Jump to content

Robåttråden


roeren

Recommended Posts

Hei, Hansi! Har du prøvd en virkelig god robåt? En oselver, Midt-Vestlandsbåt, Nordmørsbåt eller Nordlandsbåt?

 

MEN: En vanlig robåt på 4,5 - 5,5 m lengde er så liten at den mest egner seg til småturer innimellom. Så enten har man ganske begrensede båtbehov, eller så må man ha større båt, for å få med seg flere folk, tåle mer sjø, kunne sove ombord og komme lengre. Så noen få kan greie seg med "bare" en vanlig robåt, noen få har plass og ressurser til å ha både en større båt og en vanlig robåt, men de fleste har én båt, en litt stor og overbygget en.

 

Noen ganske få har en rommelig robåt på 6,5-7,5 meters lengde, men ikke bredere enn 1,90 (helst ikke over 1,75), slik at den kan roes av én person, kan sette telt på den og har motorbrønn for påhengs til å gå mot frisk motvind og holde frister. Dette blir selvsagt ganske skikkelig ute- og friluftliv, som passer fint i disse miljøverntider!

 

Til bindaling:

Jo, vær og vind kan ofte være nokså uforutsigbart! Da er det bra å ha en båt som kan greie brasene.

 

Det finnes små, enkle seil som kan settes opp og tas ned i en fart, og er greie til attervind og sidevind. Bidevind er litt mer krevende, både for folk og riggtype.

Link to post
Share on other sites

Det beste mobile, robare båtsett!?

Men det helt fantastiske med en slik lett Rana trebåt er mobiliteten, synes jeg! Jakten på det optimale fortsetter - blir denne den mest sjøsterke og samtidig det beste mobile båtsett i vekt med god robarhet? Det vil si et båtsett på henger - fra fjellvann uten ramper og langfjæra til tjukkeste betongramper i fjord... Av prøvde størrelser i tre/plast/aluminim fra 13 til 17 fot som mobile ekvipasjer blir kanskje dette min vinner? Tiden vil vise. Som et eksempel faller gamle tunge trebåter og f.eks. lette Linder alubåter ut av min rankingliste her. Det samme med min andre gamle tunge trebåt eller en lett gammel Bindaling, -de trives vel helt sikkert best i et stabilt liv på vannet eller i nøst...tror jeg.

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en spissbåt (14 fot) som jeg har hatt i 13-14 år. Nå ligger den i garasjen, snart klar for innsetting av olje (D1/D2). Den har ligget i garasjen i to år fordi vedlikeholdet kom i bakleksa (jeg er litt petimeter...), og det kun blir tid til kortere og sporadiske arbeidsøkter. Nå er det imidlertid ikke så mye igjen før den er fin igjen.

Dette er den båten jeg har hatt mest båtglede med (jeg har hatt båter fra 10 til 40 fot, helt uten utstyr og absolutt alt av utstyr...). Da barna var på spebarnstadiet tok jeg dem med på rotur i stedet for på trilletur i vogn. Det tok ikke mange minuttene før de sovnet inn til klukkingen av småbølgene mot båten. Når de våknet var det kjempestas å ro bort til alle bøyer som kom i vår vei, for å se på dem. Nå er de 8/10/12 år, og vannski og tubing står litt høyere i kurs.

Imidlertid er veldig fint å kunne ta seg en rotur i kveldingen.

Jeg tviler på at jeg noengang kommer til å droppe robåt, selv om jeg både padler og kjører RIB (og således har flere muligheter til å komme på sjøen).

 

Robåt = Max båtglede & alt virker alltid!

 

Mvh

NW390

Link to post
Share on other sites

Det med robåt på henger er interessant og viktig; robåtene er såpass lette at det er lettvindt å sette dem opp, og lett å dra dem med.

 

Jeg har imidlertid bekymret meg mye for båtkjølen når jeg har hatt robåter på henger; den er neppe sterk nok til å tåle de trøkkene den får hvis den står nedpå og man kjører i vei (fikk selv slått inn et stykke av kjølen på en gavlbåt jeg hadde kjøpt, til tross for at jeg sa til selgeren som skulle se den avgårde på lastebil, at kjølen ikke måtte stå nedpå - men det gjorde den!). Og så er det vanskelig å få robåtjølen til akkurat å følge midtrullene på vanlige båthengere; de er nok best egnet til plastbåtbunner.

 

Selv har jeg derfor brukt vanlige, flate hengere til robåter, lagt 2-3 bilhjul oppå hverandre på fire steder på hengeren, slik at de treffer med øverste dekkside på båtbunnen, mens kjølen "svever" i lufta over hengerplanet. Og så er selvsagt både "dekk-såter" og båt forsvarlig og ubevegelig surret til hengeren.

 

Den største robåten jeg har kjørt (kort!) på denne måten, er min 7,6 m lange oselverseksæring, men så lang båt trenger egentlig lengre henger enn en liten "husholdningshenger", og kanskje også en ekstra ramme å stå på for å få lengde nok. Vekten er derimot intet problem!

 

En kammerat av meg har pønsket lenge på å få støpt seg en plast-oselver, med min eller en annen stor seksæring som "plugg". Grunnen for størrelsen er at han har opplevd, som alle andre robåtbrukere, at vanlige færinger på 5 - 5,5 m lengde er for trange, har for lite sjødyktighet og er for vindavhengige til mer omfattende bruk (skjønt en oselverfæring jeg har, har jeg forsynt med motorbrønn, og - vips! - kan jeg seile og ro hele dagen hvor vinden enn vil hen - og så kjøre raskt hjem når dagen er slutt, og/eller jeg er trøtt og lei (whatever comes first!))

 

I oselverseksæringen har jeg selvsagt også motorbrønn, og har fått mye kjeft for den; tenk, en motorbrønn i en oselver! Fy og fy! Seksæringen min er flott, den, men ikke helt optimal robåt, for den har nokså dyp kjøl og kjølrenne, og har derfor større våt flate enn godt er under roing.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si at å ro er noe av det artigste jeg vet om.

Noe av det fineste jeg vet om sommeren er å ta seg en rotur etter middagen, og i tillegg så er det jo bra trening

bare se på den karen her:

1.5492379img5492361.jpg

- Ekte båtfolk dør aldri de bare lukter sånn -

 

Medlem av "7-knops klubben"

Link to post
Share on other sites

Hei, Hansi! Har du prøvd en virkelig god robåt?

Er nærmest vokst opp i robåt i fjæresteinene i ei lita bygd langt pokkers inne i Hardangerfjorden. Har rodd mange slag trebåter inkludert Oselver. Som nevnt tidligere har jeg rodd i fra meg men beundrer de som innehar slike interesser.

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt har dere skaffet dere, woodss? Hvor er den bygd?

 

Og til hansi: Var nettopp på Hardanger Fartøyvernsenter. Jamen har de rustet opp de siste årene! Der var det en gammel Hardangerfæring som hadde hogde halser både foran og bak, som på en oselver. Men formen på lottene, på stevntoppene og på ripbordene var "helt Hardanger". De hadde forresten en god del nybygde, "klassiske" Hardanger-robåter i ulike størrelser, nesten vikingaktige!

Link to post
Share on other sites

Jeg har imidlertid bekymret meg mye for båtkjølen når jeg har hatt robåter på henger; den er neppe sterk nok til å tåle de trøkkene den får hvis den står nedpå og man kjører i vei

Det du nevner der er veldig interessant. Dette med trekjøl på to vanlige kjølruller på henger. Forstår godt at enkelte trekjøler ikke trives best der nei. Men min rana trebåt har nå rullet 180 mil på henger, uten at jeg kan se noe problem på plastlista som forsegler kjølen eller treverket. En 20kilos motor ligger også i bunnen på "liggeunderlag". Dette skal jeg følge med, for båten vil alltid bli fraktet på alle slags veier. Fungerer ikke dette, blir det utprøving av ny båt igjen til dette formålet...

 

Det skal bli spennende å se - om denne båten gir et mobilt båtliv som frister til enda større aktivitet. Den robare og drabare båten på henger gir fleksibilitet og aksjonsradius av dimensjoner.

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
....Dette skal jeg følge med, for båten vil alltid bli fraktet på alle slags veier. Fungerer ikke dette, blir det utprøving av ny båt igjen til dette formålet...

 

Det skal bli spennende å se - om denne båten gir et mobilt båtliv som frister til enda større aktivitet. Den robare og drabare båten på henger gir fleksibilitet og aksjonsradius av dimensjoner.

 

Det er nok bare hengertype og opplegg under båten som evt trenger fornying, ikke båten. For tilhenger-robåt er, som du sier, maksimalt mobil!

Link to post
Share on other sites

Nå er jubileumsturen med oselverseksæringen gjennomført! Mange av deltakerne fra for 40 (førti!) år siden var med, og vi rodde og seilte i flere dager. Lå i telt i land om natten; rett nok har vi telt til båten fra gammelt av, men jeg ble ikke ferdig med alle liggelemmene og ny innfesting av teltet før vi skulle av sted.

 

Det gikk med atskillige entrecoter og rødvin; flott tur!

 

Eneste virkelige forandringen på båten, er at den har fått motorbrønn til påhengs, som vi brukte litt. Med dette tillegget, er denne seksæringen nærmest perfekt; lettrodd nok til at én enkelt person godt kan ro den alene, stor nok til at mange kan være ombord samtidig (og altså sove ombord, opptil 7 personer, har vi erfart!), og lett å kjøre raskt hjem for motor når tid, krefter og vind gjør dette nødvendig.

 

Bedre kan det nærmest ikke bli!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Robåtar er ikkje gått heilt av moten enno. Nyleg var det brudeferd over Risnefjorden i Gulen (Sogn og Fjordane). Underteikna var med som linselus både med og utan båt. Dessutan var ein av færingane i følgjet min. Han blei rodd av kona og bror til brudgommen.

Færingen er godt over 100 år og har lege tørt i naustet i mange år, men etter nokre dagar i sjøen blei han nesten heilt tett. Rodde prøvetur to dagar før og det var kjekt å vere utpå i den gamle båten. Det vekte til live gamle minne frå ungdomen då far og eg rodde for å fiske.

http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/sognog...ne/verdi/104988

mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

I Høvåg vest for Lillesand ror de til kirke hvert år på Olsok. Presten ros fra Lillesand til kirken i Høvåg, og følges av en mengde robåter det siste stykket, gjennom Kassen-kanalen, som ble gravd ut for noen år siden (i gamle dager var det naturlig løp gjennom her). Men det er visst bare nord i landet noen reiser på lengre turer med robåter?

 

(Fikk forresten ikke lenken til Sogn til å virke?)

Link to post
Share on other sites

I Høvåg vest for Lillesand ror de til kirke hvert år på Olsok. Presten ros fra Lillesand til kirken i Høvåg, og følges av en mengde robåter det siste stykket, gjennom Kassen-kanalen, som ble gravd ut for noen år siden (i gamle dager var det naturlig løp gjennom her). Men det er visst bare nord i landet noen reiser på lengre turer med robåter?

 

(Fikk forresten ikke lenken til Sogn til å virke?)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Joda, nå har jeg fått linken til. Festlig!

 

Var og så på presteskyssen til Høvåg kirke ved Lillesand her for 14 dager siden (Olsok) Flott vær og mange folk. Presten ble rodd i 3 skift fra Lillesand

 

Har hatt besøk av barnebarn et par uker. De er fem og et halvt år (tvillinger). Vi hadde flere turer i den 90 (nitti!) år gamle oselverseksæringen, både rodde, seilte og fisket. Ute flere timer hver gang. Ungene tutlet omkring i båten, rodde litt, fisket litt, kikket i sjøen, var med på "oppdagelseturer" når vi rodde inn i strender og vasset i land - og når tiden var ute, plumpet vi den lille påhengsen i brønnen i båten og lunket ganske langsomt hjem. På noen turer regnet det litt - men vi hadde regntøy.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ser at denne tråden ikke blir brukt - men det vil jeg nå rette på! Det er bevislig en del folk som har robåt, og/eller som liker sånne båter godt!

 

kopi_av_cimg1951_hele_oa__2.jpg

SOLGT!

 

Jeg kan jo fortelle at jeg nå har solgt én oselverfæring som jeg først har jobbet masse med (kona rynket litt på nesen av dette!), for å gå igang med en annen oselverfæring - som mangler kjøl! Denne ble fjernet av forrige eier fordi den var dårlig. Og dermed får jeg høve til å sette senkekjøl i oselveren - og motorbrønn til påhengs, selvsagt.

 

Og best av alt: Akkurat denne oselveren er en halvromsfæring, altså en båt med et halvt rom mellom de to rorommene. Det er her jeg vil sette senkekjøl og motorbrønn.

Link to post
Share on other sites

Flott båt du har det roeren...

Selv om jeg er trebåtentusiast, så må jeg innrømme at jeg synes det er godt å ha mulighet til å stå under tak, og helst kunne lukke en dør ut mot regn og styggevær når jeg er på sjøen.

Beundrer deg som gir deg i kast med elementene i en åpen båt, uten mulighet til å søke ly for vind og vær.

 

Hurra for alle entusiaster :flag::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...