Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Mulligan, leser du det samme som meg i denne tråd?

 

Flere har tatt til orde for at man har hundene i band. Alltid.

 

Allikevel skjærer du så nær som alle over samme lest med at man er uansvarlige.

 

Jeg sier derfor som deg :

 

"jeg forbeholder" meg retten til å ikke bli satt i samme bås som uansvarlige.

 

Ok ?

 

Det jeg nemlig har observert, er at det er fåtallet som har sine hunder løse (obs, jeg oppholder meg stort sett i skjærgården på agder).

 

Dernest må jeg legge til at dere har for liten skjærgård/for lite holmer. Jeg har ikke sett makan til så omfattende adferdsproblemer/evne til å være på samme øyer som i sentrale østre strøk ser det ut som....... Eller er det bare lettere å være "tøffere i skrivemåten enn talemåten"?

 

Jeg har flere ganger de siste par årene undret over hvor dere finner glede i å være på sjøen? (obs, nå snakker jeg generelt) Jeg ser nemlig tendering til sport innen det å finne negativiteter å finne på sjøen, enten om det er slamrende master, seiling i leder, støyende joller, støyende generatorer, tomgangslading, klage på jolly roger, sløve flaggrutiner, seilbåter som ikke følger vikeplikter, flybrigdefolk som "ser ned på folk", motorbåtførere som ikke hilser ...... etc ...... kan egentlig fortsette i det uendelige.

 

Ellers vil jeg legge til at det går an å prate med folk. Har man ønske om å ta opp noe, så er det nemlig slik at ord er makt. Snakker man saklig og greit så går det som oftest bra. Men dersom man derimot slenger ut ukvemsord/annet eller hever stemmen for å briske seg, så får man som regel svar i samme dur.

Link to post
Share on other sites

De færreste hundeeiere er seriøse og tar hensyn.

 

Jeg er desverre redd at Mulligan har rett i den påstanden (selv om jeg er usikker på hva som ligger i ordet "seriøs". Jeg oppfatter at mange bruker ordet som et synonym til "å være enig med ens egne meninger".

 

Noen hunde eiere kan være arrogante og hensynsløse i øynene på "hundehatere" og "hundehaterene" er ikke det spor bedre. Andre hundeeiere er direkte uspiselige, og skader hundenorge mer enn noe annet. Noen har ikke samme oppfatning av betydelsen "tar hensyn". Tilsammen blir disse ganske mange.

Jeg prøver, på min egen måte, å bedre situasjonen - selv om jeg ikke tar den kalenderbestemte båndtvang så alvorlig.

 

Noen har stilt spørsmålet: "Hvordan vet du når hunden er til sjenanse?" Svaret er enkelt. Jeg spør, og får svaret ja eller nei. Er svaret nei, får hun løpe fritt under oppsyn.

Er det 10 mennesker og bare en sier ja, så forblir hun i bånd - eller så finner jeg en annen plass.

 

Og jeg misliker også løse bikkjer som kommer snusende, knurrende og knabber pølser og grillmat. Jeg hater den fisefine eier som kommer etterpå og sier: "Å gid - gjorde den det? Det gjør hun/han da aldri - lille pusenusken min".

Link to post
Share on other sites

Jeg fortalte lengre opp i tråden om vorsteren som beit seg fast i ei søye. Har også en ferskt historie fra i dag.

Men først, for ikke å bli kalt for en hundehater av noen som ønsker å gripe til marginale argumenter. Jeg er kjempeglad i disse dyrene, spesielt de som har lært av eieren å oppføre seg.

 

Nå jeg leser enkelte som sier 'at deres hund ikke er til sjenanse for andre selv om de går løse', ja da blir jeg matt. Det er hundeeiers oppfatning av situasjonen. Hvordan det oppleves av andre rundt eier og hund kan være noe helt annet.

Etter min oppfatning er dette såre enkelt, vis hensyn og varsomhet. De hundeiere som er utstyrt med sosiale antenner vet hva det betyr og hva det dreier seg om og dermed hvordan de skal oppføre seg.

 

Så tilbake til dagens refererte hendelse fra person ute og gikk tur med hunden.

Denne personen er fersk i hundehold og har hatt hunden i ca. 1 1/2 år. Andre del av familien har hatt flere av hunder igjennom flere år.

Personen var ute i det vanlige øde lufteområdet og slapp løs hunden, en Breton, slik at den fikk løpe ut litt energi som den bruker å gjøre. Men nå ble den borte i skauen og hundelufter ble noe irritert over at den ikke reagerte på tilrop og kom tilbake.

Så dukket det opp to harer i terrenget like ved. Disse ble stående og se på hundelufteren som om de var i villrede. De ble borte men kom tilbake, og oppførte seg på samme vis igjen før de nok en gang forsvant.

Omsider kom Bretonen tilbake til personen, blodig og fæl. Personen ble skremt og redd for at hunden hadde skadet seg eller blitt skadet av noe eller noen andre.

Etter å ha sett og kjent på hunden ble det klart at det ikke var hundens blod, men noen annens.

 

Hva kan så ha skjedd?

 

Eier, med hundeerfaring, mener at hunden har funnet noen hareunger og filleristet disse så blodet sprutet.

Hundelufter sier i dag at dette var en skikkelig lærepenge og at heretter skulle båndtvangen etterfølges.

 

Dagens hendelse hadde tydelig vist hvorfor det finnes en slik lov og hva den ønsker å forhindre.

 

Tiden vi er i akkurat nå er veldig sårbart for de fugler og dyr som prøver å skaffe seg et avkom. Det foregår også på holmer og skjær, og det uten at en nødvendigvis er klar over det og ser det når en går på land.

 

Så hold hunden i band og gå klar av fugler og dyr som er i ferd med å bli foreldre, eller er nettopp blitt det.

Redigert av Lopphavet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De færreste hundeeiere er seriøse og tar hensyn.

 

Min utfordring til deg og andre her;

 

I løpet av en dag, en uke, en måned eller hva dere måtte velge så noter ned hvor mange hunder og hundeeiere dere møter og noter ned hvor mange av disse som hverken er seriøse eller tar hensyn. Fint om dere deretter legge ut tallene/resultatet her på forumet slik at vi kan så noen form for uhøytidelig dokumentasjon på disse påstandene!

 

Neon som tør og stå frem og ta den utfordingen? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter en aktiv dag både i bygater, villaveier og i marka så har jeg møtt totalt 27 hunder hvorav 27 hunder gikk i bånd og med eier som viste ansvar og kontroll over hunden. Ikke dårlig spør du meg, men egentlig som forventet og rimelig fjernt fra de påstander som fremsettes her!

 

Flere som har tatt en opptelling og er villig til å dele sin erfaring med oss andre?

 

:cool:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg så en hund som løp løs på gressplenen på fellearealet, 1 katt , 3 skjærer, 1 kråke og et titalls trost og stær hehe.

Man skal ta hunder på alvor.

 

Videoen har sterke sener

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">
Link to post
Share on other sites

Nå begynner det og bli mye rart her roper vel snart ulv over alt her nå :nonod: Selvfølgelig meste går på eierne når det gjelder kontroll på dyr.Men må si meg skuffet på noen her er rett og slett hundehatere.Kan tenke meg att noen av dere er så fisefine att dere går med mobiltellefon også:lol: .Ps ikke alle finnes noe fornuftig her også. Forstår ikke alt bråket for så lite eller har dere så dårlig naboer. hvor i all verden er det hen som det er så galt som det høres ut her?H:fishing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at hunder SKAL være i bånd hvis det er mulighet for at de støter på folk.

 

Og båndtvangen mellom april og august har vi ikke av hensyn til grinete folk, men av hensyn til viltet.

 

I mine øyne kan man aldri ha helt kontroll på en hund, en hund kan bite og gå til angrep uten forvarsel, det ser vi jo tilfeller av når vi leser om den snille gamle familiehunden som har tygd istykker et barn.

 

Si meg, hva har dette med båndtvangen å gjøre?

Min hund går forøvrig løs fra 21. august til 31. mars hvert år, perioden 1. april til 20. august derimot, den er med på å ødelegge alt det vi jobber aktivt for å trene på resten av året.

 

Meg bekjent er det faktisk båndtvang hele året.

 

Enkelte steder etter relativt strenge kriterier ja, enkelte kommuner har også vedtatt båndtvang som etter mitt syn går langt utover hva hundeloven tillater.

Link to post
Share on other sites

Og båndtvangen mellom april og august har vi ikke av hensyn til grinete folk, men av hensyn til viltet.

 

Si meg, hva har dette med båndtvangen å gjøre?

Min hund går forøvrig løs fra 21. august til 31. mars hvert år, perioden 1. april til 20. august derimot, den er med på å ødelegge alt det vi jobber aktivt for å trene på resten av året.

 

 

Grinete folk? Er det det du kaller andre mennesker som ikke ønsker å hilse på hunden din når den løper løs? Eller barn som hylgriner bare de ser en hund komme mot seg?

 

Hva det har med båndtvang å gjøre? Vel, jeg bryr meg egentlig svært lite om hvorfor båndtvang er innført, jeg er faktisk for båndtvang hele året pga av både mennesker og dyr. :smiley:

Hva er det med hundeeiere som ikke skjønner at andre folk ikke ønsker å ha en hund løpende rundt uten bånd der de ferdes?????? Skjønner de det bare ikke, er de stokk dumme??? Forstår dere ikke at det finnes mennesker som er livredde for hunder?? Jeg blir bare litt provosert av slike holdninger som deg.

 

Min søster har hund, når hun er ute å går tur med hunden sin så møter hun på andre som lufter hunden sin uten bånd, tilogmed hun hater at andre slipper hunden sin løs. For det har skjedd ikke bare en gang at en annen hund kommer bort og ypper seg med hennes som står i bånd og lager et levend. Min bror har opplevd akkurat det samme, sist han var ute å luftet hunden sin i bånd så kom det ei dame med hunden sin løs, hunden hennes løp bort til min brors hund, hun ropte hunden inn, men det nyttet ikke, det ble slosskamp, og dama som hadde hunden løs stod bare å så på skrekkslagen og visste ikke hva hun skulle gjøre, :crazy: for hun kunne ikke dra hunden sin bort for den hadde jo ikke noe bånd på seg. Ble jo til at min bror måtte ta neven fatt og få fjernet den andre bikkja.

 

Sorry, men hunder skal være i bånd. :smash: Man kan aldri vite når en hund gjør slik som ovenfor.

Link to post
Share on other sites

Grinete folk? Er det det du kaller andre mennesker som ikke ønsker å hilse på hunden din når den løper løs? Eller barn som hylgriner bare de ser en hund komme mot seg?

 

Foreldre bør lære barna til hva en hund faktisk er, gjør de ikke det må de leve med at ungene blir livredde når de ser en hund.

Det er ikke snakk om å tillate at hunden flyr rundt og vimser, løper bort til hver unge den ser osv.. Det er snakk om å la hunden være løs under kontroll.

For min del har jeg en hund som oppfører seg langt bedre mot både mennesker og dyr når han ikke har bånd.. Da går han rolig og grei rundt, bryr seg egentlig ikke om annet enn lukten av blomstene..

Går han i bånd derimot, da skal han bort til ALLE mennesker, og han drar ganske heftig til tross for en vekt på kun 18kg.

 

Hva det har med båndtvang å gjøre? Vel, jeg bryr meg egentlig svært lite om hvorfor båndtvang er innført, jeg er faktisk for båndtvang hele året pga av både mennesker og dyr. :smiley:

 

Det sier sitt om hvor "høyt" du setter individets frihet.. La meg gjette, du har sikkert katt og stemmer på SV?

 

Hva er det med hundeeiere som ikke skjønner at andre folk ikke ønsker å ha en hund løpende rundt uten bånd der de ferdes?????? Skjønner de det bare ikke, er de stokk dumme??? Forstår dere ikke at det finnes mennesker som er livredde for hunder?? Jeg blir bare litt provosert av slike holdninger som deg.

 

En hund kan utmerket godt være løs uten å faktisk fly bort til alle og enhver.

 

Sorry, men hunder skal være i bånd. :smash: Man kan aldri vite når en hund gjør slik som ovenfor.

 

Mennesker som så fullstendig mangler muligheten til å se fornuften er det umulig å argumentere mot..

Link to post
Share on other sites

Hva det har med båndtvang å gjøre? Vel, jeg bryr meg egentlig svært lite om hvorfor båndtvang er innført, jeg er faktisk for båndtvang hele året pga av både mennesker og dyr. :smiley:

 

Det er vel heller snakk om hva du er imot? Du er i mot at hunder plager deg, barn, vilt osv, hvilket jeg også er, men hvordan man oppnår dette er vel ikke det viktigste? Problemet er at noen få, et meget lite mindretall, ødelegger for det store flertallet av hundeeiere, eiere som er seg sitt ansvar bevisst selv om en del her påstår at halvparten er ansvarsløse og skulle vær fratatt retten til å ha hund, men sånt er jo bare det reneste vås og langt fra virkeligheten.

 

Også i dag har jeg vært aktiv ute i diverse miljøer og ikke sett en eneste hund som ikke har gått i bånd, min egen inkludert. Kan tenke meg at antall hunder jeg har observert er rundt 20/25 og dette er andre dag på rad med nøyaktig samme resultat. Enda ingen andre her som har turt (?) å komme med sine observasjoner, ikke uventet for kjedelig å bli så til de grader avkledd? :blush:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er hunden liten nok til å ta opp i en stol kan hundeeieren ha den i fanget selv. Det går med en liten hund men ikke med en rotweiler... Jeg synes det viser lite omtanke av eier. En hund er aldri 100% ren, bortsett fra når det løftes ut av badekar/hundekar. Dette kan nesten sammenlignes med at et barn kom inn i bussen barføtt, og sto i sete. Ville da setet vært rent til neste person ?

 

Jeg kjenner godt til Oslo bys transportmidler..

Og for å være helt ærlig, om en hund sitter på setet på t-banen eller ikke spiller ingen trille, særlig ved setene ved siden av førerrommet i de gamle vognene, der står jo ungene med sølete støvler rett som det er.. Oppå setet!

Ingen er 100% rene, ikke du heller.

 

Hund skal ikke sitte i stoler. Hvis hunden er liten nok kan den være på fanget, men ikke ellers. Hunder skal spise fra eget fat PÅ GOLVET!. Eierere som tillater annet ødelegger både for seg selv og hunden.

 

Høres ut som en god gammeldags lederskapsteori.

Min hund er stort sett hvor han vil, i senga mi, sofaen, stoler, og når vi er på tur med campingvogna er han faktisk gjerne litt på bordet der innimellom..

Ødelegger for meg og hunden? Neppe, vi har det virkelig knall, og jeg har en hund som holdes godt stimulert hver eneste dag.

 

Jeg vil gjerne høre litt mer om denne teorien din om at det ødelegger for oss..

Og ja, neste år blir det en hund til, enda en hund som skal få være i senga, sofaen osv.

 

Mat gir jeg der det passer seg, avhengig av hvor vi er, men joda, den blir som regel gitt på gulvet den.

Link to post
Share on other sites

Også i dag har jeg vært aktiv ute i diverse miljøer og ikke sett en eneste hund som ikke har gått i bånd, min egen inkludert. Kan tenke meg at antall hunder jeg har observert er rundt 20/25 og dette er andre dag på rad med nøyaktig samme resultat. Enda ingen andre her som har turt (?) å komme med sine observasjoner, ikke uventet for kjedelig å bli så til de grader avkledd? :blush:

 

Jeg har vært på 1,8 mil fottur i marka i dag.

Underveis så jeg mange hunder, de fleste i bånd.

Men det som overrasket meg var hvor mange mennesker som gikk rundt med et fleksibånd i hånda, uten å ha noen hund..

Det er nok i all hovedsak jakthundeiere som går rundt slik, uten å i det hele tatt vite hvor hunden er..

 

Ellers så jeg noen hunder uten bånd også, og det gjør meg faktisk ikke noe som helst så lenge de holder seg hos eier og eier har kontroll.

Den eneste situasjonen jeg ikke likte i dag var en hundeeier med en hormonbombe av en tenåringshannhund, hun hadde null kontroll og hunden var løs..

Han kom bort til min stort sett fredelige hund, noe som funka greit helt til hormombomba forsøkte å ri, da var det selvsagt full tenning.

Link to post
Share on other sites

Den eneste situasjonen jeg ikke likte i dag var en hundeeier med en hormonbombe av en tenåringshannhund, hun hadde null kontroll og hunden var løs.. Han kom bort til min stort sett fredelige hund, noe som funka greit helt til hormombomba forsøkte å ri, da var det selvsagt full tenning.

Vær glad for at det ikke var eieren som hadde for mange hormoner ..

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke denne topic handle om holmer og skjær angående løsehunder :rolleyes:merklig att ikke denne poll blir flyttet til offtopic snart.Når det gjelder andre ting så tar moderator og flytter det eller stenger.Begynner og lure om jeg skal ta ned vimpelen på båten i sommer. :cool: MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Foreldre bør lære barna til hva en hund faktisk er, gjør de ikke det må de leve med at ungene blir livredde når de ser en hund.

 

Det er det verste sprøyt jeg har lest.

Bikkja er ikke noen naturlig del av faunaen i skjærgården.

Barn og voksne kan forvente å være forskånet for bikkjer på øytur.

 

Hele tråden bekrefter hva jeg har tenkt lenge. Bikkjeeiere har det til felles at de har en genfeil som gjør dem ute av stand til å vise empati med de som ikke ønsker, og ikke kan, ha bikkjer rundt seg.

Er noen redd for hunder, så får de leve med det.

Er noen sterkt allergisk, så er det deres feil.

 

Det er veldig interessant å lese reaksjonene som har kommet på utfordringene i denne tråden.

Alt skal liksom skje på bikkjas premisser.

 

De bikkjeeiere som står på retten sin til å la bikkja gå løs i skjærgården må leve med at jeg står på retten min til å fjerne bikkja. Permanent.

Link to post
Share on other sites

Hva er det som er problemet her?må da gå og ha hunden/hundene i bånd når det er ukjente på øya/skjæret i det minste.Som sagt har hund selv men respektere andre,men som sagt hvis noen er spydig og jeg ikke er til sjeanse da blir jeg sint.Jeg går dit jeg vil men setter meg ikke oppi mengden for og si det sånn. MvhBjørn :fishing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner godt til Oslo bys transportmidler..

.....

Ingen er 100% rene, ikke du heller.

Jeg bor ikke i Oslo og kan ikke svare. Men hvis ungene står i buss-stolene med skitne støvler tyder vel det også på dårlig oppdragelse ? Eller forsvarer du det også ?

 

 

Høres ut som en god gammeldags lederskapsteori.

Min hund er stort sett hvor han vil, i senga mi, sofaen, stoler, og når vi er på tur med campingvogna er han faktisk gjerne litt på bordet der innimellom..

Lederskapsteori ? Våres hund ligger også i en stol i stuen, eller på hytta. Men den går ikke opp i den før den er ren. Og ligger hunden i sengen så lukter sengetøyet "hund" etter en stund (hunder lukter "hundelukt") og det liker hverken jeg eller fruen, så derfor er senga forbudt område (ungene derimot de lar bikkja sove hos dem). Hva du gjør med din(e) hunder er helt opp til deg. Men jeg lar ikke vår spise av bordet (en 30 kg hund kan ødelegge mye...), ligge i sengen eller i møbler hvor den ikke skal være. Ellers går den stort sett hvor den vil og blir sikkert like stimulert som din hund.

 

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Bikkja er ikke noen naturlig del av faunaen i skjærgården.

Barn og voksne kan forvente å være forskånet for bikkjer på øytur.

Er vi en naturlig del av faunaen ? Er det naturlig å kjøre båt ut til en øy for å kose seg ? Hvor langt skal vi trekke argumentering din ? Hvis en hund er i skjærgården er den normalt der sammen med sin eier. Eller ?

 

Hele tråden bekrefter hva jeg har tenkt lenge. Bikkjeeiere har det til felles at de har en genfeil som gjør dem ute av stand til å vise empati med de som ikke ønsker, og ikke kan, ha bikkjer rundt seg.

Personlig vil jeg nok si at de som har genfeilen er de som kommer med slike uttalelser... :smash:

 

 

Alt skal liksom skje på bikkjas premisser.

Det er dine ord, ikke våre.

 

De bikkjeeiere som står på retten sin til å la bikkja gå løs i skjærgården må leve med at jeg står på retten min til å fjerne bikkja. Permanent.

Slike utsagn er til å :puke: av

Link to post
Share on other sites

Problemet er at noen få, et meget lite mindretall, ødelegger for det store flertallet av hundeeiere, eiere som er seg sitt ansvar bevisst selv om en del her påstår at halvparten er ansvarsløse og skulle vær fratatt retten til å ha hund, men sånt er jo bare det reneste vås og langt fra virkeligheten.

Enda ingen andre her som har turt (?) å komme med sine observasjoner, ikke uventet for kjedelig å bli så til de grader avkledd? :blush:

 

Det er dessverre ikke et lite mindretall som ødelegger for det store flertall. :nonod: Heldigvis er det et "bitte lite" mindretall hvor alvorlige hendelser er konsekvensen,men det er mange (gjentar gjerne 40-50%) av "vanlige " hundeeiere som ikke forstår (eller vil forstå)hvilket stort ansvar det egentlig medfører med det å ha hund. Hundehold skal være til nytte og glede,men ikke til sjenanse for andre mennesker og dyr.

Hvor går grensen for når vi sjenerer andre?Det er de fleste av oss hunde-eiere totalt innhabile til å uttale oss om.Vi kan veldig sjelden sette oss inn i hva mennesker( og dyr) som er livredde for hunder føler.Foreldre som i seg selv er redd hunder,og som naturlig nok er "overfølsomme" m.h.t barna sine og hund. Helt naturlig, og det MÅ vi ta hensyn til. Veldig mange hunde-eiere har rett og slett en oppførsel som man kan :puke: av.Og som "driter"i andre mennesker og hunder.

Hvorfor tror dere vi fikk en "unaturlig"streng hundelov (2003/2004)?Takket være de som trodde de hadde kontroll-takket være de som bandt hundene sine utenfor butikker (kanskje i 10-20 minutter ) mens de handlet,og hvor forbipaserende barn ble bitt-takket være de som til stadighet hadde ukontrollerte hunder løse i skog og mark,og som Skremte/skadet/drepte andre dyr/mennekser-takket være de/dere som sjelden eller aldrig aktiviserer hundene deres ,hverken fysisk eller psykisk,ofte med det resultat at man får uønsket adferd.Jeg kunne fortsette lista,men det får holde.

 

Hvis innteresse,les mitt innlegg nr.316 i denne tråd,hvor jeg tillot meg å komme med endel refleksjoner vedr.hundehold.

mvh :sailing:

fem@il

Link to post
Share on other sites

Hvor går grensen for når vi sjenerer andre?Det er de fleste av oss hunde-eiere totalt innhabile til å uttale oss om.Vi kan veldig sjelden sette oss inn i hva mennesker( og dyr) som er livredde for hunder føler.Foreldre som i seg selv er redd hunder,og som naturlig nok er "overfølsomme" m.h.t barna sine og hund. Helt naturlig, og det MÅ vi ta hensyn til. Veldig mange hunde-eiere har rett og slett en oppførsel som man kan :puke: av.Og som "driter"i andre mennesker og hunder.

Hvorfor tror dere vi fikk en "unaturlig"streng hundelov (2003/2004)?Takket være de som trodde de hadde kontroll-takket være de som bandt hundene sine utenfor butikker (kanskje i 10-20 minutter ) mens de handlet,og hvor forbipaserende barn ble bitt-takket være de som til stadighet hadde ukontrollerte hunder løse i skog og mark,og som Skremte/skadet/drepte andre dyr/mennekser-takket være de/dere som sjelden eller aldrig aktiviserer hundene deres ,hverken fysisk eller psykisk,ofte med det resultat at man får uønsket adferd.Jeg kunne fortsette lista,men det får holde.

fem@il

 

Takk fem@il for at du ga meg tilbake troen på at det faktisk finnes fornuftige hundeeiere også :flag: .

Jeg hater ikke hunder og har ikke hundeskrekk på noen som helst måte heller men har, som tidligere sagt, en sønn som har skrekk for hunder (og katter for den saks skyld) uten at jeg vet hvorfor. Dette gjør det vanskelig å omgås de som har hunder og spesiellt når de ikke har hunden i bånd. Jeg vet at dette er i utganspunktet mitt problem men problemet blir adskillig mindre når hunden er i bånd og jeg er derfor opptatt av at båndtvangen overholdes.

 

Svaret mitt til trådstarter er nei, det er ikke greit

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre ikke et lite mindretall som ødelegger for det store flertall. :nonod: Heldigvis er det et "bitte lite" mindretall hvor alvorlige hendelser er konsekvensen,men det er mange (gjentar gjerne 40-50%) av "vanlige " hundeeiere som ikke forstår (eller vil forstå)hvilket stort ansvar det egentlig medfører med det å ha hund.

 

I den gode gamle serien Mash så brukte de uttrykket "horseradish", men det var ikke fordi de var på jakt etter reddiker! Har lest ditt innlegg 316.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er det verste sprøyt jeg har lest.

Bikkja er ikke noen naturlig del av faunaen i skjærgården.

Barn og voksne kan forvente å være forskånet for bikkjer på øytur.

 

Så du forventer altså å være forskånet fra hunder uansett hvor du er?

 

Hele tråden bekrefter hva jeg har tenkt lenge. Bikkjeeiere har det til felles at de har en genfeil som gjør dem ute av stand til å vise empati med de som ikke ønsker, og ikke kan, ha bikkjer rundt seg.

 

Du bør ta tempen.

 

Er noen redd for hunder, så får de leve med det.

Er noen sterkt allergisk, så er det deres feil.

 

Er noen redd hunder i dagens samfunnet har de et problem de bør lære seg å takle.

I Norge er det rundt regnet 800000 hunder, det tilsvarer noe slikt som en hund pr. 6. nordmann.

Å unngå de skal godt gjøres.

 

 

De bikkjeeiere som står på retten sin til å la bikkja gå løs i skjærgården må leve med at jeg står på retten min til å fjerne bikkja. Permanent.

 

Du vet hvilke konsekvenser en slik handling kan få for deg?

Hadde noen forsøkt å gjøre slikt mot min hund hadde jeg gladelig ofret et Bruce-anker og en del meter kjetting.

 

Jeg bor ikke i Oslo og kan ikke svare. Men hvis ungene står i buss-stolene med skitne støvler tyder vel det også på dårlig oppdragelse ? Eller forsvarer du det også ?

 

Klart det tyder på dårlig oppdragelse.

 

 

Lederskapsteori ? Våres hund ligger også i en stol i stuen, eller på hytta. Men den går ikke opp i den før den er ren. Og ligger hunden i sengen så lukter sengetøyet "hund" etter en stund (hunder lukter "hundelukt") og det liker hverken jeg eller fruen, så derfor er senga forbudt område (ungene derimot de lar bikkja sove hos dem). Hva du gjør med din(e) hunder er helt opp til deg. Men jeg lar ikke vår spise av bordet (en 30 kg hund kan ødelegge mye...), ligge i sengen eller i møbler hvor den ikke skal være. Ellers går den stort sett hvor den vil og blir sikkert like stimulert som din hund.

 

Nå har du jaggu moderert deg en hel del.

 

Hvorfor tror dere vi fikk en "unaturlig"streng hundelov (2003/2004)?Takket være de som trodde de hadde kontroll-takket være de som bandt hundene sine utenfor butikker (kanskje i 10-20 minutter ) mens de handlet,og hvor forbipaserende barn ble bitt-takket være de som til stadighet hadde ukontrollerte hunder løse i skog og mark,og som Skremte/skadet/drepte andre dyr/mennekser-takket være de/dere som sjelden eller aldrig aktiviserer hundene deres ,hverken fysisk eller psykisk,ofte med det resultat at man får uønsket adferd.Jeg kunne fortsette lista,men det får holde.

 

Hundeloven av 2003 ble til ene og alene fordi Ben Werner er imot det meste, og fordi tre stakkars barn ble angrepet av hunder.

Alle angrepene er helt unødvendige og ytterst tragiske..

Pussig nok var ingen av rasene som i dag er forbudt med på noen av angrepene.

 

Folka bak hundebitt.no har sammen Dørum og Werner æren for raseforbudene og en alt for streng hundelov.

Ingen av raseforbudene har grunnlag i forskning, man forsøkte bare å følge en trend som var forbi.. Vi ser i dag at flere andre land i Europa gjør det motsatte, de fjerner raseforbud.

 

Forbud mot å sette fra seg hunden ved butikk osv var det på tide at kom, og for min del kunne det ikke falle meg inn å la min hund være utenfor mitt synsfelt utendørs i så mye som 10 sekunder.

Er vi ute ser jeg han hele tiden..

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...