Jump to content

Robåttråden


roeren

Recommended Posts

Tenk at det er 3 år siden det var noen inne her - selv om det har vært en del om robåter oppigjennom. Det er en og annen som ror/interesserer seg for robåter/lurer på om de bør skaffe seg en/lurer på noe med robåter.

 

Med tanke på hvor fint det er å ro, og hvor viktig det er å ta vare på robåttradisjonene, bør vi vel holde liv i denne tråden? Og så er det jo seilingen.....

Link to post
Share on other sites

Mens vi venter på flere tegninger av luggerseil: Her et bilde av oselveren Ormen Halve med vanlig mast som står på framskuttiljen, og er støttet av 3 tau nede. Lastestroppestrammere på to av tauene gjør det enkelt å stramme opp. Siden Ormen Halve har sidebenker, er tauene festet litt høyt i båten. På en annen oselver har jeg satt tauene lengre nede, ned mot sua til børebordet. Da kan tauene også stå lengre nede på masten.

bilde

 

Legg for øvrig merke til rundholtbommen helt akter, og rundholtgaffelen ved bakre keip (dessuten både motorbrønn og senkekjølkasse)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mens vi venter på flere tegninger av luggerseil: Her et bilde av oselveren Ormen Halve med vanlig mast som står på framskuttiljen, og er støttet av 3 tau nede. Lastestroppestrammere på to av tauene gjør det enkelt å stramme opp. Siden Ormen Halve har sidebenker, er tauene festet litt høyt i båten. På en annen oselver har jeg satt tauene lengre nede, ned mot sua til børebordet. Da kan tauene også stå lengre nede på masten.

bilde

 

Legg for øvrig merke til rundholtbommen helt akter, og rundholtgaffelen ved bakre keip (dessuten både motorbrønn og senkekjølkasse)

 

 

 

Takk, der var et nyttig bilde. Det ser stabilt og bra ut. Flott at man kan få det hele på plass uten drastisk ombygging i første omgang. Når du skaffer egen ospe-mast, hvor lenge må den tørke før den kan brukes? Kan jeg hugge nå på ettersommeren, tørke i vinter og ha ny mast til våren? Veldig nyttig tråd med svært nyttige erfaringer. Skal bidra med bilder selv etterhvert som den nye riggen stables på beina...

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik med robåter som med sykler at de fortrenges av annen trafikk. Heri byen (Oslo) er sykkelveiene en dårlig og helsefarlig vits , og nede i Oksefjorden er kryssing av leia nokså lik. Fører av en overmotorisert båt med bauigen i været kan ikke se en lavprofil roer, og en "offshore racer" klarer ikke å reagere raskt nok når båten gjør 50-60 knop, så jeg ror ikke lenger over fjorden i juli.

 

p.

Link to post
Share on other sites

Flott at man kan få det hele på plass uten drastisk ombygging i første omgang. Når du skaffer egen ospe-mast, hvor lenge må den tørke før den kan brukes? Kan jeg hugge nå på ettersommeren, tørke i vinter og ha ny mast til våren?

 

Viktig at det er enkelt å få til; lett å lage, og lett å prøve noe annet/justere.

 

Ospehogst: Har ikke vært så veldig grundig med tørkingen; min erfaring er at nokså tynne trær (5-8 cm) tørker fort og problemfritt. Du kan antakelig lage mast allerede etter en måned eller to. Det er lett å få barken av dem når de er friske og nyhogde, atskillig verre når de er tørre. Når tørre, smører jeg dem med Antiparasit, og deretter Dekksolje. (Merk at ospestokker alltid er en anelse (problemfritt) krumme, selv om de ser rette ut i skogen, i motsetning til gran, som kan være snorrette).

 

Arbeider også med en tobeinsmast, festet i hver sin esing, og som derfor kan gå gjennom istedet for rundt. Å gå rundt en mast er vanskelig i en færing. Men dette konseptet er jeg ikke riktig ferdig med ennå, selv om jeg har hatt flere seilturer med prøveutgaver av tobeinsmast.

 

Nå er det vel slik med robåter som med sykler at de fortrenges av annen trafikk. Heri byen (Oslo) er sykkelveiene en dårlig og helsefarlig vits , og nede i Oksefjorden er kryssing av leia nokså lik. Fører av en overmotorisert båt med bauigen i været kan ikke se en lavprofil roer, og en "offshore racer" klarer ikke å reagere raskt nok når båten gjør 50-60 knop, så jeg ror ikke lenger over fjorden i juli.

 

p.

 

Ja, dette er jo et velkjent problem, som det store flertall av båtførere med litt store, raske båter velger å overse. Fartsbegrensninger er blitt en vits; et flertall båter kjører 10-15 knop overalt - og noen mye fortere. Dersom alle holdt seg til sjøveisreglene, ville alt vært idyll, og båttrafikken putret stille og tregt avsted de fleste steder. "Nyttetrafikken"s

frihet fra alle fartsbegrensninger, er en annen moment til å gjennomhulle respekten for andre sjøfarende.

 

Det må nok en forenkling og skjerpelse til for å få båttrafikken "på rett kjøl"!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...