Jump to content

Tullinger på sjøen!


Waylon

Recommended Posts

Desverre en del. Mange tror at de kan gjøre hva de vil når de har store kostbare båter...[...]

 

Omtrent like mange som mener de har en spesiell rett til å gjøre som de vil på sjøen fordi de har en muggen gammel sjekte, er oppvokst i skjærgården og dessuten var bestefar los?

 

Men selvfølgelig, om man viser finger til og kaster fiskeslo på alle "rikinger" man treffer på sjøen, mens alle i "vanlige båter" får ett hyggelig smil og tilbud om en kaffekopp så er det vel ikke utenkelig at du har merket en mer fientlig instilling hos "rikingene"....

Link to post
Share on other sites

Vel, her er en liten oppdatering:

 

Gjett hva jeg fikk oppleve idag? Jo, den samme cabincruiseren med den samme "kapteinen" jeg kom i konflikt med, liggende innerst i vågen i Sandnes idag. Og hva skuet mitt øye? Jo, denne "kapteinen" i full krangel med en mann i en Viksund-båt, der jeg hørte at han i Viksund-båten skjelle og smelle for den råkjøringen denne "kapteinen" bedrev. Jeg tok mobilen å ringte politiet og de kom raskt til stedet. "Merkelig nok" for noen av dere her inne i forumet fortalte jeg om episoden jeg hadde med denne mannen. Jeg fortalte til og med at jeg hadde kastet fiskeslo på ham og at jeg i ren forbannelse smalt et blylodd inn i siden på båten hans. Han i Viksund-båten skrev anmeldelse på stedet, og det samme gjorde jeg. "kapteinen" på cabincruiseren jekket seg totalt da politiet kom, og jeg spurte ham om lufta gikk ut av ham. Plutselig BEKLAGDE han overfor meg og han andre at han hadde oppført seg slik. Merkelig hva som skjer med visse mennesker altså når ordensmakten dukker opp. Uansett, jeg beklagde oppførselen min. "kapteinen" ble med politiet i politibilen for blodprøve på legevakten.

Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :)

Link to post
Share on other sites

Jeg tok mobilen å ringte politiet og de kom raskt til stedet.

 

Det var jamen godt å høre/lese for her står jo den ene etter den andre frem i tråd etter tråd og hevder at politiet aldri gjør noenting så derfor er de i sin fulle rett til å ta saken i egne hender. Flott å få det tydelig dokumentert at det fortsatt kan være lønnsomt å følge samfunnets spilleregler og at denne fyren fikk som fortjent!

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Merkelig hva som skjer med visse mennesker altså når ordensmakten dukker opp. Uansett, jeg beklagde oppførselen min. "kapteinen" ble med politiet i politibilen for blodprøve på legevakten.

 

Det er fint at både han og du beklagde hverandres oppførsel. Jeg mener likevel du er heldig om du ikke blir anmeldt for dine uakseptable handlinger som innebar kasting av både fiskeslo og blylodd.

 

Det finnes dessuten alltid minst 3 sider av en sak, og vi har bare fått din versjon. Og hva som er riktig og ikke i innleggene her på forumet, kan vi heller ikke alltid vite.

Link to post
Share on other sites

Det er fint at både han og du beklagde hverandres oppførsel. Jeg mener likevel du er heldig om du ikke blir anmeldt for dine uakseptable handlinger som innebar kasting av både fiskeslo og blylodd.

 

Det finnes dessuten alltid minst 3 sider av en sak, og vi har bare fått din versjon. Og hva som er riktig og ikke i innleggene her på forumet, kan vi heller ikke alltid vite.

 

Angående dette med fiskesloet og blyloddet, så sa jeg dette til politiet. Svaret jeg fikk var: "Det får være hans problem".

Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :)

Link to post
Share on other sites

Få sånne mennsker vekk!! hadde kastet både blylodd og skutt med bly, visse mennsker og jeg sier ikke alle men mange større hurtig gående båteiere kjører som svin! Pleier og ha med min 6mnd gamle sønn ombord og jeg fisker ikke i noen leie men mange som kjører som svin der og. Enda godt man ikke har hagla ombord for hadde blitt endel båter på havets bunn da. Folk burde virkelig tenke på knop og strl på båt når de paserer andre!

Redigert av FM 8-12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Folk burde virkelig tenke på knop og strl på båt når de paserer andre!

Vil du at båter som går fortere enn deg skal forbyes?Møtte en suply båt utenfor Tananger en gang,den laget så stor sjø at de brøyt på toppene,skulle jeg annmeldt eller skutt kapteinen?Du får prøve å holde deg i skjermet farvann. :cool:

Link to post
Share on other sites

Få sånne mennsker vekk!!

 

Med mindre man har kontakter innen mafiaen, fungerer det ikke på denne måte (desverre for enkelte). Man må bare lære seg å leve med sine medmennesker, man kan ikke bare "fjerne" de man ikke liker der og da. Det er klart, man kan jo påvirke dem i riktig retning, men å forandre folk som ikke ønsker å forandres er ingen enkel oppgave. Og ja, det finnes mange av dem....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hmm lurer litt her.. båten vi har nå er ny av året for oss og av det tydligvis utskjelte merket princess.. Forflyttet meg i ren transportetappe fra sandefjord til tønsberg tidligere på dagen idag og lå og kruset i 25 knop stort sett hele veien.. møtte et par større seilbåter og jeg hilser som jeg alltid gjør på folk jeg møter.. hilste de tilbake??? Nope kikket ikke min vei engang.. Er det slik at seilfolk har vansklig for og hilse på cabin båter?? Er princess et båtmerke som er bannlyst av alle andre?? kanskje vi skal bytte til mer nøytralt merke igjen???

 

Trist synes jeg.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Er det slik at seilfolk har vansklig for og hilse på cabin båter?? Er princess et båtmerke som er bannlyst av alle andre?? kanskje vi skal bytte til mer nøytralt merke igjen???

Kos deg med båten du... ingenting i veien med båten men jeg tror en del av dem som har slike båter ønsker et tilbaketrukket liv... :lol:

 

Når det gjelder helsing har jeg merket meg et par ting...

- Store og dyre båter hilser ikke på småbåter (det er nok blindsonen rundt båten tror jeg)

- Seilbåter hilser når de går for motor, ellers er de opptatt med lusene, slåing, trimming osv for å knipe en kvart knop til

- Snekker hilse på alle

Link to post
Share on other sites

Vil du at båter som går fortere enn deg skal forbyes?Møtte en suply båt utenfor Tananger en gang,den laget så stor sjø at de brøyt på toppene,skulle jeg annmeldt eller skutt kapteinen?Du får prøve å holde deg i skjermet farvann. :cool:

 

Nei men de burde lære seg hennsyn, men nok engang er det altid mulighet og få gjort noe med sånne mennsker enten via politi ellers er dregg lett og kaste og tror disse drevene er meget kostbare :lol: ikke min skyld om de ikke ser jeg ligger på dregg :cool::smash:

Link to post
Share on other sites

Med respekt å melde! Du bør absolutt lese, tolke og analysere sjøveisreglene mange ganger helt til du har forstått dem fullt ut! For disse reglene kan du tydeligvis ikke! Dette er etter min mening et at de mest kritikkverdige innleggene jeg har lest her på forumet.

 

Du er absolutt ikke rette person til å komme med disse ytringene: Er dere dumme som bananer alle sammen??? og "Skulle vært skuddpremie på de som forfekter holdinger som: "skulle kjørt ham i senk".....

 

Jeg er i min fulle rett til å hevde det jeg sier! Båt som innhenter annen båt SKAL vike. Denne regel er direkte overførbar til båt som ligger i ro. Jeg tror det er du som må repetere litt, om du har noe å repetere på da - om ikke alt er selvlært, mener jeg...

 

Den med skuddpremie vår nok i drøyeste laget, enig i det. Men denne står jeg 100 % inne for: "Skulle vært mulig å anmelde de som forfekter holdinger som: "skulle kjørt ham i senk".....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Ja og jeg mener det jeg sier....var OBS jeg hiver plutselig garn eller annet med folk som kjører tulling. Ikke blir han som står stille og kaster garn anmeldt for noe og ikke får han som kjører gris igjen på forsikring for da hadde jeg ringt politiet direkt og fortalt at noen har kjørt gris så garnet mitt har gått til dundas :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er fint at både han og du beklagde hverandres oppførsel. Jeg mener likevel du er heldig om du ikke blir anmeldt for dine uakseptable handlinger som innebar kasting av både fiskeslo og blylodd.

 

Det finnes dessuten alltid minst 3 sider av en sak, og vi har bare fått din versjon. Og hva som er riktig og ikke i innleggene her på forumet, kan vi heller ikke alltid vite.

 

 

Vel, å slå etter folk med båtshaker er akseptabelt det da? Er det det du mener?

Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :)

Link to post
Share on other sites

hmm lurer litt her.. båten vi har nå er ny av året for oss og av det tydligvis utskjelte merket princess.. Forflyttet meg i ren transportetappe fra sandefjord til tønsberg tidligere på dagen idag og lå og kruset i 25 knop stort sett hele veien.. møtte et par større seilbåter og jeg hilser som jeg alltid gjør på folk jeg møter.. hilste de tilbake??? Nope kikket ikke min vei engang.. Er det slik at seilfolk har vansklig for og hilse på cabin båter?? Er princess et båtmerke som er bannlyst av alle andre?? kanskje vi skal bytte til mer nøytralt merke igjen???

 

Trist synes jeg.

 

At Princess eiere har fått ett dårlig rykte på seg, stemmer nok. På lik linje men Scand Baltic eiere. Var en her inn som mente at alle Baltic eiere var idioter.

 

Tilbake til hilsing

Har lagt merke til følgende. Observert med Scand Baltic i deplasmentfart inna skjærs Svenskekysten. Juni/Juli/august

 

Circa % andel hilsere.

Norske seilere 20-30% hilser. Mange snur hode demonstrativt vekk.

Svenske seilere 20-30% hilser, jo lenger syd på svenskekysten, jo større andel hilsere.

Danske seilere 98% hilser

Tyske Seilere 98% hilser

Hollendere 98% hilser.

 

Hvis man går fra kai tidlig på morgenen (6-7 tiden). Båten en møter frem til kl. 10,00. Så hilser 100%

 

Dette har medført at jeg har sluttet å hilse på seilbåter (svenske, norske) hvor jeg ikke er 100% sikker på å ha øyekontakt.

Om den andre båten hilser først så hilser jeg selvfølgelig tilbake.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Båter, store og små, kan ligge overalt og hvor de vil (unntatt der det utrykkelig er forbudt). Om de fisker, har motorstans, soler seg eller hva som helst så har den båt som er i bevegelse ALL vikeplikt!!!!!!

 

 

Jada, det kan de så lenge de ikke er under kommando. Du tar dessverre delvis feil. Og så stiger temperaturen utover kvelden tenker jeg... :crazy:

Redigert av Slagskibet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke for å henge ut en folkegruppe, men av motorbåteiere er det oftest (kan være at det er mange av dem) prinsesseiere som klarer å få meg til å lure på hva slags folk er en en møter på sjøen... MEN det var ikke det denne tråden handlet om - det får bli en annen tråd...

 

Jeg synes det er for mange som kun tenker på seg selv og ikke tenker over hvordan sine handlinger påvirker andre - jeg regner ikke med at jeg er noe unntak selv. Det er vel på sjøen som ellers i samfunnet og det er vanskelig å gjøre noe med det. Jeg tror det eneste jeg kan gjøre er å prøve å hisse meg opp eller ta igjen på vedkommende eller andre. Av og til må vi bare telle til 10 (tusen)...

 

Ang. kasting av blylodd synes jeg det er å gå for langt, men dersom det hadde svartnet for meg kunne sikkert jeg gjort det samme om jeg nå hadde et for hånden. Poenget er at det ikke alltid er lett å si hvordan en ville/kunne/skulle/burde opptre i en viss situasjon.

 

Tror jeg hadde noe annet på hjertet i saken og, men etter så mye telling, kom jeg ut av tellingen....

Link to post
Share on other sites

Tror jeg må slutte å lese dette forumet, ellers kommer jeg nok aldri til å meg en båttur i frykt over å gjøre noe galt/treffe på feil person/få slengt gjenstander etter meg etc etc

Generell betraktning etter å ha lest for mye her, ikke spesifikt rettet mot noen av partene i denne situasjonen :wflag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...