Jump to content

Noen som har erfaring med Benetau Antares 750?


kallagtunet

Recommended Posts

Hei. Jeg vurderer også en Antares 750. Gardiner er vel standard i denne.

Til info så tror jeg Wallas 1800 trekker halvparten så mye strøm som 2400. Og jeg hadde autopilot på min forrige båt, og kommer også til å montere det i denne. Med fjernkontroll på autopiloten så er det unødvendig med utestyring i mine øyne, og du sparer plass.

Redigert av tromor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til info så tror jeg Wallas 1800 trekker halvparten så mye strøm som 2400. Og jeg hadde autopilot på min forrige båt, og kommer også til å montere det i denne. Med fjernkontroll på autopiloten så er det unødvendig med utestyring i mine øyne, og du sparer plass.

 

Takker for opplysning! Vet du om den trekker dobbelt så mye på samme effekt eller bare ved full effekt?

 

Fint om du kan si litt mer om hvordan bruker du autopiloten for å klare deg uten utvendig posisjon? Hvordan monteres en slik inn i styresystemet? Får du regulert hastighet også med Autopilot? Som du skjønner jeg har ikke spesielt peiling på den type utstyr!

Link to post
Share on other sites

Nei, det vet jeg ikke, men tror det er det samme hele tiden. Men du har bare vifte,hel og halv varme på Wallas hvis jeg ikke husker feil.

 

Hadde raymarin opplegg i min forrige båt og da var det "bare" (enkelt hvis du vet hva du gjør) å kople til fjernkontrollen på autopiloten via SeaTalk systemet. Nei du kan ikke regulere fart. Men du kan styre vha knapper, høgre venstre, og display med grader. Eller du legger opp en rute etter waypoints og bekrefter kursendringer når nærhetsalarmen går ved et sånn waypoint.

Link to post
Share on other sites

Uten å ha erfaring med hverken autopilot eller utvendig styreposisjon. Så det eg samnar den ekstra styreposisjonen til er ting som ein autopilot ikkje greier å hjelpe meg med, nemmlig:

 

-Tillegging aleine.

-Teinedraging

-Dorging

 

Spesielt i situasjonane tillegging og teinedraging ser eg fore meg at det kan ver vanskeleg å bruke autopilot.

Så om eg skulle valgt, så hadde eg heller gått for utvendig styreposisjon :)

 

My 2 cents...

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Det skal vel være en smal sak (i teorien) å få plassert en elektronisk fartskontroll ute. Jeg hadde det på en Skibsplast 675 HT som jeg hadde, med dødmannsknapp. Det eneste jeg måtte gjøre var å trykke på en knapp på den kontrollen jeg sto ved og så hadde den kommandoen. Og så kan man styre med fjernkontroll. Det meste går an, men det koste litt pæng.........

Redigert av tromor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er vi vel på utvendig styrposisjon for få alt har fått pris på dette på ca 20 tusen. Selvsagt hadde det vært tøft med en autopilot, men autopilot det kan kanskje monteres senere? Garmin sitt system virker interessant. Tror det blir en ny Garmin plotter. Irriterer meg over at jeg glemte å måle opp flaten som er tilgjengelig foran styreposjisjonen på 750 en. Noen som har målene?

 

Kanskje ikke, det er vel ikke så mange som faktisk eier denne som er spesielt aktive her desverre. Men hvis noen skal på båter i sjøen i morgen og har med tommestokk så er jeg klar for å få målene:-D

Link to post
Share on other sites

Fikk tilbud på Antares 750 i helga. Der ble det tatt mål og 4008 (det er vel 8" skjerm)skal passe. Tror ikke jeg vil ha Garmin fordi autopiloten deres blir så dyr i forhold til raymarin sin som kan monteres på rattet på båter under 3000 kg som har hydraulisk styring. Og autopilot må man jo ha........... Er det noen som har hørt prisen på kalesjen?

Link to post
Share on other sites

En hydraulisk autopilot fra Simrad, Raymarine eller Garmin koster alle ca 25 tusen. Dette er alle avanserte piloter som ikke trenger rorføler. En rorføler er den svakeste komponenten i et autopilotsytem så det er en stor fordel at de klarer seg uten.

 

Simrad AP24VRF, Raymarine SPX-10 og Garmin GHP 10 heter modellene.

 

Simrad og Raymarine har også mekaniske modeller som både kan brukes med wire og hydraulsik styring. Disse koster rundt 15 tusen. Simrad har AP12/14R og Raymarine har SPX-5. Simrad sin er en litt eldre modelle uten rategyro, Raymarine har akkurat tilbakekallt SPX-5 på grunn av at styringa kan låse seg.

 

Vil ikke anbefale noen med hydraulisk styring de to modellene over, gå for en hydraulsik pilot så beveger ikke rattet seg og en slipper mye støy siden pumpa kan monteres langt vekk fra styreposisjonen.

 

Det er mulig at noen forhandlere fortsatt kan ha Raymarine ST6002 S1G eller S2G fortsatt på lager, dette er en utgått modell som krever rorføler som en sikkert kan få for en grei pris.

Link to post
Share on other sites

Takker for voksenopplæring mhp forskjellige systemer abbor. Som noen kansje sjønner så er fasinasjonen knyttet til kjekt å ha dingser defintitivt til stede, så faren for at en ender vel opp med både utvendig manuell styring, autopilot og trådløs fjernstyring er tilstede...

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siste generasjons piloter for hydraulisk styring fra Simrad, Raymarine og Garmin som jeg lister over er alle så bra at jeg tror det har minimal betydning hvilken du velger. For utenbordsmotorer har alle avanserte algoritmer som gjør at de ikke krever rorreferanse. Simradpiloten har vært et år lenger på markedet enn de andre så den har fått tatt av seg eventuelle barnesykdommer. De to andre er nye i år og har fått fargeskjerm, uten at det har all verdens betydning på en pilot. Garmin har hatt noen problemer med hydraulikkpumpene sine men kommer i disse dager med ei ny pumpe som skal fikse dette. Garmin er ute med autopilot for første gang i år, men den bygger på den anerkjenete Nautamatic TR-1 piloten (som ikke er så vanlig i Europa). Garmin kjøpte Nautamatic i fjor.

 

Er faktisk veldig usikker på hvilken av disse tre jeg skulle ha valgt om jeg skulle ha kjøpt ny pilot nå siden de aller er så bra og funksjonelt forholdsvis like. Den enste viktige forskjellen jeg kan komme på er at Garmin har en funksjon som kalles Shadow Drive, dette gjør at en kan gripe rattet og endre kursen mens piloten er aktiv, på de andre må en deaktivere piloten for å unngå at piloten kompenserer for kurskorreksjonen.

Link to post
Share on other sites

Ikke viktig å kjøpe plotter og autopilot fra samme produsent, alle disse pilotene kan interfaces til konkurentenes plottere via både NMEA 2000 og NMEA 183. Raymarine kan engasjere pilotene sine fra plotterene, men det kreves uansett bare at tasetrykk på en hvilkensomhelt pilot å gjøre det samme.

 

Var inne og sjekket litt mer erfaringer om pilotene. I følge en stor US forhandler som selger og installerer alle 3 merkene er Garmin litt mer kilen å kalibrere, den nye SPX fra Raymarine som det er begrenset med brukererfaringer fungerer mye bedre enn den forrige modellen og Simradpiloten har veldig bra pålitlighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...