Jump to content

Tullinger på sjøen!


Waylon

Recommended Posts

Er det rart det er krig i verden :cryin:

 

Her er det to hissighoder som har vært på samme sted til samme tid - med hver sin agenda.

 

Skulle gjerne visst mer for å kunne vurdere hvem som var verst:

 

  • Hvor bredt var det der dette skjedde
    Var det andre båter/grunner i nærheten som gjorde manøvrering vanskelig for han som kom
    Hvor langt unna var han egentlig
    Hva slags båt og fart var det? Cabincruiser kan være så mangt. En 'brøyteplog' av en halvplaner graver uendelig mer sjø i 12 knop enn en planende båt i 30 knop.
    Lå fiskeren og dorget, og dermed hadde manøvreringsrom. Eller lå han og drev.

Og til ts:

 

Fiskesloa var forsåvidt forståelig: en dri***ekkhandling mot en annen. Blyloddet derimot :nonod:

Link to post
Share on other sites

Om man forsøker å tenke utenfor boksen og setter seg i den andre skipperns sko da. Du har en kjempe flott cabincuiser på 50 fot med massevis av hestekrefter og flybridge. Støtt og stadig møter du saktegående båter som ligger midt i leia, noen fisker der å. Når man har møtt nok av disse så har jeg forståelse for at man gir f**n noen ganger. Det var vel ikke derfor du skaffet deg en cabincruiser for å kjøre i snekkefart hele tiden vel?

 

Selv har jeg møtt på en tulling som holdte på kantre meg.

Passerte meg med 10 meters avstand og det var bare så vidt jeg klarte å kaste bauen inn i hekkbølgene hans. Han hadde jeg mer enn gjerne banket opp for å ha satt meg og mine om bord i fare.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Som flere fornuftige allerede har nevnt i denne tråden, må man etter mitt syn påberegne bølger når man med en lystbåt legger seg til i skipsleden. Man kan ikke forvente at andre skal redusere farten fordi båten kan komme til å rulle litt, eller på grunn av at kaffen kan komme i bevegelse og i verste fall skvulpe over. Men dersom leden er bred og dyp nok, og man ikke kommer i konflikt med andre fartøy i den samme leden i henhold til sjøveisreglene, bør man selvsagt legge om kursen slik at man skåner båten som ligger i ro.

 

Trådstarter skrev at det svartnet for ham, og han har gått langt over streken slik jeg ser det, selv om han ble truet indirekte. Jeg tror nok trådstarter bør prise seg lykkelig om han ikke blir anmeldt. Han bør etter min mening uansett vite at hans oppførsel er totalt uakseptabel.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser mange henger seg opp i at han fisket i skipsleden.. Men kan noen fortelle meg hvor i Gandsfjorden det går en skipsled? Fjorden er brei nok til 15 danskebåter minst. Dette var nok en rik tulling som ikke tålte at en med mindre båt skulle fortelle ham noe. Uten at jeg støtter trådstarter i å kaste blylodd og fiskeslo på millionbåten.

 

Nei, kun den delen som sorterer under Stavanger havn.

Det er fartsgrense på hele "pinå"!

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Huff huff.. Dette høres veldig "trasig" ut! Tenk å få ødelagt så store deler av en ellers ganske kort båtsesong pga "plassmangel"?? :nonod: Ligner veldig mye på samme problem vi har hær i Finnmark om "snøskuterdebatten" :discuss: Man får heller senke pulsen litegranne, og ta fram smilet og kaffekoppen når man er på tur! Jeg for min del gjør så godt jeg kan for å vise hensyn til andre båter (eller skigåere)! Vi har da utrolig mye areal pr. innbygger i dette landet både på land og til havs! Blir faktisk litt "glad" når jeg treffer andre båter på sjøen :seeya:

Link to post
Share on other sites

Ser mange henger seg opp i at han fisket i skipsleden.. Men kan noen fortelle meg hvor i Gandsfjorden det går en skipsled? Fjorden er brei nok til 15 danskebåter minst. Dette var nok en rik tulling som ikke tålte at en med mindre båt skulle fortelle ham noe. Uten at jeg støtter trådstarter i å kaste blylodd og fiskeslo på millionbåten.

 

 

Det er fartsgrense på hele "pinå"!

 

 

Hva har inntekt og verdi på båten med dette å gjøre, ser at du selv har det en kan kalle en billig båt, hvis du bytter denne til en dyrere? når blir du en tulling?? Når den er kommet opp i samme verdi som bitteliten sin? er han en tulling pga båtverdien?

 

 

forøvrig så mener jeg ikke at bitteliten er en tulling, han ble un brukt som et eksempel

Link to post
Share on other sites

Teksen på tråden forteller vel det meste her... :boxing:

 

Men uansett... når man er på sjøen bør man ikke regne med litt "sjø" da... sånn egentlig? Selv om det er mange idioter som ikke synes å ta hensyn til andre så er man jo på sjøen i båt og da får man jag.. meg tåle litt vugging synes jeg. Verre når man er ved kai/havn

Synes uansett ikke det er greit å kaste ting på andre.

Link to post
Share on other sites

Det skulle være interressant å vite hva "menigheten" mener er riktig avstand å passere en båt som fisker?

 

I starten av min karriere med litt større båt tok jeg alltid båten ned av plan når jeg skulle passere kajakker, joller, regattaseilbåter og båter som fisker for å skåne omgivelsene. Her hvor jeg holder til er trafikken relativt stor, så det kan fort bli mye intervall kjøring. Har nå sluttet med å ta båten ned av plan for de som fisker i leden, men prøver å gi maksimal avstand ved passering. Allikevel virker det som om noen ute på sjøen har legitim rett til å reise seg å vise fingeren til enhver båt som forstyrrer deres gjøremål. Jeg for min egen del tar meg ikke nær av fingergesten, men tar den til etteretning om at det er en meningsforskjell, men familien blir støtt av finger og knytteneve bevegelser.

Link to post
Share on other sites

Er ikke enig med alt som skjedde. (kasting av blylodd) Men til alle her. Tenk om det var dine barn som satt å fisket. Hadde du satt pris på at andre båtfolk to litt hensyn da??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

[...]Tenk om det var dine barn som satt å fisket. Hadde du satt pris på at andre båtfolk to litt hensyn da??

 

Ville satt enda mer pris på at ungene ikke hadde fått grisebank fordi de kastet fiskeslo og blysøkker på feil person....

 

Ser at flertallet fremdeles er av den oppfattning at kasting av fiskeinnvoller er en helt OK komunikasjonsform, mens kasting av blysøkker for noen er over grensen :nonod: :nonod:

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig er jeg (positivt) overrasket over at en del faktisk mener at det er å gå over streken å kaste blylodd etter folk/båt med referanse til alle de andre tråder som går for tiden hvor stort sett alt er lov for å ta de som oppfører seg dårlig eller bryter loven/e. Inkonsikvensen har gode arbeidsforhold her på forumet! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...trodde at vi alle var på sjøen for å kose oss... :eek:

 

Nei, det er nok ikke tilfelle. Sjøen er fra gammelt av en ferdselsåre. Ikke alle er på sjøen for å kose seg. Noen er kanskje på tur hjem fra jobb, noen kan være på vei til arbeid, noen har muligens vært og handlet matvarer osv.. Det finnes faktisk mennesker som bor på holmer og øyer som ikke er landfaste og som kan ha et forflyttingsbehov. Men bevares, de kan selvsagt kose seg under forflyttingen. Hva er det du egentlig prøver å si? Dersom du fortsatt tror at alle er på sjøen for å kose seg, må du nok tro om igjen.

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel ikke beskrevet som bølger i fjorden, men en stor båt i stor fart som gjør en unnamanøver 50 meter fra trådstarter.

 

Jeg opplevde lignende situasjon i fjor sommer, og hadde hadde jeg hatt noe å kaste etter båten så hadde jeg jaggu gjort det. Den hadde hele fjorden å ta av og det var få andre båter utpå, men hvis skippern skal på dass eller lignende får ta båten ned fra plan først!

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...