Jump to content

Noen som har erfaring med Benetau Antares 750?


kallagtunet

Recommended Posts

Imponerende at de klarte å få med SÅ mye feil i teksten. Og den prisen hadde jo vært knall, hehe! Jeg har fått meg fri fra jobben ved å bytte og mikse med vakter, sånn at jeg har mulighet til å ta meg to hele dager på "Sjøen for alle" i neste måned.

 

Nye Antares 7.80 står i lista over utstilte båter, så jeg håper at det stemmer. Gleder meg i så fall til å komme ombord for grundig inspeksjon og litt fotografering! Hadde vært fint med prøvekjøring også, men vet ikke om det er vanlig praksis på messa...?

 

Nå begynner det å hjelpe på Båtliv sine sider. De sier 500 k som prisantydning det er vel det samme som dagens modell. Regner med å ta en tur til båter i sjøen selv og se. Hvis ikke så får du ta noen bilder for meg også mr båtløs. Ble du fornøyd med salgsprisen på båten du solgte?

 

K

Link to post
Share on other sites

Ja, nå var artikkelen litt justert, og det ser ut til at prisen blir omtrent som for Antares 750. Hyggelig!

 

Hvis ikke så får du ta noen bilder for meg også mr båtløs. Ble du fornøyd med salgsprisen på båten du solgte?

 

Fornøyd og fornøyd. Tja, jo, ja, jeg fikk da prisantydning, men et tap på 55-60 tusen siden jeg kjøpte båten brukt i 2007 er det uansett litt vanskelig å svelge. Ser nå at endel av de andre som annonserer samme type båt på Finn har senket prisen betraktelig etter at min båt ble merket som solgt.

 

Man må vel bare innse fakta og akseptere at prisene i bruktmarkedet har falt 15-20 prosent de siste 4-5 åra, også for båter som ikke er mer enn 7-8 år gamle.

 

Jeg skal nok få tatt litt bilder på messa, ja!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er den nye Antares 7.80 inspisert, og funnet meget tilfredsstillende! Det er ikke gjort de helt store endringene fra 750, men båten fremstår som mer moderne og praktisk. 3-delt skyvedør hjelper mye på følelsen av at du er "ute" selvom du er inne. Og frontvindu i ett stykke buet glass gir båten et litt mindre fiskebåtaktig inntrykk.

 

De hadde ikke fått på plass badeplattformene ennå, siden utstillingsbåten var en prototype. Men visstnok skal badeplattformene monteres lavere, altså nærmere vannflaten, enn på Antares 8.80. Noe jeg syntes at er et pluss, da badeplattformen på 8.80 nesten er en halvmeter over vannflata. Som i 750 er det nok ikke plass til mer enn 3 personer i salongen, hvis man skal sitte komfortabelt å spise etc. Jeg tror det er små mennesker de bruker som målestokk, når de skriver at det er sitteplass til 4-5 personer i salongen, hehe!

 

Det meste er likt i 750 og 7.80, de største endringene er nok 3-delt skyvedør, badeplattform, buet frontvindu i ett stykke glass og farge på puter i sofa.

 

Da jeg var på Jeanneau-standen og så på MF 855 spurte jeg litt om 755. Den kommer visstnok om ikke så lenge, og blir da utstilt på land hos Fritids-senteret, ikke langt fra Sandvika utenfor Oslo. Og MF 755 skal ha samme løsning som 855 i salongen; med muligheter for å skyve den fremre sofabenken bakover mot bordet, slik at man får fire (eller mer realistisk tre, siden den fremre benken er noe smal) sitteplasser vendt med kjøreretningen, i tillegg til førerplassen. Stort pluss, da U-sofaen i Antares 7.80 er noe upraktisk. Selgerkaren på messa skal ringe meg når 755 er på plass i butikken. Jeg gleder meg til å se MF 755! Litt bilder av Antares 7.80:

 

aa.jpg

 

b.jpg

 

c.jpg

 

d.jpg

 

e.jpg

 

f.jpg

 

g.jpg

 

h.jpg

 

i.jpg

 

j.jpg

 

k.jpg

Redigert av Kaptein Båtløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for meget bra bilder mr båtløs. Så bra ut dette. Er det bare meg eller er sitte benkene innvendig høyere enn 750? I så fall ville det være ett stort pluss da fruen og ungene hadde lite utsyn i 750 en vi prøvde.

 

Ellers så høres det jo meget interessant ut hvis MF 755 har samme løsning mhp innvendige seter som 855. Det er altid kjekt at folk kan sitte i kjøreretning (hvis da benkene er høye nok til at en faktisk kan SE ut...)

 

Fikk du noe info om pris? Hadde de noen gode "messetilbud"?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke vært så mye i 750 at jeg kan si med sikkerhet om benkene var høyere, men jeg som måler rundt 185 cm hadde meget bra utsikt i alle retninger da jeg satt ved bordet. Messeprisen var ikke superimponerende. 549.000,- kroner for båt med DF150, og det som egentlig er standard utstyr. Varmer, pysevisp, ankervinsj ++ kom i tillegg. Tror nok det lureste er å vente til neste sommer/høst, og se om det kommer en 2012-modell som kun er brukt få måneder til salgs på FINN. Det har jo skjedd flere ganger i år med de nye P66 til Daskekladden :wink:

Link to post
Share on other sites

549 er for mye og hoppet opp til 8 meters båtene blir overraskende lite.... Sanden er nok for grådig der. Virker som importør situasjonen på Merry Fisher er mer gunstig for oss som skal ha båt, de ligger jo oftest under Antares i pris selv om de i Europa og fra fabrikk er priset litt høyere.

 

Blir spennende å se mer info om 7.55 en. Hvis den kommer med badeplattformer så spretter den opp på interessant båt listen...

Link to post
Share on other sites

Fikk sett 7.80 på messen i dag og ble nok litt skuffet. I praksis ikke store oppgraderingen fra 750. Fin båt men fortsatt ikke helt fortrolig med salong løsningen inne, synes den blir trang til å være så stor. Etter å ha prøvesittet så er det nok ikke gjort noe med høyden på salong putene.

 

Det blir nok ikke noen 7.80 på oss før MF 755 er sjekket ut. I smart løsning ala 855 med vendbar salong sete som gir fler i fartsretning virker fristenende... Men spørsmålet om vi trenger så stor båt som disse, det er mulig at MF 645 gjør den samme nytten for oss... Med den oppdaterte utesalongen så frister faktisk den mest akkurat nå :-D Men MF 755 må ses i levende live før valget tas :-D

Link to post
Share on other sites

Angående spørsmålet ditt Marwin, så er sitatet under klippet fra Båtlivs test av Antares 750. Skroget til denne båten er identisk med skroget til nye Antares 7.80 og Merry Fisher 755. Alle båter og skrog er jo et resultat av en del kompromisser, og i dette tilfellet må man leve med litt slag i krapp motsjø, for å få bedre "siderettende" stabilitet grunnet et bredt skrog som er noe flatt i rumpa. Fra Båtlivs utgave nr.9/2009, "Antares 750 - Alene i sin klasse?":

 

Den lavmælte bensinmotoren gjør 750 til en stille båt. Dermed blir vi mer oppmerksom på en hel del bølgestøy. Det brede skroget har stor sidebæring og båten går tørt, men i krapp småsjø straffer skrogtypen seg med godt hørbare slag. Men på samme måte som hos lillebroren stiger humøret straks bølgene blir noe større. Dette skyldes ifølge importøren at Antarès-modellene ble utviklet for bruk på Biscaya-kysten, med havdønninger og brottsjø. Norsk strømsjø i forblåste fjorder var neppe i designernes tanker. Båtens markerte kjøl og de brede bæreflatene gjør den ikke akkurat til en entusiastisk slalåmkjører, men 750 svinger svært stabilt og med minimal krenging; en komfortabel og sivilisert oppførsel som passer en familiebåt

 

Jeg fikk mail fra Fritids-Senteret i dag, med den infoen de foreløpig har om utstyr og priser på Merry Fisher 755. Med "Eksklusive"-pakka er badeplattform inkludert, og man får da også soltak, ekstra visker, solseng akter, solputer til fordekk og kjøleskap. I tillegg kommer:

 

Elektronikkpakke kr.17.000,-

 

Elektrisk ankervinsj kr.18.000,-

 

Wallas varmer kr.12.500,-

 

Vanntoalett med septik kr.16.000,-

 

Med E-Tec 150 kommer prisen på "full pakke" rett i underkant av 600.000,- kroner. Og så kommer vel utvendig styreposisjon på toppen av dette... Med tanke på at MF755 kan leveres med badeplattform, og at salongløsningen gir 4 sitteplasser hvor alle passasjerene sitter og ser med fartsretningen, virker denne båten mye mer praktisk enn Antares 7.80. I følge selgeren på Fritids-Senteret vil også støpt konsoll med vask bli standard på toalettet i MF755, i motsetning til Antares 7.80 sin noe tvilsomt utseende toalettinnredning i treverk.

 

Men det jeg lurer på, og som jeg selvsagt skal spørre leverandøren om, er om MF755 kan leveres med Suzuki, da jeg helst ikke vil ha E-Tec...

Link to post
Share on other sites

Interessant.

 

Noen spørsmål til infoen du fikk.

Vinch var det i front?

Hva inneholdt elektronikk pakken?

 

Fikk du noe "villedende" pris på båt? Hva skulle de ha for eksklusive pakken?

 

Med dagens meget høye kronekurs mot euro så burde det jo være mulig å presse pris....

 

Og ja den er ikke aktuell med E-tec for oss heller, yamaha eller eller suzuki må det bli. De leverer vel Yamaha på senteret så det lar seg nok gjøre. Wallas er nok heller ikke aktuelt en Eber D 2 eller helst D4 er nok det som er mest aktuelt for oss.

Link to post
Share on other sites

Villedende pris på strippet båt er 280.000,- kroner. Vinsj; aner ikke om det var i baug eller akter. For meg er baugvinsj uinteressant, skal ha vinsj på badeplattform.

 

Foreløpig ingen info om elektronikkpakka.

 

Eksklusive-pakka koster 65.000,- alene :eek:

 

For meg er heller ikke Wallas aktuelt, kun Eber. Og Suzuki må det være... Eventuelt Yamaha :yesnod: Men senteret leverer Ocenmaster-båter med Suzuki, så med mindre Jeanneau kun leveres prerigget for Evinrude, må det da gå an å få båten med Suzuki...?

Link to post
Share on other sites

men det er mye rimeligere å ordne med elektronikken selv.

 

Ja, dét er det lett for deg å si det, siden du er ekspert på denslags, hehe! Jeg kommer nok til å trenge litt hjelp med elektronikken. Dvs. kartplotter, TV, CD-radio, ekkolodd og VHF ved innvendig styreposisjon, og en bra kombi plotter/ekko ved utvendig styreposisjon.

 

Men rådet ditt angående elektronikkpakka er jeg forsåvidt klar over at medfører riktighet, så å bestille den blir neppe aktuelt. Kanskje burde du vurdere å ta betalt for elektronikkhjelp/-montering for sånne som meg? :wink:

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale deg Simrad NSS som plotter/ekkolodd. Har akkurat installert en NSS, denne modellen ligger på et helt annet nivå når det gjelder brukerinterface og brukervennlighet enn noe annet på markedet i dag. Funksjonaliteten når den kobles opp til en Simradpilot er også rett og slett imponerende.

 

Mjøsservice er et firma jeg kan anbefale, både når det gjelder å kjøpe elektronikk, og ikke minst når det gjelder innstallasjon. Greie priser, mye kunnskap og super oppfølging også etter handelen er gjort.

 

Mjøsservice

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående spørsmålet ditt Marwin, så er sitatet under klippet fra Båtlivs test av Antares 750. Skroget til denne båten er identisk med skroget til nye Antares 7.80 og Merry Fisher 755. Alle båter og skrog er jo et resultat av en del kompromisser, og i dette tilfellet må man leve med litt slag i krapp motsjø, for å få bedre "siderettende" stabilitet grunnet et bredt skrog som er noe flatt i rumpa. Fra Båtlivs utgave nr.9/2009, "Antares 750 - Alene i sin klasse?":

 

Takker for info :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Men det jeg lurer på, og som jeg selvsagt skal spørre leverandøren om, er om MF755 kan leveres med Suzuki, da jeg helst ikke vil ha E-Tec...

 

I følge info på Fritid-senterets hjemmeside er det valgfritt om man vil ha Merry Fisher-båt levert med Evinrude eller Suzuki :thumbsup:

 

Merry Fisher 755

Redigert av Kaptein Båtløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisan! Har gjennom sommeren/høsten fulgt diskusjonen her inne ift valg 7.80 eller 755. Var på messe her i Bergen i dag, og etter noen gode runder i 7.80en, endte det opp med kjøp. Messeprisen her var 524.500,- som da er 25tusen lavere enn det har vært snakk om her på forumet under messa i Oslo. Er jo noen kroner diff. Da snakker vi om båten levert med Suzuki DF150 og Lowrance 7" plotter.

Redigert av thosteff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har det kommet en annonse på FINN med litt bilder av nye Merry Fisher 755:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30882801

 

Ser bra ut det, synn de ikke hadde tatt bedre detalj bilder av den vend bare benken foran som i mine øyne er hovedfinessen på denne modellen. Interiøret ellers så bra ut mer sort og det virker mer moderne enn Antares 7.80.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hva er problemet med EVINRUDE E-tec. Jeg skjønner ikke skepsisen til denne motoren. Jeg kjøpte båt som normalt levertes med firtakter og fikk dealet med forhandleren for å få e-tec på båten. Denne har jeg vært kjempefornøyd med. Billige serviceutgifter , power i massevis,drivstoffutgifter som 4-takter, dritssikker har den vært i 6 sesonger, mm. Det eneste jeg har å utsette er at den ikke går like stille på dorgefart som en firetakter, men det kan jeg leve med. Ellers er jeg som sagt meget fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...