Jump to content

info om riviera 925


sunny 73

Recommended Posts

Vi er en familie på 2 store og 2 små pluss en liten hund som er blitt veldig lysten på en 925,men lommeboka klarer ikke en av de nyeste så jeg må se etter de som er litt eldre.

Vil ha en planer med fb.

Men finner ikke noe spes med info utenom hjemmesiden dems.

Hvor kan jeg finne noe info om de eldre utgavene samt bilder mm?

Takker for alle svar og erfaringer :flag:

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet, Sunny 73.

 

Hvis du bruker "Søk" -funksjonen oppe til høyre i den blå menyen med "Riviera 925" som søkekriterie,

burde du få opp et utvalg. Det er skrevet om denne båten i flere tråder tidligere, også med bilder.

 

Det er også flere av oss på forumet som har FB-utgaven, både i halv- og helplanerutgaven og med forskjellige motorvalg.

Hvis du spesifiserer litt nærmere hva slags opplysninger du ønsker,

regner jeg ganske sikkert med at du får svar på det du etterlyser.

 

Bor du i nærheten av Vestfold, er du velkommen til å kikke på min hvis du ønsker å se litt nærmere på båttypen

(men dette er halvplaner og ikke planende utgave som du nevner).

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet, sunny 73. Har selv en 2000-modell og såvidt jeg vet er det ikke store forskjeller på den og tidligere modeller. Etter en sesong med båten er mine positive erfaringer som følger:

1) Stor nok til en familie med to små (stikkabinen går også fint for to voksne, dersom de er litt glade i hverandre)

2) God plass til å dusje på badet til å være en så liten båt

3) Smarte og solide løsninger, god kvalitet også på områder som ikke synes

4) God (nok) sjøbåt for en som ikke tar med familien på tur i kuling

 

Mindre positive erfaringer:

1) Kunne godt tenke meg større badeplattform (kom i 2002) og lengre FB (kom vel i 2006) slik at man ikke trenger bøyle til kalesjen

2) Noe større utplass på akterdekket hadde vært OK (dette har vel mest med 3-fotssyke å gjøre, det er alltid noe som kunne vært bedre/større)

 

En annen faktor vi tok hensyn til da vi kjøpte vår er at den holder seg godt i pris, sammenliknet med mange andre båter (http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=129152&cat=5867).

 

Alt i alt er jeg og resten av familien vedlig fornøyd med båten, det blir tross alt den første båten vi har bestemt oss for å ha i minst to sesonger (men dukker det opp noe som frister nok så er det lov å ombestemme seg....).

 

Lykke til med båtjakten, andre båter jeg vurderte var Viksund 310/340 og Skilsø 33.

Link to post
Share on other sites

Her var det litt av hvert å lese,men skulle gjerne ha sett på noen bilder av "de eldre"modellene :wink:

Ellers virker det som en veldig fin båt,har jo sett noen av de på sjøen også.

Men når det gjelder motor i de eldre modellene,hva er det å velge i ?

Har sett at de selges med to 41 motorer og det må vel vere bra?

Liker den motoren,har det i min båt ,noen av tingene jeg liker med den motoren er at den er veldig driftsikker/solid

også er det veldig greit å gjøre servicen på den selv og lett å skru på hvis det skulle vere noe (kan jo spare litt der).

Link to post
Share on other sites

Har sett at de selges med to 41 motorer og det må vel vere bra?

 

Burde få bra fart med de motorene, men der blir sikkert trangt i motorrommet.

Vi kom over en 1995 med 2 x Steyr 246, med ekstra stikk-kabin, så vi har sengeplass til 5. Leveres i forskjellige versjoner, både 4 og 5 sengeplasser.

Vi er fornøyd med båten, men savner skap plass i byssa. Har satt inn gasskomfyr.

Link to post
Share on other sites

....men savner skap plass i byssa. Har satt inn gasskomfyr.

Det er overskap med belysning over byssa osv i nyere modeller.

Likeledes har gasskomfyr vært standard i noen år.

Jeg tror gasskomfyren var valgfri en stund, slik at dette kan variere innen enkelte årsmodeller.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en veldig fin båt,litt skummelt for jo mere jeg ser og leser om båten jo mere får jeg "må ha" syken.

Men det er vel kansje som det sto her at det blir mye plass borte med to motorer eller er det stort sett det som sitter i de ikke helt nye modellene??

Link to post
Share on other sites

Som BårdK skriver finner du sikkert større båter, men for oss var det nettopp et ønske om å holde oss under 5 tonn og max 35 fot pga havnebestemmelser.

I tillegg vil jeg ha båten i opplag på egen eiendom, og da blir fort de større alternativene vanskelige å få fraktet langs veien på en fornuftig måte.

 

Riviera 925 er meget samvittighetsfullt bygget, og har mange flotte detaljer og løsninger.

Huseklepp bygget den første Riviera`en ca. 1991, og senere brukt tiden til å "foredle" detaljene til det båten er i dag.

Båten fremstår derfor som gjennomtenkt med solide og gode løsninger både over og under dekk.

Som Bårdk nevner er den like fint bygget under som over dørken, og selv i de trangeste kroker finner du like nøyaktige tilpassninger og flotte avslutninger som på de mer synlige plassene.

Huseklepp har pr år produsert ca. 7 ferdigstilte båter og i tillegg levert ca. samme antall selvbygg (dette er byggesett og ikke tradisjonelle halvfabrikat).

Totalt er det nå produsert i underkant av 300 Riviera 925 hvis ikke telleverket mitt tar helt feil.

Trond Huseklepp o`co er forøvrig utrolig imøtekommende og serviceinnstilt og du får kjøpt det meste av deler og tilbehør uavhengig av årsmodell.

Verftet er forøvrig i full drift også nå i "ulvetidene", og det burde jo bety noe når du nå vurderer ny bruktbåt ?

 

Ulemper... ?? Igjen som Bårdk nevner... størrelsen... men for oss var det et bevisst og praktisk valg.

Jeg solgte en større båt da jeg kjøpte denne, men vi er utrolig fornøyd med layout og løsninger.

Jeg vil også framheve halvplanerskroget i grov sjø, det går mykt og raskt, selv om det bør trimmes med flaps for gå optimalt avhengig av bølgelengde/ -retning, osv.

Båten er lett, ca. 4500-4700 kg (med en motor), noe som gjør den lettdrevet i sjøen.

I fjor hadde jeg ca. 120 motortimer med et snittforbruk på ca. 11 l. pr time eller 1,6 l/nm.

Det inkluderer flere havstrekk i marsfart på ca. 21-22 knop (halvplaner - Yanmar LP6 - 290 hk).

 

 

Utenfor Høllen, Søgne:

phoebe101.jpg

 

Motorrom med hvite gulv; Husk å kle deg pent hvis du skal entre inn :lol:

motorrom.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis de begynte å produsere båtene i 91 er det vel noen biter som måtte til for å få til en "godt gjennomtenkt" båt,

mente jeg leste et eller annet sted at de forlenget eller gjorde om flybridgen m.m i 92 ?,derfor lurer jeg på når de fikk til den løsningen som er på feks

en 97 mod?? eller er det nokså likt oppover?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sofaen så kommer de i to varianter,en med vendbar rygg og en fast,ulempen med den faste er jo at det ikke går å sitte i kjøreretningen,men hva er ulempen med den vendbare varianten??

Hvliken av de to er det jeg burde å satse på??

fordeler/ulemper med de forskjellige? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sofaen så kommer de i to varianter,en med vendbar rygg og en fast

Jeg har i bestilling en ny Riviera 925 Fly/helplaner (m/vendbar rygg). Når jeg skulle bytte båt fra Sandvik 945 så hadde jeg noen hovedkrav, bl.a;

- økt marsjfart

- lettere inn/utstigning i kombinasjon med funksjonell badeplattform

- dusj på badet

- passasjersete i fartsretningen

 

Det siste punktet går på komfort og oversikt for passasjer (les fruen..). Det å sitte på skrå i en fast U-salong er etter min mening ikke å foretrekke. Phoebe og Bårdk kan sikkert si mer om dette. :smiley:

Link to post
Share on other sites

får man høyere sittehøyde med venbar rygg eller er det bare ryggen som vendes over,og går det og bygge om en med fast u salong til den varianten med vendbar rygg?

Har sett på en, men det er den med faste løsningen,ellers er båten helt støken.

Veldig usikker på hva jeg burde gjøre med tanke på at fruen ikke er blant mest sjøsterke.

Link to post
Share on other sites

Vi har også valgt vendbart sete på passasjersiden.

Det er plass til to voksne eller en voksen + 2 mindre barn, slik at alle kan sitte i fartsretningen.

Foruten at det er en bedre løsning for de som ikke er allverdens sjøsterke, er det også mer sosialt når man skal kjøre lengre etapper.

Jeg har ingen negative erfaringer hverken med løsningen eller "mekanikken", som er solid og godt dimensjonert.

Setet fremover har god tilpasset høyde, iallefall ser både store og små det de skal hos meg.

Når setet legges bakover mot sofaen, går denne i flukt med resten av sofabuen.

 

Som BårdK nevner går det sikkert å bytte ut en fast løsning til en vendbar.

Min umiddelbare tanke er selve trekket, som skal matche den eksisterende fargen, slitasje og patina...

Tekstiler er som å male tak, alt ser pent ut helt til du får inn et lite areal med ny farge... :lol:

Er prutningsmonnet godt og prisen veeeldig riktig og det er penger til overs, så kan sikkert Huseklepp hjelpe med både setebytte og omtrekk på det du ønsker.

Men dette bør kanskje ikke være avgjørende hvis båten ellers er strøken?

 

Når det gjelder årsmodeller og endringer, er i store trekk disse ytre endringene som er mest synlige (uten garanti for feil):

 

ca. 1991-1992:

Riviera 925 lanseres. Den er en videreutvikling av HUI 900 som grovt sett har samme skroget.

FB var liten og kort, kun med plass til seter i fartretningen.

 

ca. 1993 -->:

Ny større FB med solplass bak sofa.

Mange har motorstørrelse mellom 200 - 250hk

Kontinuerlige forbedringer, endringer og teknisk utvikling gjennom årene.

Selv om båtene tilsynelatende ser like ut utvendig, kan det være stor forskjell på tekniske komponenter og løsninger.

Båten forbedres kontinuerlig på detaljnivå, så jo nyere jo bedre.

 

2002:

Ny plattform med integrert vinsj, stort stuerom, badestige, fenderholdere, davitfester, m.m.

Plattformen er påskrudd, men går i flukt med og er i realiteten en forlengelse av undervannsskroget.

Flusjmonterte (intergrerte) flaps under plattformen.

 

plattfom_925.jpg

 

2006:

Ny større FB med større åpning opp, flyttbar stige på akterdekk (settes mot bakvegg når den ikke er i bruk), ny stor solseng med oppvippbar rygg, nytt design på instrumentbord i full fb-bredde, osv. Kalesjen bak går fra FB og ned (kalesjetak/ stenger er vekk), eget oppbevaringsrom for kalesje i FB-taket.

Alt av pulpits, rekker, osv, dimensjoneres opp fra 25 mm til 30 mm rustfritt stål. Rekka får doble rekkeganger.

 

Sveinhj nevner toalettrommet. Dette er vel en av de få båtene i denne størrelsen som har dusjrom som virkelig kan brukes og dette benyttes nesten daglig på langtur.

2007: Nytt design på toalettrommet hvor det er adskilt dusjkabinett med dør i plekseglass.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir skikkelig misunnelig når jeg ser badeplattformen og flyen til Phoebe! Huseklepp tar vel noe i overkant av 100.000 for ny badeplattform, men da skulle jeg jo gjerne hatt forlenget fly også - så da er det like greit å evt. selge og kjøpe nyere brukt.

 

Når det gjelder pris for 97-mod. med to motorer ville jeg ha tippet noe mellom 1,1 og 1,25. Ligger en 95-mod. på Finn.no med et stk. 230 hk til 950.000, men har ikke sett mange av disse til under millionen, selv eldre modeller enn 1995.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye lengre den nye akterplattformen er vet jeg ikke, men den er betydelig større.

Jeg setter ofte en stol der og nyter solnedgangen sammen med bikkja og en gammel cogn...., så den fungerer nesten som en utvidelse av utearealet.

 

Plattformen fram til 2001 var en tradisjonell "glassfiberhylle" uten integrerte funksjoner (den har vel badestige som standard?).

For eksempel er vinsjen som oftest plassert på kjetting/ taukasse på babord side, og dette tar jo litt plass.

Her har du et bilde av en Riviera 925 hardtopp 1993 modell hvor du får et inntrykk av plattformen fram til 2001 (men uten dreggkassen):

 

riviera_1993.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den nye plattformen ser veldig fin ut,så i et eldre innlegg at den nye plattformen kostet 34000,- pluss beslag,og kansje ny vinsj.(utstyre en eldre riviera fra 08 het innlegget)

Skal en sette det bort koster vel det noe også,men ser nesten ut som om det er verdt det hvis en er fornøyd med båten(og litt problemer å skille seg med den)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...