Jump to content

Noen som har erfaring med Benetau Antares 750?


kallagtunet

Recommended Posts

Hei! Har lest gjennom alle innleggene på denne tråden, veldig lærerikt. Utrolig at bildene til herr båtløs er mye bedre enn hva importøren har klart å produsere! Ikke verst.

 

Tegnet kontrakt på en 750 Antares idag faktisk, scannet og sendte den akkurat nå... Ny 2012 modell som ankom forhandler i høst, og gikk ut til en bra pris. Har bestilt varmeapparat og kartplotter, men lurer på om jeg burde få med sjøvannspyler til akterdekk og lyskaster i tillegg. Kunne godt tenkt meg både ankervinsj og utvendig styring i tillegg, og baugtruster for den saks skyld, men syns båten da går over i en prisklasse som gjør den mindre attraktiv. Eller er noe av dette noe folk med erfaring mener burde være på plass uansett? Har gått for eberspacher d4 varmerkit, selger mente d2 var godt nok, men det er vel lettere å åpne litt på skyvedøren enn å stå og hoppe for å holde varmen inni der. Eller er det noen som kan bekrefte at d2 er plenty nok?

 

Til slutt er jeg veldig spent på hvor mye bensin det går i de forskjellige hastigheter. Fint om noen har svar på noe av dette!

Link to post
Share on other sites

hei, velkommen til Baatplassen og gratulerer med ny båt :thumbsup: vil jeg skryte av sjøegenskapenne til båten, synes den takler sjøen bra, og DF150 (noe jeg regner med at er motoren?) er en veldig stillegående og god motor.til spørsmålenne; (:P) sjøspyler kan være kjekt og ha, men abosolutt ikke noe nødvendighet, iogme at der er vann ombord og kranen i styrehuset kan man trekke ut på akterdekk for og spyle vekk fiskeslo, skit osv. lyskaster er nå altids kjekt og ha til og finne staker og teiner på mørke høstkvelder.. alltids kjekt med winsj og utvendig styring, men det er ikke noen ren nødvendighet, spør du meg vertfall... baugtrøster er kjekt og ha, men heller ikke det er etter min mening noe nødvendighet sålenge man ikke skal drive med veldig mye manøvrering ved tillegging.. har D2 i 780, den har fungert mer enn nok hitil, (ikke de at det har vært ekstremt kaldt men...) kjenner en som har D4 innstalert i sin 780 og han sier at han av og til bare må sku den av for der blir for varmt..., men jeg hadde nok gått for en D4 selv, hadde det ikke vert for at jeg sa ifra litt sent til forhandler og de allerede hadde installert D2. bensinforbruk har jeg ikke fått målt endå dessverre... :thumbsdown: vil anbefale og montere trimflaps, iogme at der er sittegruppe på ene siden, og den dermed legger seg over ved litt vektforskyvning.

mvh hjg :flag_bp:

Redigert av hjg (see edit history)

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Da føler jeg meg litt tryggere på at jeg stort sett kan la båten være som den er. Venter og ser med trimflaps, får se hvor mye den sittegruppen blir brukt i fart. Er vel ikke så lett å få målt forbruk, iløpet av en tank har jo man alle slags forskjellige hastigheter. Men skulle jo trodd at importør kunne fremskaffet noe, produsenten tester vel ut slikt? jaja. Har prøvd å google meg frem til det, uten hell.

Link to post
Share on other sites

Fant ut av forbruk, det var bare å spørre forhandler..:) På ca 22 knop bruker den ca 0.9/knop, dvs ca 20 liter i timen. På ca 25 knop bruker den ca 1.2/knop.

 

Kan dette virkelig stemme?

 

Hørtes ut som ett veldig komfortabelt forbruk på en så stor båt.

Får ikke noe mindre lyst på en en 750 av slike tall!

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Og da har jeg bestilt min 780 antares! :D 3 uker monteringstid, grunnet MYE arbeid hos forhandleren for tiden. Fikk 60 000kr i avslag totalt... Har leitet etter den "riktige" båten i lang tid nå og endelig følte jeg at jeg traff på mine kriterier... Fy flate som jeg gleder meg til å få skuta på sjøen! :)

Link to post
Share on other sites

Er godt fornøyd med båten, godt og tørt skrog med relativt greie sjøegenskaper, god og manøvrere, ikke så alt for gale med avdrift heller (minimal kjøl). Vi har med navigasjonspakke, med Lowrance hds 7, med ekkolodd svinger i skoget, funger veldig bra, selv i litt fart, ellers varmeapparat, Eberspacher d2, har fungert helt fint i vinter vertfall, fått god temperatur inne, men så har ikke det vært den kaldeste vinteren heller. Volvo penta trimflaps (interceptor) som jeg synes er lurt på denne typen båt, med mye vektforskyvning til sidene, lyskaster, kartlys og litt annet småtteri. kunne godt tenk meg kalesje av og til, hadde vært fint me et ekstra rom, får se litt fremover.. har hatt litt småproblemer med båten, men er ellers veldig fornøyd, virker som grei kvalitet, litt rasling fra løs innredning i fart og sjø,litt dårlig (ustødig) løsning på vippingen på stolen (sitter litt løst) er vel eneste jeg kan komme på per nå.. :yesnod:
hjg :flag_bp:

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hej med jer herinde - har fulgt med herfra Danmark omkring jeres dialog omkring Beneteau Antares 7.80. Jeg har i længere tid været på jagt efter en MF 855 men ingen solgt i Danmakr og det tyder ikke på der bliver solgt nogen. Derimod er der solgt flere BA 7.80 og jeg skal test sejle en i weekenden da den ser veldig interessant ud med Yamaha 150HK,

 

Mit spørgsmål går på hvor nemt det er at afmontere kalachen ? jeg skal bruge båden til familie ture med flere dags overnatning hvorfor jeg vil have kaleche, men jeg er samtidig også trolling fisker og der skal jeg nemt alene kunne afmontere kaleche og stuve den væk.

 

input more than welcome - takk

 

mvh

Allan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...