Jump to content

Tullinger på sjøen!


Waylon

Recommended Posts

Du har ihvertfall den fineste avataren på forumet! :cheers:

 

 

Tiltredes yeahhh.gif

Ha ha, var det eneste bilde jeg fant som var lite nok ,(ikke så flink med data :eek: ) - men ser dere hvem det er?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere innleggene dine mer da de etter mitt syn er lite gjennomtenkte og i stor grad bærer preg av mangel på elementære kunnskaper. Jeg tenkte å la deg tro at du har rett. :lol: Men det klarer jeg likevel ikke.

 

Du skriver: "Båt som innhenter annen båt SKAL vike." Dette er riktig og i tråd med regel 13 (a) i sjøveisreglene:

 

Regel 13. Innhenting

 

(a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

 

Men disse vilkårene i regel 13 (b) må oppfylles:

 

Regel 13. Innhenting

 

(b) Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner.

 

Derfor trenger ikke dette å bli riktig: "Denne regel er direkte overførbar til båt som ligger i ro." Ordet underveis benyttes i sjøveisreglene, og ikke "i bevegelse" eller alternativt "i ro" som du bruker. Og ifølge sjøveisreglene er man underveis såfremt man ikke ligger til ankers, er gjort fast til land eller står på grunn, ref. regel 3 (i):

 

Regel 3. Alminnelige definisjoner

 

(i) Ordet underveis betyr at et fartøy ikke ligger til ankers eller er gjort fast til land eller står på grunn.

 

Disse reglene, for å ha nevnt noen viktige, spesielt når det kommer til mindre versus større fartøyer, viser at "Båter, store og små, kan ligge overalt og hvor de vil (unntatt der det utrykkelig er forbudt). Om de fisker, har motorstans, soler seg eller hva som helst så har den båt som er i bevegelse ALL vikeplikt!!!!!!" IKKE er riktig:

 

Regel 9. Trange farvann

 

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

 

(i) Et fartøy som holder på med fiske skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst fartøy som følger en seilingslei.

(j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei.

(k) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere og som holder på med et arbeid som vedrører navigeringens sikkerhet i et trafikkseparasjonssystem er fritatt fra å følge denne regel i den utstrekning det er nødvendig for å utføre dette arbeid.

(l) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere og som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp en undervannskabel i ett trafikkseparasjonssystem, er fritatt fra å følge denne regel i den utstrekning det er nødvendig for å kunne utføre arbeidet.

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

 

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

(iv) et seilfartøy,

(b) skal et seilfartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

© skal et fartøy som holder på med å fiske mens det er underveis så vidt mulig holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere.

(d)

(i) Et hvilket som helst fartøy, unntatt et fartøy som ikke er under kommando eller et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, skal såfremt omstendighetene tillater det, unngå å hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et fartøy som er hemmet av sitt dypgående og som viser de signalene som er nevnt i regel 28.

(ii) Et fartøy som er hemmet av sitt dypgående skal navigere med særlig forsiktighet og ta fullt hensyn til de forhold som derved oppstår.

(e) Et sjøfly på vannet skal, i alminnelighet, holde godt klar av alle fartøy og unngå å hindre eller vanskeliggjøre deres seilas. Under omstendigheter hvor det er fare for sammenstøt, skal det følge reglene i denne del.

(f)

(i) Et WIG-fartøy skal, når det letter, lander og flyr over vannflaten, holde godt klar av alle andre fartøy og unngå å genere deres seilas.

(ii) Et WIG-fartøy som opererer på vannflaten, skal oppfylle reglene i denne del som et maskindrevet fartøy.

 

Regel 43. Små fartøy

 

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Har et fartøy motorstans, og hvor det ikke lar seg gjøre å få motoren i gang igjen, kan dette fartøyet få status "fartøy som ikke er under kommando", men da må selvsagt de relevante lanterner og/eller signalfigurer vises.

 

 

Om å bæsje på leggen....

 

Du sier egentlig at jeg har rett, godt kamuflert vha klipp-og-lim kunskaper! :wink:

 

Men du glemmer å vise til hvor det står at stor båt kan kjøre i senk liten båt fordi den ligger i leia.... for det er det du egentlig sier med dine oppramsinger. Litt sånn på samme måte at "det var jødenes skyld at de oppholdt seg i konsentrasjonsleirene"....

 

En stor båt uansett hvilken har IKKE rett til å kjøre ned annen båt uansett hvor den måtte ligge.

 

Det gjelder å forstå helheter og sammenhenger!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Skildring fra Folkeheimen:

 

Mann sitter hjemme foran PC og planleggingsverktøy og planlegger neste tur.

mann går i båten, laster opp fila og kaster loss.

Mann lar avansert kartplotter og avansert autopilot styre båten.

Går så fint.

Rundt det neset. Mellom de to stakene. Til styrbord inn fjorden der hvor det er planlagt at man følger leia.

Styrer så fint, så fint.

Der lå det en og fiska gitt.

Midt i leia.

Link to post
Share on other sites

Men du glemmer å vise til hvor det står at stor båt kan kjøre i senk liten båt fordi den ligger i leia.

 

En stor båt uansett hvilken har IKKE rett til å kjøre ned annen båt uansett hvor den måtte ligge.

 

Dette har ikke noe med glemsel å gjøre. Det står selvsagt ingen steder "at stor båt kan kjøre i senk liten båt fordi den ligger i leia". Man plikter i henhold til sjøveisreglene å unngå sammenstøt. Man har plikter og ikke utpregede rettigheter. Men om et lystfartøy stopper farten midt i en trang led, som gjerne også er sterkt trafikkert, for at vedkommende om bord skal sole seg eller drikke kaffe, og et cruiseskip eller lignende er underveis i denne leden, og det er fare for sammenstøt, er det stor sannsynlighet for at dette lystfartøyet kan komme i stor fare da kaptein/navigatør/los på cruiseskipet mest sannsynlig ikke vil sette cruiseskipet på grunn med den fare for passasjerer, mannskap, skip og miljø det ville medført. Og det tar ofte litt tid å stoppe et stort skip. Dessuten vil det ofte vri seg ut av kurs ved kraftig bakking slik at risikoen for grunnstøtning øker. Og lystfartøyet bryter da flere av de reglene jeg har listet i mitt forrige innlegg.

 

... for det er det du egentlig sier med dine oppramsinger.

 

Jeg har sitert sjøveisreglene.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mann lar avansert kartplotter og avansert autopilot styre båten.

Går så fint.

Rundt det neset. Mellom de to stakene. Til styrbord inn fjorden der hvor det er planlagt at man følger leia.

Styrer så fint, så fint.

Der lå det en og fiska gitt.

Midt i leia.

Den har jeg opplevd selv. Gubben lå på en solseng på hekken og fikk ikke med seg særlig mye :nonod:

Link to post
Share on other sites

Tranen2 - mulig du er god på sjøveisreglene, men har du lest og forstått siteringsreglene her på forumet? :nonod:

Trodde det var mulig å redigere i ettertid. Finner ikke den muligheten... Beklager, skal lese siteringsreglene!

Mvh

 

P.S. Ser nå at jeg skal kunne redigere 24 t etter innlegging av posting. Den muligheten har forsvunnet på under 24 t og da er det feil hos forumet. Da kan jeg vel strengt tatt ikke lastes...

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg at flere her inne snakker om dette med å ligge midt i leia. Nå har jeg forklart i tidligere innleg at jeg IKKE lå midt i leia! Er det så forbanna vanskelig å skjønne da? Er det ingen som er interessert i å skjønne dette da?? Gandsfjorden er nokså bred, og jeg lå ca 50 meter fra LAND å fisket. Jeg lå altså neste oppi bergveggen. Herregud så lite visse personer her inne skjønner! Enten gidder dere ikke forstå eller så er dere pokker så forb...... dumme at dere rett og slett ikke har evnen til å forstå.

Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :)

Link to post
Share on other sites

Går vel mer på at noen rett og slett vil kverulere, vil snakke andre imot, samma fan hva man skriver.

 

Som jeg skrev et annet sted. Har aldri sett så mange kverulanter på et og samme sted, helt utrolig.

 

Må være det med båt som gjør oss alle til "verdensmestere"

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Tror at du muligens kan være å laste for å ikke ha lest reglene før du poster! :tongue:

Jadda, jadda, jadda - har lest dem nå! Men det er sannelig ikke lett når infoen om redigering er tvetydig; i reglene står det 30 min, når du holder muspekeren over redigeringstasten popper det opp info om at det kan redigeres innen 24 timer.

 

Tvetydige regler har nok ikke rettspraksis på at regelbryteren blir skyldig... :flag:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg at flere her inne snakker om dette med å ligge midt i leia. Nå har jeg forklart i tidligere innleg at jeg IKKE lå midt i leia! Er det så forbanna vanskelig å skjønne da? Er det ingen som er interessert i å skjønne dette da?? Gandsfjorden er nokså bred, og jeg lå ca 50 meter fra LAND å fisket. Jeg lå altså neste oppi bergveggen. Herregud så lite visse personer her inne skjønner! Enten gidder dere ikke forstå eller så er dere pokker så forb...... dumme at dere rett og slett ikke har evnen til å forstå.

Nå har vel hele denne diskusjonen skiftet fra din opplevelse og mer over til sjøveisregler generelt og derigjennom også hvordan man skal/bør /kan forholde seg dersom man ligger midt i leden.

Når det gjelder din opplevelse spesielt er det vel en generell enighet om at største dusten var han som ville senke deg og at du ikke var dust før du kastet blyet... :wflag:

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Går vel mer på at noen rett og slett vil kverulere, vil snakke andre imot, samma fan hva man skriver.

 

Som jeg skrev et annet sted. Har aldri sett så mange kverulanter på et og samme sted, helt utrolig.

 

Må være det med båt som gjør oss alle til "verdensmestere"

Hehe... vet du ikke at BP også er forum for KK (kroniske kvervulanter) med underavdelingen SKK ?? :lol:

Link to post
Share on other sites

Man plikter i henhold til sjøveisreglene å unngå sammenstøt. Man har plikter og ikke utpregede rettigheter. Men om et lystfartøy stopper farten midt i en trang led, som gjerne også er sterkt trafikkert, for at vedkommende om bord skal sole seg eller drikke kaffe, og et cruiseskip eller lignende er underveis i denne leden, og det er fare for sammenstøt, er det stor sannsynlighet for at dette lystfartøyet kan komme i stor fare da kaptein/navigatør/los på cruiseskipet mest sannsynlig ikke vil sette cruiseskipet på grunn med den fare for passasjerer, mannskap, skip og miljø det ville medført. Og det tar ofte litt tid å stoppe et stort skip. Dessuten vil det ofte vri seg ut av kurs ved kraftig bakking slik at risikoen for grunnstøtning øker. Og lystfartøyet bryter da flere av de reglene jeg har listet i mitt forrige innlegg.

Et par kommentarer til dette...

Lystfartøy har uansett vikeplikt for nyttefartøy, men når nyttefartøy manøvrerer i trange led har de nok bra kontroll også for som de også er klar over så kan det oppstå tilfeller med lystfartøy som ikke følger reglene/fartøy som ikke er under kommando osv... tror ikke de har en "satser på at det går greit" holdning

 

Vel nå var ikke dette i trang led og ikke var det nyttefartøy. Det står ingen steder at man kan "mose over" noen bare du har en større båt. Tror du da får et forklaringsproblem...

Om man koster avgårde i 25-30 knop eller så og raskt nærmer seg annet fartøy rett forut hva gjør man da? Holder samme kurs fordi den andre båten er mindre? Sjekker om det er innhenting, eller om den båten er underveis/ikke er under kommando eller hva? De fleste ville vel holde av veien eller redusere farten til noe forsvarlig iht forholdene

eller har jeg misforstått regelverket?

Link to post
Share on other sites

Kanskje det var et spørsmål som du burde stille til deg selv også? :giggle::giggle::giggle:

Kjære deg; jeg kastet meg inn i debatten her for å bidra til å forkaste utsagnet "han skulle vært kjørt i senk" eller noen sånt. Min hensikt var å PRØVE å opplyse om at selv om du ligger midt i leia eller hvor som helst ellers så har ingen rett til å kjøre deg i senk! Uansett flisespikkeri - DET må vi da kunne enes om!?! Det virker som om enkelte her inne på BP tror at aktsomhetsregelen ikke gjelder for trafikk som går i leia.... det gjør den nemlig!

 

Om for eksempel en ferge kjører i senk en fiskebåt i leia vil HELT SIKKERT fergen blitt å laste!

 

Hva er det vi krangler om egentlig...?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...