Jump to content

Noen som har erfaring med Benetau Antares 750?


kallagtunet

Recommended Posts

Hva er problemet med EVINRUDE E-tec. Jeg skjønner ikke skepsisen til denne motoren. Jeg kjøpte båt som normalt levertes med firtakter og fikk dealet med forhandleren for å få e-tec på båten. Denne har jeg vært kjempefornøyd med. Billige serviceutgifter , power i massevis,drivstoffutgifter som 4-takter, dritssikker har den vært i 6 sesonger, mm. Det eneste jeg har å utsette er at den ikke går like stille på dorgefart som en firetakter, men det kan jeg leve med. Ellers er jeg som sagt meget fornøyd.

 

Hmmmm ...... legg nå denne inn på dette emne https://baatplassen.no/i/topic/86710-har-du-daarlig-erfaring-med-evinrude-e-tec/

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...

vurderer 780, har fått tilbud med div. utstyr, noken ting ehe lurt på, 1: lowrance hds7 med SonicHub stereo? noen erfaringer? har hatt garmin i 650'n i snart 3 år nå og er godt fornøgd med alt utenom ekkoloddet, som har vert litt problmer med det siste halvåret. 2: Eberspacher D2 varmeapperat? er denne passelig størrelse til denne båten? eller burde jeg oppgradere til en D4? bruker båten hele året, om vinteren i flere minusgrader også.ellers ser båten veldig fin ut, mye smarte løsninger, mye likt som på 750. ellers tror jeg utstyret blir: paranellarm på vindusviskere, med spyling, fjernstyrt lyskaster, kartlampe ved førerposisjon rødt/kvit og trimflaps.

hjg.

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Flott båt 780'n også, du blir sikkert kjempefornøyd hvis du går for den.

 

Jeg har hatt en 650 siden 2008, og vært kjempefornøyd (denne linken side 2-4).

Nå har jeg levert min båt i innbytte og kjøpt en 680 som gir endel mer komfor enn 650'n, men selvfølgelig som turbåt så er 780'n en klasse over. Av ekstrautstyr så har jeg spesielt savnet utvendig styreposisjon og sittegruppe ute. Dette har jeg selvfølgelig tatt med denne gangen.

 

Var hos forhandleren i dag for å se hvordan det gikk med monteringen av ekstrautstyr.

Må bare si at det så VELDIG BRA UT!!! :clap:

Link to post
Share on other sites

gratulerer med ny båt! :thumbsup: helt klart mer komfor i 680/780 , har hatt min 650 siden 2009 og ser veldig kjekt ut med sittegruppe oppe i forhåld til framme hvor det spesielt i litt sjø men også eller er lett og bli litt sjøsjuk for familien og slik... btw hva fikk du får din 650? i tilbudet jeg fikk fikk jeg inbyttepris på 218.000 (2009 mod. suzuki df100 150 t., garmin 521s)ganske stort verdifall, men slepper vertfall og selge den sjøl da. såpas i lås som båtmarkedet er idag såer det kjekt og sleppe og skulle styre med et salg syns jeg...

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

gratulerer med ny båt! :thumbsup: ser veldig kjekt ut med sittegruppe oppe i forhåld til framme btw hva fikk du får din 650? slepper vertfall og selge den sjøl da. såpas i lås som båtmarkedet er idag så er det kjekt og sleppe og skulle styre med et salg syns jeg...

 

TAKK, jeg gleder meg :tongue:

Jeg tok også med utvendig sittegruppe og kalesje, noe som gir en god del ekstraplass ved overnatting. Hadde også kalesje på min 650 som jeg pleide å demontere når høsten/fiskesesongen kom. Vanskelig å sammenlingne innbytte priser. Her kan jo forhandler få snudd regnestykket i den retningen han vil, helt avhengig om kunden er mest opptatt av hva han får i inbytte eller hva han skal gi for den nye båten med diverse utstyr. Poenget er vel egentlig at man selv føler at man har gjort en god handel.

Syntes at jeg har gjort en god handel hos en seriøs forhandler :thumbsup: (også min tidligere 650)

Og som du skriver, så er det kjekt og sleppe og skulle styre med et salg syns jeg... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

ja, gikk for 780'n, sog den for første gang på sjøen i dag (ikke min) fra land, såg ut som relativt gode sjøegenskaper og at den logg godt i sjøen. gleder meg til og få båten (levering midten av mars) tror jeg går for D4'n og derme også et utblåspungt slik at jeg får 2 opp mot vinduet. eller trimplan (flaps) noe som jeg tror er lurt på denne, iog me at den har stor sittegruppe på babord side, og ville tro at uten vil den legge seg litt over i fart.. ellers leveres den med elektronikpakke (lowrance hds7 med sonichub) hadde aller hels villet hatt den nye raymarine e7 menmen.. godt ekkolodd vertfall på lowrancen.. så joda, gleder meg :flag_bp:

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

takker,kom til at d va lurt og slå til nå, så slapp jeg og vente til juli (neste levering) med og få den.. bli ferdig med innkjøring og slikt til sommern og slik.. blir fint me litt mer plass.. hadde kallesje på gamlebåten, vurderte d på ddenne også, men kom til at d ble for d første ikke mye brukt på gamlebåten ( ble ofte en liten plage ved fiske og tubekjøring osv.) og når den nye likevel har sitteplass til alle (2 voksne, 2 ''voksne'' barn og en 11åring), fint på de fineste dagenne og kunne sitte ute fint og varmt i solsteiken.. :)gleder meg til og få testet ut utstyret, motoren osv..

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

fikk 780'n idag. båten ser veldig bra ut og fungerer fint. har ikke fått testet den i fart pga. fortsatt holder på og innkjøre den under 3000 rpm (første 2 timanne). motoren derimot... fikk motorstopp 2 ganger før jeg kom meg ut sundet fra ålesund :headbang: -.- pga. at når båten hadde under 20 l bensin så vist baugen går litt opp så fikk tydligvis ikke nokk bensin ... så ble nesten i land 2 ganger før vi ble hentet av mekanikere fra dyrkorn. måtte hive ut dreggen ut dreggen i steinvågsundet for og ikke drive på land også. klarte og dregge med meg ei vannledning... tror det er det tyngste jeg har dratt opp noen gang på sjøen.. 150 m. 40 mm med ledning med trykkvann.... menmen sann e no d. fikk nå slep til bunker oil og fikk bunkret.. eller storfornøyd med båten og gleder meg til og få lære meg og bruke utstyret.... :flag_bp:

mvh hjg

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med super båt! At forhandleren ikke tok seg råd til å spandere mer enn en jerrykanne bensin på deg var litt gnient! Men så fikk du jo litt gratistrim med den vannledninga da, hehe! Hvordan syntes du at båten oppfører seg ved finmanøvrering inne i havn? Blir det mye sidelengsdriv, eller "sitter" båten godt i sjøen? Den har jo en liten kjøl, noe som burde hjelpe med tanke på avdrift.

 

Har samme båt i kikkerten selv, i tillegg til Merry Fisher 755, Merry Fisher Marlin 6 og Merry Fisher Marlin 755 (kommer i løpet av 2012). Har ikke fått prøvekjørt noen av dem ennå. Skal titte på litt forskjellig på Lillestrøm-messa til uka. Da blir forhåpentligvis MF 755 utstilt for første gang her på knausen.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med super båt! At forhandleren ikke tok seg råd til å spandere mer enn en jerrykanne bensin på deg var litt gnient! Men så fikk du jo litt gratistrim med den vannledninga da, hehe! Hvordan syntes du at båten oppfører seg ved finmanøvrering inne i havn? Blir det mye sidelengsdriv, eller "sitter" båten godt i sjøen? Den har jo en liten kjøl, noe som burde hjelpe med tanke på avdrift.

 

Har samme båt i kikkerten selv, i tillegg til Merry Fisher 755, Merry Fisher Marlin 6 og Merry Fisher Marlin 755 (kommer i løpet av 2012). Har ikke fått prøvekjørt noen av dem ennå. Skal titte på litt forskjellig på Lillestrøm-messa til uka. Da blir forhåpentligvis MF 755 utstilt for første gang her på knausen.

ja, takktakk,gleder meg virkelig..iforhol til de småe mtorproblemenne så syns jeg også de va litt gjerrige.. attpå til også så sa d de at der va 40 l. på.. men bor jo på sunnmøre vetdu.. :giggle:

ifrohold til finmanuvrering så har jeg kun råkke og dratt ut med den 2 gangen , men synest den birker grei, ivertfall i fint vær som nå... skal komme tilbake til manuvrering når jeg har fått testet det litt mer ut... d har jo vertt helt vindstille nå mens jeg har lagt til, så har ikke merket noe til noe avdrift.... ifårhold til forkejllige båter, så sog jeg merry fishern også som et elternativ, men for d første så har jeg hatt beneteau i 3 år nå og er veldig fornøyd (samme når det gjelder Suzuki'n) og likte godt at man kan sitte rundt bordet vs. på merry'n hvor det kun er på sidenne, men smart løsning med at man kan vriseteryggen vertfall ! :thumbsup: beneteau/suzuki sin merkeforhanler ligger også nermerre hjemhavn.. (ålesund, mens jenneteau i fosnavog) skal nok en tur ned på messa iår også,se om man har gjort et dårlig kjøp eller ikke :giggle:

mvh. hjg :flag_bp:

Redigert av hjg (see edit history)

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

ser ut som det blir fint vær til helga, skal få testkjørt den grundig da tenker jeg.. var forøvrig ute og kjørte den i ruskevær på tirsdag gikk igrunn bra gjennom bølgenne. har veldig lun kai så fikk heller da ikke testet skikkelig dette med avdrift. beregnet egentlig litt for mye avdrift så jeg kakket litt borti nabobåtn, men ikke noe gale... :giggle:

mvh hjg :flag_bp:

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

ja, takktakk,gleder meg virkelig..iforhol til de småe mtorproblemenne så syns jeg også de va litt gjerrige.. attpå til også så sa d de at der va 40 l. på.. men bor jo på sunnmøre vetdu.. :giggle:

ifrohold til finmanuvrering så har jeg kun råkke og dratt ut med den 2 gangen , men synest den birker grei, ivertfall i fint vær som nå... skal komme tilbake til manuvrering når jeg har fått testet det litt mer ut... d har jo vertt helt vindstille nå mens jeg har lagt til, så har ikke merket noe til noe avdrift.... ifårhold til forkejllige båter, så sog jeg merry fishern også som et elternativ, men for d første så har jeg hatt beneteau i 3 år nå og er veldig fornøyd (samme når det gjelder Suzuki'n) og likte godt at man kan sitte rundt bordet vs. på merry'n hvor det kun er på sidenne, men smart løsning med at man kan vriseteryggen vertfall ! :thumbsup: beneteau/suzuki sin merkeforhanler ligger også nermerre hjemhavn.. (ålesund, mens jenneteau i fosnavog) skal nok en tur ned på messa iår også,se om man har gjort et dårlig kjøp eller ikke :giggle:

mvh. hjg :flag_bp:

 

Litt OT men der er Jeanneau forhandler i Mauseidvåg. Gratulerer forøvrig så mye me kjempeflott båt!!

Link to post
Share on other sites

har veldig lun kai så fikk heller da ikke testet skikkelig dette med avdrift. beregnet egentlig litt for mye avdrift så jeg kakket litt borti nabobåtn, men ikke noe gale... :giggle:

mvh hjg :flag_bp:

 

Det høres jo forsåvidt bra ut! Jeg var på messa i går for å se MF 755, men den hadde de ikke klart å få inn til Norge i tide, så den fikk jeg ikke sett.

Link to post
Share on other sites

Litt OT men der er Jeanneau forhandler i Mauseidvåg. Gratulerer forøvrig så mye me kjempeflott båt!!

takk takk,hadde faktisk ikke fått med meg det... :blush: menmen.. hadde nok valgt antaresen alikevell...

joda, det virker ikke gale, jeg droppet messeturen pgs. været i helgen, og at det skulle bli dretvær igjenn neste uke.. lyst til og få kjøre skuta i litt finevær også..

mvh hjg :flag_bp:

Redigert av hjg (see edit history)

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

var ute igår, svartstille og fint, fikk den opp i 30,7 knop. i litt småbølger, fant en fin marsjfart på 23-24 knop. var ute en tur og fisket litt idag også, bles opp litt mens vi var ute, drev litt men som sagt før ikke noe ille.. merker det er uvandt med ny båt når man skal legge til i litt vind, men det tror jeg er en vanesak.. var sammeleis med gamlebåten.. bare litt trening og finne ut hvordan den reagerer..

mvh hjg :flag_bp:

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

hjg : fikk den opp i 30,7 knop
Det synes jeg er imponerende. Gratulerer med flott båt. Har sett litt på lingnende båter med innenbords diesel både med aksling og drev. Den med aksling hadde 200 hk men klarte likevel ikke mer enn 22 knop på maks. Må jo legge til at her er det nok litt mer kjøl på skroget som sikkert er en fordel i litt sjø. En annen med vp d-3 og drev var oppgitt til 27 knop som jeg antar var maks(litt usikker). Dermed ser det ikke ut til at diesel alltid er så økonomisk som jeg trodde i forhold til utenbordsmotorene. Klart de to tilfellene jeg nevner kan være litt uheldige kombinasjoner med tanke på båt/motor, men det ser jo ut til at kombinasjonen du har er tilnærmet opptimal. :thumbsup:
Link to post
Share on other sites

På såpass små båter som dette, som også kommer til å bli brukt mye til dorging, så ser ikke jeg annet enn ulemper med dieselmotor. Jeg har tidligere tittet på båter som Bella 700, Inter 7200, Viknes 770, Arvor og Tobias i størrelsen 22-25 fot, men har etterhvert bestemt meg for at de båtene utgår grunnet dieselinstallasjon.

 

Har hatt en DF140 i fem sesonger, og det var et såpass bekymringsløst og enkelt båthold at det frister til gjentakelse!

Link to post
Share on other sites

mer problemer ... der ligger vann i fremme i kjølen, mest sansynlig komt inn via vanninntaket til toalettet. kranen sto åpen når jeg kom på båten, vi har ikke brukt toalettet, så har nok vært slit siden den ble levert. tok ut 5 l. igår og 10 l. idag, via et stuverom med små hull ibunnen av.. på selve toalettet var det sanitærveske helt opp til kanten og der ser ut som derr mangler en av 4 bolter (fant mutteren) i bunnen av toalettet. skrudde en plate i gulvet, så jeg fikk hånden inn, der virket som der var vertfall 10 cm. veske på d verste ( V halling i det lille rommet)det store spørsmålet nå er hvor det vanlige saltvannet har komt fra? i toalettet var der grønn sanitærveske, og det samme inni det lille rommet under doen. selve toalettromett er fuget alle sjøter, men i stuverommet på utsiden ligger der konstant (kommer inn via to småe lensehull?) 2-3 cm med saltvann (det var der jeg har øset ut 15l. vann) :thumbsdown: den skal inn til levrandør, så de kan få sett på det imorgen (vist været tilater det)

mvh hjg

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

får båten idag, så skal komme tilbake til dette, var inn med den på søndag, i et rimelig grisevær, vil si at båten har igrunn veldig gode sjøegenskaper :thumbsup: mye myeee tørrere enn gamlebåten, veldig flink til og få spruten ut på sidenne. en del bråk fra sjølyder er der, men motoren er veldig stillegående, kan snakke relativt normalt i omtrent alle hastigheter :thumbsup:

mvh hjg :flag_bp:

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

joda, da var alt fikset, var vist hovedkrana ja, som hadde stått åpen. var ute en tur på lørdag kveld, og når jeg skulle sku på lyskasteren ved tillegging så ville den ikke starte, fikk de til og se på den, trodde selv at det var bare en sikring men var vist hele kasteren som var kaputt. fikk montert ny.. :thumbsup: så joda, nå er båten tørr og fin og alt funker som det skal.

mvh hjg :flag_bp:

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

jo da, litt småproblemer igjenn, (fikset nå) vanntanken hdde vist hatt/fått et hull i seg, så den hadde sprukket.... 80 l vann flytenne i kjølen ei stund, fikk auset ut det meste og levert den til forhandler som fikk ut det siste og skiftet tanken. har ikke hatt så mye tid til og være ute, men var en tur til fosnavågen på første mai. taklet sjøen bra syns jeg, holdt rundt 15 kn. komfort-fart gjennom døningenne rundt 3 meter. kunna nok lett kjør over 20 også men me familen ombord ble komfort prioriter foran leik :tongue: har kjørt den inn også nå så den skal inn på oljeskiftservice neste måne, så da er det fritt fram med kjøring :thumbsup:

mvh hjg :flag_bp:

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...