Jump to content

Tullinger på sjøen!


Waylon

Recommended Posts

Det er kun registrerte fiskebåter som er fiskebåter. Dette har vi diskutert før.

 

Fisking eller ei! Det betyr nada her. Tenk om det hadde vært noen som hadde fått motorstopp; Passere man fort og gale på 50 meter så er man bare ute etter å provesre vil jeg påstå. Enten så kan man senke farten et kort øyeblikk eller endre kurs noen grader.

 

 

Lov og regler trenger ikke altid bety at man skal kaste sunn fornuft på sjøen!

Link to post
Share on other sites

er ganske enig med poseidon og godt poengmed motorstopp blacki - men selv hadde jeg IKKE giddi å liggi i skipsleia og fiska

da må man ta høyde for slik -

hekkbølger og hensynsløse folk er det nok av - legge seg i skipsleia og fiske er litt som å bite seg sjæl i raua

sa JEG det???? :eek::confused:

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser veldig ofte at de som skal fiske ligger i "leia". Eks. før du kommer inn mot strømstad, der er det en 5kn sone. I denne sonen ligger nesten ingen å fisker, men både før og gjerne rett etter 5kn sona der ligger det mange. Klart at alle gir gass gjerne på "hjemveien" etter denne 5kn sona.

Da må en påregne BØLGER :sailing:

Men ikke værre enn det Taxi-båtene langs kysten lager i "indrehavner".

Bruk gjerne verbale ord, men å kaste ting og ødelegge båter...... :nonod: det syntes jeg blir feil

Alle må prøve å ta mest mulig hensyn..........

:fishing::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hva er en skipslei? Den Engelske kanal er en skipslei. samtidig er det fiskeplass for 100-vis av fiskebåter. Alle som ferdes i en skipslei har samme plikt til å vise hensyn ovenfor andre fartøy som utenfor leia. Å skille mellom yrkes- og fritidsfiskere er uaktuelt her. Det skal vises hensyn. Det kunne ikke falle meg inn å passere en liten båt som ligger i ro med full fart om ikke avstanden er tilstrekkelig stor. Hvor i all verden er det blitt av vettet?

Ikke at jeg bifaller noens oppførsel her, men man har da rett til å fiske der det i alle tider har vært fiskeplasser. Leia er ikke forbeholdt store cabincruisere. Arroganse på sjøen er det verste jeg vet! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Skipsleia er vel samme som vannvei, eller hovedveien for båttrafikk. Merket opp i kartet som den sikkreste "veien" for båttrafikken

Den går oftes utenom holmer, skjær og badeplasser. Skal være lagt slik at den er til minst mulig sjenanse for folk flest.

Link to post
Share on other sites

Det er kun registrerte fiskebåter som er fiskebåter. Dette har vi diskutert før.

Har ikke sagt at det er en fiskebåt jeg , selv om vedkomende skulle ha et snøre uti.

spiller heller ingen rolle da alle er pålagt å ta hensyn til enhver som måtte finne på å fiske i leia.

hele saken hadde ikke skjedd , hvis langfingermannen hadde forbrent en kalori på å dreie roret en cm en vei og en cm tilbake. skjønner godt fiskeslomannen jeg , selv om jeg ikke bifaller kasting av søkker.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Denne var rett og slett for drøy!! man passerer IKKE andre som ligger stille på nært hold om det er i skipsleia eller ikke.. er det plass til å vike gjør men det eller så slakker man av på fartta!! så enkelt er det

 

Jeg synes det var en svært barnslig motreaksjon men skjønner det var fristenede når folk oppfører seg så provoserende og uten noen som heldst Maritim oppførsel.

 

du burde forklart han om sjøveisreglene og allminnelig sjøvett, isteden for å kaste fiskeslo...

 

Min mening: begge dere to skulle hatt juling

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

man passerer IKKE andre som ligger stille på nært hold om det er i skipsleia eller ikke.. er det plass til å vike gjør men det eller så slakker man av på fartta!! så enkelt er det

 

Så enkelt er det! Men det er skremmende å lese hvor mange som mener at hvis man ligger midt i leia, uansett grunn, må man bare akseptere at båter passerer i god fart og på kort avstand! Tydelig at man ikke har skjønt dette med sjøvett....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For det første så passerer man ikke en båt som ligger å fisker i full fart 50 meter unna, det er dårlig sjømannskap. Når vedkommende i tillegg snur og kommer tilbake etter å ha fått "fingern", ja da har han bevist at han ikke passer på vannet. At det etter en slik situasjon koker i hodet på fiskeren har jeg full forståelse for, men å kaste fiskeslo på vedkommende tror jeg ikke jeg hadde gjort uansett.

 

Dette beviser nok en gang at det er en del folk på vannet som burde hatt litt mer undervisning og opplæring !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke at hurtigbåter/skyssbåter som har en rute å holde ligger seg i 5 knop for å passere småbåter som ligger i hovedleden...eller andre nyttefartøyer for den saks skyld.

Ja man skal ta hensyn, men ligger man midt i leden så må man vel akseptere mer sjø enn hvis man ligger andre steder?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

I denne saken har begge parter gått over streken.

Faktum er vel at føreren av den store båten hadde vunnet fram med sin sak hvis denne saken hadde endt opp i retten.

 

Han med den store båten var bøllete og viste lite eller ingen respekt. Men han gjorde ikke noe ulovlig i juridisk forstand. Men å kaste fiskeslo og til og med et blylodd etter andre det er ulovlig. Jeg kjenner ikke til detaljene, annet en det trådstarteren beskriver. Men det blylodde kunne jo i verste fall drep noen hvis det hadde truffet en person i hode.

 

Det finnes ingen umskyldninger for en slik "reaksjon" hverken moralskt eller juridisk....sorry :nonod:

Link to post
Share on other sites

hurtigbåter/skyssbåter som har en rute å holde

 

Jeg vil minne om at Sjøveisreglene gjelder også for nyttetrafikken.

Reglene skiller heller ikke på lystfartøy eller nyttefartøy unntatt i helt avgrensede tilfeller.

 

Selv om det på en bestemt fergestrekning i Oslofjorden synes å være en oppfatning om at det er fløytebrøyting som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Det å vise hensyn burde være en naturlig sak for alle som ferdes på sjøen.

 

Hvis en legger seg i leia, vi kan definere leia som naturlig rute for hovedferdsel langs kysten, da må man påregne bølger.

 

Forstår det slik at den omtalte skipper kom i god fart rett i mot han som fisket, med en brå unnamanøver 50m fra.

Det er rimelig å tro at passeringsavstanden var mye mindre enn 50 meter, antakelig unødvendig nært.

Ligger det noen i leia , skal en tydelig, og tidlig, vise hvor en har tenkt å kjøre.

Er det god plass unytter man naturligvis denne.

 

Det er mange steder at en passeringsavstand på 50 meter er det meste en kan forvente.

Da må den som legger seg til å fiske i leia håntere det at passerende båter lager noe sjø.

 

Å forvente at alle skal kjøre i dorgefart forbi alle som finner det formålstjenelig å ligge å fiske i leia er en smule naivt.

F.eks. ville da hurtigbåten fra Bergen til Florø bruke dobbelt så lang tid i sommerhalvåret :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...