å tro at det gjør det.

Derfor liker jeg ikke denne formen for kontroller som Kystvakten driver med. Spesielt i samarbeid med tollen. Og nå også kontroll av VHF.

 

Jeg må påpeke at jeg ikke har noe å skjule ombord i båten min. Det er en del som skriver her inne som tydeligvis tar det for gitt med en gang en uenig i disse kontrollene. Derfor nevner jeg det her.

-------------------------------------------------------------------------

Å beskrive folks kommentarer som hjernedøde fordi de har en annen mening enn den største kverulanten her på forumet, synes jeg vitner om fullstendig mangel på folkeskikk, og denne personen burde snart bli utestengt her på forumet. Dette utsagnet føyer seg godt inn i rekken av skittkasting, og er fullstendig useriøst. Det er også i strid med god takt og tone her på forumet. Dette bør det gjøres noe med, før det blir samme tilstandene her som i OT-forumet.

Link to post
Share on other sites

I Norge brukes vernepliktige, bevæpnede soldater som er inne på førstegangstjeneste mot norske statsborgere som slurver med lanterneføring, fisker ørret med garn og tar seg en styrepils eller to en varm sommerdag.

Nytt for meg at bevæpnede soldater foretar slike sjekker som du beskriver. Da kan det være greit og få dette dokumentert. Ble stoppet i kontroll i fjor sommer, kunne ikke se noe våpen, edru var jeg sånn noenlunde også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...