Jump to content

Kystvakten 2009


Frøken Fryd

Recommended Posts

Hvis det er lov å ha apparatet om bor hva er det da kystvakten skal kontrollere? ulovlig bruk? Det neste blir kanskje at hæren banker på døra for å sjekke om du betaler tv-lisens?

Jeg tror nok Kystvakten bare har fått i oppdrag å kontrollere og registrere hva som finnes av utstyr ombord i båtene, og hvorvidt det finnes tilhørende konsesjon/sertfikat. Resultatet av dette blir så rapportert til Telenor Maritim Radio, som så vil foreta eventuelle videre "aksjoner".

Link to post
Share on other sites

Synes det er veldig uheldig å blande sivile og militære oppgaver på denne måten det er i Norge. Det er en uting at militære skal kontrollere egne sivile borgere. Det er få demokratier dette er faktisk tillatt. (UK gjorde det i Nord-Irland - under sterk tvil og protester). I mange land er det faktisk forbudt og grunnlovstridig. (Tyskland, USA)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en gammel kystvakt-gast, og tjenestegjorde i 87/88 ombord i KV Volstad jr W316. Den beste tiden i mitt liv vil jeg påstå. Men, nok om det. jeg hadde tenkt å skrive et lengre og oppklarende innlegg om kystvakta, og om kanoner på dekk og surmulende småbåteiere. Det gidder jeg rett og slett ikke. Maken til ignoranse.

 

Men, jeg kan heller fortelle at personell fra kystvakta er de som reiser til havs når værmeldingene sier at du må pelle deg til lands. Det er kystvakta som sammen med redningsskøytene våre slokker brannen ombord om de er nærme nok til å bistå. Det er kystvakta som i enkelte tilfeller bistår politi og tollvesen ved større operasjoner ved narkosmugling sjøveien. Det er kystvaktskip som er operasjonssentral ved oljesøl langs kysten vår. det er kystvakta som beslaglegger og bøtelegger den ulovlige vhf en din osv...

 

jeg kunne hoildt på i det uendelige. :lol:

 

Om dere som føler dere forfulgt osv pga kystvakta tenker dere bittelittegranne om, så skjønner dere at dere burde lovprise det faktum at vårt land har bestrebet å få til en kystvakt som ikke fremstår som en innsatsstyrke, som f.eks den amerikanske.

 

Og til orientering: Kv har en begrenset politimyndighet.

 

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Om dere som føler dere forfulgt osv pga kystvakta tenker dere bittelittegranne om, så skjønner dere at dere burde lovprise det faktum at vårt land har bestrebet å få til en kystvakt som ikke fremstår som en innsatsstyrke, som f.eks den amerikanske.

 

Mnja.

USCG ligger under Department of Homeland Security. Den norske kystvakta sogner til Forsvarsdepartementet.

 

USCG er noe langt mer enn en innsatstyrke. De utsteder sertifikater, de merker leder og havner, de har ansvar for miljøvern og vernede områder og de står for SAR.

 

Kystvakta i Norge er en del av Forsvaret. Forsvaret skal forsvare borgerne. Ikke kontrollere dem.

Link to post
Share on other sites

Kystvakta i Norge er en del av Forsvaret. Forsvaret skal forsvare borgerne. Ikke kontrollere dem.

 

Jeg har ihvertfall ingen problemer med at statens ressurser forvaltes og brukes der det er mest formålstjenlig.

 

Nyansene og prinsippene forsvar og politmyndighet blir for meg såpass imaginær i forhold til andre samfunnsspørsmål og en eskalrerende global sammenheng, at jeg gir katta :lipseal:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Og til orientering: Kv har en begrenset politimyndighet.

 

 

Kystvakta i Norge er en del av Forsvaret. Forsvaret skal forsvare borgerne. Ikke kontrollere dem.

 

Fikk du ikke med deg at KV har en begrenset politimyndighet. Hadde det gjort noen forskjell om KV (med armering) var en del av sjøfartsdirektoratet. Dette blir jo flisespikeri. Er en mot forsvaret så bekjenn heller det, enn å angripe en samfunninstans som gjør mye mere enn det Blafrebo II nevnte.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har da ingenting med hvorvidt en er for eller imot Forsvaret.

Det var en opplysning om organisasjon.

Det har du jammen rett i.

 

I flere tråder hvor KV har vært inne i bilde som kontrollinstans hører en at "KV i Norge er en del av Forsvaret. Forsvaret skal forsvare borgerne. Ikke kontrollere dem."

 

Er det da rart en da lurer på om disse personene er for eller i mot :wflag:

 

Godt å høre at du ikke er i mot denne institusjonen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I Kystvaktloven står det bl.a.:

 

"Kystvakten kan også yte nødvendig bistand, hjelp og beskyttelse til andre statsetater som har behov for fartøyer under utførelsen av sin virksomhet".

 

Det er vel dette det private firmaet Telenor, Maritim Radio benytter seg av hvis de skal rundt på sjøen for å sjekke radioinstallasjoner i lystbåter. Da anser de seg vel som en statsetat.

 

Tollvesenet er da også i sin fulle rett til å benytte seg av assistanse fra Kystvakten.

 

Det er fint at Kystvakten, som tydeligvis har overskudd av materiell og folk, kan benyttes til slike samfunnsnyttige og viktige oppgaver i stedet for å ligge uvirksomme ved kai. Jeg regner med at de kronene Tollvesenet inkasserer fra folk som har noen rødvinsflasker for mye dekker mer enn f.eks. drivstoff- og andre løpende utgifter. Det har sikkert også den skremmende effekten at feriefolk som har vært på svenskekysten sørger for å fortære det de har for mye ombord før territorialgrensen til Norge passeres.

 

Forøvrig er det ikke forbudt å eie radioutstyr som ikke er innført i konsesjonsdokumentet (for dem som har det) og det er følgelig heller ikke ulovlig å oppbevare slikt utstyr ombord (om det finnes lovhjemmel til å konfiskere det ved beviselig ulovlig bruk, vet jeg ikke). Men jeg har så stor respekt for det Kystradioen driver med at jeg vil sterkt anbefale alle å skaffe seg slikt lovlig utstyr og skaffe seg nødvendig sertifisering. De av oss som betaler årlig konsesjonsavgift synes vel også at det er litt usolidarisk å ikke være med på dette spleiselaget. Husk at det heller ikke er muligheter til å benytte den viktige DSC-funksjonen på en fast installert radio som ikke er registrert. Håndholdte radioer med DSC-funksjon er forøvrig foreløpig ikke godkjent for bruk i Europa.

 

Men jeg er litt usikker på hvordan jeg kommer til å reagere den dagen Kystvakten kommer opp på siden av meg og ber meg legge bi for at radioutstyret ombord skal kontrolleres.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Ingen problemer med at det er også en del politioppgaver på sjøen. Men da hadde det vært mest ryddig å ta KV ut av sin militære sammenheng og gjort den om til en politienhet. I min verden er det bare bananrepublikker og hva verre er som bruker soldater i forbindelse med sivilbefolkning. Nå jeg skal først bli kontrollert av staten vil jeg bli kontrollert av sivile myndigheter - ikke av forsvaret.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

ta KV ut av sin militære sammenheng og gjort den om til en politienhet

 

Jepp. Legg hele greia inn under Justisdepartementet. Og gi båtene en annen fargeskjema slik at de ikke er til forveksling lik marinens fartøyer. Alle andre land gjør det slik.

Det er kun Burma, Nord-Korea, Kongo, Norge og noen få til som bruker soldater til kontroll av egne borgere.

Link to post
Share on other sites

Kanskje en skulle innføre noe som dette...

 

Stopp i lovens navn ! (Roper politimannen mens han løper etter en tyv)

 

Stopp i lovens adresse ?

I lovens personnummer ?

I lovens hjemmeside ?

I lovens Facebook-profil....

 

Stopp i lovens Twitterkonto!? (Og tyven løper videre)

 

Lånt fra gårdagens FLIRKANT i VG.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...