Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Har faktisk vært inne på tanken av å slakte et telt og ta glassfoberstengene som brukes der, de med elastisk tau gjennom. Kan lett pakkes sammen og stues bort.

<{POST_SNAPBACK}>

La teltet leve. :wink:

 

Løsningen er rett under nesa på deg. I Trondheim.

Alf Hansen.

Han bør kunne lage slike stenger etter mål.

 

Har selv kjøpt ei sånn iglookalesje fra ham med bøyelige sammenleggbare stenger.

Den var ikke bare billig. Den er alldeles framifrå.

Ligger i et soveposetrekk når den ikke er i bruk.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Om det blir gjort oen endringer på vindskjermen, så blir det trolig et bøyd lexanglass som dekker det hele i ett stykke. I såfall trenger jeg bare en list nede til å feste det i. Det blir ikke i år i hvertfall. Nå skal jeg bli ferdig og komme meg på sjøen før isen kommer :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Synes faktis også du bør gjøre noe med vinskjærmen med tid og stunder. Få brukt båten litt så kommer arbeidslysten stormende tilbake.

Her er mitt vinskjærmforslag til deg:

Bilde

Link to post
Share on other sites

OK 67: jeg er umåtelig imponert over arbeidet ditt - morsomt å følge prosjektet. Dessuten er det jo litt mer driv i dette prosjeketet enn andre ØStlandsprosjekter :wink:

 

Vindskjermen deler jeg synespunktene på. Frontvinduene er helt fine - og får du en noe mer avrundet avslutning på sidevinduene tror jeg at vindskjermen vil utheve skrogets fine linjer ytterigere. Det hele blir harmonisk

Bilde

 

Dollvik båtene er jo bare "jordbær med fløte og vanlijesukker" På kanten til erotikk :yesnod: En snånn drømmer jeg om å ha en gang. Og den som ligger bak er jo ikke så verst den heller :yesnod: bortsett fra at den manger hard top da...

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spurte om pris på å få lagd til nye bøyler til den forrige båten, og ble overrasket over hvor billig det var. Husker ikke helt prisen nå, men det var snakk om hundrelapper. Og da skulle jeg få dem ferdig bøyd også, klar til montering!

<{POST_SNAPBACK}>

Hvem var dette hos, regner med de kan lage etter mål

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hadde båten en tur ut av garasjen i dag for vask. Når man smører på Epoxy i kaldt vær så skiller den ut et fettstoff som må vaskes vekk før pussing og videre lakking. Tok samtidig noen bilder.

Bilde

Bilde

Bilde

 

Har, som bildene viser satt på en lydhjelm bak ved motoren, er ikke helt sikker på hvordan denne blir rent estetisk..... Når jeg planla den hadde jeg tenkt å satse på en eldre totakter, nå med en ny 4takter så er den nok ikke så nødvendig med tanke på støy. Men den har også en annen misjon, akterlanterna skal plasseres på denne. Får se litt etterhvert hvordan det hele tar seg ut.

Link to post
Share on other sites

Lakket første strøket på skroget i dag. Var nok litt raus med lakken så det rant litt for meg. Glattet det ut med fordriveren med det som resultat at det vart litt ugjevnt. Må nok pusse litt med våtslipepapir for å få det skikkelig før neste strøk, men hvor grovt eller fint papir skal jeg bruke ?

 

Jeg har brukt 2 komponent PU lakk, Utravar 2000 fra SP Systems.

 

Lagt til:

 

Fant svaret selv på SP Systems sin hjemmeside, 280-320.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har studert resultatet av lakkeringen nærmere og ser at det er litt sig enkelte steder, og noen insekter. Blir pussing i morgen.

 

Noe jeg likte enda mindre er at det er noen felter på forrdekket hvor Epoxyen under lakken er blitt lit lys/melkeaktig, trolig grunnet støv eller skum i Epoxyen. Tror jeg må slipe ned hele fordekket ned på glassfiberen igjen og legge på først et lag med Epoxy og så lakk. Hadde det vært et annet sted enn på fordekket så hadde jeg nok ikke brydd meg noe om det, men fordekket er jo det man ofte legger mest merkte til.

 

Så i morgen blir det pussing og pussing og pussing, og etterpå blir det tørking av støv.........

Link to post
Share on other sites

I løpet av noen dager er jeg ferdig med finishen, da gjenstår det å trekke en del ledninger og montere diverse teknisk utstyr. En del av den tekniske monteringen tar jeg innimellom andre ting.

 

Kommer vel til å ha på litt bunnstoff også. Er ferdig med primeren på det som jeg ikke la på da båten lå opp ned i vår. Må ha på litt bunnstoff langs vannlinja og helt akter da jeg ikke var helt ferdig med avrundingen bak før jeg snudde båten. Har vel på ett eller to strøk med hard bunnstpff først åg så har jeg på restene som jeg har av det selvpolerende. Blir ikke noe groe nå i høst alikevel, så tar det ikke så veldig nøye med det selvpolerende nå. Regner med å ta på et fyldig strøk med selvpolerende til våren.

 

Ellers så håper jeg på sjøsetting første uka i oktober, da er det høstferie. Så da vil jeg ha godt vær. Vi må vel snart ha fått vår kvote med regn og vind for en stund skulle jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Skal en tur innom Alf Hansen i neste uke for å ordne med bøyler. Kalesje venter jeg med til nest år. Film og bilder blir det nok en del av når den kommer i sitt rette element.

 

Har pusset ned fordekket og mattet ned det meste av sidene. Skal pusse litt til og så tørke støv før jeg legger på mer Epoxy på fordekket og trolig rekker jeg et strøk med lakk på sidene også. Håper å få på to strøk med lakk på sidene i morgen, da er jeg ferdig med sidene. Lakken er forøvrig veeeeldig blank og glatt. Så jeg må ha antisklipulver i lakken når jeg skal lakke dørken, ellers så blir det rene skjøytebana.

Link to post
Share on other sites

Har lakket to strøk på sidene i dag og hatt på ett strøk med Epoxy på dekket. Har også tatt hull til alle instrumentene og bryterne etc. i plata som jeg skal ha til instrumentpanel og limt på fot på flaggstanga. Alle platene til benken akter og stolene forrann er også lakket, samt diverse luker og dører. Har også omtrent gjort klar lanternemasta til lakkering. Må bare lage til noeon festehull på den slik at jeg får festet GPSmodulen som jeg kobler til PC'en og ikke minst må jeg ha feste for baatplassen sin vimpel :flag:

 

Så nå er det bare ett strøk til i morgen + kansje ett på tirsdag så er jeg klar til å lakke båten innvendig. Må bare få limt på instrumentpanelet først, og på tirsdag skal jeg hente vinduene. Skal se om jeg får bestilt kalesjebøyler også da, eller om jeg tar det i morgen. Har i hvertfall tatt diverse mål som jeg kan ta med når jeg besøker Alf Hansen Båtkalesjer neste gang.

Link to post
Share on other sites

Hentet kalesjebøylene i går. Og har lakket ferdig i dag, om jeg ikke kommer på mer som skal lakkes da :lol: Blandet inn antiskli i siste strøket på dørken, samt i noen felt på dolbordene og på fordekket. Ser selfølgelig ikke så pent ut som uten antiskli, men uten antiskli så blir det umulig å stå oppreist, lakken er så blank og glatt........ La også på antiskli på sittebenken og sitte delen av stolene.

 

I morgen begynner jeg med montering av teknisk utstyr.

 

Håper på godt vær i morgen, da skal jeg dra båten ut av garasjen og ta noen bilder, samt sette på kalestebøylene.

Link to post
Share on other sites

Driver fortsatt med montering av diverse ting og tang, ting tar tid..... spesielt små ting......

 

Har satt på bensinfyllingsstussen gjennom fordekket og ventilen for lufting av tanken, samt kryssholt bak. Har også hatt på siste restene med bunnstoff som jeg hadde liggende, så nå er båten rød langs hele vannlinja rundt om (så godt som). Må ha på mer bunnstoff under, men det får vente til våren, gror ikke så mye nå de få ukene jeg skal ha den på sjøen før vinteropplaget.

 

Har gjort klar diverse hull i motorbrønnen bak og er nå klar til å trekke alle ledninger og kabler etc. Har også satt på radio antenne og laget til holder for radio og en liten hylle under fordekket.

 

Og sist men ikke minst, brannslokkingsaparat er montert.

 

Et par spørsmål:

Skal bensinpåfyllingsstussen være jordet? Jeg har plast tank.

 

Er det noen som har en midlertidig båtplass til låns/lei for et par dager i Trondheim i slutten av uka. Tenker å sjøsette båten her i byn og prøvekjøre litt en dag eller to før jeg tar turen utover til Råkvåg. Er jo meldt ganske bra vær frammover i slutten av uka.

Link to post
Share on other sites

Har trukket ledninger de siste dagene, det ble en del flere meter med kabel en jeg trodde...... Regner med å få gjort unna det meste av det elektriske i kveld. Da gjennstår montering av motor, stoler, akterbenk og luke til rommet under fordekket og laging av midlertidig kalesje i morgen.

 

Om alt går etter planen så blir det sjøsetting på lørdag :flag:

Link to post
Share on other sites

Lykke til med sjøsettingen. Ser freem til rapporten derfra :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

.....Et par spørsmål:

Skal bensinpåfyllingsstussen være jordet? Jeg har plast tank.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, må ikke den jordes, da? Det er for å forhindre gnist under påfylling. Altså ved kontakt mellom påfyllingspistol og metallet til gjennomføringsstussen. Tror jeg, da ihvertfall.

Redigert av Draco17 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...