Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

:flag: På fire dager er det kommet 9 sider med inlegg om hunder, det er ikke til å tro at dette emnet kan skape så mye engasement.

Jeg har seilt med hund i mange år og trives med å ha en "kompis" ombord, særlig når jeg seiler allene. At noen slipper hunden løs på en holme er helt uforstålig for meg. Det mått i tilfelle være en holme så liten at det ikke var plass til andre enn meg og hunden, og selv da ville jeg betenkt meg. Hunder skal føres i bånd hvis det ikke er på jakt, eller under en form for trening og/eller konkurranse. Jeg synes faktisk jeg skylder andre mennesker og dyr såpass respekt at jeg ikke påtvinger dem selskap med min hund. At de fleste inleggene her er klart imot hunder bare styrker meg i min overbevisning om at det er bare en løsning. Hunden skal i bånd, og det gjelder overalt med nevnte unntak. Mange av inleggene vitner om at det er folk som prisipiellt er imot hund, og det bør man som hunde eier faktisk respektere. Det er ikke forbudt å hate, eller mislike hunder.

Link to post
Share on other sites

Det er bare det Hr Mouche at barna er vi avhengige av.

 

Helt riktig, men de "rette" barna, ikke de som slår ned folk på brygga, har bikkja løs på en holme eller det som værre er osv og da trenger vi sertifisering av vordende foreldre slik at vi kan sikre at de fremskaffer den rette sorten barn, et slags moderne norsk variant av Lebensborn?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

moderne norsk variant av Lebensborn?

 

Det forslaget får stå for din konto og regning.

 

Men dersom det er slik du sier. At hundeeiere er istand til å forstå andres frykt for, eller allergi mot, hunder er det jo fryktelig i seg selv.

Da bruker de lausbikkja for å få øya for seg selv.

Eller kjøper seg en bit av stranda ved å ha bikkja i lang snor.

 

Jeg går aldri i land hvis det er lausbikkejr på øya.

Og jeg forlater den dersom noen slipper bikkja.

Fordi jeg vet svaret dersom jeg hinter til båndtvang.

Enten grov kjeft, eller "den er så snill så".

Link to post
Share on other sites

Men dersom det er slik du sier. At hundeeiere er istand til å forstå andres frykt for, eller allergi mot, hunder er det jo fryktelig i seg selv.

 

Nå har ikke jeg tenkt til å måtte stå til rette for hva hundeeiere generelt mener om noe som helst, men tillater meg den påstand at hundeeiere er som folk flest, mange bra, noen mindre bra og noen burde ikke hatt hund. Selv har jeg ikke noe problem med å hverken forstå, eller respektere, at andre er allergiske, redde eller bare ikke liker hunder, og som hundeeier tar jeg også hensyn til. Men min hund går ofte løs, dog uten å være til sjenanse for andre, og det kommer jeg til å fortsette med, båndtvang eller ikke! Så får andre diskutere nødvendigheten av mere politi som overvåker båndtvangen og strengere straffer for de som bryter loven, strengere straffer synes jo å være den eneste løsningen en del her på forumet klarer å finne på!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men min hund går ofte løs, dog uten å være til sjenanse for andre, og det kommer jeg til å fortsette med, båndtvang eller ikke! Så får andre diskutere nødvendigheten av mere politi som overvåker båndtvangen og strengere straffer for de som bryter loven, strengere straffer synes jo å være den eneste løsningen en del her på forumet klarer å finne på!

 

Jeg leser stadig i avisa at folk klager over at hunder driter på fortauet eller jager sauer og rådyr. Barn blir bitt eller skremt vettet av og det er ikke uvanlig at kriminelle har hunder til beskyttelse. Det er vel ikke så rart at folk blir mistenksomme når hundeeieren slipper hunden løs . Vi ser ikke forskjell på snille og slemme hunder.

 

Hvordan skal vi takle det når det kommer en løs schæferhund bjeffende og eieren forsikrer at den er helt ufarlig . Skal vi tro på det Mouche eller bør vi komme oss ombord i båten litt kvikt ?

Link to post
Share on other sites

En aldri så liten generalisering som du vel, strengt tatt, ikke har noen som helst dekning for å hevde?

Ditt svar her er vel bevis nok på akkurat det

 

Personlig er jeg langt mere for sertifikat for å få barn slik at man slipper barn som vokser opp og blir til ugang for andre, ja se det er det mange innlegg om her på forumet som viser at dette er et problem!

Barn er vel grunnlaget for menneskeheten. En tåpelig sammenligning forøvrig

 

Strengere straff er ikke nødvendigvis løsningen men en begrensning på tilgang er vel et greit alternativ eller hva? Slik de forsøker med båt feks

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal vi takle det når det kommer en løs schæferhund bjeffende og eieren forsikrer at den er helt ufarlig . Skal vi tro på det Mouche eller bør vi komme oss ombord i båten litt kvikt ?

 

Det har jeg ingen mening om på dine vegne, gjør som du vil. Jeg har heller ikke noe ansvar for den hunden elller den situasjonen du "beskriver".

 

Ditt svar her er vel bevis nok på akkurat det

 

:confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

:eek: Etter å ha lest alle inleggene fra en figur med nick "Mouche" anng. hund og hans holdninger kan jeg, på vegne av oss som faktisk tar både vårt hundehold alvorlig og fremdeles har respekt for andre mennesker, samt også respekterer lover og regler i samfunnet, bare beklager at slike mennesker har hund og får lov til å ha det. Redigert av Union (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:eek: Etter å ha lest alle inleggene fra en figur med nick "Mouche" anng. hund og hans holdninger kan jeg, på vegne av oss som faktisk tar både vårt hundehold alvorlig og fremdeles har respekt for andre mennesker, samt også respekterer lover og regler i samfunnet, bare beklager at slike mennesker har hund og får lov til å ha det.

 

Siden du har "navngitt" meg konkret, men ikke begrunnet dine meninger om meg med et eneste ord så kunne det vært interessant å høre hva jeg har skrevet som faller deg så tungt for brystet. Tar du utfordingen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og så dagens lille quiz;

 

Nevn tre andre dyr/dyrearter hvor eier ved lov er pålagt (og gjør det) å plukke opp dritten etter sitt/sine dyr. Premie til de første tre riktige svarene! :yesnod:

Fikk vi noen svar eller løsning på dette?

 

Hvis jeg kunne velge:

- Hund

- Katt

- Måke

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ingen mening om på dine vegne, gjør som du vil. Jeg har heller ikke noe ansvar for den hunden elller den situasjonen du "beskriver".

 

:confused:

 

 

Hadde nesten trodd at en hundeeierer som lar hunden løpe løs kunne gi noen gode råd til folk som ikke kjenner hunder og deres adferd. Hvis jeg handler feil og blir bitt og skadet , hvem har da ansvaret og hva om det blir en erstatningssak. Er en hundeeier forpliktet til å ha noen form for forsikring og hva om han ikke har?

 

Et hundebitt kan være svært alvorlig og føre til invaliditet eller varig skade. Jeg har selv blitt angrepet av hund i jobbsammenheng og har erfart at dette er en meget skremmende opplevelse.

 

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article147712.ece

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare snakke for meg selv, og personlig så driter jeg ikke i buksene om en løs hund springer løs.

Har jeg med barn er saken litt annerledes...

 

Jeg hadde nok sett det litt provoserende at det befinner seg en løs hund på samme øy som jeg befinner meg sammens med evt. ett barn. Jeg hadde vel tenkt.. hvor i alle dager er eieren....

 

Man vet aldri hvordan hunder reagerer på mennesker og barn. Noen hunder kan klikke og da er det for sent.

Selv om det ikke er amunisjon i våpenet, så skal man ikke sikte på andre.

 

Hvis ikke hundeeiere kan respektere at andre hundeløse mennesker kan bli veldig skremt av en løs hund og i værste fall angrepet, så mener jeg at dem ikke har den moralen som trengs ved å eie en hund.

 

Hvis man her snakker om en øy uten andre mennesker tilstede overhodet, kan jeg ikke helt se problemet. Så lenge ikke det forstyrrer ett evt. fugleliv eller ødelegger på andre måter.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

:eek: Du har vel med bleier da???

 

 

Sorry :wflag:

 

mvh tuffff

Haha...

 

Jeg mente sef. ikke at jeg dreit i buksene når jeg hadde med ett barn... hehe.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Som tilhenger av å la hunden gå løs, så har jeg ansvaret for skade på person ved skade forvoldt av bikkja mi. Jeg tror ikke det vil hjelpe med forsikring da jeg bryter norsk lov ved å la bikkja gå løs (under båndtvangen).

 

Derfor tar jeg situasjonen alvorlig, og vurderer fra gang til ang og sted til sted. Jeg bruker ganske mye tid på trening av hunden, selv om hun aldri synes det kan bli nok.

 

Hvis jeg skulle gi et råd, måtte det være at 9 av 10 løse hunder som kommer halsende, med svære hvite tenner og tunga ut - kommer for å hilse på - uten noen som helst baktanker.

Link to post
Share on other sites

En ting er at hunden ikke er farlig...

Men hva hvis man er redd for hunder da?

 

Kommer hundeeierens vurderingsevne først der også?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

9 av 10 løse hunder som kommer halsende, med svære hvite tenner og tunga ut - kommer for å hilse på - uten noen som helst baktanker.

 

Vet treåringen som løper alt han kan for å komme til Mamma og Pappa det?

Link to post
Share on other sites

Si det til treåringen som må kjøres på legevakta fordi han ikke får puste etter kontakt med din hund.

Denne tråden bekrefter teorien min om hundeeiere.

De er alle ute av stand til å forstå at vi er mange som ikke vil ha løse bikkjer i skjærgården.

Eller gneldrebikkjer som vokter det svaberget hvor jeg har tenkt å legge til.

Eller det olme beistet som forsvarer den del av brygga hvor eierens båt er fortøyd.

 

Denne setter ting litt på spissen vel?

Vi kan da ikkje avskaffe hunderasen fordi det finnes allergi?! Skal alle trær sages ned og alt gress støpes over?

Som hundeeier kan ikkje eg stoppe en smilende 3åring som ønsker å kose vovva vel? Eller skulle eg sagt nei...du må henta mamma først kanskje? Så kan vi samme avklare om barnet skal belastes det som for andre er eit kjæledyr i noen minutter?

 

gneldrbikkjer hater eg og :cheers:

Og olme bikkjer må fjernes, mange hunder har nerveproblemer akkurat som folk.

 

 

... og de siste 10-20% gir du blaffen i, ikke sant?

 

Jeg beklager å måtte si det: men du er nok en langt mer typisk hundeier enn du selv er oppmerksom på!

 

Siste prosentene vil eg tillege syke hunder. Mange som ikkje har heilt friske hoder. Har sjølv måttet avlive dyr.

Eiers ansvar. Men mange er GLAD i dyra sine. Mange har kjeledyr som erstatning for barn. Det er ikkje lett avgjørelse

alltid dersom en hund er hissig på "jenter med rød caps" feks.

Synd du vender ting til drittslenging.

 

 

En ting er at hunden ikke er farlig...

Men hva hvis man er redd for hunder da?

 

Kommer hundeeierens vurderingsevne først der også?

 

Redd for slanger eg. Og drukning. Og fyllekjørere....

Eg kan ikkje holde meg unna alle veier i tillfelle neste bil har en ruset fører...eller? :headbang:

 

Håper alle holder hundene i bånd slik at ingen føler ubehag i sommer :flag:

Og skulle noen føle ubehag med en løs hund så gi beskjed. Kanskje familien med hunden har lagt ved

den samme holmen 10 dager kvart år, og er vandt med positiv respons på hunden sin.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

...Som hundeeier kan ikkje eg stoppe en smilende 3åring som ønsker å kose vovva vel? Eller skulle eg sagt nei...du må henta mamma først kanskje? Så kan vi samme avklare om barnet skal belastes det som for andre er eit kjæledyr i noen minutter?...

 

Det er verken barnets eller hundes skyld dersom ett barn blir bitt av hund.

Derfor må den voksne person som er tilstede (foreldre, barnepasser, hundefører el. andre) gjøre det som kan gjøres for å forhindre dette. Du kan ikke fraskrive deg ansvar fordi en smilende 3 åring vil kose selvom kanskje barnepasser er uoppmerksom eller ikke tar ansvar.

Link to post
Share on other sites

Har en nabo som hadde verdens snilleste hund,men hvis det kom en mann med caps,da var den ikke til å stoppe.Ser for meg at en eller annen "med caps"har slått den en gang i tiden.Derfor bør de holdes i band,ingen må si de har full kontroll på hundene sine. :cool:

Link to post
Share on other sites

Denne setter ting litt på spissen vel?

 

Overhodet ikke.

Alt er ganske kjente hendelser.

 

Det er verken barnets eller hundes skyld dersom ett barn blir bitt av hund.

 

Det er kun eierens skyld.

Et barn som leker på ei øy i skjærgården skal ikke under noen omstendigheter risikere å møte ei lausbikkje.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...