Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?

Tommelise

Recommended Posts

Er litt forundret over at folk tror de har kontroll på hundene sine. Det har dere ikke. De aller fleste mister kontrollen fullstending når det skjer noe som hunden synes er spennende.

Selv bruker jeg å ha to border colliere på tur. Begge er proffe gjeterhunder. Det er kun den gamleste som får lov til å være løs hele tiden. Den yngste må nok vente noen år før jeg stoler på den.

Ser at mange snakker om allergi her. Hva har det med saken å gjøre ?

Det er en slags automatisk reaksjon. Diskuteres det hund og båndtvang, dukker det opp folk som spiller "allergiker kortet".

Jeg har vært gift med en allergiker, og vet akkurat hvor ille de kan ha det, men jeg opplever (feks på Canis) at de fleste som spiller "allergiker kortet" i en debatt, enkelt og greit missbruker det. Det gir dem liksom en uangripelig rett. Det er jo synd på allergikere - ikke sant?.

Er litt forundret over at folk tror de har kontroll på hundene sine. Det har dere ikke.

Den hunde eier som hevder 100% kontroll over hunden - enten juger eller er en dust.

For å sitere meg selv.

Nå tør eg ialle fall ikke ta hunden med på båt tur. :eek:

Mange sterke meninger og kommentarer her, er vel noe som fenger dette.

Mange saklige innlegg og mange usaklige.

Har alltid hunden i bånd når det er folk og dyr i nærheten, ikke noe problem det.

Båtfolk er som oftes hygglige, men etter å ha lest innleggene så kan en begynne å lure på enkelte.

Jeg klarer å styre begeistringen når hundene rister pelsen etter et bad eller jeg må av høflighet klø en hund mens jeg griller.

Klart vi lurer litt på hundeeierene iblandt. Hundemat er jo slakteavfall .

Eller handler det om omsorgssvikt ?

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

En sommer for noen år siden lå vi i kaffebukta på Herføl. Min datter var ca. 5 år vil jeg tro, og hun lekte ved vannkanten da det kom en hund som ville leke med henne. Min datter oppfattet selvfølgelig ikke at hunden bare ville leke, og ble livredd med det resultat at hun falt i vannet og slo hodet mot en stein. Heldigvis var vi vitne til dette, og fikk henne opp i båten...jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om vi ikke hadde sett episoden. Ble først forbannet på hunden,men det ble jo litt feil...så hundeeieren fikk så ørene flagret. Det ble etter hvert så ampert at han valgte å kaste loss og gå, og det tror jeg var det beste for begge parter, men det som gjorde jeg ekstra forbannet var at han forsvarte hunden sin og sa " han ville jo bare leke"...idiotisk ...egoistisk

Ta med hunden og kos dere har hund selv jeg,men vi må respektere att ikke alle liker hunder,men vi har full rett til og gå på hviken holme vi vill uten og bli tråkka på.Husk vi kan bite tilbake :lol: MvhBjørn :cheers:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Jeg er veldig allergisk mot hunder og katter. Og reaksjonen er hevelse rundt øynene samt en forferdelig kløe rundt øynene.

Er i utgangspunktet ikke i mot frittgående hunder, men hvis jeg møter en hund som følger etter meg så har jeg pleid å skubbe de hardt vekk....Da holder de seg hvertfall vekke. Er jeg innendørs så MÅ jeg være i et annet rom enn en hund eller katt og i friluft pleier det å gå bra med 2-3 meters avstand, men hvis de tusler rundt meg blir det "bortvist" hardt og greit. Men kunne aldri falt meg inn å slå til en hund eller katt som enkelte mener er riktig. Liker faktisk hunder selv om jeg aldri kan få en!!!

Regner med at de som har allergier her er klar over at katter er mye værre enn hunder?

Forøvrig så viser undersøkelser av mennesker som jobber ved dyrelaboratorier at tidlig kontakt med hunder kan være med på å forebygge astma og eksem, skriver BBC. http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/5132674.stm

Kontakt med katter derimot kan gjøre det motsatte.

Kanskje man skal la barna få lov til å ha kontakt med hunder fra tidlig alder selv om mor og/eller far enten er allergiske eller sågar redde for hunder?

- Før sa man jo at om man var allergisk mot noe skulle man helst ikke ha dyr. Det har vi nå sluttet å si, sier Grøttum til Dagbladet.no.

Til info så er Grøttum rådgiver ved http://www.naaf.no/no/ (Norges astma- og allergiforbund)

:lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er litt forundret over at folk tror de har kontroll på hundene sine. Det har dere ikke. De aller fleste mister kontrollen fullstending når det skjer noe som hunden synes er spennende.

Du har helt rett!

Sikker innkalling krever at man starter tidlig, helst med en gang du har fått hunden i hus ved 8 ukers alder. Så må det trenes, trenes, trenes, og trenes i oppveksten til hunden, og etter dette vedlikeholdstrenes innimellom for å holde det hele ved like.

Det virker ikke på meg som om det er så mange i denne tråden av hundeeierne som har satt seg særlig inn i dette med sikker innkalling, og hvordan man gjør for å få dette til, det vil jo være et førstekrav for å slippe hunden løs og ha kontroll! Må man på død og liv ha hunden løs så bør man da iallefall gidde å sette seg inn i dette, og gidde å trene dette inn med hunden. :smash:

Jeg ser dessverre ofte hundeposer henslengt her og der med møkk i, hva skal vi si, latskapen lenge leve :flag:

Det er dessverre ikke bare noen få uansvarlige hundeeiere som ødelegger for de andre, det er dessverre svært mange uansvarlige hundeeiere som gir andre hundeeiere et dårlig rykte og setter dem i et dårlig lys. Ofte gir folk fullstendig F, og andre mennesker skal rette seg inn etter dem og hva de mener. Sånn er det også med hundeholdet hos svært mange hundeeiere, hva loven sier og hvordan det går med allergikere er ikke av interesse.

La oss båtfolk skille oss ut, iallefall vi på båtplassen.no, vis ansvarlighet og la din hund være i bånd i sommer slik som loven sier vi skal gjøre, og gjør sommeren mer trivelig for de som har allergi, angst for hund, osv osv osv. :seeya:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Jeg er veldig allergisk mot hunder og katter. Og reaksjonen er hevelse rundt øynene samt en forferdelig kløe rundt øynene.

Er i utgangspunktet ikke i mot frittgående hunder, men hvis jeg møter en hund som følger etter meg så har jeg pleid å skubbe de hardt vekk....Da holder de seg hvertfall vekke. Er jeg innendørs så MÅ jeg være i et annet rom enn en hund eller katt og i friluft pleier det å gå bra med 2-3 meters avstand, men hvis de tusler rundt meg blir det "bortvist" hardt og greit. Men kunne aldri falt meg inn å slå til en hund eller katt som enkelte mener er riktig. Liker faktisk hunder selv om jeg aldri kan få en!!!

Allergi mot hunder er vel litt ot..hunder kan man møte på selv om man ikke er på sjøen

Hundemat er jo slakteavfall .

Ja, for latsabbene som forer med tørrfor. Fast food for hund kaller jeg det.

Hunder er åtselsdyr, og tar ikke skade av slakteavfall, men min filosofi er: Hvorfor ikke gi bikkja noe den virkelig liker, og ikke bare eter fordi den er sulten?

Av hesyn til fuglefaunaen, fortalte en grunneier meg at det kunne komme på tale å skyte løse hunder i Tjøme-skjærgården i sommer. Selv om jeg skjønner problemet og for øvrig er helt enig i at hunder ikke skal gå løse på holmer og skjær i hekketiden, er dog slike tiltak i overkant. Så desperat er da ikke situasjonen. Gjør heller noe med den skyldige: hundeeieren. Det finnes trolig ingen hjemmel for å skyte hundeeiere, men det finnes sikkert hjemler for å bøtlegge dem. Politianmeld ansvarsløse eiere. Gjør det om igjen og om igjen og om igjen!

gon

Hva gir du bikkja?

Vom og hundemat,+svenske kyllinglår (jeg elsker harry turer), lever, karbonade - utgått på dato, egg + ukryddra middagsrester (ikke ben) pluss rå ben av forskjellig type. Uten å vite hvorfor legger jeg også til litt grønnsaker.

Jeg har min egen Barf teori.

Men, må inrømme at jeg bruker Frolic til dressur, og Hills på reise( for enkelthetens skyld)

(Og jeg vet nøyaktig hva Trøgstadforet består av)

Vom og hundemat,+svenske kyllinglår (jeg elsker harry turer), lever, karbonade - utgått på dato, egg + ukryddra middagsrester (ikke ben) pluss rå ben av forskjellig type. Uten å vite hvorfor legger jeg også til litt grønnsaker.

Bruker også Vom samt tørrfor i like deler og ofte bytter jeg ut tørrforet med (rå) fisk gjerne laks, kjøtt eller kylling. Aldri middagsrester og grønnsaker er ikke naturlig for en hund (ulv) etter det "min" vet. og homøopat sier. Blir vel litt OT dette, men viktig nok!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Av hesyn til fuglefaunaen,

Rart det der med hensyn til fuglefaunaen, som om fuglene bryr seg om det!

Måsegg har vært sanka siden folk flytta til Nord Norge. Det har ikke forhindra fuglene å formere seg.

Synderene ligger på et helt annet plan, men det er ikke lokalt politisk - eller miljøaktivistisk stue-rent å komme inn på.

PS

Før du spør om jeg kan dokumentere påstanden, Mouche, svarer jeg : "Nei det vil jeg ikke".

OT

Bruker også Vom samt tørrfor i like deler

Er du klar over at tørrfor er 40% korn eller ris? Det betyr at at du gir bikkja ca 20% av noe den ikke kan fordøye! (også viktig)

Utvalgte middagsrester, er en form for sortering av husholdningsavfallet - og hun liker det.

Grønnsaker fordi jeg elsker grønnsaker - og jamen går et ikke ned det også - og pelsen spiser nesten aldri gress.

og tilbake til saken i denne tråden....

jeg å fruen er hunde eiere selv..vi har tre hunder totalt og vi mener hunder skal være i bånd uansett om det er bånn tvang eller ikke

om det ikke er bånn tvang er det veldig fint å ha hunden i lenka for d kan være folk som ikke liker hunder..vi er på sjøen for å ha det hyggelig så da oppsøker vi ikke bråk for å si det slik.....og jeg synes uansett type og størrelse.....jeg har selv en schæfer og fruen en dobbermann...men finner ofte dem minste hundene mest plagsomme..ikke for at enkelte raser er mere problematisk enn andre men at eierene av hunden mener at den er så liten at den gjør ikke noe ..

men d er faktisk et av dem mest provoserende ting jeg kan høre

for det er ikke størrelsen det kommer ann på men antal meter pr secund

Det er forunderlige mange usaklige meninger om dette med hundehold i denne tråden og det hadde vært morsomt å dra disputten analogt med hekkbølgetrådene...

Jeg har en voksen Dobermann og den går ofte løs. Men den plager aldri noen for den blir tatt kjapt inn dersom det kommer folk (lenge før fok nærmer seg). Grunnpilaren er respekt for at ikke alle er glad i hund og da skal de slippe å møte min også. Vi må ikke komme dit at dersom vi kjører forbi en holme der det går en hund løs så driver vi og roper og bæljer og maser om båndtvang og lover og regler. Trusler om hunder i plan er vel enda mer bak mål; (du hadde fått deg en overraskelse om den kom til meg for å si det sånn.. )

La det hvile litt fornuft i båtfolket også da og ikke la dem bli til en stor gjeng som klager over alt mulig.. bølger fra båter, summing fra 9,9hk'ere, hunder på holmer, vannscootere, stereoanlegg i båten, får aldri ligge alene i gjestehavn osv osv. Listen er uendelig lang og enkelte må finne tilbake til fornuften og IKKE MINST dialogen. Det er faktisk mulig å henvende seg til folk på en normal måte; selv om de har hunden løs.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...