Jump to content

Noen som har erfaring med Benetau Antares 750?


kallagtunet

Recommended Posts

Hei! kjøpte meg en merry fisher 625 legende i aug 08 en flott båt, men den ble fort for liten for oss 2 voksne og 2 barn. valget sto mellom merry f 725 og antares 750,vi solgte vår mf 625 etter 9 mnd. og valget falt på en antares 750 med susuki 150 mente vi fikk mye båt for pengene. etter snart 4 mnd. er vi ennå fornøyde med vår båt, selv om det har vert noen problemer. det manglet 2 stk plugger i bensintanken slik at ved første fyling rant det bensin over og la seg i dobbel bunnen. selv om vi vasket med zalo og andre kjemikalier sleit vi lenge med lukten. det har også vert en skade i båtens baug, dette ble oppdaget etter noen dagers bruk, det ser ut som noen har pusset i med sparkel og lakert med en sprayboks, et forferdelig dårlig arbeid som er utført da ujevnheter og pusseporer etter sandpapir er godt synnlig. har ennå ikke fått noe svar på hva som har hent.

ellers har jeg montert en eber d4 som det var god plass til under salong, plotteren ble en raymarine c9 wide som ble nedfelt. ellers fikk jeg med en komfortstol samme som er i 650 silveredition med i kjøpet monterte en spylepumpe for å kunne spyle av dekket etter fisking samt at fikk montert en kalesje. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei! kjøpte meg en merry fisher 625 legende i aug 08 en flott båt, men den ble fort for liten for oss 2 voksne og 2 barn. valget sto mellom merry f 725 og antares 750,vi solgte vår mf 625 etter 9 mnd. og valget falt på en antares 750 med susuki 150 mente vi fikk mye båt for pengene. etter snart 4 mnd. er vi ennå fornøyde med vår båt, selv om det har vert noen problemer. det manglet 2 stk plugger i bensintanken slik at ved første fyling rant det bensin over og la seg i dobbel bunnen. selv om vi vasket med zalo og andre kjemikalier sleit vi lenge med lukten. det har også vert en skade i båtens baug, dette ble oppdaget etter noen dagers bruk, det ser ut som noen har pusset i med sparkel og lakert med en sprayboks, et forferdelig dårlig arbeid som er utført da ujevnheter og pusseporer etter sandpapir er godt synnlig. har ennå ikke fått noe svar på hva som har hent.

ellers har jeg montert en eber d4 som det var god plass til under salong, plotteren ble en raymarine c9 wide som ble nedfelt. ellers fikk jeg med en komfortstol samme som er i 650 silveredition med i kjøpet monterte en spylepumpe for å kunne spyle av dekket etter fisking samt at fikk montert en kalesje. :flag:

 

 

Endelig en faktisk eier av 750 som poster erfaringer :-D

 

Fint å høre at dere er fornøyd med båten, kipt likevel med problemene. Var dette plugger som var glemt fra fabrikk eller under klargjøring? Skaden en transportskade som er reparert her til lands? Ikke helt tillitsvekkende hvis en fikser så dårlig ut fra fabrikk. Båten jeg så i Son i sommer virket ovveraskene bra i finishen.

 

Hvordan er erfaringen båten i vannet? Hva tåler den av bølger, slår den mye? Virker den ellers solid i sammenskruing? Hvordan synes du Suzuki motoren funker på båten? Har du målt noe forbruk? Planeterskel grei marsjfart, støynivå?

 

Hvordan er kanalene med varmluft ut av Eberen lagt, var det noe du gjorde selv eller forhandler?

 

Det var mange spørsmål håper at du kan ta deg tid til å dele noen erfaringer pivert :-D

 

Spylepumpe hørtes smart ut som tilbehør ja.

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

I siste nummer av Båtliv er det i tillegg til test av Antares 750 også test av Antares 650. Pris henholdsvis 520`og ca 300`.

 

Beneteau har nettopp kommet med en helt ny modell, Antares 6.80. Max motor 115 hk, ser veldig grei ut både i innredning og akterdekk. Og design-messig vil jeg si den er et stort skritt framover sammenliknet f.eks. med Antares 650.

 

http://www.beneteau.com/en/motorboats/prod...mp;PRO_CODE=455

 

Ikke ulik 750 i innredningen, men har ikke eget toalettrom. Prisen bør vel bli mer på linje med 650.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå har jeg lest hele denne diskusjonen med stor interesse. Det ser ut som vi alle vil ha mest mulig båt for pengene :)

 

Her om dagen fikk jeg se en Merry Fisher 725 på havet nær der jeg bor. Fikk også en omvisning om bord av eieren. Jeg syns at denne virker gjennomtenkt, selv om designprinsippet for disse båtene synes å være "keep it simple". Båten tilfredsstiller likevel de fleste krav for en liten familie som vil ha turglede på havet.

 

Jeg syns det er få erfaringer her om sjøegenskapene til Antares 750 og MF 725. Den båten vi har i dag (sjelden sak - Finnmaster 760 Twin Cabin) er fantastisk mye båt for pengene, men den tåler ikke sjø. Kjøpte den i England da jeg bodde der, men prøvde den aldri før jeg kjøpte den. Den feilen gjør jeg ikke igjen, i hvert fall ikke før alle erfaringene her på forumet tyder på at 750/725 tåler sjø godt. Håper derfor de av dere som har en av disse kan kommentere på dette!

 

Ellers er det mulig å få tak i begge disse båtene i utlandet til en billigere penge, hvis man er villig til å ta jobben/risikoen med det.

 

Det finnes video av MF 725 her

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg liker også 750-en... Kanskje den er utstilt på messen i Bergen i helgen, kanskje på sjøen? Artig hvis noen vil dele inntrykk, skulle gjerne vært der selv.

Noen som har forslag til alternativer til 750-en? Jeg synes det er utrolig attraktivt med en båt som ikke bråker så mye, og da er vel 750-en (evt 725) en vinner i klassen rundt 25 fot...

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
Svart (redigert)

Antares 750 blir Antares 780 i løpet av høsten:

 

http://www.beneteau.com/Motorboats/Antares-Out-Board/Antares-7.80

 

Av oppdateringer ser det ut som:

 

  • 3 delt bakdør
  • Hel frontrute
  • Badeplattformer
  • Litt justeringer av interiøret
  • Muligens åpen "pulpit" (vanskelig å si basert på en 3D skisse)

Badeplatformene og 3 delt dør er kjekt, de andre tingene er vel mer "nice to have". Ser forøvrig ut som skroget er beholdt som før (med badeplattformene som "limt" på?) og 780 er enda mer misvisende enn 750 på ett skrog som er 723 cm :-D

 

Blir spennende å se om de holder på dagens pris. Eller enda bedre hvis en gjør som bilbransjen senker prisen litt når en kommer med ny og oppdatert modell :-D Ellers så er det interessant å merke seg oppdateringfrekvensen til Beneteau, de er virkelig på hugget.

 

Nå er det vel en del som har hatt sine Antares 750 en stund. Noen som vil dele erfaringer med båten nå? Siden skroget ser ut som å være det samme så er i alle fall relevant hvordan det fungerer. Men del for all del alt av plusser og minuser dere har på båtene deres.

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Antares 750 blir Antares 780 i løpet av høsten:

 

Dette liker jeg! Badeplattform er et kjempepluss, og 3-delt skyvedør gir vel større åpning ut mot akterdekket. Vi har bestemt oss for at neste båt blir enten Askeladdens P66 Weekend eller Antares 750.

 

Siden vi akkurat har fått solgt båten (har i alle fall fått skriftlig bekreftelse fra kjøper om at han vil ha båten til annonsert pris, og avtalt overlevering om to dager), er vi nå ett skritt nærmere ny båt. Med disse forbedringene syntes jeg egentlig at Antaresen begynner å bli langt mer interessant en P66. Selvom Antaresen er mye større enn P66 er vel prisen på de to båtene omtrent den samme.

Redigert av FredrikW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig vi har sett på både Askeladden og Antares 750 og liker det vi ser av oppdateringer her. Spesielt badeplattformene ser bra ut. I interiøret er også "dashbordet" oppdatert og skal være grått noe som jeg også tror blir en kjekk fornying av et veldig hvitt interiør. Vi får satse på at den har åpen pulpit... Vi får bare håpe at den blir priset fornuftig i forhold til utgående modell.

 

Hvis Båtliv informerer korrekt så skal den vises på Båter i sjøen i september som en av nyhetene der.

 

Det blir nok en tur dit i år...

 

Ellers så ser det ut som søster modellen fra Jenneau også oppdateres i høst: http://www.jeanneau.com/boats/Merry_Fisher_755.html

 

Den ser også bra ut må jeg si. Litt annen sittegruppe og toalett løsning sammen og med 280 liters tank i stedet for 200 i Antares.

 

 

 

Dette liker jeg! Badeplattform er et kjempepluss, og 3-delt skyvedør gir vel større åpning ut mot akterdekket. Vi har bestemt oss for at neste båt blir enten Askeladdens P66 Weekend eller Antares 750.

 

Siden vi akkurat har fått solgt båten (har i alle fall fått skriftlig bekreftelse fra kjøper om at han vil ha båten til annonsert pris, og avtalt overlevering om to dager), er vi nå ett skritt nærmere ny båt. Med disse forbedringene syntes jeg egentlig at Antaresen begynner å bli langt mer interessant en P66. Selvom Antaresen er mye større enn P66 er vel prisen på de to båtene omtrent den samme.

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser man det. Ny Jeanneau også, ja. Dette kan bli vanskelig. Det at Jeanneauen har 80 liter større bensintank enn Antares 780 teller til dens fordel må jeg si. Men Antaresens 200 liters tank er i alle fall bedre enn 140 literstanken i P66. Det syntes jeg blir for lite til 150 hk motor.

 

Må nok se på Merry Fisher 755 også, selvom den ser ut til å mangle badeplattform. Jeanneau lager veldig fine båter, syntes jeg. Størrelsen på køya i kabinen, sittegruppa oppe og plassen på doen har mye å si. Og selvsagt lagringsplassen. Så sant bare salget av båten vi har nå går i boks, begynner søken etter ny båt. Det er gøy!

Link to post
Share on other sites

Ja det kan bli en interessant høst. Vi solgte vår båt i slutten av april, i grevens tid viste det seg.... En sesong uten båt men med penger på konto så kan det bli interessant å se hvilke tilbud som kommer i løpet av høsten.

 

Det står mellom Antares 7.80 og 2012 modellen av Merry Fisher 645 som får oppdatert ute salong(http://www.jeanneau.com/medias/CMS/bateau/moteur/Merry-Fisher/645/doc/Brochure/boat-645_Brochure_20110707144735.pdf). En litt mindre båt men vi liker godt løsningen i den der det er en kan få 4 seter i kjøreretningen, minuset er ikke toalett, ikke hydraulisk styring som standard, og at den her i distriktet selges med E-tec som ikke frister så mye.

 

Vi får se hva fremtiden bringer :-D

Link to post
Share on other sites

Takker for tips. Litt langt fra Stavanger desverre men den er jo trailbar vi får se.

 

Lokale forhandler har sagt seg villig til å montere annen motor men da til en annen pris siden de sier de ikke får like gode rabatter på merker de ikke fører. Vi får se.

 

Akkurat nå frister Antares 7.80 mest. Ser det er noen som har hatt problemer med 150 hesteren til Suzuki men regner med at det er ett engangstilfelle. Kjenner flere andre som er kjempe forøyd med denne og den har en gangkultur som er helt utrolig, viobrasjonsfri og stille. Har prøvd den på utgående Antares 750 og støynivået er fantastisk lavt, dvs ikke hørbar på lavt turtall og med fin uanstrangt samtale nivå på 4500 omdreininger enten bakdøren var åpen eller lukket.

 

 

Her er et godt tips "Kallagtunet" på en forhandler som selger Jeanneau uten E-TEC på hekken.Seriøs er han også.

 

http://www.automarinefosnavag.com/

Link to post
Share on other sites

Har prøvd den på utgående Antares 750 og støynivået er fantastisk lavt,

 

Så du har prøvekjørt Antares 750? Jeg lurer veldig på hvordan finmanøvrering i trang havn med litt vind kommer til å bli! Har en følelse at med det vindfanget, og ingen kjøl i kombinasjon med en lett utenbordsmotor helt bak på hekken, så kan vindfulle dager bli mer enn litt spennende når man skal i havn. Man må vel nesten ha pysevisp på sånn båt.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke pysevisp på den vi prøvde. Det er faktisk en liten kjøl på disse båtene, det betyr at den må kjøres litt som en seilbåt med fart og bestemte bevegelser inn i båsen... De har derfor heller ikke den tradisjonelle vinglingen som planende skrog har i lav fart. Det var rolig når vi prøvde den men jeg lot eieren legg til... Og ja han sa at det var behov for en del trening for å få det elegant til... Og at det var krevende med litt vind.

 

Og ja først på hans ønskeliste var baugpropell.... :-D

 

Sleipner har etter sigende en som passer perfekt.

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at jeg kommer til å prioritere å bruke penger på baugpropell og utvendig styreposisjon foran mye annet i livet hvis vi kjøper denne båten. Det at den har en liten kjøl hjelper nok litt på avdriften. I alle fall vil jeg tro at situasjonen blir mye bedre enn jeg er vant til fra båten vi akkurat har solgt, hvor stort vindfang og flat bunn gjorde at det ble mye sidelengsdriv ved vind. Gleder meg til å se den nye Antares 7.80 på "Båter i sjøen" om en måneds tid!!

Link to post
Share on other sites

Båtliv har en liten sak om nye Antares 7.80.

 

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=1041416&cat=5867

 

De har dessverre klipt og limt litt mye i teksten fra Antares 6.80 så det er ikke mye korrekt info å hente fra teksten. Prisen de nevner hadde vært kjekk men er dessverre prisen for 6.80 ikke nye 7.80. Regner med at de kommer med en oppdatering blir spennende å se hva norsk "villendene" pris blir.

Link to post
Share on other sites

Imponerende at de klarte å få med SÅ mye feil i teksten. Og den prisen hadde jo vært knall, hehe! Jeg har fått meg fri fra jobben ved å bytte og mikse med vakter, sånn at jeg har mulighet til å ta meg to hele dager på "Sjøen for alle" i neste måned.

 

Nye Antares 7.80 står i lista over utstilte båter, så jeg håper at det stemmer. Gleder meg i så fall til å komme ombord for grundig inspeksjon og litt fotografering! Hadde vært fint med prøvekjøring også, men vet ikke om det er vanlig praksis på messa...?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...