Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Ja turtelleren har diverse indikatorlamper for høy temperatur, oljetrykk etc.

 

Og sile er fin til å sile ut rusk i pussestøv når jeg bruker det som fyllstoff i Epoxyen. Guttungen har etterhvert vokst fra silen sin, nå er det bayonickell, beyblade og Pockemon som gjelder (men hvordan de greiene der staves er jeg faktisk ikke så sikker på)..

Link to post
Share on other sites

Her kommer bilder av stolen.

 

Festet i båten som stolen festes til.

Bilde

 

Understellet, se spesielt de to smale hullene på tvers som ryggen settes ned i.

Bilde

 

Stolen med ryggen på plass, vendt i normal forrover posisjon.

Bilde

 

Tilsvarende, men for bakovervendt sitteposisjon

Bilde

 

Og til slutt med en Biltema stolpute oppi.

Bilde

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet ut at det ikke lønner seg med dyre eksenterslipere, kjøp billigversjon. Bruk og kast. Jeg har hatt en en dyr den holdt ca 25% lengre enn en billig og kostet 4 fire ganger så mye.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det blir trolig en billig variant. Fordelen med de litt dyrere er at du kan stille turtallet, det kan du ikke altid på de billige. Men det blir jo til at du kjører på full gass hele tiden alikevel.
Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet ut at det ikke lønner seg med dyre eksenterslipere, kjøp billigversjon. Bruk og kast. Jeg har hatt en en dyr den holdt ca 25% lengre enn en billig og kostet 4 fire ganger så mye.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har 2 dyre, den eldste har vært brukt flittig i 13 år nå. Har skiftet ett lager, samt rengjort bryteren en gang for pussestøv. Ellers har den fungert helt topp hele tiden. Så det er kanskje du som har vært uheldig med din?

Link to post
Share on other sites

Den jeg nå har slitt ut er en grønn Bosch PEX 400AE. Har byttet sliperondel en rekke ganger på den da den er blitt slitt ut slik at slipepapiret ikke lengre sitter fast. Men nå går motoren veeldig tregt rundt og blir glovarm. Har åpnet den og sett på lagrene, men de virker OK. Kan se ut til at det er mekanismen som genererer eksenterbevegelsene som ikke er god lengre. Orker ikke å se mer på den, kjøper heller en ny framfor å bruke tid på å reparere. Vil heller bruke tiden på å få ferdig båten.

 

Håper å få pusset ferdig i dag og i morgen, slik at jeg kan rydde og vaske garasjen i helga, og starte med lakkering neste uke. Og da er jeg på sjøen om et par tre uker. Det har høyere prioritet en å reparere en utslitt eksentersliper.

Link to post
Share on other sites

Her kommer bilder av stolen.

 

Festet i båten som stolen festes til.

Og til slutt med en Biltema stolpute oppi.

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Bare tips fra meg på veien. Jeg er sterk tilhenger av gode puter i setene. Da vi hadde en Uttern D55 måtte jeg et par ganger til "knekkern" for å rette opp ryggen etter litt "hopp og sprett". Nidelv har behagelig god polstring i sine puter - og det er deilig. Mulig at de Biltema putene kan bli litt harde for ryggen. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 dyre, den eldste har vært brukt flittig i 13 år nå. Har skiftet ett lager, samt rengjort bryteren en gang for pussestøv. Ellers har den fungert helt topp hele tiden. Så det er kanskje du som har vært uheldig med din?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet ikke hva du mener med flittig brukt, hos meg blir de hardkjørt ofte. Da holder de ikke. Kose kjøring i ny og ne da holder de. Har en kompis som var selger for Bosch (det var der jeg fikk min fra) som sier kjøp billig.
Link to post
Share on other sites

Det er en Bosch den eldste min også ja. Og jaggu har den fått kjørt seg både hardt og ofte opp gjennom årene. Men det kan jo være meg som har hatt flaks da...

 

Personlig så har jeg ikke så veldig sans for å kjøpe elektrovertøy til en hundrelapp eller to, som holder i noen måneder før det er utslitt. Synes ikke det gir den samme gleden med arbeidet å bruke dårlig verktøy. Men det er nå meg da... Andre har kanskje bedre erfaringer med billigverktøy.

Link to post
Share on other sites

Det er en Bosch den eldste min også ja. Og jaggu har den fått kjørt seg både hardt og ofte opp gjennom årene. Men det kan jo være meg som har hatt flaks da...

 

Personlig så har jeg ikke så veldig sans for å kjøpe elektrovertøy til en hundrelapp eller to, som holder i noen måneder før det er utslitt. Synes ikke det gir den samme gleden med arbeidet å bruke dårlig verktøy. Men det er nå meg da... Andre har kanskje bedre erfaringer med billigverktøy.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er enig med deg når det gjelder billigverktøy generelt, men eksenterslipere er bruk og kast, etter min mening.
Link to post
Share on other sites

kjøpte to eksenterslipere på Europris til 198,-/stk for at år eller så siden, den ene ble tatt i bruk med en gang og har holdt frem til nå, da var gjengene til skruene som holder slipeskiva utslitte. Den virker ellers ok så jeg får se om jeg ikke kan få gjenget opp littegrann. Det som er poenget var at butikksjefen som solgte meg de sa; de er 5 års reklamasjonsrett, kom å bytt om de går i stykker. Jeg har self rotet bort kvitteringen, men de som er ryddige med slikt kan jo holde seg med sliper i 5 år for 198,- ... Han sa forøvrig at det var bosch maskiner.......

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en billig sak på OBS Bygg i dag, den holdt i 30 minutter før den begynte å gi fra seg rare lyder og farten gikk ned. Mistet selvsagt kviteringen i vinden da jeg la sliperen inn i bilen, men fikk alikevell byttet den på OBS. Den nye holdt også ca i 30 minutter før det begynte å komme ulyder maken til den andre og farten gikk ned. Fikk alikevell slipt det jeg hadde tenkt. Spørs om det ikke blir en dyrere en på Clas i morgen.

 

Dårlige verktøy er sløsing med tid.

Link to post
Share on other sites

Helt enig! Og foråsaker i tillegg mengder av unødvendig irritasjon og frustrasjon!!

<{POST_SNAPBACK}>

En anne ting med billigverktøy er at støvasug, tilkobling til støvavsug fungerer dårligere

 

Ser du inni en grønn og rn blå bosch vil du se forskjell i antall deler

Redigert av jonkare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også kjøpt en Fien sag kopi på Europris, den holdt ikke i mer en 5 minutter. :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Ditto :lol:

 

Men den virket tung og solid, men da jeg skulle skru fast verktøyet så ødelagte jeg hele greia.

Dårlig at det ikke var spor i akslingen for og holde igjen når man skrur til :sad:

 

Blir nok en ordentlig Fein på meg når lommeboka tilsier det

Link to post
Share on other sites

Hmm. lurer på hva dere gjør med verktøyet ? Bruker dere vinkelkutter til å blande sement samt bruker feinkopien til hammer ???

 

Litt spøkefullt sagt dette, men det jeg har kjøpt har holdt meget bra, og jeg bruker vertøyet MYE.

 

Man må også huske på at innmaten i disse verktøyene egentlig er merkeverktøy, bare at plasthetta er annerledes og det da isåfall skulle tilsi at verktøy som føres under "merke" skulle være like dårlig ?

 

En annen sak jeg kjøpte veldig billig for morro skyld for å se hvor lenge den holdt, er en 80 kroners drill på europris. Den funker enda, halvannet år etter kjøp, og den har til og med vært under saltvann!!!

 

Jeg har MYE verktøy, både dyrt og billig, men jeg bruker stort sett bare billigverktøyet.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fein kopien de har på Byggmakker kan denne overhode ikke sammenklignes med orginalen. Vi har handtverkere som har kjøpt denne men sverger som sverger til orginalen. Vi ville brukt kopien hvis det hadde fungert like bra da det er himla dyre blad til fein itilegg til kjøpsprisen på sagen.

Link to post
Share on other sites

Man må også huske på at innmaten i disse verktøyene egentlig er merkeverktøy, bare at plasthetta er annerledes og det da isåfall skulle tilsi at verktøy som føres under "merke" skulle være like dårlig ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det må i så fall høre til unntakene. De billigverktøyene jeg har vært borti både ser, kjennes og høres simplere ut enn tilsvarende anerkjente merker. Mesteparten av det som markedsføres av billigverktøy er rene kopier, som regel produsert i østen av mindreverdige materialer. Og de selger kun i egenskap av å være billige, på alle andre områder faller de gjennom.

Link to post
Share on other sites

Er mektig imponert over snekkerarbeidet ditt, ok67!

Hvor har du gått i læra? Flott at du legger ut bilder etterhvert, noe å snappe opp hver gang.

Lykke til med avslutning og finpussing!

mvh

JanS

<{POST_SNAPBACK}>

Er stort sett "selvlørt" når det gjelder snekkering. Men med en Bestefar som var snekker og med en far som har snekkring og annet trearbeided som hobby så er jeg vel arvelig belastet. Diverse opppussings prosjekter i hus og heim er jo lærerikt. Har altid likt å lage ting, alt fra Olabiler til fossekaller.
Link to post
Share on other sites

Hmm. lurer på hva dere gjør med verktøyet ? Bruker dere vinkelkutter til å blande sement samt bruker feinkopien til hammer ???

 

Litt spøkefullt sagt dette, men det jeg har kjøpt har holdt meget bra, og jeg bruker vertøyet MYE.

 

Man må også huske på at innmaten i disse verktøyene egentlig er merkeverktøy, bare at plasthetta er annerledes og det da isåfall skulle tilsi at verktøy som føres under "merke" skulle være like dårlig ?

 

En annen sak jeg kjøpte veldig billig for morro skyld for å se hvor lenge den holdt, er en 80 kroners drill på europris. Den funker enda, halvannet år etter kjøp, og den har til og med vært under saltvann!!!

 

Jeg har MYE verktøy, både dyrt og billig, men jeg bruker stort sett bare billigverktøyet.

<{POST_SNAPBACK}>

Verktøy skal tåles å brukes.

 

Har slitt ut noen driller oppigjennoom, kjøpte en billig sak på Rema en gang, den havarerte for da jeg prøvde å bruke den til sementblanding, med en slik liten visp frampå. Men har også slitt ut dyrere verktø, så som en borhammer fra Bosh, den ble oppbrukt under bygging av terasse på landstedet til svigers, mange 16-20 mm hull i granitt ble nok i meste laget for den.

 

Men erfaringsmessig er bosh og Black&Decker som vel egentlig ikke er spesielt dyre merker sammenlignet med proffmarkedet alikevel langt mer holdbare en tilsvarende 100-200 kr modeller fra Rema/OBS/Biltema ol.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...