Jump to content

Kystvakten 2009


Frøken Fryd

Recommended Posts

Kystvakten ut på anbud ... skjønner at noen vil ha de militære styrker over på private hender.... Selv ikke FRP støtter en slik modell..

 

Nå er det jo mange av kystvaktfartøyene som er privat eiet (sikkert mer en halvparten av kystvaktflåten) - og de har fått jobben etter en anbudsrunde...

Link to post
Share on other sites

GeirFrode, hvordan får du det til å bli ukritisk støtte til militær kontroll av sivile???

Det kommer da ganske så tydelig fram av postingene. Kystvakten hylles, roses og skrytes hemningsløst opp i skyene...

 

Dog IKKE av meg og enkelte andre. Selv om jeg også er positiv til en god del av aktiviteten til KV. Bare den ikke brukes MOT sivile.

Link to post
Share on other sites

Det kommer da ganske så tydelig fram av postingene.

Bare den ikke brukes MOT sivile.

Siden du ikke tar noen forbehold "MOT sivile" så gjelder dette også for redningssøk etter sivile...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke ta helt av Geir Frode, det mange påpeker er at de synes det er fornuftig at fartøyene brukes til flere oppgaver deriblandt å assistere politi og tollvesen. Hvor godt de gjør jobben de er satt til er ikke diskusjonen her, det er hvor vidt de kan utføre disse oppgavene eller ikke som er temaet.

Link to post
Share on other sites

Det kommer da ganske så tydelig fram av postingene. Kystvakten hylles, roses og skrytes hemningsløst opp i skyene...

 

Dog IKKE av meg og enkelte andre. Selv om jeg også er positiv til en god del av aktiviteten til KV. Bare den ikke brukes MOT sivile.

Antar at du setter meg i den båsen? Jeg har fremsatt følgende syn: Dagens løsning er den mest fornuftige fordi det gir sambruk av fartøyene mellom flere etater, og derfor mest operativitet for pengene. Det er IKKE hemningsløst skryt av KV men en erkjennelse av fornuften.

Og jeg er i stand til å skille mellom KV og marinen, og det kan sikkert du og hvis du bare tar hodet opp av sanden littegranne :giggle:

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Bare kort innpå prøver og lese litt på kystvaktens side.Fostår ikke hva som er helt forskjell på medlem og totalmedlem.Regner med att medlemskapet følger båten ikke bare foreks mitt navn,tenkte hvis maddamen :diving: er ute med jentene og trenger hjelp MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Det som gir mest for pengene er å sette hele greia ut på anbud.

 

 

Kystvakten ut på anbud :eek: ... skjønner at noen vil ha de militære styrker over på private hender.... Selv ikke FRP støtter en slik modell..

 

Apropos sammenblanding av roller og Kystvakt på anbud:

Jeg hadde etpar døgn ombord i denne i fjor sommer, i forbindelse med Tallshipsregattaen fra Bergen til Den Helder i Nederland.

 

waker.jpg

 

Jeg gjorde en artig observasjon av at skippern på Waker hadde to uniformsluer hengende på broen. Når det dukket opp en situasjon med et fartøy i nød, stod han der med "Kustwacht-lua" si mens mannskapet ble berget. Så skiftet han til "Svitzer Salvage-lua" og gikk ut på hekken med en tamp i den en handa og et Lloyds Open Form i den andre...... :diving:

Link to post
Share on other sites

ok; uten å slå opp - det blir på husken - så gir Totalmedlemskapet tjenester i hjemmehavn også. Det er kanskje et par andre forskjeller.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

...hadde to uniformsluer hengende på broen. Når det dukket opp en situasjon med et fartøy i nød, stod han der med "Kustwacht-lua" si mens mannskapet ble berget. Så skiftet han til "Svitzer Salvage-lua" og gikk ut på hekken med en tamp i den en handa og et Lloyds Open Form i den andre...... :diving:

Det er jo en skikkelig festlig sammenblanding av roller da...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

kanskje kustwacht leide skipet av Svitzer.....

men jeg fikk regning av farvandsvæsenet (DK) for slep etter at jeg hadde sendt nødrop for en del år siden. Vi som var ombord, ville sikkert blitt reddet uten kostnad :) men det var jo greit å få fartøyet til havn også, og ikke la det ligge igjen der ute på sju meters dyp og dessuten være i vegen for andre. Forsikringa dekket utlegget.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Folkens, denne tråden har tapt seg. Det var tidligere interessant å lese om hvor

Kystvakten holdt til for øyeblikket, gode/dårlige erfaringer/historier, sladder

og andre ting. Men når denne tråden i det siste stort sett har handlet om

politikk, unifomering av båter, kanoner, våpen, kuler og andre ting av

akademisk interesse, så har jeg fallt ut for lengst.

Couldn't care less.... :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Skremmende høye tall med tanke på å føre båt i alkoholpåvirket tilstand.. Men strafferammen og foreleggene er jo latterlig lave da... skulle vært ganget med 10

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta de slapp forbi båter som "så grei ut" på samme måte som de stopper oftere rånebiler lørdagskvelden fremfor en stasjonsvogn mandags ettermiddag. Jeg håper iallefall det for andre som ferdes i dette området. At en kystvakt eller politi viser seg i de tidlige nattetimene utenfor festivaler ol. må jo vere en stor fordel selv om det skulle vert unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg leser i BT i dag at Kystvakten stoppet endel fyllekjørere i Skånevik. De skriver ikke at kystvakten hjalp til med andre ting (dregger ol.) Hadde vel steilet flere medlemmer her hvis de så "krigskipene" drive med sivile gjøremål på dies festival...

 

De skriver forresten at det kun var 42 båtførere i vågen denne dagen :lol:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg hadde for noen dager siden gleden av å oppservere ett av marinens Havøy-klassen fartøyer med ett hvitt skilt på siden hvor det teksten lød "Marinen Sommerpatrulje.

Jeg besøkte deretter Marinens hjemmeside for å finne ut hva dette var for noe, dette er vel ikke akkurat noe kystvaktskip men passer godt inn som ett suplement til tidligere diskusjoner om "krigskip på sivile oppdrag" :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...