Jump to content

Robåttråden


roeren

Recommended Posts

....ha mulighet til å stå under tak, og helst kunne lukke en dør ut mot regn og styggevær når jeg er på sjøen....

....åpen båt, uten mulighet til å søke ly for vind og vær.

 

He-he! "Presenning på kroppen istedet for på båten!" er ett av mine motto.

 

Men også på robåtene pønsker jeg på en presenning over framskuten mot skvett når jeg kjører med motor i motvind...

Link to post
Share on other sites

Ser at Espenoks båt er en spisse; Saltenspisse?

 

Vet ikke opprinnelsen eller alder til spissa mi, men den har sannsynligvis levd hele sitt liv i Troms. Jeg fikk den hos bestefaren til kjerringa mi. Han kjøpte den for et par-tre år siden, men har aldri brukt den. Jeg overtok den i vår, og har hatt den i et vann der jeg har brukt den til dorging og roing. Skikkelig god båt å ro og er veldig stødig!

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Ja, det er ikke rart du er fornøyd med båten, Espenok, for spissingen/spissen er en nokså direkte videreføring av de gamle Nordlandsbåtene. Med inspirasjon fra de mer rundstevnede Listerbåtene, utviklet de spissene på slutten av 1800-tallet, og fikk ned Nordlandsbåtens upraktiske høye spring og fremskutte lotter. Men de innhule stevnskarpene beholdt de en god del av; dette er en av grunnene til at de er så lettrodde. Og så kan de godt seiles...!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nå må vi få litt liv i denne tråden igjen; det er da ikke alle som sitter stille og kjører under tak!

 

Det er ikke nødvendig å ha gammal robåt for rogleden, men det hjelper! Men av og til (med ca tyve års mellomrom) må det gjøres alvorlige innsatser på kjølen. Oselveren her er fra 1919, en diger seksæring, 7,6 m lang. Vi har telt til den, og har sovet 7 personer ombord flere netter på rad (ikke alle var voksne, men ingen var riktig små)

 

Merk sideroret, mye tryggere og mer praktisk enn stevnror! Og på siste bilde kan man skimte hullet til motorbrønnen. Skal si jeg har fått mye kjeft for å ha skåret dette - i hogde halser på en oselver!

 

ol_fixe_kjoel_3_bilder.jpg

Link to post
Share on other sites

leste nettopp hele tråden , er nesten proff , da ukontrollert fiske galskap og

dårlig økonomi i ungdommen, fikk meg til å ro en gammel færing mer enn nok.

ingen ting er som å ro noen timer i motvind -

men det gir til slutt nesten muskler som bildet av Tofte lenger bak i tråden

dette er mimring , og skal det skrytes er det greit å få det gjort sjøl.

 

kjøpte som voksen en Hasle Trimsculler , den samme som roklubbene

bruker til nybegynnere og til trening.

 

Vil ikke passe for alle , men for gamle roere med økonomi og annledning ,

er det deilig og gli ( fort ) over stille vann i en slik en sommerkveld.

 

Det er plass til kona også for de som er på talefot.

 

jeg bare nevner det ...........

Link to post
Share on other sites

Med et sånt telt på robåten kan man bruke "robåt som bobåt". Vi har sovet 7 personer flere netter under dette teltet - og ingen var babyer (selv om noen ikke var fullvoksne)

 

 

10feb20_ol_persp_telt_164k.png

 

Nå er dette en litt ekstra stor robåt, da! Men i en helt normalt stor færing kan man godt ligge 3 (eller i hvert fall 2!)

Link to post
Share on other sites

Vi prøvde med 4 støttetau lavt nede på masten, i stedet for tradisjonelle vant og stag. Slike er mye enklere å stege over, enn å gå rundt et stag fremme. Og de er enklere å stramme opp mens masten skal opp. Det fungerer helt flott; vi har seilt med det flere ganger.

 

Merk forresten rundholtbommen bak; her kan vi legge spri, mast, årer o. l. når de ikke er i bruk.

 

Merk også at forkanten på seilet er festet kun øverst og nederst; forkanten står altså mer som på et råseil. På denne måten er seil og spri mye enklere og tryggere å sette, enn om seilet skal opp langs masten.

 

091012_ole_til_invit_copy.png

Link to post
Share on other sites

har en terhi 385 som er en meget god robåt

 

Det der er interessant! Blant trad.-båtfolk, som har holdninger tett opp til båtbyggere som lager riktig gammaldagse robåter, regnes moderne plastbåter for nærmest ubrukelige som robåter.

 

Hvilke (små eller store) roturer har du tatt, og hva slags fart har du holdt?

Link to post
Share on other sites

Husk en liten ting da "roeren" er ikke alle som liker å gå i lusekofte, røyke rullings, ha tjære på fingrene og være religiøst overbevist om at alt var bedre før;)

 

Jeg kan godt skjønne at en terhi 385 ikke er den ultimate robåt, skal tilogmed strekke meg så langt å si at det finnes flere trebåter som egner seg bedre når den ros....

Link to post
Share on other sites

Husk en liten ting da "roeren" er ikke alle som liker å gå i lusekofte, røyke rullings, ha tjære på fingrene og være religiøst overbevist om at alt var bedre før;)

 

Her er vi faktisk helt enige; det er utrolig mye bakoverskuende holdninger blant trad.-båtfolk! (Hva folk går kledd i, og hva de røyker, har mindre med dette å gjøre. Og da vi brukte tjære som verst, fikk vi det aldri på fingrene? Eller andre steder? Men hos noen kamerater....!)

 

Jeg kan godt skjønne at en terhi 385 ikke er den ultimate robåt, skal tilogmed strekke meg så langt å si at det finnes flere trebåter som egner seg bedre når den ros....

 

Derfor er det mer enn synd at ikke noen for lengst har tatt en "kjempegod trerobåt" og laget en attraktiv plastbåt av den. Men jeg tror det skal mer til enn å ta en liten båt (ca 5 m lang) og bare støpe en liten robåt. Sånt blir ikke noen attraktiv salgsartikkel!

 

Nei, det må nok gjøres en god del med utstyr og innredning ombord, båten må være så stor som mulig når den samtidig skal være lettrodd for én person alene (altså 7x1,8 m), båten må ha motorbrønn så den kan kjøres med påhengs (men grunnleggende mye riktigere laget enn på "TerjeVigen"-sjekta!) og senkekjøl for bidevindsegenskapene. Og antagelig må trad.-båtfolkene finne seg i at bunnen blir flatere enn mange fiskeri-robåter for 120 år siden!

Link to post
Share on other sites

hei igjen

har ikke hatt så mange roturer enda siden jeg overtok båten i høst, men jeg rodde ut til teinene mine i høst i 2 meter sjø å det gikk greit tok litt tid men

fart har jeg ikke målt men en gang rodde jeg pent forbi ei snekke som kjørte i rundt 6 knop :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...