Jump to content

info om riviera 925


sunny 73

Recommended Posts

Det blir en riviera hvis ikke noe helt spesielt skjer,må bare komme over en som jeg får "go"følelsen for og vettu pris (hvis det går da :giggle: ).

Sitter også litt på gjerdet for jeg syntes ikke at det er noe spes flyt i markedet enda, med tanke på hva som skjer med prisene.

Men nå synes det vel som "toget har gått" eller i hvert fall er i ferd med å gå, se denne som ble sto på finn den 31. mars http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16887524 contra denne som ble satt inn 18. mai http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17505320

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har det endelig blitt en riviera 925 på oss :lol:(hentet den for en uke siden) ,har bare vert på en tur foreløpig men gleder meg til de som kommer.

Vi er kjempe fornøyde så langt.

Det ble en 97 mod med 2*41b og fb :flag:

Også et kort spørsmål:det sitter 10 kg bruce på den men er ikke det litt lite??,liker at det sitter godt :blush:

Link to post
Share on other sites

Da har det endelig blitt en riviera 925 på oss

Også et kort spørsmål:det sitter 10 kg bruce på den men er ikke det litt lite??,liker at det sitter godt :blush:

 

Gratulera med flott båt!

 

Har du tau eller kjetting? Har selv anker på ca 10kg, men byttet kjettingen, da den var kort. Bestilte ny kjetting 8mm, så viste det seg at der var 6mm fra før :blush: , håper ankervinsjen får den opp.

Tror at økning på tykkelse holder mye mer en økning av kg på anker.

Link to post
Share on other sites

Hva med å bytte ut kabelaret på vinsjen din og sette på 50 kg kjetting i stedet for blytau, BårdK?

Prisdifferansen er ikke så stor mellom blytau og galvansert kjetting den dagen du bestemmer deg for å bytte ut tauet.

Jeg har 10 kg Bruce + kjetting og denne kombinasjonen gir som regel et veldig robust feste.

Og Sunny: BILDER!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt :yesnod: Rivieraen er min klare favoritt i den størrelsen. Har bare hørt fine ting om Huseklepp og båten er lekker. Jeg hadde nok selv valgt en halvplaner med rundt 300 hester. Nidelv 320 har samme skroget - den har jeg kjørt i 30 knop som halvplaner (det blir vel 3/4 planer da kanskje :wink:). Nidelv lagde et par planende varianter av 320 før de valgte å bare gå for halvplaner varianten. Nidelv setter innn TAMD 63 eller nå D6 370 i denne båten. En marsjfart på rundt 22 knop synes jeg er en fin fart

 

Blir båten tung i rumpa med to diesler?

 

10 kg Bruce synes jeg høres lite ut. Men er det kjetting på burde det holde greit.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takker.

Skal prøve å få lagt ut noen bilder etter hvert,halvplaneren er en fin båt det også men jeg liker best drev og planer.

Når båten står rolig ligger den litt på "hælen"men det er null problem og få den ut av vannet,bør ikke gi noe spesielt

med gass for det er hester nok. :giggle:.,og den går fint i fra ca19-20 knop (uten flaps)

Den blir vel drøye 300 kg tyngre bak med de to ergo en d6

Redigert av sunny 73 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Løfter denne litt...........bilder, mann bilder skrev de....men det kom ingen bilder. Sunny73, hvor fornøyd er du etter 2 sommre??

etter å ha lest tråden, sikler jeg også mer og mer på en Riviera 925. Har som sagt sett på Sun 33 også og Flem 340. Det som tiltaler meg meget med Riviera`n er størrelsen, vekt og ikke minst lekker å se på, samt byggekvaliteten. Ønsker også å få den hjem i hagen. For meg må ikke båten bli for stor heller.

Har motorbytte i Sea Ray`n nå, så må bli ferdig med den, så får tiden vise, hvis ingen tar den i bytte da?

Link to post
Share on other sites

Hallo Kire!

 

Har som deg sikla en god stund og tråla alt av info om Riviera 925 på BP og ellers alt jeg kunne på nett og andre steder.Fant også ut at på BP var det mye info å hente. Enkelte her er jo bare et oppkomme av info.

God hjelp og gode råd er alltid å finne har jeg intrykk av.

Jeg endte opp med kjøp av en Riviera etter å ha solgt "gamlebåten" på våren og en sommer i "båtabstinenser" kjøpte jeg båten til "Bård. K" her på båtplassen.

Henta båten på en av August sine varmeste helger og storkoste oss. Som du nevner så har vel Rivieraen klassens største bad. Den er jo tross alt ikke mer enn 30 fot netto. 33 - 34 "skrytefot" som jeg sier, men uten "nebb og hale" så er den vel 30 fot. Man mister jo litt plass med lukket båt og bakvegg, men vi hadde tilsvarende 26 fot uten fb før og så fordelen med fb. Sitte ute i finvær og inne i kjøligere vær.

Skal prøve å legge ved et bilde fra første helgeturen.

Lykke til.

 

029.jpg

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riviera 925 er absolutt en av mine få norske favorittbåter. Var ombord i en helt ny båt ifjor sommer. Båten imponerte og så vellaget ut. Har ikke fått testet ut sjøegenskapene. Foreløpig er det ikke aktuelt med noen turbåt da behovet ikke er tilstede. Men om noen år ser jeg ikke bort i fra at det kan bli en turbåt igjen muligens. Vi får se. Kanskje det blir en pinnebåt til og med, er ikke godt å si.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg endte opp med kjøp av en Riviera etter å ha solgt "gamlebåten" på våren og en sommer i "båtabstinenser" kjøpte jeg båten til "Bård. K" her på båtplassen.

Hei Luna III!

Da var den nye Riviera`en din endelig på plass med bilde her på BP også :thumbsup:

Og gratulerer igjen ... tror du har overtatt en meget flott båt fra en ærlig og grundig selger.

 

Jeg har ikke fått med meg at du har omtrent samme "by-adresse" som meg,

så dette borger vel for en tur ned i konjakk-kjelleren hvis kjølevannet vårt skulle krysses til sommeren.

Jeg tror ikke BårdK hadde denne måleren på instrumentbordet i sin Riviera,

da jeg vet han foretrekker noen utsøkte viner,

men like fullt er den kjekk å ha når man en sjelden gang møter andre kvalitetsbåter på vannet... :lol:

vdo_cognac.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke BårdK hadde denne måleren på instrumentbordet i sin Riviera

men like fullt er den kjekk å ha

 

Takk for gratulasjoner begge to. :flag:

 

Den måleren ser interesant ut, men jeg er i grunnen mer nysgjerrig på hvordan giveren virker, :drink: eller monteres. Er det vektarmprinsippet eller gjennomstrømningsmåler ? :lol:

Ang hjemmeadresse Phoebe så har jeg byttet nicname og vi har mailet privat om Riviera tidligere.

Jeg har forresten et spørsmål liggende på tråden "alt om Yanmar" Skulle ikke forundre meg om du hadde svar på det også.

Når det gjelder kjølvann så gikk en av våre siste søndagsturer innom Gåsøkalven. Dit padler du vel.

Var forresten en kar innom der med kajakk da vi lå der.

Link to post
Share on other sites

Har sendt deg et svar HER, men hvor mye klokere du blir av dette er jeg i tvil om.

Gåsøkalven passerer jeg ofte, da hjemmehavna ligger i vika noen hundre meter rett nord for øya.

Hvis du har behov for å kikke på et panel som virker i feilsøkingen din, så ligger min båt greit tilgjengelig i haven med lys og varme også vintertid.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei*

 

Vi er blitt de stolte eiere av en 2000 mod. Riviera 925 FB, med HIN nummer: NO-HUS00162C000. Vi har kjøpt båten av en som bare bor 12 km herifra, men selve kjøpet har gått via megler (Wave Båtsenteret i Haugesund) så jeg har bare snakket med han en gang på telefon så langt. Forrige eier har hatt båten siden den var ny, og hadde en HUI i 12 år før det, så han må ha vært svært fornøyd med båtene som blir produsert hos Huseklepp.

 

 

Vi er et ektepar i slutten av 40 åra, og er godt båtvandt, men største båten vi har hatt til nå, er en Ramin 785, 26 fot.

 

 

For 5 år ble jeg utsatt for en fallulykke som gjorde at jeg ble nakke/ryggmargsskadet, og midlertidig lam i fra halsen og ned. Jeg hadde hell i uhell, og har klart å komme meg opp av rullestolen, men har dessverre fått varig men av skaden. I tilegg har jeg bechterew så jeg er noe funksjonshemmet. Vi hadde ikke lyst å gi opp båtlivet, men ny båt har derfor vært en lang og omstendelig prosess for oss.

 

 

Vi var og så på masse båter før vi kom over Rivieraen. Da sa det "PANG" med en gang, dette var virkelig båten for oss! Spesielt med tanke på ergonomi, størrelse og smarte løsninger over alt. I det hele tatt en veldig gjennomtenkt og vakker båt, ned til minste detalj.

 

 

Eksempelvis kan vi her bære ”pargasset” rett ut og inn av båten når den ligger ved lav brygge. Hull i skuffer og skap som gir god lufting, flotte stuverom og elfa garderobe under forkøya, kjekke av/påkledningsbenker i begge lugarene, gode klesskap, motorromslukene er lette å få opp, de reiser seg jo nesten av seg selv. Veldig god sklisikring på dekk, midtpullere som er vinklet utover slik at man ikke snubler eller sparker borti dem. God gangplass utvendig langs kabinen samt rørbøyler som man kan holde seg i. Bøyler (trebøyler) på siden av trappen som man kan holde seg i når man skal opp og ned til forkabiner/WC. God dusjplass i baderommet. Skikkelig leider med gode håndtak opp til flybridgen, god stopning og kvalitet på sofa/sete, kjekk vippesofa, oversiktlig instrumentering, romslig bysse, godt med 220 og 12 Volts kontakter, osv, osv, osv...

 

 

 

Også virker det som det er spesielt god kvalitet i både materialer som er brukt og arbeid som er utført. Så jeg vil nesten bare få takke Huseklepp for at

De lager så flotte båter, noe som i hvert fall har gitt oss mulighet til å satse på båtlivet med ny frisk.

 

 

 

Til slutt har jeg noen spørsmål:

 

 

 

Toalett:

 

 

Har anskaffet nytt ITT Jabsco toalett med stor potte, men har funnet ut at den er litt for dyp til at der er plass til den. Lurte da rett og slett å skru fast en plate som er litt dypere oppå der som det gamle toalettet står, og så skrue fast det nye toalettet oppå der igjen. Tenkte da å bruke enten en vanlig dørkplate i tre, eller hvitt hadde vel kanskje vært det peneste, for eksempel dette King Starboard greiene som Maritim selger: http://www.maritim.no/product.aspx?id=24839&groupkey=003001020 Må vel i så tilfelle prøve å lage en mal først, i og med at det jo er bua inn mot vasken. Trenger bare en plate som er 4-5 cm dypere. Hvordan er det å skru, er der noe å skru i/spikerslag over alt under der som toalettet står? Eller har Dere en lurere og bedre måte å gjøre dette på?

 

 

 

Skrog:

 

Båten har jo drev, nytt Bravo 2X, men jeg ble litt i tvil om den er hel eller halvplanende? Så at der var en som skrev på https://baatplassen.no at disse båtene og ble levert som 3/4 planere? Sikkert et dumt spørsmål, og har ikke all verdens å bety, hadde bare vært kjekt å vite 100% sikkert. Har forresten ikke fått prøvet båten på sjøen enda da den ligger på land, men det nærmer seg. Den skal på sjøen i løpet av denne måneden.

 

 

 

Teakdørk:

 

Er vannvittig lyst og fin, er dette noe helt spesielt? Og hvordan beholde det sånn, bør det settes inn med noe?

 

 

 

Lyspærer:

 

Lurer på å skifte til LED pærer i cabinen, men hvordan åpner man armaturene? Det er sånne ovale i messing, er det bare glasset som skal lirkes ut, eller må hele messingringen av? Synes jeg kan skimte igjennom glasset at det er sofittenpærer, men er ikke helt sikker. I så fall ville kanskje disse passet: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10561687;c:101451 , eller har Dere forslag til pære? Må ikke være for kaldt og blått lys heller.

 

 

 

Baugstige:

 

Båten har ikke baugstige, har Dere forslag til løsning både ang. type og montering?

 

 

 

Batteripakke:

 

Tviler på om batteripakken noen gang er skifta ut, det er i så fall vel snart på tide. Går det an å få tilsendt nye i fra Dere? Jeg tenker da på frakt og hva vil det i så fall koste?

 

 

 

Dørkplater i motorrom:

 

Har Dere Huseklepp noe slikt? Har sett bilder av andre Rivieraer som har hatt flatt tredørken i motorrommet, hadde vært veldig kjekt, da man kunne ha skrudd fast en kasse nedi, til bagasje, kulefendere etc… Uten fare for å komme borti motor og viftereim.

 

 

 

Klaffbenker til akterdekk:

 

Er dette å anbefale? Noen som har bilder av dette, og er det vanskelig å montere?

 

 

 

Ellers så gleder vi oss masse til å få prøve båten på sjøen. Men der er jo og masse nytt å sette seg inn i, dette med 2 styreposisjoner og elektronisk styring bla. Er mye her som vi aldri har vært borti, så det er jo litt spennende, og tar gjerne i mot råd og vink på hva det skal være.

 

 

 

Han en fifin kveld,

 

 

Mvh forhåpentligvis snart "Heldige Anton"

Link to post
Share on other sites

Hallo Kire!

 

Har som deg sikla en god stund og tråla alt av info om Riviera 925 på BP og ellers alt jeg kunne på nett og andre steder.Fant også ut at på BP var det mye info å hente. Enkelte her er jo bare et oppkomme av info.

God hjelp og gode råd er alltid å finne har jeg intrykk av.

Jeg endte opp med kjøp av en Riviera etter å ha solgt "gamlebåten" på våren og en sommer i "båtabstinenser" kjøpte jeg båten til "Bård. K" her på båtplassen.

Henta båten på en av August sine varmeste helger og storkoste oss. Som du nevner så har vel Rivieraen klassens største bad. Den er jo tross alt ikke mer enn 30 fot netto. 33 - 34 "skrytefot" som jeg sier, men uten "nebb og hale" så er den vel 30 fot. Man mister jo litt plass med lukket båt og bakvegg, men vi hadde tilsvarende 26 fot uten fb før og så fordelen med fb. Sitte ute i finvær og inne i kjøligere vær.

Skal prøve å legge ved et bilde fra første helgeturen.

Lykke til.

 

029.jpg

 

Hei Luna lll

Gratulerer med flott båt. Hvor ligger du på bildet her? ser så lekkert ut der.....sommer :rolleyes:

 

Hei*

 

Vi er blitt de stolte eiere av en 2000 mod. Riviera 925 FB, med HIN nummer: NO-HUS00162C000. Vi har kjøpt båten av en som bare bor 12 km herifra, men selve kjøpet har gått via megler (Wave Båtsenteret i Haugesund) så jeg har bare snakket med han en gang på telefon så langt. Forrige eier har hatt båten siden den var ny, og hadde en HUI i 12 år før det, så han må ha vært svært fornøyd med båtene som blir produsert hos Huseklepp.

 

 

Vi er et ektepar i slutten av 40 åra, og er godt båtvandt, men største båten vi har hatt til nå, er en Ramin 785, 26 fot.

 

 

For 5 år ble jeg utsatt for en fallulykke som gjorde at jeg ble nakke/ryggmargsskadet, og midlertidig lam i fra halsen og ned. Jeg hadde hell i uhell, og har klart å komme meg opp av rullestolen, men har dessverre fått varig men av skaden. I tilegg har jeg bechterew så jeg er noe funksjonshemmet. Vi hadde ikke lyst å gi opp båtlivet, men ny båt har derfor vært en lang og omstendelig prosess for oss.

 

 

Vi var og så på masse båter før vi kom over Rivieraen. Da sa det "PANG" med en gang, dette var virkelig båten for oss! Spesielt med tanke på ergonomi, størrelse og smarte løsninger over alt. I det hele tatt en veldig gjennomtenkt og vakker båt, ned til minste detalj.

 

 

Eksempelvis kan vi her bære ”pargasset” rett ut og inn av båten når den ligger ved lav brygge. Hull i skuffer og skap som gir god lufting, flotte stuverom og elfa garderobe under forkøya, kjekke av/påkledningsbenker i begge lugarene, gode klesskap, motorromslukene er lette å få opp, de reiser seg jo nesten av seg selv. Veldig god sklisikring på dekk, midtpullere som er vinklet utover slik at man ikke snubler eller sparker borti dem. God gangplass utvendig langs kabinen samt rørbøyler som man kan holde seg i. Bøyler (trebøyler) på siden av trappen som man kan holde seg i når man skal opp og ned til forkabiner/WC. God dusjplass i baderommet. Skikkelig leider med gode håndtak opp til flybridgen, god stopning og kvalitet på sofa/sete, kjekk vippesofa, oversiktlig instrumentering, romslig bysse, godt med 220 og 12 Volts kontakter, osv, osv, osv...

 

 

 

Også virker det som det er spesielt god kvalitet i både materialer som er brukt og arbeid som er utført. Så jeg vil nesten bare få takke Huseklepp for at

De lager så flotte båter, noe som i hvert fall har gitt oss mulighet til å satse på båtlivet med ny frisk.

 

 

 

Til slutt har jeg noen spørsmål:

 

 

 

Toalett:

 

 

Har anskaffet nytt ITT Jabsco toalett med stor potte, men har funnet ut at den er litt for dyp til at der er plass til den. Lurte da rett og slett å skru fast en plate som er litt dypere oppå der som det gamle toalettet står, og så skrue fast det nye toalettet oppå der igjen. Tenkte da å bruke enten en vanlig dørkplate i tre, eller hvitt hadde vel kanskje vært det peneste, for eksempel dette King Starboard greiene som Maritim selger: http://www.maritim.no/product.aspx?id=24839&groupkey=003001020 Må vel i så tilfelle prøve å lage en mal først, i og med at det jo er bua inn mot vasken. Trenger bare en plate som er 4-5 cm dypere. Hvordan er det å skru, er der noe å skru i/spikerslag over alt under der som toalettet står? Eller har Dere en lurere og bedre måte å gjøre dette på?

 

 

 

Skrog:

 

Båten har jo drev, nytt Bravo 2X, men jeg ble litt i tvil om den er hel eller halvplanende? Så at der var en som skrev på https://baatplassen.no at disse båtene og ble levert som 3/4 planere? Sikkert et dumt spørsmål, og har ikke all verdens å bety, hadde bare vært kjekt å vite 100% sikkert. Har forresten ikke fått prøvet båten på sjøen enda da den ligger på land, men det nærmer seg. Den skal på sjøen i løpet av denne måneden.

 

 

 

Teakdørk:

 

Er vannvittig lyst og fin, er dette noe helt spesielt? Og hvordan beholde det sånn, bør det settes inn med noe?

 

 

 

Lyspærer:

 

Lurer på å skifte til LED pærer i cabinen, men hvordan åpner man armaturene? Det er sånne ovale i messing, er det bare glasset som skal lirkes ut, eller må hele messingringen av? Synes jeg kan skimte igjennom glasset at det er sofittenpærer, men er ikke helt sikker. I så fall ville kanskje disse passet: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10561687;c:101451 , eller har Dere forslag til pære? Må ikke være for kaldt og blått lys heller.

 

 

 

Baugstige:

 

Båten har ikke baugstige, har Dere forslag til løsning både ang. type og montering?

 

 

 

Batteripakke:

 

Tviler på om batteripakken noen gang er skifta ut, det er i så fall vel snart på tide. Går det an å få tilsendt nye i fra Dere? Jeg tenker da på frakt og hva vil det i så fall koste?

 

 

 

Dørkplater i motorrom:

 

Har Dere Huseklepp noe slikt? Har sett bilder av andre Rivieraer som har hatt flatt tredørken i motorrommet, hadde vært veldig kjekt, da man kunne ha skrudd fast en kasse nedi, til bagasje, kulefendere etc… Uten fare for å komme borti motor og viftereim.

 

 

 

Klaffbenker til akterdekk:

 

Er dette å anbefale? Noen som har bilder av dette, og er det vanskelig å montere?

 

 

 

Ellers så gleder vi oss masse til å få prøve båten på sjøen. Men der er jo og masse nytt å sette seg inn i, dette med 2 styreposisjoner og elektronisk styring bla. Er mye her som vi aldri har vært borti, så det er jo litt spennende, og tar gjerne i mot råd og vink på hva det skal være.

 

 

 

Han en fifin kveld,

 

 

Mvh forhåpentligvis snart "Heldige Anton"

 

Gratulerer med ny båt til dere også. Meget sporty av deg med tanke på skaden og stå på slik videre med båtlivet og ikke minst båtbytte, det er flott gjort.

Har selv en sykdom, som mulig kan sette meg ut av spill i verste fall, men man får stå på så lenge. Derfor byttet vi (ektepar på 51 år) også båt nå for som jeg sier til fruen, dette betyr mye for oss og meg.

 

Dine spørsmål kan jeg ikke svare så mye på da jeg ikke kjenner Rivierà 925`n så godt, men der kommer nok andre inn og svarer tenker jeg.

 

Tror ihvertfall den bare ble laget i halvplanende med axel og helplaner med drev.

 

Lykke til "Heldige Anton" :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Huseklepp Modellverksted AS lager Riviera 929 i to utgaver - med to typer skrog.

Halvplanende skrog med kjøl og motor med fast aksel og planende skrog for hekkaggregat.

Det var vel her på Båtplassen at den halvplanende utgaven ble kalt for 3/4 planer (trekvartplaner). Jeg mener at det vel var Bitteliten som brukte dette begrepet første gang. Han kan kanskje si noe om bakgrunnen for det.

I hvert fall har vel begrepet trekvartplaner blitt hengende ved den halvplanende utgaven av Riviera 925

Link to post
Share on other sites

Takk i lige måde Kire.

 

Ser at jeg var litt trøtt når jeg limte inn dette, burde ha redigert det litt da jeg har sendt omtrent det samme til Huseklepp. Er litt skuffa av "svaret" derifra så langt..... Fikk tilsendt ett bilde av en klaffebenk, Thats it!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...