Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Kjøpte likegodt en Bosh eksentersliper på Clas. Samme som jeg hadde tidligere. Den har holdt lenge og har vært veldig mye og hardt brukt.

 

Har tatt hull til gjennomføringer for dreneringen av dørken, bensinpåfyllinga og tankluftinga. Og så det viktigste i følge Poseidon, jeg har tatt hull til kompasset, skal ha nedsenket kompass.

 

I morgen tenker jeg å lime på de siste detaljene rundtomkring slik at jeg er klar til siste laget med Epoxy over hele båten før lakkeringa. Og så skal garasjen ryddes og vaskes fri for støv. Det blir litt av en jobb er jeg redd.

Link to post
Share on other sites

Har smurt på et siste lag med Epoxy på hele yttersiden av skroget og på dekket og dollbordene. Kan da begynne å lakke om et par dager. Av databladet til SP-Systems for deres Ultrvar2000 som jeg skal bruke ser det ut til at 2-3 strøk skal være tilstrekkelig.

 

Jeg er litt i tvil om jeg skal sette på noen håndrekker i teak på forrdekket, slik at den som eventuelt tar seg en tur frampå har noe å holde seg i. Tenker da på slike rekker, men med 3 buer.

Bilde

 

Plassert ca 10-15 cm innpå dekket.

 

Jeg skal sette på en kryssholt ca. midt på dekket, men regner med at håndrekker er bedre å holde seg i.

 

Synspunkter noen ?????

 

Og skal de eventuelt plasseres lengre inn på dekket og parallellt med kjølen istedenfor parallelt med ytterkanten til dekket?

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med dospen. I utgangspunktet ville jeg ikke satt det på. Vent ihvertfall til du ser om behovet er der, eller om det bare er kjekt å ha. Virker ikke som du har tenkt å legge til rette for trafikk over dekket ved å ha luke i vindskjermen som kan brukes for å entre dekket. Ei heller er vel dollbordene slik at de er noen fryd å løpe etter? Så da blir det vel først og fremst ved fortøyning o.l. at man evt. er på dekket. Nei, jeg ville ventet.

Link to post
Share on other sites

Enig jeg også!

 

Skulle jeg hatt noe der ville jeg byttet ut den rekka med en lav (like lav som rekka) pulpit i stål (krom) tror det vill vært penere.'

 

En liten ting til, er vindskjermen din endelig?

Syns det skurrer litt med utseende, tror det ville passet mere med noe amerikansk style over den :smiley:

 

Noe ala Dolvik båtene.

 

Ellers syns jeg det er veldig bra :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vindskjermen er nok endelig, i hvertfal inntilvidere. Men den blir kansje litt lav, slik at den kan hindre litt av utsikten laaangt framover. Den blir i hvertfall slik nå, men siden den er av tre og limt på med epoxy etc. så er det ikke noen store problemer å eventuelt fjerne den og erstatte den med noe annet om jeg finner ut at jeg ønsker det. Men vil egentlig ikke ha den høyere, for da får jeg ikke båten inn på brygga til svigers til vinteropplaget. Slik den er nå så skal den gå inn med noen få cm. klarning når båten står på vogna. Mange hensyn å ta......

Link to post
Share on other sites

Vindskjermen er nok endelig, i hvertfal inntilvidere. Men den blir kansje litt lav, slik at den kan hindre litt av utsikten laaangt framover. Den blir i hvertfall slik nå, men siden den er av tre og limt på med epoxy etc. så er det ikke noen store problemer å eventuelt fjerne den og erstatte den med noe annet om jeg finner ut at jeg ønsker det. Men vil egentlig ikke ha den høyere, for da får jeg ikke båten inn på brygga til svigers til vinteropplaget. Slik den er nå så skal den gå inn med noen få cm. klarning når båten står på vogna. Mange hensyn å ta......

<{POST_SNAPBACK}>

Nei jeg syntes ikke den er for høy!

Syns bare den ikke harmonerer skikkelig med skrogets linjer, litt kantete hvis jeg kan bruke det ordet!

 

Men for all del, jeg syns du har gjort en skikkelig bra innsats med prosjektet jeg

Link to post
Share on other sites

Da ligger de på flytebrygga.

 

Lagt til:

Eventuelt kan jeg bruke delbare rør, som kan legges sammen og stues bort. Har faktisk vært inne på tanken av å slakte et telt og ta glassfoberstengene som brukes der, de med elastisk tau gjennom. Kan lett pakkes sammen og stues bort.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor får man kjøpt kalesje rør til en billig penge i Trondheimsområdet, og bøyd de til riktig vinkel på de riktige stedene. Ser i Watski katalogen at de har, men prisen er jo ganske solid.

 

Og en ting til, er det noen som selger kasett som man kan sette bilradio i slik at denne enkelt kan taes ut?

Link to post
Share on other sites

Tror heller jeg ville valgt tradisjonelle bøyler på tvers. Med langsgående bøyler slik du skisserer så ligger du an til å få en skikkelig dam oppå kalesjen, samt at bøylene blir stående oppe når du tar ned kalesjen. Ikke noe videre verken pent eller praktisk..

<{POST_SNAPBACK}>

Meget godt poeng, vannet blir liggende på kalesjen. Iden din tror jeg du kan skrinlegge :nonod:
Link to post
Share on other sites

Jeg laget bøyler til den gamle snekka mi av kopper- rør med hvit plast rundt som jeg kjøpte på biltema. Disse holdt veldig bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke disse rørene veldig myke, slik at de lett bøyer seg?

 

Nå finnes det jo også kobberrør i forkrommet utgave, som kansje er litt stivere, men de selges ofte i lengder på 2m og det blir for lite. Da må jeg skjøte dem, det går jo for såvidt, med f.eks. 90° bend og så lodde dem sammen, men er ikke sikker på om det blir fint. Det beste ville nok være aluminiumsrør. De har (hadde) noen på OBS, men de var også bare 2m lange.

Link to post
Share on other sites

Er ikke disse rørene veldig myke, slik at de lett bøyer seg?

 

Nå finnes det jo også kobberrør i forkrommet utgave, som kansje er litt stivere, men de selges ofte i lengder på 2m og det blir for lite. Da må jeg skjøte dem, det går jo for såvidt, med f.eks. 90° bend og så lodde dem sammen, men er ikke sikker på om det blir fint. Det beste ville nok være aluminiumsrør. De har (hadde) noen på OBS, men de var også bare 2m lange.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer jo litt ann på hvor tykke rør man bruker, husker ikke i farta hva jeg brukte. Mine bøyler holdt veldig bra.
Link to post
Share on other sites

Er ikke disse rørene veldig myke, slik at de lett bøyer seg?

 

Nå finnes det jo også kobberrør i forkrommet utgave, som kansje er litt stivere, men de selges ofte i lengder på 2m og det blir for lite. Da må jeg skjøte dem, det går jo for såvidt, med f.eks. 90° bend og så lodde dem sammen, men er ikke sikker på om det blir fint. Det beste ville nok være aluminiumsrør. De har (hadde) noen på OBS, men de var også bare 2m lange.

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekk med rørleggere, evt en byggshop som kan bestille for deg.

Da får du sikkert 6 meters lengder :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei jeg syntes ikke den er for høy!

Syns bare den ikke harmonerer skikkelig med skrogets linjer, litt kantete hvis jeg kan bruke det ordet!

Det samme slo meg da jeg så vindskjermen første gangen. Det er noe som ikke harmonerer linjemessig med båten forøvrig, uten at jeg tør påpeke akkurat hva det er. Det ser litt medsendt ut, liksom... Tenkte å ikke henge meg opp i det, men siden Bastard30000 også ser det slik, tenkte jeg å nevne det. Men en evt. annen vindskjerm er jo fint å pusle med i vinter også.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...