Jump to content

Noen som har erfaring med Benetau Antares 750?


kallagtunet

Recommended Posts

Enig med anordahl!

Wallas 1300 har nok litt for liten effekt. Jeg ble anbefalt 2400 av forhandleren når jeg kjøpte min 650. Jeg angrer ikke. Det er bedere å ha litt for mye effekt, enn litt for liten i denne sammenheng.

Wallasen suger lampeoljen opp av kannen med lampeolje. Ikke noe søl.

Link to post
Share on other sites

Enig med anordahl!

Wallas 1300 har nok litt for liten effekt. Jeg ble anbefalt 2400 av forhandleren når jeg kjøpte min 650. Jeg angrer ikke. Det er bedere å ha litt for mye effekt, enn litt for liten i denne sammenheng. :

Wallasen suger lampeoljen opp av kannen med lampeolje. Ikke noe søl.

 

Høres ut som ett fornuftig råd :-D

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På en lukket båt som denne vil jeg ellers anbefalle å vurdere ankervinsj. Særlig når man ikke har utvendig styring. Jeg har tidligere hatt en Bella 572C uten vinsj, og det var til tider noe knoteri. Inn i cabin og ratte og justere gassen, og ut for å ordne med dregg/tau. Når jeg kjøpte min 650 så var derfor vinsj obligatorisk. Anbefaller på det sterkeste å vurdere ankervinsj fremfor mye annet utstyr.

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Takker for tips.

 

Jeg ser at 750 en er lagt opp for elektrisk vinsj foran, det var en ett stuve rom bak også men jeg synes det så litt lite ut for å få plass til en vinsj. Hvilken type er det du har på din 650 og hvordan er den montert?

 

 

På en lukket båt som denne vil jeg ellers anbefalle å vurdere ankervinsj. Særlig når man ikke har utvendig styring. Jeg har tidligere hatt en Bella 572C uten vinsj, og det var til tider noe knoteri. Inn i cabin og ratte og justere gassen, og ut for å ordne med dregg/tau. Når jeg kjøpte min 650 så var derfor vinsj obligatorisk. Anbefaller på det sterkeste å vurdere ankervinsj fremfor mye annet utstyr.

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Typisk franske og amrikanske båter med vinsj i baugen. Greit hvis man kun ligger på svai, men ikke så greit hvis man skal inn til en holme. Det er den samme løsningen på min 650. På min båt ble det løst på denne måten: lokket på det lille stuverommet akter(styrbord side på 650) ble skrudd fast og forsterket med rustfrie/syrefaste vinkeljern på undersiden av lokket. Det ble så montert en ILAS Skipper vinsj på toppen av lokket. Vinsjen ble festet med gjennomgående skruer gjennom lokket og vinkeljerna. Tauet fra vinsjen går ned i stuverommet under vinsjen. Det ble skjært ut og montert en standard hvit båtluke(ca. 30X30 cm) fra det lille stuverommet og inn til den selvlensende uteplassen. Her er det nå mulig å komme til drivstoffilter og dreggtau. Har også sett båten med innvendig montert vinsj. Penere løsning, men ikke fullt så kjekt hvis man skulle få en løkke på tauet. Løsningen på min båt har i allefall fungert problemfritt. Har også fjernkontroll på vinsjen som oppleves som ren luksus. Utrolig enkelt å fortøye når man kan stå på fjellet å stramme dreggen. 7,5 kg bruceanker(kopi) og 50 meter blytau. Får alltid godt dregfeste. ILAS vinsjen har heller ikke noen endebrytere som kan streike. Enkelt vedlikehold!

Dreggluken i baugen bruker jeg nå kun til fortøyningstau, og til en liten kaffedregg som jeg benytter når jeg fisker eller ligger litt på svai.

 

Syntes tidligere at det virket overdrevent med vinsj, men så behovet når jeg fikk lukket båt.

En gang ankervinsj, alltid ankervinsj. Jeg skal aldrig mer ha båt over 20 fot uten.

 

:fishing:

Redigert av utskjær (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delte sidegardiner, slik at det er lett og åpne sidevinduer. Gardinene er festet oppe/nede på alu. gardinskinner(JYSK). Øvre skinne er festet på eksisterende plastskiver/skruer.

p1010136.jpg

 

 

Samtlige gardiner samles bak, slik at de ikke ødelegger noe av sikten.

p1010137.jpg

 

 

På front vinduer har vi en enkel løsning med gardiner som er festet med en tynn flaggline oppe/nede. Flagglinen er festet i begge ender og på midten. Tar 1 minutt å montere/demontere.

p1010138.jpg

 

 

Front gardinene er festet med standard gardinoppheng(plastkroker) til endestopperene for sidegardinene.

p1010139.jpg

 

 

På midten henger frontgardinene i en forniklet messingkrok. Nede er flagglinen festet bak kompasset.

p1010140.jpg

 

 

Vinsj (ILAS Skipper M 500 W), montert på lokket til det lille rommet akter.

p1010145.jpg

 

 

Det er montert en standard maritim luke i akterspeilet på uteplassen, slik at det er mulig å komme til drivstoffilter og vinsj/tau.

p1010148.jpg

 

 

Det er forsterket med rustfrie vinkeljern under vinsjen. Tauet fra vinsjen ligger i bunn på det lille rommet.

p1010147.jpg

Link to post
Share on other sites

:fishing:

 

Jeg også vurderer å se litt nærmere på Beneteau Antares 750. Tok derfor kontakt med forhandleren som jeg handlet min 650 av. Han mente at det helt klart var mulig å montere ankervinsj akter på 750, noe tilsvarende løsningen på min 650. Han mente også at båten egentlig skal leveres med åpen pulpit i Norge. De 2 båtene jeg har sett til nå, hadde lukket pulpit tilsvarende Jeanneaue. For øvrig så skal Beneteau Antares 750 stilles ut på "båter i sjøen" i Kadetttangen, Sandvika 3-6 september.

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte at det er mulig å få plass til ankervinch på 750 en. Forhandler jeg har vært i kontakt med har installert det på en båt (Enbo midi med bly tau og fjernkontroll) og bildene av dette så meget bra ut. Hele installasjonen er gjort inne i det utvendige stuverommet bak på babord side. Bortsett fra at det var montert med skål anker (bruce var også mulig) så var dette veldig elegant. De hadde også installert Wallas 1800 og mente det funket bra og mente at en Wallas 2400 som det også ville være plass til ville være bra nok selv for kalde vintere. På Wallas 1800 og 2400 kan de legge opp kanal opp til front ruter for defroster effekt.

 

De hadde også ettpar andre modifikasjoner: Nytt sete som står i stil med båten (Blå skai i samme type som antares 650 har), som er justerbart og svingbart (sving er lurt i forhold til sittegruppen), mens kanskje det mest geniale en liten pumpe vask intergrert i den lille "kommoden" på badet (tok ikke mer plass) så en kan vaske hendene etter en tur på avtredet!

 

De var også klare på at utvendig styring gikk greit å montere, men det hadde de ikke gjort på de båtene de hadde levert enda de skulle ha 23000 for å montere en slik posisjon.

 

Alt i alt høres det positivt ut i forhold til at man kan utstyre den slik at en kan få en båt som er "komplett".

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte greier, abbor! Men har du bytta ut Raymarin med Lowrance hds-5 etter at bildet ble tatt, eller har du plassert hds`n et annet sted i tillegg?

 

Jeg har utrolig sansen for Antares 650 og Merry Fisher 625. Passe store og lett å manøvrere. Min drømmebåt til en overkommelig pris. Fleipen i båthavna om at det er "drivhusbåt" osv. skal jeg ta med et stort glis.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Raymarinenen er en E80 med 8,4" skjerm som jeg bruker som plotter og radarskjerm. Det er Lowrance LMS-525C til venstre og litt lenger fram enn de to andre skjermene som er byttet ut med HDS-5.

 

Kjører 200kHz på Furunoloddet og 83kHz på HDSen. I tillegg har jeg forbruksdata fra Suzukien og diverse annen numrisk info på HDS skjermen.

Link to post
Share on other sites

Til dere som har mer erfaring en undertegnede. Før vi slår til å bestiller en ny båt med utstyr.

 

Hva er trikset for å legge til sikkert til med en ankervinch akter? Hvordan sikrer man at man ikke får tau/kjetting i popell? Er tau/kjetting så tungt at det ikke er noe problem. Bruker man vinchen til å sjekke festet/få ankeret til å sette seg eller motor?

 

Som dere skjønner er jeg fersk på anker vinch hantering og tips er vekomne :-D

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen mal på hvordan det skal gjøres, men man legger seg til en viss teknikk etter hvert.

 

I grove trekk så bruker jeg vinsjen på denne måten:

 

Sikter inn stedet jeg skal i land og holder stø kurs.

Ca. 15-20 m fra land løser jeg ut vinsj/anker mens båten går inn mot land. Båten går stødig fremover slik at du ikke får tauet i propellen.

Ca. 2-3 m fra land setter jeg motoren i fri og lar båten sige inn mot land.

Strammer inn vinsjen slik at båten stanser og bruceankeret drar seg noe ned. Sjeldent noe problem å få bruceankeret til å sitte. Ligger jeg litt utsatt til for store bølger eller vær/vind, så bruker jeg i tillegg en "daumann". :fishing:

Redigert av utskjær (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gleder meg til video av båten!

 

Janiz

 

Innlegg: 1

Reg.: 14.07.09

Aktiv:21.07.09

Gruppe: Medlem Hei, har du/dere fått noen info rundt Beneteau antares 750. Jeg har en i 2 mnd. med 150hk. suzuki.

Holder på med en video i forbindelse med båten, så jeg kommer tilbake.

Konkrete spørsmål kan besvares selvfølgelig.

 

Bosted: Østfold, Fredrikstad Båt: Beneteau Antares 750 L: 21-25

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen mal på hvordan det skal gjøres, men man legger seg til en viss teknikk etter hvert.

 

I grove trekk så bruker jeg vinsjen på denne måten:

 

Sikter inn stedet jeg skal i land og holder stø kurs.

Ca. 15-20 m fra land løser jeg ut vinsj/anker mens båten går inn mot land. Båten går stødig fremover slik at du ikke får tauet i propellen.

Ca. 2-3 m fra land setter jeg motoren i fri og lar båten sige inn mot land.

Strammer inn vinsjen slik at båten stanser og bruceankeret drar seg noe ned. Sjeldent noe problem å få bruceankeret til å sitte. Ligger jeg litt utsatt til for store bølger eller vær/vind, så bruker jeg i tillegg en "daumann". :fishing:

 

Takker for oppskrift. Hvordan gjör en det når en skal ut igjen? Drar seg ut med vinch uten å bruke motor (for å unngå å salat i propellen...)?

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til video av båten!

 

Janiz

 

Innlegg: 1

Reg.: 14.07.09

Aktiv:21.07.09

Gruppe: Medlem Hei, har du/dere fått noen info rundt Beneteau antares 750. Jeg har en i 2 mnd. med 150hk. suzuki.

Holder på med en video i forbindelse med båten, så jeg kommer tilbake.

Konkrete spørsmål kan besvares selvfølgelig.

 

Bosted: Østfold, Fredrikstad Båt: Beneteau Antares 750 L: 21-25

 

Stötter den. Har ikke sett noe mer til Janiz her på BP desverre. Kanskje han er ute å kjörer bät... Video vil jeg også gjerne se ASAP :-D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...