Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Hej ok67!

 

tror du skall ha luftingen i bordleggningen strax under fenderlisten/avbärarlisten

tankar du fullt, så funkar luftningen som ett breddavlöp, annars får du upp bensin på dekket!

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, kansje en god ide, men hvordan er det for risiko for at det kommer vann inn i denne luftingen.

Om jeg legger den ute på skrogsiden så kan jeg kansje ha mulighet til å la lufteslangen ta en liten sving oppover først for sikkre at vann som spruter inn i luftingen ikke kommer til tanken?

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg fant den på Maritim sin side. Fant det ikke i katalogen da jeg lette der.

Et spørsmål til, hvordan er det med tankluftingen. Regner med at jeg legger både påfyllingen og luftingen oppe på dollbordet , hvordan er det med fare for at regnvann og sjøsprut skal kunne komme inn i tankluftingen, er det noe spesielt man må gjøre i den forbindelse?

<{POST_SNAPBACK}>

Ang. luftingen aå ville eg nok sett luftingen på skrogsiden

feks. Denne:

Bilde

Med dette adapteret er det nesten umulig å få vann inn lufteslagen:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, kansje en god ide, men hvordan er det for risiko for at det kommer vann inn i denne luftingen.

Om jeg legger den ute på skrogsiden så kan jeg kansje ha mulighet til å la lufteslangen ta en liten sving oppover først for sikkre at vann som spruter inn i luftingen ikke kommer til tanken?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej ok67!

 

titta på artikel 4643-12 (tankventil) hos Hjertmans o så legger du

slangen i en svanhals på insidan, jag har aldrig haft problem att det kommer in vatten den vegen,

Nu har jag aldrig haft någon 'speedboat' så kansje man måste göra något extra vrida luftöppningen

snett bakåt nedåt ...

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej ok67!

 

titta på artikel 4643-12 (tankventil) hos Hjertmans o så legger du

slangen i en svanhals på insidan, jag har aldrig haft problem att det kommer in vatten den vegen,

Nu har jag aldrig haft någon 'speedboat' så kansje man måste göra något extra vrida luftöppningen

snett bakåt nedåt ...

<{POST_SNAPBACK}>

Den har de på Biltema også, til 44,90 Jeg tar meg en tur dit i morgen og tar en titt. Å lage svanehals på slangen tror jeg skal gå greit. Om jeg samtidig setter ventilen slik at den peker ned og bak over, ca 45 grader eller noe sånt så bør vel det gå bra tror jeg.
Link to post
Share on other sites

Har delvis satt inn tanken, den passer fin inn mellom støttene som jeg legger under dørken, med ca 5cm klaring på begge sider av tanken. Men jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal sette den fast sideveis. Jeg kan lime inn noen biter av kryssfiner som låser den fast, eller jeg kan fylle med fugeskumm på sidene av tanken for å sette den fast ut mot støttene under dørken. Noen synspunkter ?

Link to post
Share on other sites

Har satt inn tanken og lagt dørken omtrent helt frem til mannhullet i tanken.

Bilde

Oppå dørken skal jeg legge 45mm brede furulekter natet med sort epoxy. Men først skal jeg fortsette med dørken inn under fordekket. Venter på diverse slangekoblinger og tankadaptere fra Maritim først slik at jeg kan bestemme hvor høyt jeg må heve dørken innover for å få plass til alle slanger etc.

 

Har laget til plass for en luke for å få tilgang til stueromm under dørken. Rommene under dørken er delt i tre på langs. Ytterrommene har jeg fylt med isopor, mens rommet i midten er tiltenk stuerom. Har også lagt opp noen elektrikkerrør som jeg kan bruke til å trekke kabler og slanger mm. i senere.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Lenge siden det har vært noen oppdateringer her nå (har vert en uke på Canari, der var det godt og varmt), så jeg får vel fleske til med noen bilder mm.

 

Bensintanken er som sagt installert og har også lagt dørken under fordekket, slik at tanken nå er innbygd.

Bilde

Men jeg har laget noen hull i dørken slik at jeg har tilgang til tanken og stuerommet frammom tanken.

Har også satt opp veggen som avstenger rommet under fordekket.

 

I sideveggene har jeg lagt opp en del rør for å kunne trekke kabler etc. senere.

Bilde

 

Før selve dørken kan legges er det greiest å gjøre ferdig hullet til stueromet under dørken. Siden dørken skal være selvlensende må dette hullet bygge opp for å forhindre at regnvann kommer ned under dørken.

 

Har limt på 5cm høye lekter som er skåret litt skrå samt satt på noen lekter innom der som går ca 1cm høyere.

 

Bilde

 

Sideveggene er også kommet på plass. I tillegg har jeg laget to 15cm brede kasser akterifra og et stykke framover.

 

Bilde

Disse vil fungere som stigtrinn ved inn/ut stigning, samt at de vil være underlag/støtte for akterbenken når denne slås fram for å fungere som (sol)seng. Har også satt fast to bolter for festing av stoler.

 

Kassene bygges lufttett og er delt opp i 2 romm, dermed bidrar de til ekstra oppdrift i tilfelle båten fylles med vann.

 

I tillegg er det lagt mye isopor under dørken og også lengre bak.

Bilde

 

Dermed vil båten flyte godt selv om den blir fylt med vann. Dessuten er rommene under dørken delt opp i 3 langsgående vanntette skott.

Link to post
Share on other sites

Har skåret til alle stavene som skal ned på dørken og lagt på stavene oppå kassene/stigtrinnene på sidenen. Har også satt in gjennomføringer fra dørken til lensingen. Regner med å få på plass alle stavene til dørken i løpet av en dag eller to.

 

Har lagt på noen biter av kryssfiner utpå helt bakerst for eventuelt å ha noe å feste trimflaps på senere om jeg finner ut at jeg trenger det. Driver også å pusser og sparkler litt på disse for å få en fin avsluttnig på bunnen av båten. Regner med å bli ferdig med dette også i løpet av et par dager.

Link to post
Share on other sites

Har lagt på 1/3 av dørken i dag, venter på at det skal herde slik at jeg kan legge på neste 1/3.

 

Har også vært en runde hos noen motorpushere. Ble faktisk anbefalt å kjøpe en 40hk hvor plommen fjernes slik at den blir neste 50. Nesten like bra som en 50hk'er, samme garanti, men 10 laken billigere.

Link to post
Share on other sites

Har lagt den 2'dre tredjedelen av dørken i kveld. Bildet under viser hvordan jeg satte (den første 3djedelen) under press for å sikkre god kontakt mellom stavene og underlaget. Verktøykase, vannkanner etc. ble benyttet.

Bilde

 

Og så har jeg pusset og sparklet litt mer på akterenden, og lagt på et lag med glassfiber, 450g biaxialt fiber som dekker enden av båten. For å sikkre at glassfiberen ligger godt inn mot underlaget over knekken bak så la jeg plast utpå og teipet det hele godt fast med Duckt tape.

Bilde

 

:flag: Og så har jeg kjøpt ny motor, henter den på fredag. 40 HK Suzuki 4-takt.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på en eller annen for for kalesje ja. Og motoren er heeeeeelt NY og URØRT, nærmest jomfruelig :lol: Skal hente motoren i morgen, så det blir vel motormontering i helgen regner jeg med.

 

Har lagt ned siste del av dørken i dag, og bestilt litt mer Epoxy. Det begynner å bli lite igjenn, har vel akkurat nok til å nate dekket tenker jeg, men trenger litt mer for å gjøre meg ferdig.

 

Nå er det snart bare pussing og lakking som gjennstår, pluss vindu og det elektriske og stoler.

Link to post
Share on other sites

Henta motoren i dag, og har "prøvesatt" den på båten og merket av hvor jeg skal bore hull til festene.

Bilde

 

Har også natet litt mer på dørken og sparklet ferdig på akterenden, litt pussing nå så kan jeg avslutte med grunning og bunnstoff.

 

Men nå er jeg tom for Epoxy, regner med at jeg får 10kg på mandag, det bør holde i massevis til resten av båten. Så det blir nok pussing i helga for å gjøre klar til lakkering.

Link to post
Share on other sites

En stund siden siste oppdatering nå.

 

Har natet dørken og begynnt å lime på siste laget med kryssfiner på vindskjermen slik at denne får en pen finish. Regner med å få pusset dørken i helga og kansje lagt på et lag med tynn glassfiberduk. Har også pusset en del på sidene, så jeg er snart klar til lakkering. Skal se om jeg finner en glassmester el. på mandag for å få bestilt vindu.

Link to post
Share on other sites

Da er dørken pusset og beiset og belagt meg glassfiber. Det ble til at jeg brukte 450g/m2 biaxial fiberen på dørken. Litt av texturen i glassfiberen vil nok kunne synes etterpå, men den er mye sterkere enn den tynne duken. Samtidig vil oberflata bli ganske ru, slik at dørken ikke blir så glatt. Så her prioriterte jeg det funksjonelle og holdbare framfor det estetiske.

 

Har hørt litt på glass, ser ut til at jeg kommer til å satse på 5mm laminert glass, koster ca 1200 pr m2. Trønderglass tror jeg firmaet heter, holder till noe syd for Adressa på industriområdet på Heimdal.

Link to post
Share on other sites

Har oppdatert litt på hjemmesiden, så jeg får legge ut bildene her også.

 

Bildet viser hvordan jeg trykte fast stavene i dørken mens Epoxyen herdet. Satte diverse tunge ting oppå.

Bilde

 

Etter beising av dørken med nøttebeis, bildet gir ikke helt god gjenngivelse av fargene.

Bilde

 

Har belagt dørken med glassfiber og Epoxy (men ikke tatt noe bilde av det ennå).

 

 

Har også satt på en rundstokk rundt bakom vindskjermen for å få noe å holde seg fast i. Samtidig sørger denne for at vann som kommer på dollbordene ikke renner ned i båten. Kjekt dersom jeg setter kalesje på.

Bilde

 

 

Har også begynt å eksperimentere med instrumentpanel, bare en enkel prøve foreløbig for å se hvordan alt skal plasseres. Til høyre for instrumentene har jeg tenkt å legge opp diverse brytere.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Har konstruert stolene. De blir slik at ryggen er "hengslet" i en arm på hver side av stolsetet. Dermed kan ryggen vendes slik at stolene kan benyttes både for å sitte forrovervendt og aktervendt. Diverse deler ligger nå til liming, skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen.

Ja dette er jeg veldig interessert i å se detaljbilder av. Alle konstruksjoner med vendbare rygger finner jeg veldig interessante. Spesielt konstruksjoner man kan lage selv!
Link to post
Share on other sites

:smiley: Ja disse gleder vi oss til å se

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har også begynt å eksperimentere med instrumentpanel, bare en enkel prøve foreløbig for å se hvordan alt skal plasseres. Til høyre for instrumentene har jeg tenkt å legge opp diverse brytere.

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Det instrumentet som er lengst oppe til venstre antar det er turtelleren er det et med flere funksjone, tenker da på de små svarte sirklene nede på instrumentet.

 

Ser forøvrig at ungene våre har samme sil til lekebøtten sin

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...