Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Da er båten sjøsatt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:flag::flag::flag::flag::flag:

 

Det ble til at jeg tok den på henger til Råkvåg og sjøsatte den der. Det var en del vind i går, samt at jeg kom til dat at å tusle utover fra Trondheim til Råkvåg med ny motor som skal kjøres pent og rolig inn ville bli en langtekkelig afære.

 

Her er noen bilder.....

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Jeg må foreta noen mindre justeringer til våren, båten kom litt dypere i vannet enn jeg hadde regnet med, så jeg kommer nok til å flytte skroggjennomføringene for selvlensingen litt høyer opp. De ligger akkurat i vannlinja i dag, men dørken er cca 10cm høyere. Så det bør ikke være noe problem med skroggjennomføringene 5 cm høyere.

 

Loggen tror jeg viser altfor lite, må sjekke om det er krøll på slangen noe sted.

 

Og så virket ikke trimmindikatoren på motoren.

 

Ellers så startet motoren med en gang og den går veldig stille og pent, må si at 4-takteren imponerer meg når det gjelder stille, rolig og pen gange.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det og bygge en båt <helt fra scratch> er i seg selv en bragd. Når resultatet blir så vellykket og gjennomført lekkert er det bare en ting å si: :flag:Well done, ok67!

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vel gjennomført :cheers:! Det må føles godt å være så nære målsnora. Jeg drister meg til noen kommentarer i et siste desperat forsøk på at tråden ikke dør helt ut...

 

Lanternemasta. Denne virket ganske dominerende. Vet ikke helt hva som evt. kan gjøres for å unngå å virke så dominerende. Kanskje frese ut avlange hull i stykket slik at det blir mindre gods som fanger blikket når man ser masta fra siden? Eller kanskje en konstruksjon i forniklet rør?

 

Vindskjermen. Sett fra siden synes jeg nå denne virker grei. Men sett forfra virker den litt for firkantet i formgivningen. Lurer på om det kanskje hadde gjort seg og rundet innrammingen av glasset litt i hjørnene.

 

Kalesjebøylene. De stikker litt i mine øyne på en ellers veldig fin båt. Det hadde vært griselekkert hvis det hadde vært plass til å legge disse "nede" i treverket når de ikke er i bruk. F.eks. at den framre bøylen hadde et spor i bakerst i vindskjermen som bøylen passet ned i og således ble mer eller mindre skjult for omgivelsene. Det samme med den bakre bøylen - noe alá bøyelgarasjer som er på en del båter. Men bøylenes runde former gjør jo at dette ikke er så enkelt uten en del arbeide. Tanken er kanskje å legge unna bøylene når man skal på "fintur".

 

Men det dekket - det ser bare lekkert ut :yesnod:!

 

Hva skal stoltheten hete da?

Link to post
Share on other sites

Har vært og "kjørt" litt mere i dag. Nydelig vær, men litt kaldt. Etter at jeg nå har kjørt motoren ca 4 timer så kan jeg så vidt begynne å gi på litt for fult i korte perioder. Konklusjonen så langt er at jeg trenger trimflaps og større propell.

 

Båten blir stående for mye på hekken, selv når motoren er trimmet helt inn. Enten må jeg justere litt på hekken slik at motoren kommer enda lengre inn, kan gjøre det ved å legge på en 12mm kryssfinerplate som er slipt ned i null i den ene enden og har normal tykkelse i den andre, da vil hekken bli litt mer skrå slik at motoren kommer lengre inn, alternativt (eller i tillegg) kan jeg sette på trimflaps.

 

Turte ikke helt å gi full spiker, bare nesten, da turtallet passerte 6500 omdreininger. Maks turtall for 40HKen er 5600 til 6200. Så det tyder på at jeg trenger en større propell. Da vil vel trolig også farten gå opp. Var oppe i ca 18kn på maks ved 6500 omdreininger.

 

Fikk forøvrig liv i trimindikatoren, det var en ledning som jeg ikke hadde koblet på.....

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Faxe interiørbeis. Den finnes i mange ulike farger og er vannbassert slik at den kan brukes under Epoxy. Oljebasserte beiser går ikke sammen med Epoxy. Kjøpte den på OBS Bygg.

 

På dørken brukte jeg nøtte farget, den er ganske mørk. På dollbord og midtfisk brukte jeg Mahogney farge, og på resten av dekken brukte jeg Teak farget. Merk at fargen på trevirket som beises vil ha innvirkning på det endelige resultatet, å ta noen prøver først kan være lurt.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke fått sjekket hvor stor propell som står på motoren, skal sjekke det neste helg. Men i reklamemateriellet til Suzuki såt det at motoren kan bruke fra 9" til 16" propell. Har regnet litt på det og kommet til at ved 6500 omdreininger og 15% slipp så vil det gi ca 18 knop med 9" propell. Kan vel tyde på at Suzuki bruker den minste som standar. (Gearet har utveksling på 2,27:1)

 

Spørsmålet blir jo da hvor stor propell bør jeg ha, kombinert med trimflaps som vil løfte hekken og dermed gjøre at båten planer lettere.

 

Fikk forøvrig glatt 6500 omdreininger med 2 pasasjerer ombord også.

Link to post
Share on other sites

Tok en telefon til Suzuki pusheren anngående propellstigning.

Ifølge han skal det normalt stå en 11 1/2 x 14 propell på 40HKen, dvs 14" stigning.

 

Det har jeg litt vanskelig for å forstå, dette gir meg i såfall en slipprosent på 45 ved 6500 omdr/min og 18 kn.

 

Må sjekke neste helg hva som står på propellen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...