Jump to content

Kystvakten 2009


Frøken Fryd

Recommended Posts

nyttig trening for kystvakten som kan komme andre tilnytte i krisestuasjoner.

 

Aha. Man driver altså ikke med transporttjeneste. Man øver. Mot egne, sivile, borgere.

Nå er vi farlig nær Genevekonvensjonen.

Hva blir det neste da Sydvesten?

Hæren omringer og nedkjemper en campingplass? Som en øvelse?

Eller Flyvåpenet bomber et par hytter på fjellet og ved kysten. For å få litt trening.

Marinens ubåter kan jo senke noen danskebåter for å lære seg det i tilfelle en krisesituasjon.

 

 

 

Kan da ikke nærme seg lovlydige borgere med våpen må vite!

 

Vi har tradisjon her i landet for at ordensmalten er ubevæpnet.

 

 

Noterer også at man blander inn bruksvakt og helikopterredningstjeneste som vi er pålagt gjennom internasjonale konvensjoner å stille med.

Link to post
Share on other sites

Ja, og himmelen kan ramle i hodet på meg.

La oss ta ett tenkt eksempel:

-politiet kjører rundt i bilene med våpen, de får derimot ikke låse opp skapet før ordre er gitt av vaktsjef.

-kystvakten har nedlåste våpen og uladet kanon, de får ikke engasjere disse før ordre gis fra land.

 

Er dette noen lunde på lik linje?

Link to post
Share on other sites

Aha. Man driver altså ikke med transporttjeneste. Man øver. Mot egne, sivile, borgere.

Nå er vi farlig nær Genevekonvensjonen.

Hva blir det neste da Sydvesten?

Hæren omringer og nedkjemper en campingplass? Som en øvelse?

Eller Flyvåpenet bomber et par hytter på fjellet og ved kysten. For å få litt trening.

Marinens ubåter kan jo senke noen danskebåter for å lære seg det i tilfelle en krisesituasjon.

 

Vi har tradisjon her i landet for at ordensmalten er ubevæpnet.

 

 

Noterer også at man blander inn bruksvakt og helikopterredningstjeneste som vi er pålagt gjennom internasjonale konvensjoner å stille med.

 

Spørsmålet var ikke til meg, men siden mulligan mener det er fare for slike hendelser så må jeg si meg enig i at dett ser skummelt ut. Ante ikke at forsvaret hadde slike planer. Men her sitter muligan på info tydeligvis.

Antageligvis så har staten med forsvaret i spissen skutt i filler mang en cognaksmugler på havet, deretter har de nok hjernevaska familien slik at de ikke viste at de har mistet noen av sine nærmeste som var på tur tfra Skagen- dette er som dukumentarprogrammet som gikk på tv for en tud siden, mener programmet het X-files.

 

(kan ikke snakke mer nå, da jeg plutselig fikk en lysende laserlys i brystkassa - stå på kamerater ikke la dere..................

Link to post
Share on other sites

Mange som fremdeles tror at kystvakten primært er ute for å "ta" folk som kommer fra den ene eller andre kanten. Det er vel disse typene i deptet. som har fortalt hvor det kan ligge penger til statskassen. Kystvakten er et viktig element for båtfolk som også ferdes i båt hele året. :flag:

Link to post
Share on other sites

Alle er vel for en god og velgfungerende kystvakt til å værne våre store havområder mot farer der utenfra......men etter at kystvakten også tok sikte på fritidsflåtren med sin indre kystvakt mellom holmer og skjær fikk vi plutselig et militært skjærgårdspoliti som det med rette settes et kritisk blikk på .

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kystvaktens hovedoppgaver er fiskerioppsyn, toll og miljøoppsyn samt SAR-tjenester. Alle er sivile oppgaver.

 

Det man kan diskutere er hvorvidt kystvakten bør være sivil eller militær. Av historiske og til dels praktiske årsaker har flere land, inkludert Norge, underlagt det sivile organet under millitær kommando. Men, det er også flere land som har skillt det ut som egen sivil organisasjon, f.eks. Sverige, England, Tyskland, Irland, Canada, New Zealand og Japan. Etter mitt syn bør kystvakten være et rent sivilt organ underodnet en sivil struktur, f.eks politiet eller direkte under justisdep.

 

Selv USA, som ikke overraskende har kystvakten underordnet forsvaret, har skipene "sivile farger" som hvit og rød. For meg er ikke fargen et stort problem men det er klart en del, kanskje spesielt utlendinger, reagerer på å bli stoppet av militære styrker. Husk at i mange land representerer det militære en makt som vekker sterke negative følelser og assosiasjoner.

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Kystvaktens hovedoppgaver er fiskerioppsyn, toll og miljøoppsyn samt SAR-tjenester. Alle er sivile oppgaver.

 

D Husk at i mange land representerer det militære en makt som vekker sterke negative følelser og assosiasjoner.

 

Etter mange av innleggene her å dømme. Så ligger ikke de negative følelsene noe tilbake her i landet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Aha. Man driver altså ikke med transporttjeneste. Man øver. Mot egne, sivile, borgere.

Nå må du slutte med å tillegge meg meninger jeg ikke har, selv om du er uenig med meg.... Jeg har ikke skrevet ett eneste sted at de øver mot sivile borgere.. At kystvsakten bistår tollerne med transportservice er jo selvsagt en en praktisk øvelse for dem...

 

De fleste noenlunde oppegåedne her på forumet er jo klar over at de ikke border vanlige sivile fritidsbåter, det er tollerne som gjør denne kontrollen.. At tollvesenet bruker kystvakten som base er helt fint etter mitt syn.... noe som gir begge en fin trening i kooridnering av oppgaver på tvers av normale oppgaver.. At du ikke evner å se dette har jeg selvsagt full forståelse for..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fra USCG' nettsider (utheving av meg):

 

<

The United States Coast Guard (USCG) is a military branch of the United States involved in maritime law, mariner assistance, and search and rescue, among other duties of coast guards elsewhere. One of the seven uniformed services of the United States, and the smallest armed service of the United States...

>

 

Når de selv ser seg som en del av den militære styrken i USA og er bevæpnet, så blir det på en måte rent flisespikkeri hvem de administrativt sorterer under.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

så forsvarets helikoptre brukes mot uskyldige sivile!

 

?. Tenker du da på de andre helikopterne staten har (Lynx og Bell)?

Som f.eks. at Lynx brukes til å se etter ulovelige laksegarn i fjæra? Så ja, da brukes militære helikoptere mot "uskyldige" sivile.

Men Lynxen vil ut i fra reglene i dag aldri bli brukt til å heise ned tollere vilkårlig på fritidsbåter for å kontrolere om de har med seg noe.

Men at de teoretisk, i en ekstrem situasjon, kan bli brukt til å stoppe en "fort-fort" båt som kommer fresende over fra et naboland. Der det er sterk mistanke om smugling. Ja, da kan den også bli brukt mot "uskyldige" sivile.

 

 

Nå er det absolutt planlagt at 330 skvadronen som er en militær enhet skal bistå sivile. Dette er ikke tilfeldig pga at de flyr forbi en situasjon de blir satt inn.

 

Nei, Norske SeaKing er ikke et militært helikopter. Det ligger ikke inn under noen militær styring, men direkte under Justis.

Eneste er at det blir bemannet/vedlikeholdt av militært personel bla. pga. fordelene nevnt lenger opp.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Kystvakten ut på anbud :eek: ... skjønner at noen vil ha de militære styrker over på private hender.... Selv ikke FRP støtter en slik modell..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Siden jeg stadig blir tillagt meninger jeg ikke har, så skal jeg også resonnere litt.

 

Jeg regner med at de som ukritisk støtter bruken av militære styrker til kontroll av sivile her i landet, også støtter denne bruken ukritisk i andre land??

Vi ser jo hvordan slike kontroller blir foretatt enkelte steder der det militære har makten.

Er det virkelig slike tilstander dere ønsker? :crazy:

Det gjør ihvertfall ikke jeg. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...